שתף קטע נבחר

מעט זה הרבה: הייחודיות שבפשטות

לפעמים המבנים סביבנו מתאפיינים במוגזמות, בניסיון ליצור משהו שכולם יהיו חייבים להסתכל עליו, אבל זה לא אומר בהכרח שהם ייהנו ממנו. פשטות, ולאו דווקא במובן של שעמום או מינימליזם, יכולה ליצור תמצית מדויקת של משהו ובו בזמן לאפשר ליצירתיות לצאת מהגבולות המוכרים

כשאני נזכרת במה שהביא אותי אל הפנג שואי מלכתחילה אני נזכרת בחיבור העמוק שיש לשיטה עם גאיה, אמא אדמה ועם הטבע. למרות שהלימוד שלי את הפנג שואי החל בפרשנות מערבית מלאכותית ו"רעשנית" שלא שיקפה כלל את התפיסה במהות הטהורה שלה. בדיעבד, ידיעה פנימית גרמה לי להמשיך ללמוד כדי לבסוף מתוך ההיזכרות בחוכמת המקור, בזרעי הדאואיזם, גיליתי גם את עצמי.

הבית המרקד בפראג ()
הבית המרקד בפראג
לסינים הקדמונים לא היה מושג על אסתטיקה, הגדרותיה נוצרו בשלב מאוחר יותר מתוך תפיסות פילוסופיות מערביות. התייחסותם של הסינים ליופי באה לידי ביטוי בשלב מאוחר ב"חמש האמנויות" ביניהן נכלל גם פנג שואי.

 

כאשר הקדמונים ביקשו להגדיר פנג שואי טוב, הם לא התכוונו למבנה יפה או מוגן אלא למבנה הנהנה מסביבה טופוגרפית איכותית המהדהדת בהתאמה עם הכל.

 

העיקרון האסתטי הראשון בפנג שואי קשור לפשטות, ואין הכוונה לבית משעמם או מינימליסטי, כמו בית יפני למשל, אלא בכזה שאין בו יותר מידי ברמה כזו שאם נוציא מרכיב אחד מהבית זה יפגע באיכות שלו.

 

בפשטות הכוונה במבנה שלא מתאמץ, בדומה לבחורה כבר יפה ששמה ליפסטיק מודגש המלווה בשכבות רבות של איפור והולכת עם חולצה חשופה כדי לצעוק את הנוכחות שלה או כמו הצעירים המקעקעים ודוקרים כמעט כל מקום חשוף ולא חשוף בגוף שלהם כדי שיחושו ויראו מיוחדים - שעה שהם פשוט מיוחדים במי שהם.

מרכז פומפידו בפריז ()
מרכז פומפידו בפריז
  

בפשטות הכוונה להגיע לתמצית של הדבר עצמו בדומה, למשל, לדרך שעשו המחשבים המסורבלים שהיו בתחילת הדרך עד הפיכתם למחשבים המעודנים, הקטנים והפונקציונליים שיש לנו היום. התמצית הזו הגיעה לאחר התנסות רבה והבנה עמוקה של הדברים.

 

במבנים בהם אין פשטות יש פעמים רבות גם קיצוניות ברמה כזו שאנשים לא חשים בה נוח. ניתן לראות מבנים חריגים שלא מהדהדים לסביבה שלהם.

 

בעולם המודרני מעודדים קיצוניות. אך בתפיסה המסורתית אפשר להיות מיוחד וייחודי ובהחלט לא קיצוני. חוכמת הקדמונים מציעה שההרמוניה יוצרת את היחוד. המידע הזה לא פג תוקפו. קונפוציוס אמר ש"יופי מגיע כאשר המזויף מתחלף במהות".

 

העיקרון הבא הוא אוניברסליות - הכוונה לאיכות רוחנית המוגדרת על ידי כל אחד כמשהו טבעי וחופשי, לראות את המבנה כמשהו שכולם יכולים להתחבר אליו בצורה זו או אחרת. כך נוצר קישור לעיקרון הוויזואליות או הדמיון.

 

דמיון חי של מבנה נוכח ביכולתו להעביר את החוויה מעבר לשפה ולמה שנראה בעין, כך, למשל, בביקור במוזיאון השואה בברלין אפשר לא רק לראות את התצוגה האדריכלית והאמנותית של הקברים הניצבים בגבהים שונים, אלא גם לחוש ולעבור מסע פנימי של מוות.

אנדרטת השואה בברלין ()
אנדרטת השואה בברלין
 

גם בניין האופרה המפורסם באוסטרליה יוצר אסוציאציות רבות למתבונן - יש ויראו אותו כפרח לוטוס, כספינה, כפרי וכדומה, והוא משאיר מקום לדמיון לא רק ברמה פיזית אלא גם ברמה הרוחנית.

 

מבנה רב שכבתי שכזה, מעבר להקשר פילוסופי או פסיכולוגי, פותח לך את הלב שעה שצ'י - אנרגיית החיים והנשמה חוברים והופכים אחד. בפנג שואי קוראים לזה שנג צ'י - אנרגיה מיטיבה המביאה מזל טוב.

 

הוארד צו'י, מומחה פנג שואי, מסביר שההבדל בין המזרח למערב בא לידי ביטוי באיך שהם תופסים יצירתיות. בעוד במערב נותנים לילדים צבעים ואומרים להם לצייר ככל העולה על רוחם, אחר תולים את הציורים ואומרים שזה יפה וזה לא יפה.

 

במזרח, לעומת זאת, נותנים לילדים מברשת ודיו ומבקשים מהם להעתיק את הסימניות של האבות הקדמונים ורק לאחר שהם שיחקו עם זה הם יכולים לצאת לדרך משלהם. זהו משחק של יצירתיות המשלב מתודולוגיה ומשקף תפיסה דאואיסטית האומרת שלאחר שהכוונה הובנה נוכל לשכוח את התמונה.

בית האופרה בסידני (צילום: MCT) (צילום: MCT)
בית האופרה בסידני(צילום: MCT)
  

עקרון סימטרי חשוב אחר עוסק במציאת האיזון בין ין לינג - האקטיבי והפיסי, המואר והחשוך כאשר בין הין לינג מתנהל דו שיח שיש בו אהבה והרמוניה. יש מצבים של עודף ינג המתגלים במבנה מלבני גבוה, מכוסה בזכוכיות בוהקות המבקש אנרגיה יינית לאיזון ויש מבנה המשלב גם וגם.

 

ין וינג לא חייבים לבוא לידי ביטוי רק בקשר בין המבנה לבין הסביבה יכול גם להיות מצב שבחוץ ינג ובפנים יין וזה כשלעצמו כבר יוצר הרמוניה. איזון בין ין לינג יוצר הדהוד עם הטבע כאשר הוא לא מביא מאפיינים מלאכותיים מזויפים. כלומר, השראה והדהוד לא יתקבלו מעץ ירוק עם פירות מפלסטיק או צפרדע מוזהבת עם מטבע בפה, שיש המאמינים ביכולתה להביא שפע, אלא ממים טבעיים הזורמים בנינוחות ויוצרים את אותה כוונה.

 

מבנה הנחשב ככזה שיש לו פנג שואי, משלב עקרונות אסתטיים היוצרים בפשטות, באוניברסליות ובטבעיות את ההדהוד וההקשר של הכל עם הטבע.

 

עכשיו שכשהכל משתנה ותפיסות של אדריכלות מערבית מודרנית ואדריכלות מזרחית קלאסית יוצאות לדרך חדשה, יש מה ללמוד מהמקור המהותי הטהור שגילו החכמים הקדמונים של העבר.

 

הכתבה נכתבה בהשראת הרצאה של הוארד צ'וי מומחה פנג שואי, בכנס פנג שואי, לונדון 2016

 

 

שרונה פומס , פנג שואי ואסטרולוגיה סינית

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרכז פומפידו פריז צרפת
צילום: נוח שחר
שרונה פומס אסטרולוגיה פנג שואי
צילום: נוח שחר
מומלצים