שתף קטע נבחר

בטיחות בדרכים: המדינה נכשלת, צה"ל מצליח

לאור הכשל המתמשך בהקטנת מספר הרוגי תאונות הדרכים בשנים האחרונות, כדאי להעיף מבט במהפיכה שעבר בנושא זה צה"ל. וכמובן, לקחת דוגמה

שימו לב לנתונים הבאים: מאז 2002 ירד מספר ההרוגים בתאונות דרכים בצבא בכמעט 90%. ב-2001 נהרגו בתאונות דרכים בצה"ל 37 חיילים וקצינים, ב-2002 צמח המספר ל-41. אבל מאז נמצא הקטל בדרכים בירידה מרשימה ומתמדת. במהלך 2015 נהרגו חמישה לובשי מדים בכבישים, ומתחילת 2016 המספר זהה.

 

כך נלחמת המדינה בתאונות: מוחקת את ההחמרה מהדו"ח

 

תאונה קטלנית נוספת (צילום: כאמל מוסא) (צילום: כאמל מוסא)
תאונה קטלנית נוספת(צילום: כאמל מוסא)

 

מדובר ללא ספק בירידה דרמטית ומשמעותית בהרבה מהשינוי במספר ההרוגים הכללי בכבישי ישראל. ובניגוד לכלל המשתמשים בכביש, בצה"ל לא רק שלא נעצרה המגמה החיובית לפני חמש שנים, אלא שהיא המשיכה באותו כיוון. ומספר ההרוגים כיום הוא כעשירית ממה שהיה לפני עשור וחצי. יש להזכיר - מדובר באותם כבישים ואף בתמהיל מאתגר יותר, עם שיעור גבוה משמעותית של נהגים חדשים, צעירים וחסרי ניסיון בתנאים מאתגרים בהרבה של נהיגה לילית למשל, בכל תנאי מזג אוויר ובדרך כלל על-פני קילומטרז' גדול משמעותית.

 

נתוני תאונות הדרכים בצה"ל כוללים את כל התאונות של רכב גלגלי, החל מרכבי יחידה 'לבנים' ורכבי ליסינג של קצינים, ועד משאיות ואוטובוסים. "בשום מקום אין אפס תאונות, אבל זה לא מונע מאיתנו לשאוף לשם. גם חמישה הרוגים זה יותר מדי, ולא רק בעיני המשפחות השכולות", אומר סא"ל יוסי בן שמחון, ראש ענף בטיחות במנהלת הבטיחות ובקרת האיכות (מבק"א) בזרוע היבשה.

 

צה"ל כולל אגב בסטטיסטיקת התאונות גם תאונות דרכים במהלך משימה ותאונות דרכים שאירעו בעת חופשה, כאשר רוב התאונות הקטלניות משתייכות לקבוצה האחרונה. ביחד עם סא"ל בן שמחון, מצאנו חמישה דברים שהצבא עושה, ולפחות את חלקם אפשר וכדאי לאמץ במערכת האזרחית.

 

  • תגובה מיידית: "באזרחות צריך חוקים ותקנות, בצבא אפשר מייד להנחיל פקודה שתשפר את היכולת להתמודד עם התאונות".
  • הדרכות נהיגה: "בצה"ל יש שני סוגים של נהגים, נהג מקצועי שנהיגה היא עיסוקו, ומי שנוהגים במסגרת עיסוקם. כל נהג מקצועי עובר הדרכות עיוניות ומעשיות שאנחנו רוכשים מחברות אזרחיות, שתי השתלמויות כבר בשנה הראשונה שלו במדים".
  • אחריות מפקדים: "ארגון אזרחי, אני לא יודע כמה זה מעניין אותו שעובד שלו היה מעורב בתאונות דרכים. בטח לא את המנכ"ל. בצה"ל כל מפקד עובר הכשרה בטיפול בתאונות, מתדרך את פקודיו ומתחקר תאונות שאירעו ביחידה, אפילו לחייל שלו בחופשה. ואנחנו כבר לא משביתים אוטומטית לחודש רכב שהיה מעורב בתאונה, זו עוד אופציה שיש למפקד".
  • סימולטורים: "בעקבות ההצלחה של מדמי טיסה בחיל-האוויר ומדמים בים וביבשה, הכנסנו סימולטורים לנהיגה לעיר הבה"דים החדשה, כחלק מההכשרה של נהגים מקצועיים. כך מתאפשר להם להתנסות ולתרגל מצבי חירום בלי להסתכן".
  • ענישה מחמירה: "בכל תאונת דרכים נפתחת חקירת מצ"ח. אם תגלה למשל מפקד שאישר בקביעות נסיעה ברכב ללא חגורות בטיחות, שבשגרה לא נשמרה אצלו ביחידה הבטיחות בדרכים, זה יכול להביא להדחה שלו".

 


מספר הרוגי תאונות דרכים בצהל

מספר הרוגי תאונות דרכים בצה"ל
שנה הרוגים
*2016 5
2015 5
2014 10
2013 11
2012 9
2011 12
2010 14
2009 14
2008 15
2007 11
2006 22

*המספר אינו סופי ונכון ליום פרסום הכתבה

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ישראל יוסף
תאונת דרכים נוספת
צילום: ישראל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים