שתף קטע נבחר

מרגישים בבית - בעבודה: כך תעצבו את המשרד

איך תעודדו את היצירתיות של העובדים שלכם עם חלל עבודה מעוצב שמרגיש כמו בית או בילוי בבית קפה? כיצד תצאו מהבנאליות והפורמאליות ותעניקו חוויה אחרת לעובדים וללקוחות? אתר "המקצוענים" עם הטיפים

אם אתם רוצים להגביר את פריון העבודה, להפוך את המשרד למקום שהרבה יותר נעים לבוא אליו ולעודד אינטראקציה חיובית בין עובדים, יש כמה דברים שתוכלו לעשות בקלות ובתקציב סביר תוך שימוש באלמנטים ממוחזרים. מה למשל? להכניס את הטבע למשרד, לדאוג לפינות ישיבה שירגישו כמו סלון ביתי ולהפוך את הפסקת הצהריים לנעימה יותר תוך עיצוב פינת ישיבה שמזכירה בית קפה. אה, וכדאי שתימנעו מטעויות נפוצות כמו תאורה לא מספקת או אקוסטיקה גרועה. רוצים להשקיע? דאגו לשולחנות מתרוממים ולתאורה שמשתנה בהתאם לשעות היום.

 

עוד כתבות בנושא:

כך תתמודדו עם ליקויים לאחר שיפוץ

למה לצפות כשמשפצים את הבית

שיפוצים במקום קניית דירה

 

(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

רוצים להעניק השראה לעובדים? הכניסו את הטבע למשרד  

"רוב האנשים טוענים שהם מקבלים השראה בחיק הטבע ולא במשרד", אומר האדריכל מיכי סתר, אשר עוסק בעיקר בתכנון פנים של חברות, ארגונים ומשרדים, ועיצב בין השאר את משרדי גוגל ופייסבוק. "אם תשאלו אנשים באופן מקרי, תגלו שרובם מרגישים יותר יצירתיים על שפת הים, במרפסת, בפארק או במהלך נסיעה ברכבת. מיעוט האנשים יגיד שהוא מקבל השראה במקום העבודה שלו".

 

כיצד מתגברים על העניין? "מנסים לייצר לעובדים סביבת עבודה שמאפשרת התחברות לטבע", אומר סתר. "במשרדי גוגל למשל, יצרנו חדר שקט. בחדרים מסוג זה, אפשר לשים אקווריומים עם דגים, מסכים שיקרינו תמונת של גלי ים בתנועה או של כל סביבה טבעית אחרת. כשרוצים לייצר סביבת עבודה שונה, בחירת החומרים הם גורם מאוד משמעותי.

 

"כדי להכניס את הטבע למשרד ניתן לעשות שימוש בריהוט מעץ טבעי, בצמחיה ואף בגרפיקה של עולם הצומח. כיום עושים שימוש רב בטפטים עם הדפסים של יער או ים. בחדרי סיעור מוחות, ישנה בקשה מפורשת של עיצוב לא שגרתי, וכמעט תמיד זה מגיע לטבע. קירות מלאי טבע, שטיחים שמדמים חול ים, עלי שלכת או דשא".

 

התקרה השטוחה של פעם מתחלפת בתקרה חשופה ומעניינת

"במשרדים של פעם היה נהוג לעשות תקרות שטוחות", מסביר סתר. "כיום המגמה היא לכיוון תקרות חשופות, עם גופי תאורה מעניינים ותעלות מיזוג בולטות. זה מגביה את התקרה, מייצר חלל יותר דינאמי ומעניין ונותן אנרגיה באוויר, במקום פלטה אופקית וסתמית".

 

(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

להכניס חמימות ביתית למשרד ולייצר פינות מפגש בלתי פורמליות

"מגמת הכנסת האלמנטים הביתיים אל תוך סביבת העבודה המשרדית מבורכת", אומר סתר. "יש כאלה שאומרים שזה 'לרמות את העובדים', אבל בפועל זה פשוט גורם למקום העבודה שלהם להיות יותר חם, נעים ויצירתי. המטרה היא לעשות לעובד כיף ולאפשר לו פינות ישיבה לא פורמליות.

 

"גילו שהפגישות הבלתי פורמליות הן חלק מהעבודה, תורמות מאוד לתפוקה ובהחלט לא בזבוז זמן. אם אתה יושב בנוחות עם עובד על קפה בשיחת חולין ומספר לו על בעיה שיש לך בעבודה, והוא מספר לך שכבר לפני חודשיים הוא מצא לה פתרון - זה חיובי. שיחות מהסוג הזה לא מתקיימות בהיעדר פינות כאלה. חשוב לייצר אותן ובכך לעודד את העובדים להיפגש ולדבר".

 

בית קפה במקום מטבחון צפוף של פעם

נגמרו הימים שבהם רבים על המיקרוגל ונדחסים בשעת הצהריים אל תוך מטבחון צר עם תאורה פלורסנטית. "כיום המגמה במשרדים היא לייצר מתחם בעיצוב של בית קפה", אומר סתר. "גם בצורת הישיבה, בעיצוב ומבחינת האבזור. המטבחון של פעם בגודל של 2 מ"ר וכולם דחפו אחד את השני בו בשעת הצהריים, הוא פאסה. אפשר לשים את המיקרוגל ומכונת הקפה בסביבה שבלוק שלה מזכירה בית קפה".

 
(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

חדרי ישיבות: אפשר לנהל ישיבה רצינית באווירה סלונית

שכחו מחדרי הישיבות המרדימים והמשמימים. כיום, הנטייה במשרדים היא לייצר כל מיני סוגים של חדרי ישיבות. סתר: "ישנו חדר הישיבות הרשמי, אך לצדו גם חדרי אירוח עם פינות ישיבה פחות פורמליות. גם במשרדי עורכי-דין עושים זאת. ניתן לעשות ישיבה מאוד רצינית גם בישיבה סלונית, מי אמר שחייבים לנהל ישיב ליד השולחן המלבני? 

 

ניתן לבחור בחדר הישיבות הרשמי שולחן מיוחד ולא סטנדרטי, ושכל כיסא יהיה אחר. לעובדים, ניתן לייצר חדרי ישיבות מדורגים ומרופדים, שהם מעין פינות רביצה שניתן לשכב עליהם ולדבר".


(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

הטעות הגדולה במשרדים היא לשכוח לדאוג לאקוסטיקה

"אחת הטעויות הגדולות במשרדים היא לא לדאוג לעניין האקוסטיקה, שהוא מאוד משמעותי כשמדובר בעובדים שאמורים לעבוד באותו חלל", אומר סתר. "חשוב תמיד לדאוג שהתקרות תהיינה אקוסטיות, שיהיה ריפוד אקוסטי, שטיחים שיספגו את הרעש או לרפד חלק מהקירות. בנוסף, חשוב שהקירות יהיו אטומים לגמרי, בלי חורים. בחדרי ישיבות או בחדרים של מנהלים בכירים חשוב שתהיה פרטיות ומידע לא יזלוג החוצה".


(צילום: עמית גושר) (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
(צילום: עמית גושר)

דואגים לרווחת העובדים: בחו"ל עוברים לשולחנות מתרוממים

"כשזה מגיע לפינות העבודה, הרי ששולחן העבודה הוא כמעט תמיד שולחן עבודה", אומר סתר. "פה אין מקום להתחכמויות מיוחדות. חשובה הפונקציונליות. מהבחינה הזו, הדגש הוא על רווחת העובד. 

 

"בהיבט הזה, חברות אמריקניות וכן במדינות אירופיות מסוימות, שמים דגש על כך ששולחן העבודה יהיה שולחן חשמלי שמתרומם מטעמי בריאות. שחשוב לעבוד חלק גדול מהיום גם בעמידה".

 

אופן ספייס? תלוי בתרבות הארגונית ובתפקיד

כשמדובר בחוויה המשרדית המודרנית, אי אפשר להתעלם מטרנד האופן ספייס. האינטרס המובהק של בעלי החברה הוא שקיפות ופריון עבודה. האינטרס של העובדים הוא שקט ופרטיות.

 

כיצד אתה כמעצב מתמודד עם הפער הזה? סתר: "הנושא של פרטיות באמת קשור לתרבות הארגונית. יש כאלה שיושבים באופן ספייס מוחלט ויש כאלה שעובדים בחדרים נפרדים עם מחיצות בגובה של 2 מטר. זה בעיקר פונקציה של תפקיד.

 

אם מדובר במשרד רואי חשבון, זה לא סביר שכולם יישבו באופן ספייס. לעומת זאת, כשמדובר במשרדי מחקר ופיתוח, שבהם העובדים יושבים מול מחשבים, אין בעיה לעבוד ללא מחיצות".

 

חשוב לדאוג לתרחישי תאורה נפרדים

"הטעות הנפוצה במשרדים מבחינת תאורה שיש יותר מדי או פחות מדי אור", מציין סתר. "התוצאה היא חוסר שקט בעיניים. חשוב מאוד לווסת את התאורה ולהפחית אור בעזרת תרחישי תאורה שונים.

 

"ישנם משרדים בעולם שבהם התאורה מאוד מתקדמת ומשתנה בהתאם לשעה ולכמות האור שמגיעה מבחוץ. לא חייבים ללכת רחוק עד כדי כך, אבל חשוב שתהיה אפשרות לשנות את התאורה בהתאם לצורך, בעזרת תכנון מתגים נפרדים ותרחישי תאורה שונים במקום הדלקה אחידה של כל הנורות במשרד".

 

לדבריו, "מעל שולחן העבודה חשוב שהתאורה תהיה פונקציונלית, אבל לכל אזורי הקפיטריה, חדרי הישיבות הלא פורמליים ולכל שאר החללים הציבוריים כדאי שהתאורה תהיה מיוחדת יותר. באזורים במשרד אשר אינם אזורי עבודה, כדאי להתקין גופי תאורה בסגנון הלקוח מהעולם הביתי או מעולם המסעדות, אבל לא כזה שייך לעולם המשרדי. בשנים האחרונות ישנו שימוש גובר בגופי תאורה מעוצבים".

 

ניתן לעצב בתקציב נמוך על ידי מחזור וחשיבה יצירתית

לא צריך להיכנס לחובות בשביל לעצב את המשרד בצורה מעניינת שמעודדת יצירתיות. "ניתן להשיג חוויה שונה לגמרי בחומרים פשוטים יחסית", מסביר סתר. "מספיק ששותלים עציצים בתוך בלוקים, זה כבר הופך את הקיר ליותר מסתם קיר בלוקים פשוט. אנחנו גם עוסקים רבות במחזור. במשרדי פייסבוק, מחזרנו דודי שמש ובלוני גז שהשתלבו מעולה עם הטרנד התעשייתי. זה לא שאלה של כסף, אלא של יצירתיות בבחירת חומרים".

 

האדריכל מיכי סתר, יעניק הרצאה על תכנון ועיצוב חללי עבודה מעוררי השראה, במסגרת שבוע העיצוב הישראלי, ביום ד', 21.6, בשעה 19:00 בבר ויקי כריסטינה במתחם התחנה בתל-אביב.

 

מחפשים קבלן שיפוצים? לרשימה המלאה

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים