שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ארזתם לבד?
    האם יש דרך טובה יותר לאתר טרוריסטים שמנסים לעלות על טיסות? האם אפשר לזהות מראש נוסעים עם בעיות נפשיות שעלולים לפגוע במטוס? תכירו את קבוצה מספר 5 ב"מהנדסות העתיד", שתנסה לחולל מהפך בבידוק הביטחוני בשדות התעופה

    בשיתוף תעשייה אווירית

     

    מקוזו אוקמוטו ועד מגדלי התאומים, כבר עשורים רבים שארגוני טרור מנסים לבצע פיגועים באמצעות מטוסים, בניסיון לשבש את שגרת החיים ולזרוע פחד. מחטיפת מטוסים לצורכי מו"מ, דרך הפלתם ועד לשימוש בהם ככלי נשק מונחה – אין ספק שהחשש מפיגועים כאלה השפיע רבות על התנהלות התעופה האזרחית בעולם.

    אסון התאומים בניו־יורק, 11.9.2001 . צריך לאפיין את פרופיל המחבל המועד (צילום: EPA)
    אסון התאומים בניו־יורק, 11.9.2001 . צריך לאפיין את פרופיל המחבל המועד(צילום: EPA)
     

    מדינות רבות, וישראל בראשן, משקיעות מאמצים גדולים בניסיון לאפיין את פרופיל המחבל המועד ולסכל מראש עליית טרוריסטים למטוס, לצד השקעה באמצעים טכנולוגיים שיתריעו על הימצאותם של חומרי חבלה בכבודת הנוסעים.

     

    למאמץ הזה הצטרפו באחרונה גם משתתפות פרויקט "מהנדסות העתיד", שלקחו על עצמן משימה חשובה ולא פשוטה בכלל: לבנות אלגוריתם חדש שישקלל מדדים ביומטריים ופיזיולוגיים של נוסעים ואנשי צוות ויסייע לאנשי הביטחון לדעת אם נשקפת סכנה ממישהו מהם.

     

    "מהנדסות העתיד" הוא יוזמה משותפת של התעשייה האווירית, "ידיעות אחרונות" ו־ynet, הנערכת זו השנה השנייה. מאה תלמידות מצטיינות בתחומי המדעים

    מכל רחבי הארץ התקבלו אחרי הליכי מיון וסינון, ובשבועות האחרונים הן זוכות לקחת חלק בעבודה קבוצתית שמובילות מהנדסות מהתעשייה האווירית המשמשות להן מנטוריות. במסגרת התהליך שומעות הבנות הרצאות של נשים מובילות בתחומי המדע, מסיירות במתקני התעשייה האווירית - וגם עובדות בסדנאות על פרויקטים טכנולוגיים חדשניים פורצי דרך בניסיון למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות מוכרות מחיי היומיום.

     

    "כל התחום של ביטחון המולדת הוא מאוד אקטואלי ובוער”, מסבירה המנטורית שרית אסרף (48) את הבחירה בפרויקט. "אנחנו כבר לא בעידן של מלחמה קלאסית בין צבאות, מטוסים וטילים, אלא הגענו לעידן שבו הפרט מנסה לפגע בחברה עצמה".

     

    אסרף, ראש מינהל תחזוקתיות, אמינות ובטיחות בחטיבת הנדסה ופיתוח בתעשייה האווירית, לא מכוונת רק למחבלים שמפוצצים מטוסים, אלא גם לאנשי צוות עם אישיות מעורערת שעלולים לבצע מעשי יאוש מתוך מצוקה, ממש כמו הטייס הגרמני שריסק את המטוס שהטיס על 150 נוסעיו עקב בעיות נפשיות שמהן סבל.

     

    "המטרה שלנו היא לשפר את הביטחון בשדות התעופה באמצעות איסוף נתונים ביומטריים ופיזיולוגיים", מסבירה גם התלמידה סופיה כהן (15) מתל־מונד המשתתפת בפרויקט. והמנטורית ד"ר דנה (47), אלגוריתמאית בתעשייה האווירית, מוסיפה: "הפרויקט שלנו למעשה חוזה טכנולוגיה שככל הנראה תהיה מובנת מאליה בעוד כעשר שנים. ההתערבות הטכנולוגית של המדינה בחיי היומיום של הפרט תלך ותגדל, וזה יהיה תחום מרתק שיעסיק הרבה אנשים".

     

    הבנות מפגינות עניין רב במשימה שהוטלה עליהן. חרף גילן הצעיר לחלקן כבר יש ניסיון בבניית אב־טיפוס טכנולוגי. "אני לומדת בבית הספר לסטארט־אפים בכפר הירוק", מספרת התלמידה אנה סמוילוביץ’ ממושב ניר־בנים. "בשנה שעברה, יחד עם קבוצת תלמידים, פיתחנו מכשיר שיודע לתרגם את הרגשות של האדם בזמן אמת. הרכבנו אב־טיפוס שאיתו גם טסנו לתחרות בנאס"א, וגם השנה נטוס לתחרות גדולה בסין. המכשיר בנוי מאלקטרודות שמוצמדות לראש ומשדרות לאפליקציה את הרגשות של האדם. כך בעצם הבאתי לקבוצה את הרעיון של בדיקת המדדים הפיזיולוגיים".

     

    לתלמידה נועה רוטנשטיין מרמת־השרון יש רעיון אחר, גם הוא מקורי ומעורר מחשבה: “הבאתי לקבוצה רעיון שלקחתי דווקא מסדרות ומסרטים שבהם צפיתי: חשבתי שאנחנו צריכות לבנות מערכת של מצלמות שפרוסה בשדות התעופה, שתזהה ותתריע מפני סוגי התנהגויות של חשודים פוטנציאליים, בין השאר על ידי השוואתם לדפוסי התנהגות מוכרים של מחבלים שכבר ביצעו פיגועים בעבר".

     (צילום: תומריקו)
    (צילום: תומריקו)
     

    המנטורית אסרף, שעלתה לארץ מרומניה, נשבתה בתחום בעת שירותה הצבאי בחיל האוויר ולאחר מכן פנתה ללימודי הנדסת אווירונאוטיקה. היא מעודדת את הבנות לחשוב רחוק. לדבריה, "כיום מושקעים משאבים רבים באבטחת שדות תעופה, אבל ההסתברות לגלות אירועים ממשים היא קטנה מאוד. החידושים הרבים בתחום הביומטרי, בתחום הסנסורים והמיפוי, יכולים לסייע לחזות אירועים פוטנציאליים בשדה לפני שהאדם בכלל עולה למטוס".

     

    לצד חיזוי ואיתור המפַגעים, במהלך העבודה הבנות מתחילות לחשוב גם על דרכים להפחית מקרים של אירועים רפואיים בזמן טיסה. "אנחנו שומעים הרבה על מטוסים שנאלצו לבצע נחיתת חירום בגלל התקפי לב או עילפון של נוסעים", אומרת סמוילוביץ’. "במצבים כאלה חברת התעופה מפסידה כסף רב, בעוד שבאמצעים טכנולוגיים שכבר קיימים היום יש דרך לנבא התקף לב כארבע שעות לפני שהוא מתרחש".

     

    אסרף זורמת עם הכיוון החדש: "תחשבו, למשל, מה היה קורה אם בתקופה שבה התפרץ נגיף שפעת העופות היו לנו את האמצעים לזהות מי האנשים שנושאים אותו ולעצור אותם עוד לפני העלייה למטוס. כך היינו יכולים למנוע את התפשטות המגפה".

     

    המנטוריות מלאות שבחים לבנות הקבוצה: "זה דור חדש שלא לומד בצורה ליניארית ולא מהרצאות בכיתה”, הן אומרות. “יש המון לימוד עצמי, הן מנצלות את כל החושים שלהן. חוץ מזה, זה גם דור יותר אמפתי, שמסתכל על האנושות וחושב איך אפשר להצעיד את החברה כולה קדימה".

    בשיתוף תעשייה אווירית

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ארזתם לבד?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: תומריקו
    רוצות לשפר את הביטחון בשדות התעופה
    צילום: תומריקו
    מומלצים