שתף קטע נבחר

סוכות זה יותר מישיבה בסוכה

חודש החגים מתקרב לסיומו עם אחד החגים הארוכים והמיוחדים יותר. מסתבר שמאחורי הסוכה והשמחה, יש משמעות גדולה יותר ומטרה חשובה במיוחד

חגי תשרי בשיאם ואנחנו נעים בין סעודה לסעודה בין חתימה של מה שהיה לתכנון של מה שיהיה. סוכות, שיסגור לאיטו את החגיגות, הוא, לטענת הרב ויגלר מקהילת חב״ד באפר איסט סייד, אחד החגים החשובים ביותר בדת היהודית. ״דווקא השנה, כשהעם היהודי פחות ופחות מאוחד, חשוב להפנים את משמעות החג האמיתית״.

 

בחג הסוכות, כולנו יודעים, מצווה לשבת בסוכה ולהפוך אותה למקום מגורים ארעי למשך שבעת ימי החג. ״הישיבה בסוכה היא זכר לסוכות בהן ישבו בני ישראל במדבר לאחר יציאתם ממצרים. יש מסבירים שעיקר המצוה של הסוכה הוא, שגג של סכך העשוי מן הצומח יבדיל בין האדם לבין השמים ויגונן עליו. הישיבה בסוכה״, הוא מסביר, ״מקנה ליושב בה את החוויה שעברו בני ישראל ביציאתם ממצרים, חוית הנדודים והישיבה בסוכות”.

 

״בסוכות תשבו שבעת ימים למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים". בקבלה מסבירים את הישיבה בסוכה כתוצר של התהליך שעברו בני ישראל כשיצאו ממצרים. ״רבים מהיהודים שעזבו את מצרים יצאו למצב לא ברור וידוע, לקחו את ילדיהם ורכושם והכל רק בעקבות האמונה. כשאנחנו עדים לסיפורים כמו אלו של אנשים שהלכו באמונה אחרי ה׳ גם כשלא היו שום סימוכין או הבטחות, הם מתעלים מבחינה רוחנית ונרמז שהטוב יחזור אליהם. "זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחרי במדבר, בארץ לא זרועה".

 

הישיבה בסוכה אמורה גם לחזק בתוכנו את הרוחניות לעומת הגשמיות.״היא מזכירה לנו שמה שאנחנו תמיד לוקחים איתנו ומעצב אותנו זה מה שבפנים״.הסוכה מסמלת גם השגחה עליונה. ״אתה עוזב את הבית, את הנוחות ויוצא לאכול ולשתות ולישון וללמוד ולבלות את יומו מחוץ לאזור הנוחות שלו. זו גם רמיזה לעצה טובה לחיים. בשלבים בהם נדרש שינוי או שיפור צריך לצאת מהקופסא, לצאת מקיבעון ולשנות זווית ראייה תוך יציאה מאיזור הנוחות״.

 

"יציאה מאיזור הנוחות". סוכות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"יציאה מאיזור הנוחות". סוכות(צילום: shutterstock)

 

הרב ויגלר מתעקש שחג סוכות יותר מהכל מסמל את אחדות העם. ״4 המינים מסמלים יהודים מסוגים שונים.נטילת ארבעת המינים, או נטילת לולב, כפי שהמצווה מכונה בלשון חז"ל, היא לקיחת ארבעה מיני צמחים: לולב, אתרוג ממשפחת פירות ההדר, שלושה הדסים ושתי ערבות. אחד ההסברים לדרישה הזו היא לשמוח עם הטבע, ולהודות לאלוהים על האסיף”.

 

לאתרוג יש טעם וגם ריח טוב, ללולב יש טעם בניחוח תמרים אך ריח אין לו. להדס יש ריח אך אין לו טעם ולערבה לא טעם ולא ריח. הרב ויגלר רואה בחלוקה הזו את המגוון היהודי הרחב. ״טעם וריח הם יהודים שגם יודעים את התורה לעומקה וגם עושים מצוות ומעשים טובים”, אומר הרב ויגלר, “אלו עם הטעם ללא ריח הם יהודים בעלי תורה, שאינם עוסקים במעשים טובים. לעומתם אלו כמו ההדס עם ריח ובלי טעם הם בעלי מעשים טובים, אך אין להם תורה. מי שאין לו טעם ואין לו ריח הם אותם היהודים, שלא הגיעו לא לתורה ולא למעשים טובים.

 

“בכך״, מסביר ויגלר, ״מקבלת התורה את כל היהודים באשר הם וללא תנאים. גם את החילוניים וגם את הדתיים, גם כאלה שלא עושים מעשים טובים וגם את אלה שעושים מעשים טובים. בסוכותכולנו יושבים בסוכה אחת. זה המסר שאנחנו צריכים להחדיר בקרבנו אנחנו עם אחד וצריכים לסבול אחד את השני. וצריך לשמר את זה כל השנה. אם נהיה באחדות זה יפתור לנו את כל הבעיות והבעיה שאנחנו לא מאוחדים״.

 

ויגלר מוציא את העיקרון לפועל כשהוא מתאר סיפור אמיתי שסופר רבות על מקרה שאירע ב-2007 בפלורידה. ״היה בחור בשם מר רוזנפלד שנכנס לדרייב אין בסטארבקס, ונהג מאחוריו שהתחיל לצפור ללא הפסקה ולא היה לו איך להתקדם. רוזנפלד אמנם היה מומחה אמנויות לחימה, אבל לא בחר להשתמש בכוח וכשהגיע תורו אמר למוכרת שהוארוצה לשלם גם עבורו וגם עבור אותו נהג מאחוריו. הוא התעקש, שילם ועזב. הנהג מאחוריו כל כך התרגש מהמחווה שהוא שילם את החשבון של זה שאחריו, ולאורך כל היום נהג שילם את ההזמנה של זה מאחוריו. רוזנפלד יכול היה להתעלם או להגיב אבל החליט לעשות חסד וזה יצר שרשרת. חסד אחד יכול לעשות אפקט גדול. אנחנו מלכים במעגל של עצמנו. יש לנו אפשרות לשנות דברים וחג סוכות הוא תזכורת לשנה שנפתחת״.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
טעם וריח. ארבעת המינים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים