יונדאי i30 דור ראשון (2008-2012)
מכונית תאומה לקיה סיד, ויונדאי ראשונה שמגיעה אלינו ממפעל באירופה ולא קוריאה. דו"ח רכישת רכב משומש
קטגוריה: משפחתיות
דגמים: חמישה מקומות ישיבה, חמש דלתות האצ'בק וסטיישן (קרוס-וואגן, או CW)
טווח מחירים: מ-32 אלף שקלים ל-1.6 ליטר אוטומטית בסיסית מ-,2008 ועד 51 אלף שקל ל-1.6 ליטר אוטומטית מאובזרת מ-2012 (מחירון לוי יצחק(
תעודת זהות: מכונית תאומה לקיה סיד ויונדאי ראשונה שמגיעה אלינו ממפעל באירופה ולא קוריאה. זה הביא, אגב, להפיכת חלון השמש (סאנרוף) לציוד תקני. הסיבה: הסאנרוף יוצר באירופה, אבל חלקים רבים אחרים המשיכו להגיע למפעל בצ'כיה מקוריאה. הוספתו אפשרה למכונית להגיע לרף שיעור הרכיבים המקומיים הנדרש על-ידי שלטונות המס כדי לקבל הכרה כרכב אירופי וכך לא נדרשה ה-i30 לשלם 7% מכס המוטל על רכבים המיובאים מקוריאה.
פרטים טכניים: מנועי בנזין 1.4 ליטר109) כ"ס, ידני), 1.6 ליטר 115) כ"ס בהתחלה, 124 כ"ס מסוף 2008, 126 כ"ס מ-2009), 2.0 ליטר 143) כ"ס, אוטומטי) 1.6 ליטר טורבו-דיזל (115 כ"ס, אוטומטי), גיר ידני חמישה הילוכים, אוטומטי ארבעה הילוכים ללא טיפטרוניק, הנעה קדמית.
זיהום אוויר: 135-182 גרם CO2 לק"מ, קבוצות זיהום 3־14 מ.15- כמקובל בקטגוריה, מלבד ה-1.4 ליטר הנדירה, שהיא משפחתית-הבנזין שהורגת הכי מעט עצים.
בטיחות: רק ארבעה מחמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופי לדגמי 2008 ו-2009 שעלו לכביש לפני אוקטובר באותה שנה. נבחנה שוב לאחר שיפורים בהגנת רגלי נהג וקיבלה חמישה כוכבים. שש כריות אוויר, ABS ובקרת יציבות, סטנדרט גבוה יחסית למקובל בשוק עם הגעתה.
ירידת ערך: 10% לשנה לפי לוי יצחק. אבל השוק מוצף במכוניות פרטיות ויוצאות ליסינג, וגם ככה שוק המשפחתיות מגלה חולשה.
מה לבדוק לפני שקונים: ה-i30 מגלה אמינות גבוהה. בין השאר היא מצוידת בשרשרת תזמון במקום רצועה שצריכה החלפות יקרות. עם זאת, מדובר כבר ברכב לא צעיר. רגישויות מוכרות: חיישן גל ארכובה, גומיית חיבור במוט ההגה ("קופלוג") ומעבה מזגן.
למי היא מתאימה: לכל מי שזקוק לרכב משפחתי.
למה כן: מרווחת, בנויה היטב ומאובזרת (חלון שמש תקני אפילו בליסינג מאמצע .(2009 ביצועים והתנהגות כביש טובים מהממוצע. לסטיישן בסיס גלגלים ארוך בחמישה ס"מ לטובת המרחב לנוסעים מאחור.
למה לא: עיצוב האחוריים הועתק מב.מ.וו סדרה 1, צג הנתונים והרדיו לא קריא בשמש חזקה, לא הכי שקטה, תא הנוסעים התיישן מהר, לגיר האוטומטי ארבעה הילוכים בלבד. אין בקרת שיוט. צריכת דלק בינונית לקבוצה, צפו לכ-9-11 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.
למחפשי מציאות: טויוטה קורולה ואוריס חסכוניות ויקרות יותר, קיה סיד בעלת התנהגות כביש וסביבת נהג עדיפה, אם כי בסטיישן היא נותרה עם בסיס הגלגלים הקצר ותא מטען גדול יותר. כך או כך, גרסת הסטיישן עדיפה.
השורה התחתונה: היונדאי הראשונה שהגיעה לרמה של האירופיות היא כיום אופציה זולה ומומלצת לנהג המשפחתי מוגבל התקציב.
ציון: ארבעה כוכבים