שתף קטע נבחר

מבחן אופני Materia - בדרך הטבע

עץ הוא החומר המקורי לייצור אופניים. עכשיו הוא גם מבצע קאמבק מפתיע, על הגבול שבין תחבורה לאומנות

למרות שגם בישראל מייצרים שלדות אופניים מבמבוק, עדיין נדיר לראות זוג שאינו עושה שימוש בשלדת מתכת או סיבים מתקדמים כאלה ואחרים. אבל יש, למשל אופני Materia המיוצרים בריגה, לטביה, עם נציגות גאה במזכרת בתיה. לחברה הזו, שרק מעטים מכירים, ניסיון של עשור ביצור האופניים ויותר משני עשורים בעבודות עץ שונות. אלה שעליהם נרכוב הפעם, יוצרו בהזמנה מיוחדת עם שלדה העשויה כולה בעבודת יד, מכמה סוגי עץ - אגוז, תות, מילה (Ash) וסקויה אדומה.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

עוד על אופניים - מגזין שטח

 

עץ על עץ: שיטת היצור לקוחה מעולם היאכטות, עם שכבות של עץ ושרף המדביק אותן יחד בעוצמה ועמידות של תקן ימי. אופן היצור ונוסחאות חומרי השרף וההדבקה פותחו בשיתוף עם הטכניון של ריגה. שילוב של אומנות מהעולם הישן עם הייטק וחומרים מרוכבים מתקדמים. מאחר ועץ הוא חומר אורגני, אין שתי שלדות זהות. לכל שלדה הקווים, והטקסטורה האופיינים לה. ולפי היצרנית כל השלדות נבדקות לחוזק ועמידות על-ידי מעבדה חיצונית, ועומדים בתקן האירופאי.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

האופניים המיובאים ארצה מאובזרים בציוד ההיקפי היקר ביותר. מזלג קרבון וכידון תואם לאופני הכביש, מעבירי הילוכים ובלמים מהסדרות האיכותיות ויקרות של שימאנו. אופני תיור עם נאבה אחורית הכוללת תיבת  שמונה הילוכים, הנעת רצועה שקטה במיוחד, נצנצים המשולבים במוט המושב ועוד. אבל כל זה נתון לשינוי - תלוי מה אתם בוחרים להזמין. מי שרוצה יכול גם למתג את השלדה כראות עיניו, ולצייר בלייזר על העץ את הסמל של הפלס"ר.


 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

רוכבים על מטאטא: עוד לפני הנחת הישבן על אוכף ברוקס מוקפץ מעור, קשה שלא להתפעל מהאופן שבו האופניים האלו מושכים את העין. מכל זווית של אור הם ייראו בגוון אחר, ומקרוב אפשר לחקור עולם בלתי נגמר של קווים בעץ. עם גימור לכה מבריקה ושני גוונים של עץ, השלדה נראית כמו חלק מסירת מירוץ קלאסית או רודסטר בריטית משנות ה-50.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

בגימור מט אי אפשר להפסיק לגעת ולמשש את הטקסטורה העדינה של העץ. מעין חום הנפלט רק ממוצר אורגני, אותו לא תמצאו גם בשלדת הקרבון היקרה ביותר. עוד בהיצע - אופני נשים ואופני כביש מקצועיים ומהירים למראה, שבאופן אירוני קווי שלדתם מזכירים מאד שלדות קרבון.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

רכבנו על שני דגמים - קרוזר עם גלגלי בלון לבנים ושמנמנים, ואופני תיור עירוניים, תכליתיים ומהירים. בשני המקרים האופניים שידרו מוצקות ולא התנהגו אחרת מכל אופניים רגילים אחרים. בשני המקרים הגיאומטריה של השלדה הייתה נכונה לייעוד - ובשני המקרים הרכיבה הייתה מאד מהנה. לא מעט בזכות הרכיבים האיכותיים מאד שחוברו לשלדה. התלונה היחידה - משקל. האופניים העירוניים פשוט כבדים לייעודם. 


 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

סיכום: התכונות הדינאמיות של האופניים הללו משניות הרי לגמרי. ואני לא מכיר אף רוכב כביש שיוותר על שלדת קרבון סופר-קלה לטובת עץ אגוז אדמוני. אלה אופניים עם ערך יוצא דופן כפריט עיצובי ואומנותי, וכמובן כזה שמבדל את בעליהם. חשוב לזכור שיש אחריות לשלדת העץ והרכיבים ההיקפיים מוכרים ומוכחים - וזה נוסך בטחון. לא מעורר ביטחון הרעיון של לקשור אותם לעמוד ברחוב. גם מכיוון שהם מושכים המון תשומת לב, גם מכיוון שיש מסור בכל לדרמן וגם מכיוון שהם יקרים - 19,600 שקלים לדגם הקרוזר, 30 אלף שקלים לאופני הכביש וכ-23 אלף שקלים לדגמים העירוניים.

 

ובמילים אחרות, אופניים למי שיש כבר הכל ומחזיק ביכולת הפיננסית להשקיע המון בייחודיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים