שתף קטע נבחר

מחקר: למרות הפערים בתקציב, שיפור בהישגי תלמידים במגזר הערבי

על פי מחקר של מרכז טאוב, חל שיפור מהותי בהישגי התלמידים הערבים והצטמצמו הפערים בינם ובין תלמידים יהודים. שיעור המורים האקדמאים במגזר הערבי עולה על שיעורם ביהודי. מספר התלמידים בכיתה בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים במגזר הערבי היה נמוך יותר מאשר ביהודי

 


למרות פערים משמעותיים בתקצוב, ההישגים הלימודיים של תלמידים מהמגזר הערבי השתפרו באופן ניכר. בעבר, מחקרים רבים שהשוו בין שני המגזרים הצביעו על פערים גדולים ביניהם, אולם מחקר חדש שנערך במרכז טאוב מצא כי בשנים האחרונות חל שיפור מהותי בהישגי התלמידים הערבים והצטמצמו הפערים בינם ובין התלמידים היהודים.

 

לקריאת הדו"ח המלא - לחצו כאן

 

על פי המחקר יש פערים גדולים בתקצוב למגזר הערבי - כ-16 אלף שקל לתלמיד בבתי הספר היסודיים, לעומת המגזר היהודי (כ-20 אלף שקל), זאת אף שהגידול בתקצוב לאורך השנים היה גדול יותר במגזר הערבי. עם זאת נראה כי מצב החינוך בבתי ספר הערביים הולך ומשתפר. כך למשל, שיעור המורים האקדמאים במגזר הערבי עולה על שיעורם במגזר היהודי (95% לעומת 91% בחינוך קדם יסודי, למשל), ושיעור המורים עם תואר שני גדל במהירות רבה יותר ומתקרב לזה של היהודים. בחינוך העל-יסודי עדיין קיימים פערים ניכרים בין שני המגזרים בהיבט זה (כ-29% במגזר הערבי לעומת כ-43% ביהודי).

 

כמו כן נראה כי מאמצי משרד החינוך להקטנת הכיתות לא הניבו שינוי של ממש במגזר היהודי, אך במגזר הערבי התוצאות היו מרשימות יותר. ב-2015 מספר התלמידים בכיתה בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים במגזר הערבי היה נמוך יותר מאשר במגזר היהודי, ורק בחטיבה העליונה הוא היה גבוה יותר.

 

בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים עלו שיעורי הלמידה במגזר הערבי בצורה ניכרת. מאז 1990 הייתה עלייה במגזר היהודי מ-90% ל-97%, ובמגזר הערבי מ-63% ל-93%. בולטת במיוחד העלייה בקרב בנות במגזר הערבי, מ-59% לכ-94%. מעבר לכך, חלה עלייה ניכרת בשיעור צעירים מהמגזר הערבי שהתקבלו למוסדות להשכלה גבוהה ובשיעור בעלי התארים, לצד ירידה בשיעור הערבים שלא התקבלו ללימודי תואר ראשון ושני. למרות ההתקדמות, ראוי לציין כי בשנת 2015 רק 36% מבני 34–25 במגזר הערבי היו בעלי יותר מ-13 שנות לימוד, לעומת 72% מבני גילם היהודים.

 

שיעור הניגשים לבחינות בגרות במגזר הערבי (81%) דומה לזה במגזר היהודי (84%) ובמגזר הדרוזי אף עולה עליו (90%). כמו כן, ניכר כי הצטמצמו הפערים בין המגזרים בציוני הבגרות במתמטיקה ובמדעים, אך באנגלית ובמדעי המחשב הפערים נותרו גדולים.

 

מספר הניגשים לארבע יחידות במגזר הערבי עלה בכ-2%, בחמש יחידות ירד בכ-3%, ומספר הניגשים ברמת שלוש יחידות עלה ביותר מ-100%. עלייה זו עשויה להעיד על התפתחות חיובית של הגדלת חלקן של אוכלוסיות חלשות יותר בשיעור הזכאים לתעודת בגרות. הציון הממוצע של הנבחנים דומה מאוד בכל המגזרים.

תלמידים בבחינה. המגזר הדרוזי מוביל עם 90 אחוז שניגשים לבחינות (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
תלמידים בבחינה. המגזר הדרוזי מוביל עם 90 אחוז שניגשים לבחינות(צילום: רועי עידן)
 

באנגלית, לעומת זאת, הפערים עדיין גדולים: במגזר היהודי שיעור התלמידים שעוברים את הבחינה הוא 58%, במגזר הערבי רק 14%, ובמגזר הדרוזי - 25%. בכימיה ובביולוגיה עלה שיעור הזכאים במגזר הערבי והוא גבוה מהשיעור במגזר היהודי. הסבר אפשרי לכך הוא מודעותם של ההורים והתלמידים לצורך לפנות למקצועות המאפשרים השתלבות במסלולי קידום מקצועי שפתוחים יותר לציבור הערבי, כמו רוקחות ורפואה. בפיזיקה ובמדעי המחשב שיעור התלמידים במגזר הערבי שעברו את בחינות דווקא ירד, והיה נמוך מזה שבמגזר היהודי.

 

השיפור נעצר בגבולות ישראל

לעומת ההישגים שהוצגו עד כה, המחקר מראה כי במבחנים הבין-לאומיים הפערים בין המגזרים הצטמצמו במידה פחותה, ולעתים אף נותרו בעינם, גם בהשוואה בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי דומה. למשל, במבחן PIRLS 2011 (לחינוך היסודי) ניכר שככל שהרקע החברתי-כלכלי חזק יותר - הציון גבוה יותר, והפערים לטובת התלמידים היהודים לא הצטמצמו גם בחלוקה לקבוצות.

 

קשר דומה נמצא גם במבחן TIMSS 2015 (לחטיבת הביניים). פער הציונים בין כלל התלמידים היהודים לכלל התלמידים הערבים במבחן היה גבוה (70 נקודות), אולם בהשוואה בין תלמידים מאותו רקע - הפער בין ממוצעי הציונים במתמטיקה של שני המגזרים קטן יחסית: 12 נקודות בלבד בקבוצת הרקע החברתי-כלכלי הגבוה. מכאן עולה כי לפחות חלק מהפער הגדול נובע מהרקע החברתי-כלכלי של התלמידים.

 

הדלפת בחינת בגרות במגזר הערבי. להעתקה אין קשר לעלייה בהישגים. ארכיון ()
הדלפת בחינת בגרות במגזר הערבי. להעתקה אין קשר לעלייה בהישגים. ארכיון

במבחן PISA 2015 (לחטיבה העליונה) עמד הפער בין המגזרים על 104 נקודות (מתוך 800), וברוב המקרים הוא נשמר גם בפילוח לפי רקע חברתי-כלכלי. בקבוצת הרקע הנמוך הפער בין המגזרים מצטמצם ל-67 נקודות, ברקע הבינוני הוא נותר דומה לפער הכללי, וברקע הגבוה אף גדל.

 

ישנם הטוענים כי הסיבה לכך שבחלק מהמשתנים הישגי התלמידים במגזר הערבי דומים לאלה של תלמידי המגזר היהודי, ולעתים אף עולים עליהם - בעוד שבמשתנים אחרים ההישגים שלהם נמוכים בהרבה - היא כי הציונים אינם משקפים את היכולות האמיתיות של התלמידים, עקב תופעת העתקה רחבת היקף. אולם מנתוני משרד החינוך (2017) עולה כי שיעור הבחינות הפסולות עומד על פחות מאחוז אחד. גם אם אכן קיימת תופעה רחבת היקף של העתקות, אין בה משום הסבר לשיעורים הגבוהים של הלמידה ושל ההשתתפות בבחינות.

 

חוקר מרכז טאוב, נחום בלס, מסכם ואומר כי "את הפער הגדול בהישגים בין התלמידים היהודים לערבים אפשר להסביר במידה רבה בנתוני הרקע החברתי-כלכלי שלהם. אם רוצים לצמצם אותו, יש להתמקד במישור החברתי-כלכלי הכללי".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
אילוסטרציה
צילום: רועי עידן
מומלצים