שתף קטע נבחר

לזכור ולא לשכוח, יותר מתמיד

יום השואה הבינלאומי יצויין ב-27 בינואר והקונגרס היהודי העולמי יצא במבצע ענק ברשתות החברתיות. “מימדי האנטישמיות כיום הם הגדולים ביותר ממלחמת העולם השניה וזהו הזמן להצהיר שאנחנו זוכרים”

הקונגרס היהודי העולמי פועל כבר עשרות שנים למען היהודים ברחבי העולם. הארגון עומל בשנים האחרונות במספר דרכים לטפח את אחדות העם היהודי, לייצג את האינטרסים שלו ולהבטיח את המשך קיומה והתפתחותה של המורשת היהודית.השנה, לכבוד יום השואה הבינלאומי שיצוין ב-27 בינואר, משיקים בקונגרס בתכנית ייחודית ועדכנית למדי בתקווה לשמר את הזיכרון של השואה, זיכרון שהם מבחינים, שהולך ונעלם.

 

"זה התחיל כרעיון מטורף", מסבירים בארגון. "חשבנו לעשות משהו שמחובר להתפתחות כלי התקשורת והחינוך המודרני. למדנו שעיסוק בשואה הוא מורכב ואין לרוב האנשים מסביבנו את הזמן ללמוד על הנושא, להתעמק,אין גם סבלנות. יהודים וישראלים נחשפים פחות מאי פעם לסיפורים ולעובדות ומי שלא יהודי ברוב המקרים ידע מעט מאוד, ובטח שלא יגע בעומק הדברים".

 

וכך, נולד בקונגרס פרויקט WE REMEMBER. "יצרנו קמפיין דיגיטלי הכי גדול מסוגו. בשבוע האחרון ביקשנו מאנשים מכל קצוות העולם להצטלם עם שלט 'אני זוכר' בכל השפות, עם האשטאג #WEREMEMBER לכבוד יום השואה בתקווה שביום הזה, כל התמונות והשיתופים יובילו לשיח או לתזכורת הראויה".

כבר שנים ארוכות שהקונגרס מנסה לשמור ולזכור את המורשת היהודית. בשנת 1936 נוסד הקונגרס היהודי העולמי, בתקווה שיצליח להבטיח את קיומו ואחדותו של העולם היהודי ולסייע ליהודים ברחבי העולם לשמור על זכויותיהם. הקונגרס התגבש במהרה ועוד באותה שנה ערך את הכנס הראשון שלו באירופה עם 280 משתתפים מ-33 מדינות.

 

אלו היו שנים קשות ומאתגרות לעם היהודי, האנטישמיות פרחה והתעצמה והקונגרס, בפעילותו הדיפלומטית, נלחם בדעת הקהל העולמית שהתגבשה ונגד התעמולה הנאצית. את מה שקרה אחר כך כולנו זוכרים. הקונגרס בכל זאת, גם באותן שנים, המשיך לעבוד, והעביר את משרדיו מז'נבה לניו יורק. בשנות המלחמה הקשות ניסו חבריו לחשוף את זוועות מעשי הנאצים ולהציל יהודים באירופה.

 

בתום המלחמה הפעילו בקונגרס תכנית לשיקום היהודים ששרדו. גם היום, הקונגרס, שבראשו עומד רון לאודר, עומל על שימור זיכרון השואה וזכרם של מיליוני היהודים ואינספור הקהילות היהודיות שנמחקו בשואה ופועל למען הניצולים ובני משפחותיהם.

 

תמונה של 300 חברי השומר הצעיר בבלגיה ()
תמונה של 300 חברי השומר הצעיר בבלגיה

 

"בתור הקונגרס היהודי העולמי, זו האחריות שלנו להשמיע את קולנו כדי שהזוועות האלו לא יוכלו להתרחש שוב לעולם", אמר ל’ידיעות אמריקה’, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר. "מימדי האנטישמיות כיום הם הגדולים ביותר שראינו מאז מלחמת העולם השניה וזהו הזמן להצהיר יחד שאנחנו זוכרים”.

מכל העולם, מצטלמים אנשים עם השלט ושולחים לקונגרס. "הבנו שזה דורש פעולה. אנחנו רוצים לגעת בחיים של אנשים דרך מעשים פשוטים שמעוררים מחשבה".

 

במהלך השבוע האחרון השתתפו בקמפיין כבר אלפי אנשים מרחבי העולם, מארה"ב וצרפת ועד ברזיל, אוסטרליה, מרוקו ועוד, יהודים ולא יהודים, צעירים ומבוגרים, ניצולי שואה עם משפחותיהם, אנשי ציבור ורבים אחרים שהעלו את התמונות שלהם לרשת.  בארגון גאים לספר שרק ביממה האחרונה קיבלו מאות תמונות מרחבי העולם. "קיבלנו 400 תמונות מליסבון, 200 מקזחסטן, דרום אפריקה, פיג'י. בבלגיה צולמהתמונה אחת של 300 איש".

 

גם אנשי ציבור כבר נשאו את ההאשטג והצטלמו. הראשונים לעשות את זה, כנראה כמתבקש, היו שר החוץ ושר המשפטים של גרמניה. אליהם הצטרף גם שר ההגנה הבלגי ויותר מעשרים חברי כנסת, ביניהם יאיר לפיד, יואב גלנט, יהודה גליק, עליזה לביא ואיתן כבל. "אנחנו עובדים בכמה צירים, רשתות חברתיות, אימיילים, יש גם ארגונים שעובדים איתנו ומצלמים ושולחים תמונות".כל התמונות שעולות לרשתות החברתיות מתרכזות בדף אינטרנט אחד ופתוח לציבור הרחב. בדף המיוחד ניתן לראות את כל התמונות.

 

שר המשפטים של גרמניה הייקו מאס ()
שר המשפטים של גרמניה הייקו מאס

 

בימים האחרונים הגיע למחשבי הקונגרס מייל מפתיע. "בלי שציפינו, כתב לנו מורה מרואנדה על היוזמה. זו מדינה שבעצמה עברה סוג של שואה והוא תיאר איך השתמש בקמפיין הזה כדי להעביר שיעור מעמיק על השואה בכיתה אותה מלמד".

 

זו בדיוק מטרת הקמפיין. "שמנו לעצמנו מטרה להילחם באנטישמיות על כל צורותיה, ולהגביר את המודעות בקרב הציבור הרחב לסכנה הטמונה בהסתה לחוסר סובלנות, לדיכוי או לרדיפה על רקע דתי, גזעי או אתני. אנחנו מקווים", הוסיפו, "שהקמפיין יעורר שיח במקומות שטרם דיברו עליה. יש לנו חובה לשמור על הזיכרון ומהניסיון שלנו כעם חשוב לנו למנוע כל אפשרות שדבר שכזה יקרה גם לעם אחר".

 

יוזמי הקמפיין קיוו לכמה עשרות תמונות, אבל תוך ימים ספורים הגיעו אלפים. עד ל-27 בינואר הם כבר מקווים למיליונים. "אנחנו משתמשים ברשתות החברתיות כדי להגיע לדור הצעיר, שבקרוב יישא באחריות לספר את סיפור השואה לדורות הבאים", סיכם זינגר. "אנחנו מקווים להגיע באמצעות הקמפיין למליוני אנשים ברחבי העולם לזכר כל מיליוני הקורבנות שנספו בשואה”.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר המשפטים של גרמניה הייקו מאס
מומלצים