שתף קטע נבחר

משפחת נח'לה מלמדת את מסעדות העולם להכין קפה שחור

תערובת קפה, שהיא נוסחה משפחתית ישראלית, הפכה לקפה בריאותי וייחודי, מבוקש במסעדות גורמה מסביב לגלובוס. ככה מלמדים את השפים הגדולים להכין קפה שחור מבושל אמיתי

קפה, יחד עם יין ושמן זית, הפכו בעשורים האחרונים עניין לאניני טעם, כאלה שמפתחים בהם טעם אישי ויכולת אבחנה בין זנים ודקויות קלייה וטחינה. מעבר לעשרות רשתות בתי קפה, שפזורות בכל עיר ומרכז קניות, גם בתוך הבתים הפך הקפה למוצר נחשק שקשור לטעם אך גם הפך לסמל סטטוס. מכונות קפה וקפסולות נמכרות בבוטיקים אבל גם בחנויות נוחות וסופר מרקטים, ונדמה שכולם שותים קפה.

 

הרבה לפני שהגיעו לכאן מיני הזנים והתערובות, היה כאן הקפה השחור המקומי, זה שטחינתו גסה ומלאכת בישולו היא מומחיות בפני עצמה, שהופכת את הקפה הבסיסי למעשה אמנות ומסתבר שיש מי שיודע כאן את המלאכה, באופן שיוצר עניין רב גם מעבר לים.

 

בשורה משפחתית משפרעם

ג'יריס נח'לה הוא דור שלישי של יצרני קפה וסמנכ"ל החברה המשפחתית, שהפכה למחדשת בעולם הקפה. החברה שהוקמה לפני כ-50 שנה, שומרת על ניהול כל-משפחתי של משפחת נחלה משפרעם. החברה, שהתחילה כעסק קטן, הפכה במשך השנים למוסד מקומי, שיצא מתחומי הגליל אל ישראל כולה ועכשיו עושה את צעדיו הראשונים בשיווק קפה שחור אל העולם כולו.

 

"ב-1968, סבא שלי, רפיק, שהיה חובב קפה רציני פתח בית קליה קטן בשפרעם והמציא את הטעם המקורי של קפה אל נחל'ה. זה היה בית קליה קטן אבל מהר מאד הפך למוסד מקומי. שמו של הקפה התפרסם מפה לאוזן בכל הארץ. אנשים הגיעו אפילו ממרכז הארץ. הגיעו שפים ובכירי משק ואפילו מתחרים שבאו לטעום את הקפה", אומר ג'יריס.

היה בית קליה קטן אבל מהר מאד הפך למוסד מקומי. קפה אל נחל'ה.  (צילום: אל נחל'ה) (צילום: אל נחל'ה)
היה בית קליה קטן אבל מהר מאד הפך למוסד מקומי. קפה אל נחל'ה. (צילום: אל נחל'ה)

"בתחילת שנות ה-80 הסבא ובניו, ביניהם אבא שלי, פתחו את המפעל הראשון והתחילו להפיץ את הקפה בכל הארץ. באותו זמן לא היה מקובל לקנות קפה במכולות וסופרים, היו קונים קפה טחון, במשקל. עבדנו על עניין הכשרות, בשביל הקהל היהודי וזו היתה פעם ראשונה שקפה עם הל נמכר במכולות. זה תפס מהר".

 

"ב-1988 סבא הלך לעולמו והניהול נשאר בידי הבנים: אדוארד מנהל הכספים, נימר המנכ"ל. היום בעצם הדור השלישי מנהל, כולם גרים בשפרעם".

 

- ותמיד זו רק המשפחה שלכם?

"העסק כל הזמן היה ונשאר בידי המשפחה. הקשרים בינינו מאד חזקים. העסק הזה הוא שלנו והיה חשוב לנו שיישאר כזה. עד היום רק המשפחה מנהלת את העסק".

 

"ב-2002, הגיעה החברה למצב שהיא לא עמדה בתפוקת הביקוש והקימה מפעל חדש יותר עם מכונות שנותנות תפוקה גדולה יותר, במצב של אוטומציה מלאה בייצור הקפה, ללא מגע יד אדם. "זה הגדיל את התפוקה וחסך לנו משמרת שלמה והרבה כסף. היום אנחנו יכולים לייצר 10 טונות של קפה במשמרת".

 

ללמד מסעדה בלונדון לבשל קפה

אך לא רק בישראל עלה הביקוש לקפה איכותי. לאחר בניית המפעל החדש של אל-נחלה, החלה גם התעניינות מחו"ל. העיתונות העולמית וטעם הקהל המשתבח, הביאו לביקוש מצד מסעדות יוקרה מארה"ב, מצרפת ובריטניה. הם חיפשו קפה איכותי עם הל, לו סיגלו, מלבד האקזוטיות, גם סגולות בריאותיות. "בטרנד הבריאות ההל נחשב בריא מאד", מספר ג'יריס, "פנו אלינו במיילים ובטלפונים. ישראלים בחו"ל המליצו והביאו מהארץ קפה לטעימות והם התלהבו".

משפחת נח'לה מלמדת את מסעדות העולם להכין קפה שחור (צילום: אל נחל'ה) (צילום: אל נחל'ה)
משפחת נח'לה מלמדת את מסעדות העולם להכין קפה שחור(צילום: אל נחל'ה)

"היינו צריכים ללמד איך להכין את הקפה כי רובם רק הוסיפו מים. הכנו הוראות הכנה מדויקות לקפה, כולל משך הבישול והוספנו לכל אריזה. אנחנו אפילו נוסעים להדגים אצלם במסעדה כשצריך".

 

- מי מתחבר הכי טוב לקפה השחור המבושל?

"זה הגיע למסעדות גורמה, כמשקה אקזוטי אבל גם מסעדות מזרחיות וישראליות בחו"ל קונות מאיתנו. לאחרונה, נהיה טרנד שהקפה שלנו מאד פופולרי במסעדות טבעוניות.

  

"ערכנו סקרים בעולם ובארץ כדי להבין מהלקוחות מה החידושים שהיו רוצים לראות. הבקשה המובהקת היתה לייצור של קפה עם ובלי הל בקפסולות. מ-2016 עבדנו על פיתוח מתאים ואנחנו בעצם הראשונים בעולם שמשווקים קפסולות של קפה שחור עם ובלי הל. אפילו הצלחנו להשאיר מחיר הוגן וסביר, עליו אני גאה אבל אני בעיקר גאה בעובדה שלא השתנה הטעם בין הקפה המבושל לזה שמופק מהקפסולות. זה הישג לא קטן".

 

תכנית "תבל" לקידום היצוא

ב-2016 השתתפה החברה בתערוכת המזון SIAL בפריז אבל לדברי נחלה, הם הרגישו שחסר מישהו שיכוון אותם מבחינה שיווקית בחו"ל ומבחינה רגולטורית בכל מדינה וכך הם הכירו את מכון היצוא. "נכנסנו לתכנית "תבל" של מכון היצוא. הם עוזרים לנו בסבסוד התערוכות, נותנים לנו יועץ שבועי בנושא היצוא וגם עזרה מבחינת אנשי קשר בחו"ל - קניינים, מפיצים וכו'. גם בכל עניין הרגולציה, המסובך מלכתחילה, הם עושים לנו סדר. הם אפילו עוזרים לנו בהכשרת המפעל לתקנים עולמיים".

הדוכן של נח'לה בביתן הישראלי בתערוכת המזון בפריז (צילום: אל נחל'ה) (צילום: אל נחל'ה)
הדוכן של נח'לה בביתן הישראלי בתערוכת המזון בפריז(צילום: אל נחל'ה)

- ומה התכניות לעתיד?

"אנחנו מתכננים להגיע למצב שתהיה לנו נוכחות בחו"ל, בעיקר בעולם המערבי ובאמריקה הלטינית, שם גילו אהדה לקפה בברזיל, פנמה וארגנטינה. המטרה שלנו להגיע לפריסה דומה לזו שבארץ. כרגע האתגר שלנו הוא שינוי החשיבה והטעם גם של מי שאינו מכיר את הקפה השחור. אנחנו האמנו במטרה הזו מאז ומתמיד אבל מהסקרים ומבחני המיקוד שלנו ראינו שאנשים מתרגלים ומאמצים את הטעם. אנחנו מאמינים שנגיע לעוד ועוד קהילות והקפסולות יעזרו לנו בזה מאד".


 

תכנית "תבל" לקידום היצוא במגזר הערבי בהובלת מכון היצוא, בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה ומינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, הוקמה על רקע הנתונים הנמוכים בקרב החברות היצואניות במגזר הערבי. מספר היצואנים והיקף היצוא הוא נמוך ביותר, גם בהשוואה למשקלם בכלכלה הישראלית וגם בהשוואה למשקלו של המגזר באוכלוסייה - בעוד שהמגזר הערבי מהווה 20% מהאוכלוסייה, הוא מהווה רק 8% בתוצר הכלכלי של מדינת ישראל ורק 0.01% מהיצוא הישראלי.

 (צילום: אל נחל'ה) (צילום: אל נחל'ה)
(צילום: אל נחל'ה)

מטרת התכנית הינה הגדלת היצוא לחברות במגזר הערבי, תוך הגברת המודעות לנושא היצוא בקרב אנשי עסקים מהמגזר ואיתור חברות בעלות פוטנציאל צמיחה בינלאומית. התכנית מסייעת בביצוע המהלכים הראשונים ביצוא, ומספקת ליווי מקצועי של מנהל הענף במכון היצוא, סיוע והכוונה לקרנות וגורמי סיוע שונים ליצואנים, מעקב אחר התקדמות החברה בתהליך היצוא לפי יעדים קבועים מראש, פגישות יעוץ מקדימות עם יועצים מומחים מתחומים שונים, שילוב החברה בפעילויות בין-לאומיות של מכון היצוא כגון תערוכות, משלחות ואירועי מפתח והכשרות מקצועיות.

 

בין היתר מציעה התכנית מסלול ייעודי לחברות סטארט-אפ הנועד לספק לחברות יעוץ אסטרטגי מעמיק ובניית בסיס לתוכנית שיווק בינלאומית

   

פתחי עמרה, מנהל ענף יצוא מגזר ערבי במכון היצוא מוסיף כי קפה אל נחלה הינה חברה המשלבת ידע ומסורת משחתיתי ארוכת שנים עם חדשנות שיווקית המגיבה לטעמי השוק.

 

"בעזרת הכלים שמציעה תכנית "תבל" לקידום יצוא המגזר, בנתה החברה מיתוג חדש המכוון לשוקים הבינלאומיים והתאימה את קו המוצרים בהתאם", אומר עמרה. "אני משוכנע שהחברה עלתה על דרך המלך ותרחיב באופן משמעותי את פעילותה בשוקים העולמיים. הצלחה זו מעידה על כך שמחויבות גבוהה והערכות שיווקית נכונה יכולים להוביל חברות רבות מהמגזר הערבי מפעילות מצומצמת יחסית בשוק המקומי, להצלחה ולהרחבה משמעותית של פעילותן תוך כניסה לשוקים הבינלאומיים. למכון הייצוא מחויבות רבה להצלחתן של החברות מהמגזר והנתונים מוכיחים שיש לה תוצאות בשטח".

 (צילום: אל נחל'ה) (צילום: אל נחל'ה)
(צילום: אל נחל'ה)

יריב בכר, ראש מערך כלי סיוע לתעשייה במינהל סחר חוץ משרד הכלכלה והתעשייה המעודד חברות בוגרות מסלול תבל להגיש מועמדות לתכנית "כסף חכם" המנוהלת במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה אומר, כי חברות בוגרות תכנית תבל זכאיות לתנאים מקלים בהגשה לתכנית "כסף חכם". "מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה אמון על גיבוש ויישום מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל, במטרה להגביר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית בשווקים בינלאומיים".

 

לדבריו, מינהל סחר חוץ מפעיל את מערך כלי סיוע לתעשייה, שנועד לסייע לחברות ישראליות לחזק את יכולותיהן השיווקית בשוק הבינלאומי בעזרת מגוון תכניות סיוע ייעודיות כדוגמת "כסף חכם".

 

בשיתוף מכון היצוא  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אל נחל'ה
קפה אל נחל'ה
צילום: אל נחל'ה
מומלצים