שתף קטע נבחר

האיש שקובע מי באמת חשוב

רנדל ליין, עורך מגזין ‘פורבס’, הוא אחד מאנשי התקשורת המשפיעים בעולם. בראיון ראשון ובלעדי לעיתון ישראלי, הוא מדבר על הכל: ישראל, עיתונות, כסף, טכנולוגיה וכמובן דונלד טראמפ

ביום ראשון הקרוב יגיעו לבוסטון למעלה מ-5000 משתתפים בועידת הדגל של מגזין פורבס 30 under 30.מספר המשתתפים יהיה גדול יותר מאי פעם. בשנים האחרונות נערכה הועידה בפילדלפיה אבל השנה החליטו להעתיק את הלוקיישן למקום שמתאים יותר לפלח האוכלוסיה הצעיר והפעיל הזה.

 

"אנחנו מביאים לכנס צעירים מרשימות שונות של 30 under 30 לועידה הגדולה הזו למפגש של יזמים פעילים שיהיו מנהלי העתיד בשנים הבאות", מספר לנו עורך מגזין ‘פורבס’, רנדל ליין, בראיון ראשון לעיתון ישראלי. "השנה יהיה זה גם האירוע הגדול ביותר של המגזין בכל 99 שנותיו".

נראה שהנהירה ללוקיישן החדש היא חלק מהאופי המחודש של המגזין, שבשנים האחרונו ניכר שמשכיל לאתר את המקום שאליו נושבת רוח הקידמה והשגשוג. "ידענו לזהות שיש בבוסטון אחוז גבוה ביותר של אזרחים צעירים בני 20-34, המספר הגדול ביותר של סטודנטים, ושל בוגרי קולג', בבוסטון יש סצינה מתפתחת של סטארטפים וחידושים למכביר".

 

באפריל האחרון היה הכנס הבינלאומי שלהם אמור להתקיים בפריז, אבל ברגע האחרון ליין החליט להעתיק את המיקום דווקא לישראל. "לגלות את ישראל היה מאוד מפתיע. זו מדינה מדהימה", הוא מספר לנו."האוכל כל כך טעים, והיא כל כך בועטת וחיה ויש משהו קוסם בה. זה לא בגלל שאני יהודי", הוא מוסיף. "90 אחוז מאלו שהגיעו לועידה בישראל לא היו יהודים ועדיין נפעמו והתלהבו מישראל".

 

רנדל הגיע לפגישה בישראל במשרדי חברת סוסה. באחת מההפסקות עלה לגג המשרד התל-אביבי שלהם, והתפעל. "הנוף היה יפה, מזג אוויר נעים, ואני מוקף באנשים שעוסקים בחידושים ופיתוחים. שאלתי את עצמי למה לנסוע עד פריז?"כבר מאותה זווית על הגג התקשר למשרדים בניו יורק ובישר על שינוי הלוקיישן. "יומיים אחר כך כבר נפגשתי עם הנשיא ריבלין, עם ניר ברקת ורון חולדאי וכולם היו בעניין ועזרו להזיז עניינים כמה שיותר מהר. כמובן שאני מבין שגם להם היה אינטרס, אבל זה לא פשוט וזה היה מאוד מרשים".

 

"תמיד סקרן לגבי טווח הגילאים הזה". ליין ומשתתפי הועידה. צילום:Glen Davis/Forbes ()
"תמיד סקרן לגבי טווח הגילאים הזה". ליין ומשתתפי הועידה. צילום:Glen Davis/Forbes

 

ליין הצליח להוביל לישראל מאות יזמים בשיא פריחתם ובהתאם לקלישאה: לשים את ישראל על המפה. כנס "Under 30 EMEA" (הכולל את אירופה, המזרח התיכון ואפריקה) איגד יחד 600 צעירים פורצי דרך ומשפיעים מכל העולם - 200 מאירופה, 200 מארה"ב ו-200 מישראל. "בתקופה של תחושת מצור מדיני", אמרו אז בישראל, "מדובר בהצבעת אמון מרשימה מצד המגזין הכלכלי המוביל בעולם".

 

עורך המגזין מסביר לנו כמה פשוטה הייתה בעיניו הבחירה. "זו קלישאה כבר להגיד שישראל היא מעצמת הסטארט-אפ, אבל האמת שלרוב הקלישאות יש גם צל של אמת ואנחנו מגזין שמחפש את הקידמה והיזמות ואנחנו בחיפוש מתמיד אחרי אנשים ויעדים שלוקחים את העולם קדימה וזה מה שישראל עושה. לישראל אין משאבי טבע יש לה משאב מוחי ורעיוני גדול".

 

להפתעת רבים, לא נרשמו ביטולים או הסתייגויות מצד איש מהמשתתפים. "אנשים היו מאוד פתוחים להגיע. סמכו עלינו. אני חושב שלהגיע או לא להגיע למדינת ישראל זה דיון לא רלוונטי, כי אם אתה יזם בועט וצעיר ואתה לא סקרן לגבי מה שקורה בתל אביב או בירושלים וברחבי ישראל, אתה לא מספיק יסודי כי אתה צריך לדעת מה קורה במרכז עשייה שכזה".

 

רשימת 30 היזמים שגילם צעיר מ-30 היא סוד ההצלחה המחודשת של המגזין הוותיק והיא מתחילה בליין. "אני מנטלית בן 27 ואני תמיד סקרן לגבי טווח הגילאים הזה והדור הזה. עשיתי כל מיני גרסאות של הרשימה הזו ב-15 השנים האחרונות, התעניינתי באנשים צעירים שעושים דברים גדולים בכל תעשיה אפשרית".

ליין הגיע לפורבס גם בתחילת הקריירה שלו, אבל כשחזר למגזין כעורך בשנת 2011, הצליח לעשות מהפכה של ממש והביא את העיתון לעלייה גבוהה בפופולאריות עם סדר גודל של 6.7 מיליון קוראים בארה"ב.

 

ליין יצר מסורת של שתי ועידות ענק שמוביל המגזין, פורבס 400 לעידוד פילנתרופיה, וועידת היזמים הצעירים שעדיין לא נשקו לשלושים. במידה מסוימת הוא מסביר, הם משלימים זה את זה. "בפורבס 400 אנחנו מכנסים ביליונרים מרחבי העולם שמספרים על הפיתוחים החשובים והשינויים הגדולים שאפשר לעזור למימון וקידום שלהם. כל היזמים הצעירים האלו הרוויחו הון עתק, כסף שאי אפשר לבזבז ורבים מהם לא יודעים כיצד לנתב אותו. אנחנו הצענו להם לראות מה הדברים הטובים והמשמעותיים באמת שאפשר לעשות עם כל ההון הגדול הזה. השילוב הזה נתן למגזין רוח חדשה ועדכנית".

 

לפני כמה שנים פרסם גם ספר בנושא: You Only Have to Be Right Once: The Unprecedented Rise of the Instant Tech Billionaire, ובו הוא עוקב אחרי דור המילניאלס המתקדם שמסקרן אותו כל כך. "צומח כאן דור שהחוקים שלו שונים לגמרי”, הוא מתאר. "במהלך הועידות שלנו אנחנו רואים כמה רחב מגוון התחומים בהם הם מחדשים. צעירים שעושים דברים גדולים. מלברון גיימס ועד ג'סיקה אלבה".

 

"צריך לדעת מה קורה במרכז עשייה שכזה". רנדל ליין והנשיא שמעון פרס ז"ל בועידת פורבס בישראל. צילום:Sasson Tiram/ Forbes ()
"צריך לדעת מה קורה במרכז עשייה שכזה". רנדל ליין והנשיא שמעון פרס ז"ל בועידת פורבס בישראל. צילום:Sasson Tiram/ Forbes

 

להיכנס לרשימה הנחשקת של צעירי פורבס לא כל כך פשוט. "יש לנו עשרות אלפי אנשים שמועמדים לרשימה מדי שנה ובסוף יהיו בערך 3-4 מכל קטגוריה. אנחנו בוחנים אותם בכל מיני תהליכים. מפורומים גדולים ועד בדיקות מקיפות, ראיונות ועוד. בזכות הבחירות המאוד מוקפדות האלו, בשבע השנים האחרונות פורבס הוא העיתון מספר אחד למיליניאלס באמריקה".

 

עורך המגזין האייקוני מתאר תופעה שמבלי ששמנו לב, הובילה לעולם החדש שהולך ומתגבש. "זה דור שכבר לא הולך בתלם הברור של לימודים, עבודה מסודרת והתקדמות הדרגתית. פעם כדי להצליח ולהתקדם היית צריך ללמוד ולדעת ולירוש ולייצר קשרים. פעם מי יכול היה לפתוח מפעל בגיל 23?", הוא שואל ומסביר. "היום האפשרויות הן אחרות. זו פעם ראשונה בהיסטוריה שאתה יכול לייצר בגיל צעיר דברים גדולים רק בזכות החשיפה ושלך למידע הסקרנות שלך".

 

הדרך המהירה והמצומצמת הזו להון והצלחה יצרה מתעשרים חדשים שלא עברו מסלול בדיר ובועידות של פורבס, כמו זו שיוצאת לדרך ביום ראשון הקרוב מחמשים את היזמים בכלים החסרים. "בכל ועידה אנחנו מגבשים פאנל שסביב השאלה איך להיות בוס כשמעולם בכלל לא היה לך בוס. איך אתה מנהל אנשים כשמעולם לא הייתה לך עבודה. יש לנו פאנל על ניהול כסף. אנשים צעירים מרוויחים סכומי עתק ולא יודעים איך להתנהל איתם. במפגשים האלו", הוא מתאר, "יש הזדמנות לפגוש אנשים שנמצאים במצב דומה לשלך. לכל אחד בכל תחום יש מומחיות כולם באותו גיל בערך ויחשבו דברים דומים אבל יתעסקו בדברים שונים. במפגש הזה הם יגלו כמה שיתופי פעולה יכולים להיווצר ביניהם".

 

ואכן גם שיתופי פעולה גדולים מנסים ליצור במפגשים ובאותה קהילה יוקרתית שעם או בלי משים לב. היזמים שזכו להיכלל ברשימה זוכים בכלי יוקרתי נוסף דרך האפליקציה שהעמידו לרשותם במגזין. "האפליקציה שלנו מבוססת על טכנולוגיה של טינדר שלא קשורה לזיווגים אלא רק לחיבורים עסקיים. משקיעים שרוצים לחפש השקעות, אנשים שמחפשים שותפים או עובדים. זו קבוצה מוד אקסקלוסיבית של צעירים שרשאים להיות חלק מה-אפ הזה".

 

"פעם  מי יכול היה לפתוח מפעל בגיל 23?". ליין ומשתתפי הועידה האחרונה של המגזין. צילום: Glen Davis/Forbe ()
"פעם מי יכול היה לפתוח מפעל בגיל 23?". ליין ומשתתפי הועידה האחרונה של המגזין. צילום: Glen Davis/Forbe

 

ליין מכיר מקרוב את עולם היזמות. גם כעיתונאי כלכלי צעיר ראה כי טוב והחליט לנסות את מזלו. "כשנמאס לי לכתוב על אנשים שהצליחו והרוויחו הון עתק, אנשים שלא היו חכמים יותר ממני או ממך, החלטתי להתפטר ולפתוח משהו משלי". הוא הצליח לפתח שני סטארטפים עיתונאיים שזכו לעדנה של כמה שנות הצלחה והשיקו בשיאם 12 מגזינים שונים. "האינטרנט היה אז בחיתוליו", הוא מספר. בשיא היו לנו 50 עובדים, אבל עם ההתרסקות במשבר בכלכלי לא הצלחנו לשרוד. הפסדנו כולנו גם מההון האישי. כשאתה מגייס כסף לרעיון, חשוב למשקיעים לראות שגם אתה שם את הכסף שלך בחזון הזה".

 

היום הוא רואה בועידות והחזון שמימש בפורבס את היוזמה הגדולה של חייו, אבל גם בימים הפחות קלים עד ששינה את פני המגזין הוותיק, הצליח ליין להינות מפיתוחים שעשה בהורדים שונים בהם הוא חבר, מהרצאות, כתיבת ספרו ואפילו שימוש בטייטל הסומילייה שלו כמבקר מסעדות ראשי של טיים אאוט ניו יורק. לאורך השיחה הארוכה הוא ממלא כל רגע של שקט בהמלצה על מסעדה אחרת בעיר ומתאר לפרטים את הסיפור הצבעוני מאחוריה.

 

כשהוא מספר על הקאמבק שלו לפורבס, אחרי 15 שנים, הוא מתאר מה נדרש כדי לרענן את המגזין בימי האינטרנט. "ציפו ממני לחדש את העיתון. זה היה מקום מאוד נוח ופורה לחדש מתוכו, כי יש קרקע פוריה ופתוחה והכל נעשה מתוך כבוד לברנד המבוסס של פורבס. עבורי המגזין היה משהו שצריך למקד בכל מה שדווקא מייחד מגזין על פני אתר אינטרנט שהוא משהו יותר מהיר ועכשווי. רצינו להאריך את הכתבות, לתת להן נפח שבמגזין הוא קריא ונעים הרבה יותר. קריאה מעמיקה, תמונות באיכות הכי גבוהה שהן עדיין סיבה טובה לקנות ולעיין בפרינט. זה מגזין עם אופי".

 

 

 

בימי הועידה הקרובה יעלו לבמה נואמים כמו מייסד ווי וורק הישראלי אדם נוימן מחד ושחקן כמו אשטון קוצ'ר מאידך. כולם כמובן ידברו גם על הבחירות המתקרבות ומי שהיה לא פעם על שער המגזין, דונלד טראמפ. ליין מספר כי מההיכרות שלו עם המועמד הרפובליקני לנשיאות, התרשם שמדובר באדם שהיכולת שלו לתקשר עם אנשים ברמה האישית היא אחד מסודות הקסם שלו, אבל מלבד זאת, למרות שהעיתון לא פוליטי, הם מפרסמים כל הזמן ידיעות ועובדות חשובות ולא פשוטות על המועמד.

 

כשהוא מתייחס להצלחה של טראמפ הוא מסביר אותה בעין כלכלית. "טכנולוגיה היא דבר מדהים. היא יוצרת הון וקידמה והתפתחות, אבל מה שקורה זה שהרבה אנשים, בעיקר מהאיזורים היותר ותיקים שגדלו ובנו על החוקים הישנים, על מקצועות מסוימים ועל דרך חיים מאוד ברורה מוצאים את עצמם בלי הכלים החדשים לסדרי העולם של היום. אלו כבר לא החוקים החדשים שלפיהם העולם נסוב. זה מבלבל אותם ומפחיד אותם. יש פתח לאנשים כמו טראמפ שיבואו ויגידו להם הי אנחנו נחזיר לכם את העבודות, את החוקים הישנים, אבל לא אומרים להם שהדברים השתנו. היום יש טכנולוגיה שלקחה עבודות פשוטות ויש מצב לא מאוזן אצל הרבה אנשים. הם גם בעיקר האנשים שהולכים אחריו. זה לא קשור לאידיאולוגיה או לרפובליקנים. הוא מוכר להם הבטחה, רק שאנחנו לא יכולים ללכת אחורה. אני כן מסכים עם חלק ממה שהוא אומר, הוא צודק שאכן יש מה לעשות כדי לעזור להם, אבל גם הילארי שמה לב שיש שם בעיה וצריך למצוא לה פתרון. הכלכלה היום טובה משהייתה לפני 8 שנים אבל רבים באוכלוסיה לא מרגישים את זה".

 

במציאות שבה רבים נשארו מאחור, ליין מקווה שהמגזין שהוא עורך מדי חודש יעורר השראה. "זו המציאות. עבורי יש מציאות אחת והיא הקידמה. טראמפ מוכר את העבר. תעשו את אמריקה נהדרת שוב. זה לא ריאלי ואי אפשר לחזור אחורה. טראמפ לא מציע קמפיין רפובליקני טהור. הקמפיין שלו בנוי על נוסטלגיה ועל חוסר ביטחון ששניהם פחדים מאוד ראשוניים ולגיטימיים. האם הן הבטחות ריאליסטיות? אני אתן לכל אחד לעשות את ההנחות והשיקולים שלו".

 

ועידת פורבס תיערך בין התאריכים 16-19 באוקטובר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים