שתף קטע נבחר
בחירות

שירותים במטוס? 1€ בבקשה4

כבר התרגלנו לשלם על האוכל במטוס - ובטח שעל משלוח המזוודות. אבל לחברות התעופה יש עוד לא מעט רעיונות איך לגבות מאיתנו תשלומים נוספים: על תיקי יד, על מושב שאינו ליד השירותים ואפילו על שימוש בשירותים

על האוכל והשתייה במטוס אנחנו כבר מזמן משלמים. על המזוודות שאנחנו שולחים, אנחנו יודעים שיגבו מאיתנו סכומים שעלולים להיות גבוהים מעלות כרטיס הטיסה. אבל לחברות הלואו-קוסט עוד שלל רעיונות שונים,

, שיהפכו את "טיסת החסך" לטיסת בזבוז יקרה. הנה כמה דוגמאות.

 

 

 

מס שומן

כבר לפני עשור הציע ד"ר ג'ון טיקל, תזונאי וסופר אוסטרלי, שחברות תעופה יגבו תשלום נוסף מנוסעים בעלי משקל יתר. לדבריו, ההצעה תועיל גם להעלאת המודעות למשקל

יתר של נוסעים והיא גם בעלת היגיון כלכלי. יותר משקל = יותר דלק שהמטוס צורך.

 

אבל "מס המשקל" - או "מס השומן", כפי שהוא נקרא בכותרות - התקבל בבוז, וארגוני הבריאות הזהירו כי יחס שונה לסובלים מבעיות משקל יגרום להם ללחץ נפשי ורגשי. עם זאת, היו מי שדווקא נדלקו על הרעיון. סמואה אייר, למשל, חברת התעופה של המדינה באוקיינוס השקט, המחזיקה בכמה מטוסים קלים, הכריזה כי תגבה כעשרה דולרים יותר מנוסעים כבדים.

 

 (ab) (ab)
(ab)

בעולם המערבי התעוררה סערה גדולה כאשר חברת התעופה הוואיאן איירליינס ביקשה לשקול נוסעים לפני טיסתם. בהמשך הובהר כי המטרה היא "רק לאזן בין שני צדי המטוס ולמנוע התרסקות", לדבריהם, והחברה אפילו זכתה בתביעה שהתנהלה בנושא. אך במציאות הפוליטיקלי-קורקטית של אמריקה - נדמה שעוד רחוק היום שבו יעלו אתכם על המשקל לפני הטיסה.

 

 

פיפי באירו

אבל אם יש תשלום שבאמת מסעיר את עולם הלואו-קוסט בשנים האחרונות - זה אחד שמריח מאוד לא טוב. כבר ב-2010 הציעו גורמים בחברת ריינאייר, מלכת הלואו-קוסט של אירופה, כי הנוסעים ישלמו עבור השימוש בשירותים במטוס סכום של אירו. כן, אירו אחד בלבד. "ומה יעשה נוסע שאזלו לו המטבעות?", תהה פרופ' סטיבן סויפר מאוניברסיטת מרילנד, ממייסדי המרכז לשלפוחית ביישנית בארצות הברית וקבע: "זה אחד הרעיונות המגוחכים ביותר ששמעתי בחיי".

 

וכמה לוקחים על ריבוע של נייר? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
וכמה לוקחים על ריבוע של נייר?(צילום: shutterstock)

 

עם גלגוליו של הרעיון הוא גם חצה את האוקיינוס והגיע עד לקונגרס האמריקני, שם יצא קצפם של המחוקקים. חבר הקונגרס הדמוקרטי דניאל ליפינסקי אפילו העביר תיקון לחוק שירותי התעופה האמריקני בתחילת 2015, שלפיו לא רק שייאסר לגבות כסף על השימוש בשירותי המטוסים - אלא גם שחברות התעופה יהיו מחויבות לספק מספר מינימלי של תאי שירותים פעילים (וחינמיים) בכל מטוס, באופן יחסי למספר הנוסעים.

 

ולמרות שהחקיקה היא אמריקנית – היא הצליחה למנוע גם מריינאייר האירית לקדם את הרעיון היצירתי בשלב זה. אבל אין ספק שמייקל או'לירי, המוח שמאחורי ענקית הלואו-קוסט, המחזיקה כיום כ-400 מטוסים (ועוד 175 בהזמנה), עוד ישוב עם גרסה משלו ל-Pee Pee Pay.

 

 

תביאו שמיכה מהבית

בתחילת עידן הלואו-קוסט התרברבו בעלי חברות התעופה בכך שהם מספקים "אוטובוס מעופף" ותו לא. דרך מתוחכמת להסביר למעשה שנשלם על כל דבר מעבר לטיסה - ולא מעט. גם על טמפרטורת הגוף שלנו.

 

חברת נורבג'יאן גובה בימינו חמישה דולרים על שימוש בשמיכה במהלך הטיסה, וכמוה גם ג'ט-בלו האמריקנית. אם תחפצו גם בכרית, תיפרדו משישה דולרים. ארקיע הישראלית גובה בחלק מטיסותיה סכום של שבעה דולרים על שמיכה, ואילו בחברת וירג'ין אמריקה תשלמו עשרה דולרים לכל אחד מהפריטים, או אם תרצו - 72 שקלים כדי להתכרבל במושב עם כל האמצעים הנדרשים.

ניס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ניס(צילום: AFP)

 

 

 

 

בשם השם

אחד התשלומים המרגיזים שצצו בעידן הלואו-קוסט הוא זה שגובים עבור שינוי השם שעל כרטיס הטיסה. אם בטעות רשמתם את שמכם באופן שגוי בעת ההזמנה, או שתרצו להעביר את הכרטיס לבן משפחה הנושא שם אחר, לא תאמינו כמה יגבו מכם. ואם לא תשנו, ואפילו פסיק אחד יהיה לא במקום - לא תורשו לעלות לטיסה.

 

 

יש טעות בשם? זה יעלה לכם כמו עוד טיסה, פלוס קצת (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
יש טעות בשם? זה יעלה לכם כמו עוד טיסה, פלוס קצת

 

ריינאייר - כן, שוב הם - גובים כ-150 דולר על שינוי שם אם נעשה לפני יום הטיסה. הגעתם לשדה התעופה עם השם לא נכון? שם תשלמו כבר כ-230 דולר. גם חברת מונארך תגבה מכם כ-150 דולר על שינוי מראש, או 180 דולר על שינוי השם בשדה התעופה. אגב, אם גיליתם את הטעות פחות מ-24 שעות לאחר הזמנתכם - לא תחויבו. תודה באמת.

 

 

הכניסה בתשלום

חברות רבות נוהגות כיום לגבות תשלום על הושבה במטוס. רוצים חלון? מעבר? לא משנה מה, על כל מושב תשלמו. לא שילמתם? סביר שתיתקעו באמצע השורה האחרונה, ליד השירותים ובלי אפשרות להטות את המושב לאחור.

 

כן שילמתם? גם זה לא מבטיח שלא יעקפו אתכם בדרך למושב המיוחל. כמה חברות לואו-קוסט ברחבי העולם מציעות "כניסה מועדפת" למטוס לנוסעים שמשלמים על שירות זה. מעניין מתי יגיע היום שבו יוכלו גם לזרוק אתכם מהטיסה אם לא שילמתם על המושב - או על הכניסה המועדפת.

 

קושרי לקוחות 

במקרה זה לא מדובר בסכום כסף רציני, אבל זהו אחד התשלומים ההזויים בעולם הלואו-קוסט. חברות תעופה ברחבי העולם החלו לגבות בשנים האחרונות תשלום עבור אחד השירותים הבסיסיים ביותר שתוכלו לקבל: דואר אלקטרוני.

 

צריכים מענה אנושי? המשכורת שלו על חשבונכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צריכים מענה אנושי? המשכורת שלו על חשבונכם(צילום: shutterstock)
 

 

כך, למשל, אם תרצו קבלה על הזמנתכם בחברת וויזאייר, תיאלצו להיפרד מכארבעה דולרים. תרצו אישור להזמנה במסרון? זה יעלה לכם דולר וחצי. כן, כחמישה שקלים להודעה.

 

אם תרצו ליצור קשר עם מרכז ההזמנות לבירור או ביצוע פעולות שונות, תוכלו לעשות זאת ללא כל בעיה בשיחת טלפון. אבל איזיג'ט תגבה מכם לא פחות מ-15 דולרים על פנייה טלפונית. איך הם מסבירים את זה? "אנחנו חברה דיגיטלית, המוקד מיועד רק למי שלא מצליח לפתור את בעיותיו לבד".

 

  

שקט שיהיה פה

טרנד תשלומים חדש הגיע בשנה שעברה מחברות הלואו-קוסט באסיה. שם החליטו שתוכלו לרכוש כרטיס טיסה למחלקה נטולת ילדים. המטרה כמובן אינה לצאת נגד ילודה, אלא להבטיח כמה שעות של שקט בזמן הטיסה - בתמורה לעשרות דולרים.

 

הסיפור עורר סערה גדולה וזכה לכותרות ברחבי העולם, והיו מי שהאשימו את החברות באפליה של מגזרים שלמים באוכלוסייה, כלומר ההורים. אבל זה לא ממש גרם לחברות התעופה לחזור בהן מההחלטה.

 

זאת ועוד

וזה לא הכול, כמובן. אנחנו כבר מכירים את התשלומים בחברות הלואו-קוסט על הצ'ק אין בשדה התעופה - אם לא עשיתם אותו בבית (10 דולר לנוסע), על האוכל במטוס (15-5 דולר למנה), על המִטען (89-15 דולר למזוודה), על תיקים המועלים למטוס (20-5 דולר) ומה לא. אנחנו פשוט צריכים להיות חכמים לפחות כמו חברות התעופה (אם לא יותר) ולעשות כל שביכולתנו כדי להימנע מהתשלומים שאפשר לוותר עליהם.


פורסם לראשונה 11/07/2017 11:14

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון שפרנסקי
שער פנאי פלוס נועה קירל
צילום: אלון שפרנסקי