שתף קטע נבחר
בחירות

טיסות זולות, אותיות קטנות

איך לרכוש כרטיסי לואו-קוסט בלי לקחת סיכון? באילו תנאים אפשר לבטל כרטיסים? ומהם ההבדלים בזכויות הנוסע? כל השאלות והתשובות שיכריעו אחת ולתמיד: האם הזול בעצם עולה ביוקר?

טיסות לואו-קוסט נחשבות היום פופולריות מאוד בארץ ובעולם. מדובר בטיסות זולות משמעותית מטיסות סדירות, ולעיתים אפשר לחסוך באמצעותן מאות דולרים. הן מבוקשות בעיקר בטיסות קצרות, שבהן אפשר להסתדר ללא השירותים הנלווים שמספקות חברות התעופה. עם זאת, לעיתים החיסכון בעלות הכרטיסים עלול לעלות לכם ביוקר בסופו של דבר - ולכן חשוב מאוד לשקול את רכישתם ולהקפיד לקרוא מראש את תנאי ההזמנה.

 

האם אפשר לבטל הזמנה לטיסות לואו-קוסט כמו בטיסות רגילות?

מאחר שחוק הגנת הצרכן הוא בעל תחולה טריטוריאלית, כלומר חל רק על מדינת ישראל, יש מקום להבחין בין שני מצבים בנושא זה: טיסות לואו-קוסט שמפעילות חברות תעופה ישראליות או חברות תעופה זרות שיש להן נציגויות בישראל, וטיסות לואו-קוסט שמפעילות חברות תעופה זרות שאין להן נציגות בישראל.

 

שימו לב לאותיות הקטנות (צילום: סיון פרג') (צילום: סיון פרג')
שימו לב לאותיות הקטנות(צילום: סיון פרג')
 

 

טיסות לואו-קוסט של חברות תעופה ישראליות או חברות זרות בעלות נציגות: אם הזמנתם כרטיסים לטיסה של חברת תעופה ישראלית או של חברת תעופה זרה המחזיקה בנציגות בישראל, העסקה כפופה לחוק הגנת הצרכן, והוא מקנה לכם זכות לבטל את ההזמנה כנגד תשלום של 5% מסכום העסקה או 100 שקלים (הנמוך מביניהם). זאת בתנאי שהודעתכם בכתב על הביטול נשלחה עד 14 ימים ממועד ההזמנה, וכן שמרגע הביטול נותרו 7 ימים או יותר עד מועד הטיסה.

 

טיסות לואו-קוסט של חברות תעופה זרות ללא נציגות: אם הזמנתם כרטיסים דרך האינטרנט לטיסה של חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בישראל, ייתכן שתידרשו לשלם סכומים גבוהים במקרה של ביטול ותהיו כפופים למדיניות ולחוקי מדינתה של חברת התעופה הספציפית שממנה רכשתם את הכרטיסים. בחלק מהמקרים מצוין בתנאי ההזמנה של הכרטיסים סעיף הקובע כי הם non-refundable, כלומר אם תרצו לבטלם תידרשו לשלם 100% מעלות הכרטיס - או שאפשר לבטלם רק תמורת דמי ביטול מופרזים.

 

סוגיה זו מתבררת כיום במסגרת כמה בקשות לאשר כתובענות ייצוגיות תביעות שהוגשו לבתי משפט נגד חברות תעופה שלא אפשרו לנוסעים לבטל כרטיסים לטיסות לואו-קוסט, או שדרשו מהם לשלם דמי ביטול העולים על אלה הקבועים בחוק הגנת הצרכן. הנוסעים שהגישו את התביעות טוענים כי יש להחיל את הזכות לביטול הכרטיסים מכוח חוק הגנת הצרכן גם על עסקאות אלה. מנגד טוענות חברות התעופה הזרות כי אין להחיל עליהן את הדין המקומי בישראל אלא את הדין החל במדינתן בנושא זה.

 

לכן, אם ברצונכם לרכוש כרטיסים לטיסות של חברות תעופה אלה, מומלץ לקרוא מראש היטב את תנאי ההזמנה ואת התנאים לביטול ההזמנה. אחרת, טיסות אלה עלולות לעלות לכם ביוקר אם תרצו לבטל או לשנות את מועד הטיסה.

 

הפתרון - רכישת כרטיסים דרך סוכנות נסיעות

אם בכל זאת החלטתם לרכוש כרטיסים לטיסת לואו-קוסט של חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בישראל, מומלץ לבצע את הרכישה דרך סוכנות נסיעות בישראל, שכפופה להוראות חוק הגנת הצרכן ומחויבת לאפשר לכם לבטל את העסקה לפי הסכומים הקבועים בחוק. בנוסף לזה, סוכנות הנסיעות מחויבת לספק לכם לפני ביצוע העסקה מסמך שמציג את הפרטים המהותיים בנוגע לעסקה, לרבות מועדים ותנאים לביטול ושיעור דמי הביטול (אם ישנם כאלה).

 

האם תהיו זכאים לפיצוי במקרה של ביטול או עיכוב בטיסת לואו-קוסט?

החוק בישראל שמסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובי טיסות וביטולן מצדן של חברות התעופה הוא חוק שירותי תעופה, והוא חל על כל סוגי הטיסות הממריאות מתחומי מדינת ישראל או אליה. כלומר אין הבדל בין טיסות לואו-קוסט לבין טיסות סדירות או צ'רטר.

 

כך, למשל, במקרים של עיכוב בטיסות לואו-קוסט - כמו ביתר סוגי הטיסות - תהיו זכאים לקבל בהתאם לזמן ההמתנה בשדה שירותי סיוע ללא תשלום, כגון לינה במלון, מזון ושתייה. נראה שזו גם תהיה הדרך היחידה שלכם לקבל מזון ושתייה ללא עלות במהלך טיסות לואו-קוסט.

 

 

בנוסף על כך, גם בטיסות אלה תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי במקרים שבהם הטיסה בוטלה או התעכבה יותר משמונה שעות. גובה הפיצוי נע בין 1,250 שקלים (ליעדים הקרובים ביותר) ל-3,070 שקלים (ליעדים הרחוקים ביותר), אלא אם העיכוב או הביטול נבעו מנסיבות מיוחדות כגון מזג אוויר סוער או מצב ביטחוני חריג.

 

גם במסגרת התקנות האירופיות (הרלוונטיות לטיסות שמפעילות חברות תעופה השייכות למדינות מהאיחוד האירופי או לטיסות הממריאות ממדינות אלה) - אין הבדל בין טיסות סדירות לטיסות לואו-קוסט. גם בטיסות אלה תהיו זכאים לקבל שירותי סיוע ללא תשלום ופיצוי כספי במקרים של ביטול טיסה או במקרים של עיכוב של יותר משלוש שעות.

 

לא מעוניינים לטוס בלואו-קוסט? ציינו זאת מראש!

במסגרת טיסות לואו-קוסט כלל השירותים הנלווים שמספקות חברות התעופה - ארוחות ושתייה, מערכות בידור ושליחת מזוודות - אינם כלולים במחיר הטיסה, ונוסעים שמעוניינים לאכול במהלך הטיסה או לשלוח מזוודות נדרשים לשלם תשלום נוסף, להבדיל מטיסות רגילות שבהן שירותים אלה כלולים במחיר. עבור חלק מהנוסעים מדובר בהבדל משמעותי בתנאי הטיסה.

 

אולם ישנם מקרים שבהם לא נאמר לנוסעים במעמד רכישת כרטיסי הטיסה כי הם רוכשים כרטיסים עבור טיסת לואו-קוסט. על כן, כשהם מגיעים לטיסה, הם מגלים לפתע כי הם נדרשים לשלם כסף עבור מזון, שתייה ועוד. לכן, מומלץ לשאול מראש ובטרם רכישת הכרטיסים אם מדובר בטיסה רגילה או בטיסת לואו-קוסט. אם אינכם מעוניינים לטוס בטיסת לואו-קוסט - יש לציין זאת במפורש ולתעד זאת באמצעות הקלטה או מייל.

 

הכותב הינו עו"ד לענייני תעופה ותיירות . מאמר זה אינו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד