שתף קטע נבחר

בהייטק, בתקשורת ובמדע: שנה אקדמית לתלמידים

לקראת פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים הכירו תוכניות חינוכיות שמוצעות לתלמידים מעבר לכותלי בית הספר באקדמיה ובענקיות טכנולוגיה

משלבים בין בתי הספר לאקדמיה: בית הספר הוא כבר לא המקום היחיד שמציע תוכן, למידה ומידע. חברות וארגונים רבים מציעים לתלמידים תוכניות ייחודיות ומעניינות שנותנות להם ערך מוסף מלבד הלימודים הפורמליים. בין היתר ניתן למצוא תכניות הייטק, מדע תקשורת ואפילו כאלו שמועברות דרך המחשב. לקראת פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים מחר (יום ו') אספנו כמה תוכניות חינוכיות שמוצעות לתלמידים.

 

עולם ההייטק

תוכנית "פרחי היי-טק" מיועדת לתלמידי כיתה ט'. התוכנית נמשכת לאורך תקופת הלימודים בתיכון. לאחר סיום התיכון, משתתפי התוכנית זכאים לשנת דחיית שירות, בהתאם לתוכנית האקדמיזציה של צה"ל.

 

פרחי ההיי-טק בביקור בסיסקו (צילום: יח"צ) (צילום: יח
פרחי ההיי-טק בביקור בסיסקו(צילום: יח"צ)

 

במהלך שנה זו, התלמידים מסיימים את לימודיהם ומקבלים תואר בוגר במדעי המחשב. בשנת הלימודים הקרובה ייפתח מחזור נוסף, החמישי במספר של תוכנית "פרחי הי-טק". חברי הסגל בבית הספר למדעי המחשב באקדמית נתניה ובראשם הדיקן פרופ' עמוס ישראלי, מזמינים כל תלמיד העולה לכיתה ט' ולומד בהתלהבות במסלול 5 יחידות מתמטיקה לפנות לבירור פרטי התוכנית.

 

עולם המדע

תוכנית "ניצני מדע" של מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, מציעה לתלמידי חטיבות ביניים (ח'-ט') מצטיינים, סקרנים וחובבי מדעים מכל חלקי הארץ לענות על שאלות מדעיות שונות כמו מתי נגיע למאדים? כמה גדלים יש לאינסוף? ומה הקשר בין דגי זברה למוח שלנו.

 

התלמידים לומדים על נושאים כמו אסטרונומיה ואסטרופיזיקה, מדעי החיים וביוטכנולוגיה, כימיה, רובוטיקה ועוד. במהלך המפגשים התלמידים מתנסים בסדנאות במעבדה, שומעים הרצאות מפי מדענים ומסיירים בגן המדע ובמעבדות מכון ויצמן למדע.

 

שיעור ממיקרוסופט

Hour of Code היא סדרה של הדרכות שאורכן כשעה, בנושאי תכנות של משחקים ואפליקציות. באמצעות משחקים המוכרים לתלמידים כמו Minecraft, ודמויות מוכרות כמו Angry Birds, Frozen ו- Star Wars, שואפים במיקרוסופט להעצים את תחשות הביטחון העצמי של התלמידים בתוך המרחב הטכנולוגי, מתוך ראייה כי זהו מרחב התופס מקום יותר ויותר גדול בחיינו, וכי חוויות התכנות הראשונות, משמעותיות לתלמידים ומהוות חלק מכישורי הליבה בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים. באמצעות קמפיין Hour of Code, הופכים התלמידים לראשונה מצרכני טכנולוגיה ליצרני טכנולוגיה.

 

באמצעות התוכנית, מוכשרים במהלך שנת הלימוד עשרות אלפי תלמידים מחלקים שונים בארץ, בדגש על הפריפריה החברתית. בנוסף, מיקרוסופט העולמית, ומיקרוסופט ישראל מטעמה, מכשירה מדריכים מארגונים חברתיים וארגוני חינוך שתפקידם הוא לחשוף תלמידים לראשונה לעולם פיתוח הקוד והתכנות, על-ידי התנסות חווייתית וראשונית. לכניסה ל- Hour of Code

https://www.microsoft.com/israel/YouthSpark/HoC/ האתר בעברית מוביל לאתר של Code.org אשר בתחתיתו (למטה משמאל) ניתן לשנות גם כן את שפת ההדרכה לעברית.

 

חקר הסביבה וכדור הארץ

הכיתה הארצית למדעי כדור הארץ של מכון דוידסון לחינוך מדעי מיועדת לתלמידים שעולים לכיתות י' וי"א. התוכנית עוסקת בנושאים כגון גיאולוגיה, אוקיינוגרפיה, הכחדות המוניות, דינוזאורים ואבולוציה, מציאות מים על המאדים, מטאוריטים ועוד.

 

בתוכנית יקבלו התלמידים גישה לשיעורים מקוונים, שאת חלקם ילמדו מהבית בקצב האישי ואת השאר בלייב צ'אט רב-משתתפים עם שאר חברי התוכנית ובליווי צמוד של המדריכים שלנו. כמו כן יש זמן לא-מקוון שאותו מעבירים התלמידים בסיורים לימודיים ובמחקר שדה קבוצתי שבו יכירו את הסביבה שעליה הם לומדים וליהנות על הדרך מביקור בהרים, באגמים, במדבריות ובחוף הים.

 

עיתונאים צעירים

פרויקט "הזנק לאקדמיה" הוא פרויקט משותף של המחלקה לתקשורת במכללת ספיר, עמותת "הזנק לעתיד" ובית הספר הרב תחומי באופקים. במסגרת הפרויקט, תלמידי התיכון באופקים מגיעים למכללת ספיר ולומדים קורס אקדמי בתחום העיתונאות, קריינות והגשה ברדיו. לאחר שהם עומדים במטלות ועוברים את הקורס בהצלחה הם זכאים לנקודות זכות אקדמיות שיוכלו לשמש אותם כאשר יבואו ללמוד באקדמיה בעתיד (מלבד ההכנה לבגרות).

 

אפשר גם מהבית

תוכנית "כימיה ברשת" של מכון דוידסון לחינוך מדעי מציעה לתלמידים לעשות בגרות בכימיה גם אם בבית ספרם אין מסלול כימיה לבגרות. בכל שבוע, אחרי שעות הלימודים, התלמידים מתחברים בשעה קבועה אחת למערכת וידאו-צ'אט, שבה מורה לכימיה מטעם מכון דוידסון לחינוך מדעי ומכון ויצמן למדע מעבירה להם שיעור כימיה ברשת.

 

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

השיעור כולל מצגות, סרטונים, משימות ואפילו ניסויים שניתן לבצע בבית באמצעות ערכה מיוחדת שנשלחת אליהם. ואם זה לא מספיק, התלמידים מוזמנים פעמיים בשנה למכון דוידסון לחינוך מדעי כדי להפוך את הכיתה הווירטואלית לכיתה ממשית, להכיר את שאר חברי הקבוצה, לבצע ניסויים במעבדות אמתיות ולסייר במתקני המכון.

 

היזם הצעיר הבא

עמותת "PresenTense" הפועלת ליצירת שינוי חברתי באמצעות יזמות ובשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו, מקימה את תכנית Made in Jaffa בימים אלה, במטרה לחשוף לראשונה את צעירי יפו לקהילת היזמות וההייטק של בירת היזמות הסמוכה, תל-אביב.

 

היזם הצעיר הבא (צילום: יח"צ)
היזם הצעיר הבא(צילום: יח"צ)

 

תוכנית Made in Jaffa פונה לתלמידי התיכון של יפו ופועלת בשיתוף פעולה מלא עם בתי הספר, כך שבשעות הבוקר מגיע הצוות המקצועי של PresenTense לבתי הספר בעיר, יחד עם עובדי ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק, גוגל, מייקרוסופוט, פיבר ועוד, ומעביר לתלמידים בכיתות י'-י"א סדנאות חדשנות. בסדנאות מתרגלים בני הנוער חשיבה יזמית-חדשנית, מגבשים רעיונות למיזמים ואף יוצאים לסיורים במשרדיהן של החברות השותפות.

 

בסיום התהליך מוזמנים גם את ההורים וצוות המורים לערב חשיפה לעולם היזמות והטכנולוגיה, על מנת להבטיח שהתלמידים יזכו לעידוד ותמיכה מהבית. בנוסף, בחודש הבא אף יוקם בעיר האקסלרטור (מאיץ יזמות) היפואי הראשון, שאליו ייבחרו 8-10 צעירים יפואים עם פוטנציאל יזמי גבוה ורעיון למיזם חדשני. במשך חמישה חודשים יעברו משתתפי המאיץ הכשרות אינטנסיביות ממנחים ומנטורים מצוות Presentense ומהחברות השותפות, ובאופן תקדימי יזכו לקבל מלגה במהלך התקופה הזו על מנת שיוכלו להקדיש את מרב זמנם לפיתוח מיזמים עסקיים.

 

אקדמיה מקוונת

באוקטובר הקרוב, האוניברסיטה הפתוחה תשיק לראשונה בישראל את האקדמיה המקוונת - פלטפורמה ראשונה ויחידה מסוגה, המאפשר למידה לתואר ראשון ב'מדע המדינה ויחסים בינלאומיים ותקשורת' במסלול 'מדיה חדשים ואקטיביזם פוליטי' באופן מקוון בלבד.

 

האקדמיה המקוונת כשמה כן היא הלכה למעשה - הנרשמים למסלול זה יוכלו לעשות את כל התואר באמצעות המחשב, כולל צפייה בהרצאות משודרות דרך מערכת ה"זום" של האוניברסיטה הפתוחה, וכלה בביצוע "מטלות הבית" דרך המחשב או הטאבלט.

 

 

בחזית התוכנית, עומדים מומחים כמו פרופ' תמר הרמן, פרופ' אורן סופר, ראש המחלקה לתקשורת וסוציולוגיה בפתוחה, וד"ר ענת בן דוד, מהמחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת. בנוסף, מסלול זה נבנה כך שישנו קשר הדוק בין אופן הלמידה לתוכן הלימודי. המשימות השוטפות וגם התוכנית יהיו קשורים לדוגמה: להיבטים של תקשורת בין אישית באונליין, ליכולת לגרום מהפכות ושינויים קיצוניים באמצעות תקשורת באונליין, להקמת תנועות חברתיות דרך האונליין ואף התנסות בהקמת אתר אינטרנט, מעקב אחר התנועה בו ועוד.זאת לצד כלים מיוחדים שידמו מעבדה מדעית לכל דבר .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים