שתף קטע נבחר

מורים מחו בכנסת: "משרד החינוך מייבש את החינוך התעבורתי"

מורים הפנו אצבע מאשימה לעבר משרד החינוך במהלך דיון שעסק בלימודי זהירות בדרכים בבתי הספר. מנכ"לית המשרד הודתה: אין תוכנית בנושא בכיתות י"א-י"ב. יו"ר הרשות לבטיחות בדרכים האשים: "קולם של ההורים לא נשמע"

 

 

"משרד החינוך מייבש את מקצוע החינוך התעבורתי", כך האשימו היום (ב') מורים במהלך דיון של הכנסת שעסק במדיניות לזהירות בדרכים שמנהיג משרד החינוך בקרב תלמידי ישראל. במהלך דיון של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, אמרה המורה נילי כהן לחברי הכנסת: "משרד החינוך עובד עליכם. היו תקציבים, לימדנו את המקצוע והיו תוצאות. הייתה ירידה הדרגתית בעקומת תאונת הדרכים. משרד החינוך רק משחק את החשיבות של המקצוע ומבזבז את הכסף".

 

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הודתה כי בכיתות י"א-י"ב אין תוכנית לחינוך תעבורתי. "לגבי כיתות י"א, אנחנו נמצאים במגעים עם משרד התחבורה להכניס את התאוריה לחלק מהמבחנים שתלמידים יעשו. בכיתה י' יש לנו מלחמת עולם מדי שנה על קבלת תקציב של 18 מיליון שקל, אבל אנחנו לקראת חתימה אם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על תוכניות ל-3,000 כיתות י' מתוך כ-4,500", אמרה. כשנשאלה מדוע התוכנית לא כוללת את כלל הכיתות, השיבה כהן כי הדבר נובע מבעיה תקציבית.

 

 (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
(צילום: אביגיל עוזי)

 

ד"ר משה בקר, מומחה ותיק בתחום תחבורה ובטיחות בדרכים, אמר במהלך הדיון: "אנחנו נמצאים בנסיגה. אנחנו רואים בכל שנה תוספת של 180 אלף כלי רכב וכמות הבעיות והצפיפות היא מהגבוהות בעולם. הבעיה שלנו היא גם כמותית ואיכותית. לעם ישראל אין תרבות של נהיגה - ברכב או כהולך רגל. התקציבים של משרד החינוך מכסים רק חלק קטן מהצורך. אנחנו זקוקים ל-400 מיליון שקל בשנה כדי לחסוך בחיי אדם".

 

לפי נתונים עליהם דיווח יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), במהלך השנה החולפת נהרגו 366 בני אדם בתאונות דרכים, יותר מאשר ב-2015, ומתוכם 26 ילדים עד גיל 14.

 

"הזרועות החשובות למניעת הקטל בדרכים הן התשתיות, האכיפה של המשטרה ונושא החינוך התעבורתי - שהוא לא פחות חשוב. צריך לתקצב יותר שעות, אבל מצד שני יש תקציב שקיים היום ולכן יש צורך בארגון מחדש של החינוך התעבורתי", הוסיף אשר, שציין גם את הצורך בהחזרת מבחני הבגרות בנושא ובהנהגת משמרות זה"ב בכל בתי הספר.

 

 (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
(צילום: עמית שאבי)

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, התחייב בדיון כי הכסף יועבר למשרד החינוך: "כשהגעתי לרשות הנחיתי להפסיק את המנהג של העברת תקציבים לסמכויות ממשלות אחרות. הגוף היחיד שהרשות תמשיך להעביר לו כסף הוא משרד החינוך. הרשות תעמיד את התקציב ואם אפשר היא תגדיל אותו".

 

יחד עם זאת, רום הפנה אצבע מאשימה לתפקוד ההורים בסוגיה: "נייר הלקמוס של כל נושא הבטיחות בדרכים הוא ועד ההורים, שקולו לא נשמע בנושא הזה. זה אומר שזה פחות מעניין אותו משוק ההון. אני מתכוון שוועדי ההורים ידרשו ויקבלו את החינוך".

 

"42% מהנהגים ההרוגים - ערבים, כשהם 16% מכלל הנהגים"

דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת עסק בדו"ח משותף של ארגון ה-OECD ועמותת "אור ירוק", ממנו עולה כי שיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא הגבוה מבין המדינות המפותחות.

 

רום שם דגש על ריבוי תאונות הדרכים בחברה הערבית בישראל ואמר: "השנה בחברה הערבית היו בין 60-50 הרוגים מיותרים בתאונות דרכים. זה משהו שהוא מחוץ לכל פרופורציה. הגיע הזמן לשים את הדברים בחברה הערבית על השולחן ולקרוא לפעולה".

 

"נניח שהייתי רוצה לשתף פעולה עם ארגנים בחברה הערבית - אין עמותה למניעת קטל בדרכים, אין קבוצת אימהות שעוסקת בזה ואין לך לאן לפנות. הנהגים מהחברה הערבית פוגעים בעיקר באזרחים מהחברה שלהם. 80% מההרוגים הם במרחב הבין-עירוני שבו התשתיות משותפות ליהודים ולערבים כאחד. אי אפשר לזרוק על התשתיות את העובדה ש-42% מהנהגים ההרוגים הם ערבים, כשהם 16% מהנהגים".

 

 

ח"כ עבד אל-חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) התייחס לדבריו של רום ואמר: "אין מעברי חצייה להולכי רגל, אז הולכים בכל מקום. גם אין הסברה בשפה הערבית".

 

"כל ילד שנהרג או נפצע הוא ילד אחד יותר מדי", אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת). "צריך לגבש תוכנית מעשית שתקבע איך מצמצמים היפגעות של ילדים. בחברה הערבית יש שילוב קטלני בין שני נתונים - תלות קיצונית ברכב פרטי ומצב תשתיות לא טוב. צריך לעשות לא פחות מאשר מהפכה של תחבורה ציבורית שתייצר תשתיות אחרות לגמרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
משמרות זה"ב (ארכיון)
צילום: עמית שאבי
מומלצים