שתף קטע נבחר

הטבות המס עובדות: רכבים חדשים בטוחים יותר

נתוני רשות המסים מגלים: בתוך ארבע שנים זינק בעשרות אחוזים שיעור המכוניות החדשות עם אביזרי בטיחות מודרניים. במקביל, מכוניות עם בקרת התנגשות ובלימה אוטומטית מעורבות פחות בתאונות קשות

המכוניות שנמכרות בישראל בטוחות יותר, אבל מספר ההרוגים בתאונות דרכים ממשיך לגדול. אלו הם שני הנתונים הסותרים שעולים מדו"ח רשות המסים על ענף הרכב שפורסם אתמול. לפי הדו"ח, חל גידול דרמטי בשיעור המכוניות החדשות שעולות לכביש כאשר הן מצוידות באביזרים כמו בקרת סטייה מנתיב, בקרת התנגשות מלפנים, זיהוי הולכי רגל בכביש, ועוד.



חלק משמעותי מהמכוניות שנמכרות כיום עם שלוש המערכות מגיע מחו"ל כאשר הן אינן מותקנות בהן, והתקנה של מערכות מתוצרת מובילאיי ואיוואקס נעשית בישראל במתקני המסירה של יבואני הרכב. התקנת המערכות מקנה לרכב הטבת מס בשווי של עד 2,250 שקל, שתעלה ל־2,400 שקל ב־1 בינואר 2017. כך, למשל, בקרת סטייה מנתיב, שב־2012 הותקנה רק ב־0.1% מהמכוניות החדשות, הותקנה ב־33.1% מהמכוניות החדשות שעלו לכבישי ישראל ברבעון הראשון השנה. ברוב המכוניות הללו, 25.1% מאלה שנמכרו, הותקנה המערכת בארץ.

 

יבואני הרכב טוענים שההתקנה מקומית של מערכת הבטיחות זולה משמעותית מאשר יבוא המכונית עם המערכות מפס הייצור, אך אלו מערכות שמסוגלות להתריע מפני תאונה ולא למנוע אותה. מרבית מערכות הבטיחות המקוריות שמותקנות על ידי יצרן הרכב בפס היצור עצמו בעלות התערבות אקטיבית לסיוע במניעת תאונה או צמצום נזקים כמו בלימה אוטונומית במצבי חירום או שמירה על נתיב על ידי התערבות בהיגוי. כך רק 16.5% מהמכוניות החדשות שנמכרו ברבעון הראשון של השנה צוידו במערכת בלימה אוטומטית בחירום, המתבססת על אותם חיישנים המשמשים את מערכות ההתרעה מפני סטייה מנתיב, בקרת התנגשות וזיהוי הולכי רגל.

 (AP) (AP)
(AP)
 

במקביל, נותר שיעור נמוך של מכוניות חדשות הנמכרות עם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, המסוגלת להאיץ ולהאט את המכונית בכביש מהיר (2%) וזיהוי רכב בשטח "מת", שנועדה למנוע תאונה נפוצה בעת יציאה לעקיפה, כאשר נהג הרכב העוקף לא מבחין ברכב שמאחוריו ולצידו, עובר נתיב ומתנגש בו (3.7%).

 

נתוני תאונות מ־2014 מגלים עד כמה מפחיתות מערכות הבטיחות החדשות את מעורבות המכוניות בתאונות קשות. כך, למשל, מספר המכוניות שעברו תאונות דרכים קשות והוכרזו כאובדן גמור ברבעון הראשון של אותה השנה היה גבוה ב־20% במכוניות שלא צוידו במערכת לבקרת התנגשות מלפנים.

 

עוד עולה מהנתונים, כי כיום אין פערים משמעותיים בין רכב של רוכש פרטי לבין רכב שרוכשים ציי רכב מבחינת רמות האבזור הבטיחותי, בניגוד למצב ששרר לפני 2012 ותחילת מתן הטבות המס למערכות הבטיחות החדשות, כאשר רוכשים פרטיים רכשו מכוניות בטוחות משרכשו הציים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים