שתף קטע נבחר

כך תרכבו בחורף, ותגיעו בשלום הביתה

האקלים שלנו כמעט אידיאלי לרכיבה על דו-גלגלי. אבל כאשר מגיע החורף, הופך הכביש המקומי למסוכן במיוחד. כדאי לכן לשנן כמה עקרונות חשובים שיסייעו לשרוד בכביש הרטוב

החורף כבר כאן. והוא מדגיש את היתרונות הגדולים של כל כלי דו גלגלי. נכון, קר, רטוב ויש פחות אחיזה על הכביש, אבל באותה נשימה הפקקים מקבלים מימדי ענק והאופנוע הופך להיות יעיל שבעתיים. בכל זאת, רוכבים רבים אינם מרגישים בטחון על משטח רטוב, אם בגלל חוסר ניסיון או היכרות שטחית מדי עם הכלי, או פשוט חשש מהראות המוגבלת. המדריך הזה, בעיקר עבורם.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

עוד אוברדרייב? בבקשה

 

מיגון - אמצעי הגנה על כלי דו-גלגלי הם תמיד אבזר סופר-חשוב וקריטי. בחורף הרטוב והקר, עוד יותר. ברור לכולנו שצריך קסדה, וכפפות, מגפיים או נעליים ייעודיות ומגנים שונים המשולבים במעיל-מכנס או לא. אבל יש נקודה נוספת. שכן רוכב רטוב וקפוא לא יוכל לתפקד היטב על האופנוע, ולכן רצוי לזכור ולהקפיד לשמור על הגוף יבש ובטמפרטורה שתאפשר לנו לא רק לתפעל את הכלי היטב, אלא גם לפעול במהירות ובדיוק אם וכאשר נדרש לכך. שני טיפים חשובים:

  • משקף הקסדה: למרות שאינו נתפס כחשוב ביותר, קחו בחשבון שללא ראות ראויה, אתם בסכנה ברורה ומיידית. אדים, מי גשם, בוץ והתיישנות. המשקף עלול להפריע לכם לראות את הבור או השלולית העמוקה, וכמובן את הולך הרגל או הארגז הנטוש על הכביש. כדי להסיר אדים אפשר להשתמש ב"אפונים" מונעי אדים, או תכשירים ייעודיים אחרים דוגמת ספריי מיוחד. משקף חדש בחורף תמיד יהיה טוב יותר, וזכרו שניתן לנקות את חלקו החיצוני עם הכפפה בעת הצורך.
  • כפפות חורף: יש בשוק לא מעט כפפות חורף זולות, אך אלו לא באמת אטומות למים והן עבות מדי, זה עלול להפריע בזמן תפעול המצערת, הבלמים והמצמד. כפפות חורף איכותיות יעלו יותר אבל לא רק שיהיו בטוחות וחמות יותר, הן גם יהיו אתכם מספר חורפים.

 

תחזוקה - כמו בקיץ, גם בחורף חשוב להקפיד על תחזוקה תקינה של הכלי. מומלץ לבצע בדיקה כללית של הרכיבים ולהחליף או לטפל בבעיות שיתגלו. שני טיפים חשובים:

  • צמיגים: כל מילה מיותרת. מדובר בנקודות המגע היחידות עם האספלט ואלו שיקבעו אם האופנוע יבלום, יפנה ויאיץ ובאיזה אופן. בחורף חשובה בנוסף גם יכולת פינוי המים של הצמיג. וכלל האצבע הוא שמותגים מוכרים, איכותיים ויקרים יותר, יבצעו טוב יותר מצמיג עלום שם. זה המקום להשקיע, לא לחסוך.
  • מערכת החשמל: גם באופנועים וגם בקטנועים עלולים תיקונים לא איכותיים במערכת החשמל לגרום לתקיעה. אם הקטנוע-אופנוע שלך אינו חדש ואם יש איזה חיבור שתמיד הציק לך בעין, זה הזמן לפנות לבעל מקצוע ולדאוג לתיקון נכון ומקצועי (אם זה נראה כמו קומבינה - זה בד"כ קומבינה). אין דבר מעצבן יותר מלהיתקע באמצע שלולית מבלי יכולת להניע בגלל תקלה שטותית במערכת החשמל. בעצם, יש. להיתקע באמצע שלולית בגלל תקלה שטותית שידעתם עליה, ולא תיקנתם בזמן.

 

תכנון - כעת נותר לרכוב כהלכה. ובחורף, על אספלט רטוב, מקדם האחיזה נמוך יותר ומחייב אותנו לרכוב בצורה מתוכננת, חלקה ומוקפדת במיוחד. למשל, להביט רחוק עוד יותר מכרגיל, לסרוק את הכביש ואת המתרחש עליו ולא להשאיר שום פתח להפתעות. מבט נכון, ותוכנית רכיבה שמתחשבת בכל הפרמטרים שעל הכביש, יגדילו אוטומטית את מרווחי הביטחון ויצמצמו את מספר ההפתעות ברכיבה. הפעם, שלושה טיפים:

  • הכביש: האספלט רטוב וחלק יותר, אבל בכך לא תמו ההפתעות. חפשו שלוליות, בורות שנפערו בכביש, עצמים שהוסטו לנתיב הנסיעה בגלל רוח חזקה.
  • הרכיבה: המטרה היא לתת לאופנוע לעבוד, לא להעמיס עליו ולא להפריע לו. פעולת ההאצה תעשה תוך סיבוב לינארי וחלק של המצערת, פקודות ההיגוי יהיו שקולות ואיטיות ובלימה תתבצע תוך סחיטה הדרגתית ומתגברת של שני הבלמים. כדאי לחבק את הכלי עם הברכיים אם רוכבים על אופנוע, ולרוכבי קטנועים מומלץ "לקבע" עצמם על-ידי לחיצה עם הרגליים על חלקו הקדמי של המדרס, במטרה להפחית משקל ועומסים מהכידון. מומלץ לא פחות לפנות לאחד מבתי הספר לרכיבה שפועלים בישראל, ולתרגל תחת עינם הפקוחה של מקצוענים.
  • התנועה: הראות מוגבלת בתנאי חורף גם לנהגי מכוניות. והם עוד צריכים להתמודד עם עומסי תנועה אדירים ומורטי עצבים. במילים פשוטות, צאו מנקודת הנחה שאף אחד לא רואה אתכם, ורכבו בהתאם.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
כביש רטוב - סכנה לדו גלגלי
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים