שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מלחמת הפושים: המהפכה הטכנולוגית בראי החדשות
    האינטרנט מאפשר אספקת זרם של מידע חדשותי - 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע - בכל אמצעי, בכל מקום ובכל זמן. סקירה של נחשול החדשות המקוונות

    נדמה כי האינטרנט הומצא עבור דיווחי חדשות: על-פי סקרי מכון המחקר האמריקני Pew עולה כי 65% מכלל הציבור האמריקני הבוגר למד על ההתרחשויות השונות במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות של דונלד טראמפ והילרי קלינטון - רק או בעיקר מהאינטרנט. גם בזמנים סוערים פחות, 81% מכלל הציבור מקבל, ולו חלק מהמידע החדשותי שלו, מהאינטרנט, בעיקר באמצעות מכשירים ניידים.

     

    האפליקציות ששינו את חיינו - לכל הכתבות

     

    האינטרנט מאפשר אספקת זרם של מידע חדשותי - 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע - בכל אמצעי, בכל מקום ובכל זמן. התופעה הזאת - לפיה הציבור צורך חדשות בזמן אמת ובעיקר באמצעות האינטרנט - היא תופעה צעירה מאוד במונחי תולדות תקשורת ההמונים: פחות מ-20 שנה. וצריכת החדשות הניידת, באמצעות אפליקציות סלולאריות, היא בת כ-10 שנים בלבד.

    קמפיין שכולו אינטרנט. קלינטון וטראמפ (צילום: AFP)
    קמפיין שכולו אינטרנט. קלינטון וטראמפ(צילום: AFP)
     

    המעבר לצריכת חדשות מוגברת באמצעות האינטרנט, בניגוד לאמצעי תקשורת מסורתיים, מבטא סוג של מהפכת מידע, והנסיבות שמאפשרות אותו קשורות בקשר הדוק למאפיינים הייחודיים של רשת האינטרנט - שמתגלה כאידיאלית לצריכה של חדשות: היא נגישה למשתמשים במגוון אמצעים, מקצתם ניידים, כך שצריכת המידע אפשרית מכל מקום ובכל מצב; היא פועלת כמעין גל פתוח קבוע ולכן, בשונה מכלי התקשורת המסורתיים, הידיעה האינטרנטית מתעדכנת בזמן אמת; היא פלטפורמת מולטי-מדיה אמיתית שבה הגשת התוכן אפשרית באמצעים שונים (טקסט, וידיאו, אודיו, תמונות סטילס); היא מאפשרת אינטראקציה - כלומר יכולת תגובה לגולשים ודיאלוג פתוח איתם, ובכך, בין השאר ובמידה, מאפשרת לציבור להוסיף מידע משלו.

    בנוסף, נפח הפלטפורמה בלתי מוגבל; תפעולה, כמו גם אמצעי ההנגשה של התוכן האינטרנטי, אינם מצריכים היערכויות מסובכות (כגון מערך שידור טלוויזיוני כבד והפקת נייר לדפוס). והעיקר: אפשר לצרוך את התוכן האינטרנטי בכל מקום - בבית, במשרד, בחוץ, ובכל אמצעי - אתרי Web, אפליקציות סלולאריות, רשתות חברתיות, פודקאסטים וניוזלטרים.

     

    עד לאמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת, צרכנו חדשות רק במדיה המסורתיים - עיתונים, רדיו וטלוויזיה. אתרי החדשות, שכונו online newspapers והחלו להופיע במחצית העשור, היו למעשה שלוחות אינטרנטיות של העיתונים הגדולים. היו אלה בעיקר עיתוני העילית דוגמת ה"ניו יורק טיימס" האמריקני וה"גארדיאן" הבריטי, שהחלו מעלים את תכני העיתון לרשת, ובשלב ההוא נסמכו לגמרי על מערכת עיתוני הנייר. התוכן היה בעיקרו התוכן של העיתונים, ולמעט מבזקים קצרים במהלך היום, לא נעשה שימוש מושכל במאפיינים של הפלטפורמה. עם תחילת המילניום היו בעולם, בעיקר בארצות-הברית, כבר כמה מאות אתרי אינטרנט עיתונאיים עצמאיים.

     

    נחשול החדשות המקוונות

    ב-16 השנים שחלפו מאז, השתנה עולם החדשות כליל: מרבית כלי תקשורת המסורתיים, שעד אז התעלמו מהזירה האינטרנטית, הקימו אתרים. אמצעי ההפקה וייצור התוכן העצמאי הלך וגבר. בהדרגה התנתקו האתרים מהתלות הבלעדית בבסיסי האם של העיתונים המודפסים, וגם קמו גופי online-only – שפעלו רק בזירת האינטרנט ללא כל קשר למערכת כלשהי. המגמה התחזקה בעשור האחרון, כשעיתוני נייר מסוימים שבעבר פעלו כמוצרי דפוס, נסגרו ועברו לתצורה אינטרנטית בלבד. בין המוכרים שבהם - היומון האמריקני U.S. News & World Report והיומון הבריטי The Independent.

    עיתונאים מסוג חדש (אילוסטרציה: Shutterstock)
    עיתונאים מסוג חדש(אילוסטרציה: Shutterstock)

     

    היכולת של אתרי החדשות לקיים תקשורת אינטראקטיבית עם הגולשים - מטוקבקים ועד משאלים, מזירות תוכן גולשים ועד הצבעות; היכולת לצפות בוידיאו על גבי המסך הקטן, כולל שידורים חיים; ובעיקר העדכנות הבלתי פוסקת - כל אלה הפכו את אתרי החדשות של השנים האחרונות, לזירות מושלמות לאספקת תוכן חדשותי. הן ממצות את המאפיינים הבולטים של אמצעי המדיה המסורתיים, ומוסיפים להם עדכנות רציפה ונגישות בכל זמן ובכל אתר. את הזמינות הטוטאלית הזו הביאו האפליקציות הסלולאריות למיצוי האולטימטיבי.

     

    הופעת האפליקציות הסלולאריות במהלך העשור האחרון, היא אולי הגורם המשמעותי ביותר בהעצמה של אתרי חדשות. למעשה חוללו אפליקציות החדשות מהפכה שלמה בתוך זירה שבעצמה הייתה בשלב מהפכני.

     

    על-פי מחקר שנערך בפברואר 2016, בידי מכון המחקר האמריקני Pew, אתרי החדשות והאפליקציות שלהם מהווים מקור עיקרי לחדשות עבור משתמשים צעירים (בני 18-29) ובוגרים (בני 30-49), והשיעור יורד במקצת בקרב בני ה-50 ומעלה.

    עבור צעירים, האינטרנט הוא כיום מקור החדשות העיקרי. גרף השימוש נסק במהירות: ב-2007 דיווחו 34% מהם כי האינטרנט הוא המקור המרכזי עבורם לצריכת חדשות, ב-2010 שיעורם כמעט הוכפל ועמד על 65%. כיום, הצירוף של אפליקציות, אתרי ווב והפניות מרשתות חברתיות – מספק לקבוצת הגיל הזו את המענה הכמעט מלא לצריכה חדשותית. בקבוצות הגיל המבוגרות יותר, שיעורי צריכת החדשות האינטרנטית פחותים מעט, אך גם עבורן מדובר באמצעי תקשורת דומיננטי.

    מחקר מכון Pew (צילום מסך)
    מחקר מכון Pew(צילום מסך)

     

    כיום יש – בחנויות האפליקציות של אפל ואנדרואיד – כ-120 אלף אפליקציות של חדשות, והן מחוללות הרייטינג העיקריות של רוב אתרי החדשות. מדובר בתופעה שהתחדדה בשנים האחרונות, עם כניסתה לשימוש מוגבר של טכנולוגית ה"פוש" (קבלת התראות). באמצעות ה"פוש" מקדמת האפליקציה באופן אקטיבי ידיעות מסוימות – באירועים חדשותיים בולטים – ומשגרת אותן ישירות אל משתמשי האפליקציה.

     

    כך, משתלטים אט אט הפושים על העולם, והקרב בין אתרי החדשות בשאלה מי יישלח פוש ראשון - גדול מתמיד.

     

    המהירות שבה עברו המשתמשים מצריכת חדשות במחשב (השולחני או הנייד) אל המובייל, מסחררת. בתחילת העשור פחות מעשרים אחוזים מצרכני החדשות בדיגיטל השתמשו בסלולאר. בתוך שלוש שנים (2013) כבר מחציתם (54% עפ"י סקר מכון המחקר Pew) וכיום עלה שיעור משתמשי האפליקציות ל-72%.

    הפופולאריות של אפליקציות הניוז היא כל-כך גדולה עד שוותיקי הענף חדלו לדבר על "האפליקציות של אתרי החדשות" ועברו, בבדיחות הדעת, לדבר על "האפליקציות שיש להן אתרים".

     


    פרסום ראשון: 04.01.17, 16:02
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מלחמת הפושים: המהפכה הטכנולוגית בראי החדשות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים