שתף קטע נבחר

לחשוף אמת בעידן של שקר

הסופר טוביה טננבום נוהג ללכת במסווה לאיזורים שרוב האנשים בורחים מהם, וחוזר עם סיפורים מזעזעים על גזענות, אנטישמות ושנאה. השבוע הוא בא לספר על זה לחברי ארגון stand with us

בערב יום שלישי האחרון ערכו בארגון stand with us מפגש מסקרן עם העיתונאי והסופר טוביה טננבום, בעקבות ספרו "שקרים שכולם מספרים", אשר מתאר מסע ב-28 מדינות בארה"ב. הספר עוסק בעיקר באמת שמאחורי הרב תרבותיות של ארצות הברית. טננבום עבר בין מזרח למערב כשהוא מציג את עצמו דרך אחד מכובעיו הרבים כעיתונאי גרמני. אמריקה, על פי השיחות, נמנעת בקנאות לגעת בסוגיות שבמחלוקת. הוא מתאר את הפוליטיקלי קורקט שאמריקה דובקת בו, כמעוותת חשיבה חופשית, דמיון ויצירה.

 

"רציתי דרך המסע לגלות מה אנשים חושבים, איך", הוא מספר ל’ידיעות אמריקה’. בספרו הקורא נחשף למה שמכונה על ידו חשיבה מקובעת, שחוקה ונטולת מקוריות, לאנשי המעמד הגבוה המנקים את מצפונם בהלקאה עצמית ולעניים החיים גם היום בתנאים מחפירים. אמריקה כפי שמזהה טננבום מוותרת מרצונה החופשי על החירויות הבסיסיות שהגדירו אותה בעבר.

 

"אחד המדדים שהתייחסתי אליהם היה היהודים באמריקה. לרובם יש בעיה רצינית עם עצמם, גזענות גם בבית כנסת, זה הדהים אותי. ראיתי גזענות עמוקה בארה”ב, לבנים נגד שחורים, הייתי בגטו ובשכונות ולא האמנתי כמה עוני ופשע יש שם,עשרות נרצחים וזה מפחיד לראות איך שהם חיים. יש גם דברים חיוביים כמובן. גיליתי אמריקה שלא ידעתי שקיימת גם מבחינת אוצרות הטבע שלה, הנוחות שאפשר להינות ממנה כאן".

 

את טננבום כינו לאורך השנים כרב־אמן בחשיפת צביעויות. הוא מציג את הצביעות של יהודי ארה"ב בספרו, הוא מעמת את האינדיאנים שפוגש במסע על ה"עסק"שעשו מהמסורת שלהם, ובכנסיות מציג בפני אנשי כנסיה כתבים משאירים אותם בלי תשובות. בעידן שבו אמריקה חיה בין הפוליטקלי קורקט לאמת העירומה, טננבום מנסה לחשוף את האמת שמאחורי המילים וההצהרות.

 

שחר עזאני וטוביה טננבום, השבוע בניו יורק ()
שחר עזאני וטוביה טננבום, השבוע בניו יורק

 

כך למעשה עשה בכל אחד מספריו. כך גם עשה בחייו. טננבום, יליד בני ברק, גדל במשפחה חרדית ליטאית, "הייתי חרדי ולמדתי מזה", הוא מספר. "אבל כשגדלתי הבנתי שזה לא משהו שמתאים לי". הוא עבר מישיבה חרדית לציונית ואחרי שהפך חילוני התגייס לחיל השריון. כשהשתחרר עבר לארה"ב. "עזבתי במידה רבה כי במשפחה שלי הייתה בושה שהבן הולך לאוניברסיטה". כאן הוא התקרב לקהילה היהודית בברוקלין, למד לראשונה יידיש, פתח את התיאטרון היהודי וסיים, בין השאר, תארים במתמטיקה, במדעי המחשב ובמחזאות. על ציר גרמניה ישראל ומנהטן הוא כותב את ספריו וטוריו.

במפגש שיזם ארגון stand with us נשאל רבות על ספרו המפורסם "תפוס את היהודי". "שאלו אותי מה הסיבה שיהודים שונאים את עצמם. הסברתי ש-2000 שנה אומרים לנו שאנחנו כל כך הרבה דברים, ורבים מאמינים. קל להם גם לאנשים לחיות בעולם שבו הם חלק מהדעה הרווחת".

 

במפגש סיפר על תהליך העבודה המרתק על הספר. "גיליתי התערבות אירופאית בזירה כולה שיש לה תפקיד אחד ויחיד והוא לא קשור בעשייה הומנית אלא בהרס התדמית של ישראל”.

את הספר כתב אחרי שנשלח למסע לישראל ולרשות הפלשתינית במסווה של גרמני, תוך שהוא עושה עצמו לא מבין את העברית והערבית. הוא פגש שרים פלשתינים וח"כים ישראלים, הצטרף לפעילי זכויות אדם, שואל לכאורה בתמימות שאלות שחושפות סתירות רבות ונדהם, כך טען, לגלות את היקף המעורבות הפוליטית האירופית בזירה הישראלית פלסטינית.

 

הוא מתאר מתנדבים גרמנים שהגיעו לסייע לפלסטינים במאבק נגד ישראל כחלק מהניסיון שלהם לשלם את מחיר השואה, להגדרתם. הוא נסע לבילעין עם מפגינים ישראלים ותיעד את ההצגה המאורגנת שהעיתונאים הזרים מקבלים בה תפקידים מראש, את ההערות לזכות היטלר שהשמיעו באוזניו מלווים ערבים כששמעו שהוא גרמני.

 

"כשיהודים יתחילו לחשוב על עצמם בצורה אחרת, הדברים יראו אחרת". טננבום ()
"כשיהודים יתחילו לחשוב על עצמם בצורה אחרת, הדברים יראו אחרת". טננבום

 

כשביקר בסילואן תיאר מעורבות מערבית במאבק נגד היהודים. "אני חושב שסוף סוף הבנתי למה יש בישראל ובשטחים כל כך הרבה ארגונים בלתי ממשלתיים. איפה עוד יכול אדם לבטא את משאלתו האפלה ליודנריין ועדיין להיחשב ליברלי?".

הוא מספר על מפגשים שהצליחו להדהים אפילו אותו. "הגעתי עם עמותה איטלקית לסיור ביד ושם. המדריך היה ישראלי ששמו איתמר שפירא, אחיו של יונתן שפירא המפורסם. המשפט הראשון שלו היה 'שמי איתמר ואני יהודי לשעבר'. בסיור הוא חזר ואמר שכל מה שרואים שם הוא סובייקטיבי, ואז הוא הפנה אותנו אל המרפסת, מכוון לשכונה ערבית ואומר ששם יש את העובדה האובייקטיבית מכולן, שם יהודים רוצחים מוסלמים".

 

טננבום מתאר בספרו כיצד היהודים המשתפים פעולה עם האירופאים בליבוי השנאה הערבית לישראל. "בתוך לבו של האיש הזה, בפינות האפלות ביותר שלו, הוא הגזען היהודי הגדול מכולם", הוא כותב על פעיל שמאל ישראלי. "בעיניו, יהודים חייבים להתנהג כמו בני־אדם נעלים, משום שהם כאלו. וכל עוד הם לא מתנהגים כגזע האדונים של ישו, הוא שונא אותם. הוא היהודי שונא־עצמו המוזר ביותר בעולם".

 

הביקורת של טננבוים לא מתייחסת לימין או שמאל, זאת הדגיש גם במפגש. "כשיהודים יתחילו לחשוב על עצמם בצורה אחרת, הדברים יראו אחרת", אמר. "ישראל מעמידה את עצמה במקום מאוד בעייתי. היא טרם החליטה מה היא עושה עם השטחים האלו. זה מצב לא נורמלי. כשאתה לא מחליט מה אתה עושה, בסוף יגידו שאתה גנב. אי היכולת להחליט לצד האנטישמיות מסביב יוצר בלגאן אחד גדול".

 

נאומו של טננבום עם השקת הספר

 

ספרו החדש על אמריקה, מסכם את מסקנותיו ומזכיר שהאיסלם הוא לא ממש הבעיה הגדולה שיש כרגע בעולם. "אנחנו לא מסתכלים על ההפצצות של המערב בעולם המוסלמי, והן רבות ומסוכנות יותר מהמעשים של המוסלמים נגד העולם המערבי. השנאה לישראל במוסדות תרבות זה מה שיביס את ישראל, לא אידיוט עם משאית, הגיע הזמן שנבין את זה. העמותות האלו כל תפקידן הוא לומר למוסלמים שיהודים הם הסיבה לכל. זו האמת המרה. אני מנסה להגיד את זה. כשאירופאים הכי תרבותיים ונאורים קוראים לי אחרי שתי בירות יהודון, זה המסוכן וזו האמת. מה שמסתתר וגדל שם. זו הבעיה".

 

אחרי המפגש יצאו הנוכחים עם שאלות רבות. "דומה שבעידן הנוכחי קיבלה האמת עדנה מחודשת, כאשר הבחירות בארה”ב מצביעים על מיאוס של חלק נרחב בציבור האמריקאי ממוסד הפוליטיקלי קורקט וביטוי השנה של מילון אוקספורד הוא “פוסט אמת”, טוען שחר עזאני, מנכ"ל ארגון stand with us בניו יורק, "טננבום מעלה על נס את פגעי הצביעות והאנטישמיות לאחר שהתחזה לעיתונאי גרמני והצליח להוציא אמרות שפר מפיהם של רבנים, ארגוני שמאל, בכירים באיחוד האירופי ואף מנהיגים פלסטינים והכל בניחוח של עיתונאי חוקר. דומה שחשיפה לאמת, דווקא בעת הזו, יכולה להועיל לא רק להבנה עמוקה ואמיתית יותר של המתרחש סביבנו, אלא גם לסייע במציאת פתרון לבעיות הסבוכות עימן מתמודד העולם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טננסום. "רב אמן בחשיפת צביעות"
מומלצים