שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    על קו פריז-ברצלונה-ירושלים: יתרונותיה של הרכבת הקלה
    פקקי התנועה הפכו בשנים האחרונות לסממן שמאכל זמן יקר מהחיים שלנו - הפתרונות הם בתחבורה ציבורית, בעיקר ברכבת הקלה שאיננה מצריכה נסיעה במסלולים עם רכבים נוספים, ויש לה עוד לא מעט יתרונות

    בשיתוף סיטיפס

     

    איכשהו בלי לשים לב אנחנו לקראת אמצע שנת 2017. הזמן טס, הבעיה היא שהוא פחות טס כשאנחנו תקועים בפקק. בלא מעט ערים בעולם משתמשים ברכבות קלות כבר שנים- להבדיל מרכבת תחתית שמתנהלת במעין עולם מקביל, עולם חשוך ומקביל, הרכבת הקלה משתלבת במערך התחבורתי ובתוך הנוף האורבאני שכולנו מכירים. אז מהם בעצם היתרונות של רכבות קלות עירוניות? מלבד כמובן להביא אותך למחוז לחפצך בבטחה ובלי התמוטטות עצבים עקב בעיות חניה? מסתבר שיש לא מעט כאלה. נתחיל:

     

    יש המון בעיות שקורות, תאמינו או לא, בכל עיר מרכזית בעולם אותן הרכבת הקלה יכולה לפתור, נתחיל מהמובן מאליו - פקקי התנועה. כנראה שגם את האדם השליו בעולם יוכל פקק להוציא מדעתו. לא תאמינו באיזו קלות נוצרים פקקים, מספיק שנהג אחד בלם מספר פעמים וכל המכוניות שמאחוריו ישלמו על כך בהאטה שתגרום לפקק ללא שום סיבה.

    ברכבת מצב כזה לא יקרה ואגב, גם תאונות רבות ימנעו, כי פחות נהגים ומכוניות יהיו על הכביש. בפריז למשל, כ60% מאוכלוסיית העיר משתמשת אך ורק ברכבת הקלה, בקווים מרכזיים ומסוימים, בעוד שאר האחוזים משתמשים באמצעי תחבורה נוסף מלבדה.

     

    בעיה נוספת בהתאמה היא זיהום האוויר. כל מכונית שעולה על הכביש תורמת לבעיית זיהום האוויר, שהיא כבר מגפה עולמית. אם הרכבת הקלה תהיה מוצלחת, היא תגרום לנהגים לוותר על תחושת העצמאות והשליטה, ולתת למישהו אחר את המושכות, כך הם יוכלו להגיע פחות עצבניים לעבודה, מספר מועט יותר של מכוניות יעלו על הכביש באותו הבוקר וזה מאוד פשוט- פחות מכוניות על הכביש = פחות זיהום אוויר.

     

    "הרכבת הקלה היא רכב מאוד בטוח, נוסעת בשקט, היא חשמלית ולכן אין בה שום זיהום אוויר, היא נעימה לנסיעה, אסתטית ובטוחה מאוד" מספר בייגה שוחט, יו"ר סיטיפס. "במסגרת הצורך העצום להכניס תחבורה ציבורית כדי להוריד יותר ויותר מכוניות מהכביש, הרכבות הקלות משמשות פתרון בלא מעט ערים גדולות בעולם, וגם בערים בינוניות יותר מבחינת הגודל"

     (צילום: בנימין ויסמן)
    (צילום: בנימין ויסמן)
     

    על זה אולי עוד לא חשבתם: הרכבת הקלה מעלה את שווי השטחים בעיר. מחקרים אקדמיים רבים הוכיחו שערכו של נדל"ן מסחרי יכול לעלות, כאשר הנכסים קרובים לתחנת רכבת קלה. כך, למעשה, יכולים להיטשטש הגבולות בין שכונות מסוימות בעיר ולתת גם לשכונות הנחשלות צ'אנס להתפתח.

     

    "זיהום האוויר ירד בכ-70 אחוז ברחוב יפו בירושלים. הזיהום היה ממש קטלני ומסוכן, וכיום, כשאין תחבורה פרטית ואוטובוסים אלא מדרחוב עם רכבת

    קלה המדרחוב פורח ומשגשג, נפתחו בתי קפה וחנויות וערך הרכוש עלה, בנוסף ליתרון האדיר שטמון באזור שאין בו זיהום", מסביר שוחט. "בנוסף, בזכות הרכבת הקלה עלה שיעור הנדל"ן ברחוב המרכזי בעיר בכ-20%."

     

    אז בין פריז לברצלונה, ודאי שמתם לב שגם בירושלים יש רכבת קלה. הירושלמים שבינינו זוכרים את תקופת השיפוצים הבלתי נגמרת בעיר, את ההבטחות ש"תכף זה נגמר", ואחרי לא מעט דם, יזע ודמעות זה אכן נגמר- לעת עתה - כיום הרכבת הקלה בירושלים מסיעה 150,000 נוסעים ביום, והיא נחשבת למערכת התחבורה הציבורית המתקדמת בישראל.

     

    וזה לא הכל כמובן, המגמה היא פיתוח, שוחט מספר שהקו שקיים היום מתוכנן להתארך בעוד כ-8 ק"מ, יתחיל משכונת נווה יעקוב ויגיע הישר לבית החולים הדסה עין כרם, בית החולים הגדול ביותר בירושלים, מה שיקל על לא מעט מטופלים, עובדים ומבקרים את הדרך.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    אבל זה לא כל כך פשוט: כדי להנגיש את הדרך לשם, החלו עבודות בנייה של גשר גבוה וארוך מאוד שיסתיימו בעוד כ3.5 שנים, יחד עם תכנון ליצור עוד 3-4 קווי רכבות שירשתו את העיר בסגנון שתי וערב ויתנו פתרון אולטימטיבי לכל התושבים וגם לאורחים של ירושלים, להגיע ממקום למקום בזריזות וביעילות.

     

    שוחט מונה יתרון נוסף שלא דיברנו עליו עדיין והוא לא פחות חשוב, אם לא הכי חשוב, הנגישות. הרכבת הקלה מונגשת באופן מלא לבעלי מוגבלויות, הנכים, העיוורים גם בהיבטים הפיזיים וגם באמצעים ויזואליים וקוליים, כך כלל אוכלוסיית הציבור יכולה להגיע לאן שהיא צריכה בכל עת.

     

    והנה עוד דבר- מהירות. ממוצע מהירות הנסיעה באירופה כמו גם בישראל היא כ-20 קמ"ש, יש לה עדיפות מלאה בזכות קדימה-קדימה, לכן זמן ההגעה עם הרכבת הקלה לרוב מהיר יותר מקצה לקצה בשל פקקי התנועה בערים הצפופות.

     

    בירושלים למשל, הרכבת מגיעה לתחנה בכל כ-6 דקות, זמן ההמתנה לוקח בממוצע 3 דקות, ברגע שנפתחים הקרונות, כ500 איש זורמים פנימה, לשני קרונות, זה שווה ערך ל10 אוטובוסים. הכניסה לקרונות פשוטה, לא מסורבלת ונגישה, וברגע שהרכבת סוגרת את דלתותיה, לא יעברו 45 דקות וכבר תהיו בקצה השני של העיר.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
      

    אז כמו שאמרנו, לרכבת הקלה המון יתרונות ששווים את השיפוצים והטמעת התשתיות בעיר שמונה כמעט 800 אלף איש, "הרכבת הקלה בעלת ערך עצום לתחבורה בירושלים ובכלל בכל עיר בה היא פועלת. בירושלים, כמו בכל עיר באירופה ישנו שילוב מקסים של עיר עם היסטוריה של 2000 שנה מצד אחד, והרכבת שהיא שיא החדשנות והקדמה התחבורתית מצד שני, שמצעידה את העיר קדימה". מסביר שוחט ומוסיף: "אפילו שהיא למעשה האופציה הזולה יותר מרכבת תחתית ומהשלכות הבניה שלה ככזו, אבל אין ספק שהמראה שלה על פני האדמה הרבה יותר יוקרתי, נוח ונגיש." אז יאללה איפה אמרנו שהתחנה הקרובה?

     

    בשיתוף סיטיפס

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "על קו פריז-ברצלונה-ירושלים: יתרונותיה של הרכבת הקלה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: בנימין ויסמן
    מונגשת ובלי פקקים - הרכבת הקלה
    צילום: בנימין ויסמן
    בייגה שוחט, יו"ר סיטיפס
    מומלצים