שתף קטע נבחר

עיר האוטובוסים הראשונה

באשדוד החלו עבודות בשווי 500 מיליון שקל, שבסיומן היא מיועדת להפוך לדוגמא בשימוש בתחבורה ציבורית

האם אפשר להעביר עיר שתושביה מעדיפים כיום שימוש ברכב פרטי להעדפת תחבורה ציבורית, זולה ומהירה יותר? בשבועות האחרונים החלו באשדוד העבודות שאמורות להפוך אותה מ־2018 לעיר לדוגמא בשימוש באוטובוסים, אופניים והליכה ברגל כדי להתנייד בשטחה במודל שאמור להיות מועתק בהמשך לערים אחרות.

 

לפני שנתיים זכתה אשדוד לאחר תחרות במענק בסך 250 מיליון שקל ממשרד התחבורה, כדי לבנות בה מערכת תחבורה מתקדמת, הכוללת בין השאר עשרות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים וצירים ייחודיים להולכי רגל. ביחד עם שדרוג האוטובוסים שמפעילה בעיר חברת אפיקים, מדובר בהשקעה כוללת של כחצי מיליארד שקל.

 

בין השאר יופעלו בעיר 130 אוטובוסים חדשים, רבים מהם ארוכים ורבי קיבולת (BRT), שיאפשרו עלייה מכל הדלתות, כדי לקצר את משך השהות בתחנות,

ולקצר את משך הנסיעה הכולל. נסיעה ממוצעת באוטובוס אמורה להתקצר בכ־8 דקות. לאורך הצירים הראשיים בעיר יוקמו נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) באורך כולל של 20 קילומטרים. הרשת תאפשר מעבר מהיר של קווי BRT וכן קווים מזינים ובינעירוניים. במקביל יוצבו בה 100 תחנות אוטובוס חדשות, ובהן עמדות רב־קו, שירותי אינטרנט אלחוטי חינמי ולוחות המציגים את זמני ההגעה של האוטובוסים הבאים. במקביך ישודרגו 200 תחנות קיימות וייבנה בעיר מסוף אוטובוסים חדש.

 

רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, באורך של 23 קילומטרים תחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים, תוך אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית ו־13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל יוקמו ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.

אשדוד (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
אשדוד(צילום: בראל אפרים)

 

במקביל תנקוט העיר בצעדים לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון רכב פרטי, במסגרתה תוסדר החנייה בחניונים קיימים, במרכז העיר ובסביבת החוף, ויבוטלו מקומות חנייה לאורך מספר רחובות. אמצעים נוספים שנועדו להגדיל את השימוש בתחבורה בר קיימא: עידוד עובדים להגיע לעבודה באופניים, תמרוץ לעובדים שיוותרו על מקום החנייה, חלוקת כרטיסי מנוי חופש-חודשי לכל עובד ושימוש באופניים בקרב תלמידים. העבודות ימשכו 19 חודשים, בין השעות 7 עד 19:00 ויכללו סגירת מקטעי כביש לצרכי עבודות, ושלושה צמתים שיסגרו לעבודה בשלבים: יהודה הלוי, שבי ציון וז'בוטינסקי/הרצל. תושבים בעיר הביעו חשש משיבושי תנועה במהלך העבודות, אך אלה ילוו בהכוונה של המשטרה כדי להקטינם למינימום. ויתור על נתיבים וחניות לטובת תחבורה ציבורית נחשב לא פופולרי וראשי ערים רבים נמנעים מצעדים כאלה, למרות השיפור בתנועה שהם אמורים להעניק בטווח הארוך. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי קיבל החלטה אמיצה לבצע את הפרויקט, חרף התנגדות גורמי אופוזיציה במועצת העיר ומחאת תושבים מאורגנת, ולמרות שהבחירות לראשות העיר תתקיימנה בעוד שנתיים.

 

"תכנית התחבורה הירוקה שמיושמת באשדוד תשפר את איכות החיים ותתאים את צרכי התחבורה המקומיים למגמות העירוניות ולתחזיות המנבאות קצב פיתוח מואץ, בעקבות שורה של מיזמים הנמצאים בשלבים שונים של הקמה", אומר ד"ר לסרי. אשדוד היא עיר מודרנית עם תשתית תחבורה טובה, אלא שיש להתאימה לשינויים המתהווים במיוחד לאור הקמתו של נמל חדש, הרחבת פעילות הסחר והמגמה המובהקת ההופכת את אשדוד לכרך מטרופוליני עבור מאות אלפי איש ביום. אנחנו רואים את הנולד, מפיקים את הלקחים ממה שקורה היום בת״א וירושלים, וצופים את העומס בכבישים שלנו בשנים הבאות. ברור לנו שללא הפרויקט הזה, מערכת התחבורה שלנו תקרוס, בטווח של 10-15 שנה, לאור תוספת כלי רכב על אותה תשתית כבישים. בסיום העבודות נקבל תחבורה ציבורית זמינה ומדויקת, שתעודד תושבים להפחית את השימוש ברכב פרטי. אנחנו מודעים לסבל ומורת הרוח שנגרמים לתושבים עקב העבודות שתמשכנה שנה וחצי, ועושים הכל כדי להקל עליהם, בהסברה, בהכוונת תנועה ע״י שוטרים בצמתים חשובים בשעות שיא העומס".

 

מאיר חן, ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אומר כי "זה יהיה פרויקט התחבורה הציבורית הכי מהיר בארץ, עם הרבה לקחים מפרויקטים אחרים. אשדוד היא העיר הרביעית בגודלה בארץ, אבל התרבות בה היא של נסיעה ברכב פרטי. בסיום הפרויקט היא תהיה העיר הראשונה שתהיה מוטת תחבורה ציבורית, שתהיה מהירה ונוחה יותר מרכב פרטי. גם אוטובוסים שיגיעו מחוץ לעיר ישתלבו מיד בנת"צים ויגיעו מהר יותר. אם נמצא לנושא עוד תקציבים, נסלול נתיבי תחבורה ציבורית ברחובות נוספים".

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
רובע ו' באשדוד
צילום: בראל אפרים
מומלצים