שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    9 זני התמר הישראלים - איזה מהם הכי בריא?
    מג'הול, חלאווי או זהידי? בישראל גדלים 9 זנים של תמרים, לכל אחד מהם ערכים תזונתיים שונים. איזה זן עשיר יותר באשלגן ומי מהתמרים מכיל הרבה יותר קלוריות? מדריך תזונתי לתמר

    תשעת זני התמר הגדלים בארץ מהווים מקור למינרלים כמו סידן, זרחן, ברזל ואבץ, והם עשירים במיוחד באשלגן ובמגנזיום שחשובים לבריאות הלב.

     

    התמרים מהווים גם מקור לוויטמינים מקבוצה B ולמגוון נוגדי חמצון (פוליפנולים), ועשירים במיוחד בסיבים תזונתיים שחשובים לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולתחושת שובע. לאחרונה אף נמצא שלתמר יש פוטנציאל להגן על המעי הגס מפני תהליכים סרטניים.

     

    דלים בשומן ובנתרן, עשירים בסיבים תזונתיים (צילום: יח"צ)
    דלים בשומן ובנתרן, עשירים בסיבים תזונתיים(צילום: יח"צ)

     

    בישראל גדלים כיום תשעה זני תמר מסחריים שהובאו לארץ מארצות שונות בעולם. התמרים גדלים בערבה, בצפון ים המלח ובקעת הירדן, בעמק המעיינות ובעמק הירדן. זני התמר השונים נבדלים בגודל, בפרופיל הטעם והארומות, ברמת העסיסיות, בצבע, בצורה ועוד. תקופת גדיד (המונח העברי לקטיף) התמרים היא בין החודשים אוגוסט לנובמבר, לפי הזן והאזור.

     

    קראו גם: 

    תמר במקום סוכר: כך תכינו קינוחים מתוקים - ובריאים  

    השילוב הבריא: למה כדאי לאכול אגוז עם פירות יבשים  

    דל קלוריות אבל מתוק: כל הסיבות לאכול תמר

     

    על אף שהם נכללים בדרך כלל בין הפירות היבשים, בניגוד לפירות יבשים אחרים שאנחנו מכירים, התמרים מתייבשים על העץ באופן טבעי כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם (semi-dried fruit).

      

    התמרים עשירים בפחמימות המספקות מתיקות ואנרגיה. האינדקס הגליקמי של התמרים (קצב ספיגת הסוכר לדם) הוא בינוני. תמר אחד גדול או שני תמרים קטנים (20 גר') מהווים תחליף למנת פרי ומספקים כ-58 קק"ל, כ-14 גר' פחמימות וכ-1 גר' סיבים תזונתיים. התמרים דלים בשומן ובנתרן.

     

    תמרים יכולים להשתלב גם בתזונה של אנשים עם סוכרת, בכמות המותאמת באופן אישי.

     

    בין זני התמרים השונים קיימת שונות בערכים התזונתיים, המושפעת בין היתר מתכולת המים, שיכולה לנוע מכ-15% בתמרים יבשים מאד ועד לכ-35% בתמרים עסיסיים.

      

    קולקציית זני התמר בישראל

     

     


     

    מג'הול

    מקורו של זן המג'הול הוא במרוקו. הוא מאופיין בפרי גדול ומרשים, בצבע חום אדמדם, בטעם עשיר ובמרקם נימוח ועסיסי. המג'הול הוא התמר הנפוץ ביותר בגידול מסחרי בארץ. בשנים האחרונות משווק גם מג'הול סופר עסיסי בעל אחוזי לחות גבוהים במיוחד.

     

    המג'הול עשיר בסיבים תזונתיים ומכיל סיבים בלתי מסיסים ומסיסים. הוא עשיר במיוחד באשלגן (כ-600 מ"ג ל-100 גר' ויותר) ובמגנזיום. מינרלים אלה חשובים למניעת יתר לחץ דם, אחד הגורמים להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כליה, ותורמים לבריאות העצם.

      

    דקל נור

    תמר מאורך בצבע דבש בהיר ומרקם רך למחצה, שמקורו באלג'יר. הרכב הסוכרים בו, הכולל סוכרוז, תורם לטעמו הייחודי, המבדל אותו משאר התמרים. הדקל נור הוא מקור למגוון מינרלים ולוויטמינים מקבוצה B, והוא עשיר במיוחד בסיבים תזונתיים - כ-6 גר' סיבים תזונתיים ל-100 גר'.

     

    חלאווי

    תמר רך ומתוק שמקורו בעיראק. בעל מראה מאורך. לחלאווי יש פרופיל טעם ייחודי שמזכיר טופי קרמל - טעם שיכול לקרוץ גם לילדים וגם למבוגרים. החלאווי מכיל סידן, זרחן, ברזל ואבץ, והוא עשיר בסיבים תזונתיים, אשלגן ומגנזיום.

     

    אמרי

    תמר מאורך ושחום בצבע ענבר שמקורו במצרים. מתבלט במרקמו הפריך וטעמו המתקתק. האמרי מהווה מקור למינרלים והוא עשיר במיוחד בסיבים תזונתיים (כ-6 גר' סיבים תזונתיים ל-100 גר'), בוויטמינים מקבוצה B כמו ויטמין 1B וויטמין 5B, ובנוגדי חמצון (פוליפנולים).

     

    זהידי

    יבש, מתוק, בעל מראה מעוגל וזהוב שמקורו בעיראק. עשיר בסיבים תזונתיים, אשלגן ומגנזיום, ומכיל סידן, זרחן, ברזל ואבץ.

     

    דרי

    תמר יבש מקורו בעיראק, בעל טעם שוקולדי ומתוק, מכונה "התמר השחור". הדרי עשיר במיוחד באשלגן (כ-600 מ"ג ל-100 גר' ומעלה) ובמגנזיום, החשובים למניעת יתר-לחץ-דם ולחוזק העצם. הדרי עשיר במיוחד גם בסיבים תזונתיים - כ-6 גר' סיבים תזונתיים ל-100 גר' ומעלה, בוויטמינים מקבוצה B, כגון ויטמין 1B וויטמין 5B, ובנוגדי חמצון (פוליפנולים).

     

    חדראווי

    טעמו מזכיר שוקולד, הוא רך, מתוק ונימוח ומקורו בעיראק. החדראווי עשיר יחסית בסידן, מכיל זרחן, ברזל ואבץ, ועשיר בסיבים תזונתיים, אשלגן ומגנזיום.

     

    ברהי (תמר צהוב טרי)

    תמר מעוגל וצהוב שמקורו בעיראק. נאכל טרי או מהקפאה. זמין בחודשים אוגוסט – אוקטובר. בעל טעם עפיץ המשתנה לנימוח ומתוק לאחר הקפאה והפשרה. בשל תכולת המים הגבוהה (65%), מכיל התמר הצהוב הטרי כמחצית מתכולת הקלוריות והפחמימות בתמרים היבשים ל-100 גר'. חלק מהסיבים התזונתיים בברהי הם סיבים תזונתיים מסיסים. הברהי מהווה גם מקור לוויטמינים מקבוצה B כגון ויטמין 1B וויטמין 5B.

     

    חיאני (תמר לח)

    מקורו במצרים. על העץ במצב בוסר צבעו אדום, ועם הבשלתו הוא מתכהה. קליפתו מבריקה ובשרו פריך ובשרני. נאכל טרי ונשמר היטב בקירור ובהקפאה. גם התמר הלח מכיל כמחצית מתכולת הקלוריות והפחמימות בתמרים היבשים ל-100 גר', בשל תכולת המים הגבוהה. תכולת הסיבים התזונתיים בחיאני גבוהה למדי (כ-3.5 גר' ל-100 גר'), מהם כמות מסוימת של סיבים תזונתיים מסיסים. החיאני עשיר במיוחד גם בפוליפנולים.

     

    במחקרים שערכו פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה והמרכז הרפואי רמב"ם של הטכניון, וד"ר חמוטל בורוכוב-נאורי ממו"פ ערבה דרומית ועמיתיהם, נמצא כי הפוליפנולים העיקריים בתשעת זני התמר הישראלי הם חומצות פנוליות (כגון חומצה פרולית, חומצה כלורוגנית וחומצה קפאית), ופלבונולים (כגון קמפפרול וקוורצטין). למרכיבים הללו מיוחסות השפעות נוגדות חמצון כגון הפחתת חמצון ה-LDL ("הכולסטרול הרע") והשפעות נוגדות דלקות. בחלק מזני התמר נמצאה אף חומצה סליצילית, (קרובת משפחה של האספירין).

     

    איך כדאי לאחסן תמרים?

    אחסון תמרים לאורך זמן על מדף או שולחן ללא קירור יגרום להתייבשותם. לכן מומלץ לאחסן תמרים לשימוש שוטף במקרר. מומלץ לשמור את התמרים בכלי אטום כדי למנוע התייבשות והתקשות של הפרי במהלך הקירור. לאחסון ממושך, לדוגמה יותר מחודש, מומלץ לאחסן תמרים במקפיא. ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר, הפרי נשמר באיכות טובה ולאורך זמן רב יותר. האחסון במקפיא ישמר את מרקם התמר הטבעי, ולא יגרום להתייבשותו ולאובדן טעמיו הייחודיים. 

     

    הכותבת היא תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים. סייע בהכנת הכתבה: חיים אורן, מדריך מקצועי ראשי לגידול תמרים, שירות ההדרכה והמקצוע, משרד החקלאות

     

    ואיך אפשר לייבש פירות בבית?

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "9 זני התמר הישראלים - איזה מהם הכי בריא?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים