שתף קטע נבחר

כך תמצאו את העובדים הראשונים והנכונים לעסק

יש לכם עסק בתחילת דרכו? כדאי שתדעו שהעובדים שתבחרו בשנים הראשונות יקבעו במידה רבה את גורלו. לפניכם טיפים לגיוס נכון של העובדים החדשים שלכם

בשיתוף Alljobs 

 

הקמתם עסק חדש, התגברתם על הטופסולוגיה, רכשתם כיסא מנהלים ומכונת קפה, ונכנסתם ברגל ימין למשרד החדש שלכם! לא חשוב כמה אתם יודעים, בזמן הקרוב תמצאו את עצמכם עושים הרבה דברים בפעם הראשונה. הסטטיסטיקה לא מעודדת, שליש מהעסקים נסגרים בשנתיים הראשונות לקיומם. דוווקא בעסקים אלו, שמגייסים מספר חד ספרתי של עובדים בשנה, ההשפעה של כל עובד קריטית. עובדים טובים יקחו אתכם קדימה, וההיפך. מסיבה זו לא כדאי להקל ראש בתהליך הגיוס, ועדיף ללמוד מטעויות של אחרים.

 

הגדירו את התפקיד באופן ברור

הכינו רשימת מטלות שאתם רוצים שהעובד החדש שלכם יבצע. נכון שתחומי האחריות ישתנו על הדרך, ותמיד תוכלו לפתח את התפקיד בהתאם לעובד שיאייש את התפקיד. עם זאת בשלב זה, כשיש לכם עבודה שצריך לעשות מחר בבוקר, חשוב לדעת מה אתם מצפים, לגייס אדם שמוכן ומסוגל לבצע את המשימות הכי דחופות וקריטיות, אלו שגרמו לכם להזדקק לעזרה מלכתחילה.

 

אל תצפו לקוסם או לכלבויניק

לעתים בעלי עסקים מצפים למצוא עובד שיעשה הכל. מישהו שיטפל לצורך העניין בכל מה שקשור לאינטרנט: יכתוב, יצלם, יעצב את התמונות, יפרסם ברשת ויעיף סטטוסים בפייסבוק ועוד. ציפיות לא ריאליות נובעות מחוסר הבנה, וגם משיקולי תקציב, עסק בתחילת דרכו באמת לא יכול להחזיק מומחים ספציפיים לכל דבר ועניין, אבל הבעיה היא שלרוב גם התוצר של "כלבויניקים" - יהיה בינוני ומטה. כדאי לשקול להוציא שירותים מסוימים החוצה ולהיעזר בפרילנסרים, או לשקול לוותר על משימות לא חיוניות לתפעול העסק.

אל תצפו לקוסם (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אל תצפו לקוסם(צילום: Shutterstock)
  

הכשרה עולה כסף

באווירת "חדש מהניילונים" ששוררת בעסקים צעירים, לפעמים לא לוקחים בחשבון את עלויות ההכשרה. מכיוון שלא קיימת תוכנית הכשרה מסודרת, לא ממש יודעים מה צריך ללמד את העובד החדש ואיך, או כמה זמן זה יקח. כמו כן קשה לנבא אם העובד החדש יצליח להפנים את ה"חומר" ולתת את התוצרים שאתם רוצים. חשוב לזכור שהכשרה עולה כסף - זה זמן עבודה מבוזבז לא רק של העובד החדש, אלא גם של מי שאמור להדריך אותו. בנוסף - אם תגלו שזה לא עובד תצטרכו לחפש מישהו אחר - כלומר כל המשאבים שהשקעתם בסיבוב הנוכחי - יורדים לטמיון.

  

אל "תעופו על עצמכם"

אל תהיו יהירים. הגבול בין שיווק עצמי לבין הגזמה שלא מחזיקה מים הוא דק, וחשוב לשים לב לזה גם בניסוח המשרה וגם בראיון העבודה. אתם לא חברה "מובילה" אם פתחתם לפני שבוע, אתם לא מגייסים רק "טאלנטים", ואתם לא ממציאים מקצועות חדשים שלא קיימים כדי שהתפקיד יישמע טוב יותר. אל תבריחו מועמדים טובים ומתאימים בגלל מילות באזז שמחפשי העבודה רק מתעצבנים מהן. נסו לשקף את התפקיד בדיוק כפי שהוא, אל תסתירו את העבודה הקשה ואל תהפכו את התפקיד לזוהר.

 

אך גם אל תמעיטו בערך שלכם

אל תגייסו מתוך ייאוש. נכון למועמדים שלכם יש עוד הרבה משרות לבחור מהן. אם אתם לא מרוצים מכמות קורות החיים שקיבלתם - יכולה להיות שלהיותכם חדשים, קטנים ולא מוכרים, יש יד בכך. יתכן שתהליך הגיוס שלכם יהיה ארוך יותר, אבל אל תתפשרו על מועמד שאין לו פלוס ברור, ואל תתפתו לשלם משכורות גבוהות בצורה לא פרופורציונלית לשכר המקובל במשק. אל תפסלו אנשים שפנויים רק למשרה חלקית, סטודנטים איכותיים, הורים שרוצים גמישות, או אנשים מבוגרים יותר שהניסיון ומוסר העבודה שלהם לא יסולאו בפז.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אתם לא מחפשים חברים

סיפרתם לכולם שפתחתם עסק, והתברר שכל אחד יכול להמליץ על מישהו שיתאים לך בול. אנשים עושים זאת מהמניעים הכי טובים שיש - אבל לא בטוח שהבן של הלקוח, או ההיא שששירתה איתם בצבא - הם בהכרח הגיוס הכי טוב עבורכם. ספרו שאתם מחפשים, שתפו ברשתות החברתיות, אבל קחו בערבון מוגבל המלצות של אנשים. גם כשאתם מראיינים או  בודקים המלצות - הקפידו להתרכז ביכולות המקצועיות ובניסיון של המועמד, ולא רק בכימיה האישית ביניכם. זה גם הדבר המומלץ כששוקלים אם לעבוד עם חברים או לא. האם החברות תסייע או תקשה? ומעל הכל - האם מולי קודם כל איש מקצוע שאני מעריכה או חבר?

 

זה כן לטלפון

בחברות גדולות ישנם תהליכי גיוס מוסדרים שנועדו להתמודד עם מאות קורות חיים ומשרות. ראיון טלפוני מקצר תהליכים ויכול לסייע בהחלטה האם להמשיך לפגישה פרונטלית. צריך להתייחס אליו כראיון לכל דבר, ולתאם עם המועמד זמן שנוח לו. שיחה של כמה דקות יכולה לחסוך זמן יקר, לכם ולמועמד, כיוון שמטרתו היא תיאום ציפיות. השיחה המקדימה מעלה גם את הסיכוי לכך שהמועמד אכן יופיע, כי כפי שבטח גיליתם, אנשים מבריזים בלי להודיע, גם מראיונות עבודה.

 

 

Personality

 

אל תטבעו בים של קורות חיים

 מיון קורות החיים הוא דבר מרגש, אך ככל שמספר קורות החיים עולה - העניין מסתבך. גם כאן כדאי לקחת דוגמה מארגונים שמגייסים דרך קבע. במקום לחרוש על תיבת המייל בחיפוש אחרי קורות חיים כדאי לרכז את כל קורות החיים במקום אחד. פתחו תיקיה חדשה לקורות חיים: קורות חיים חדשים - קורות חיים של אנשים לראיון - קורות חיים של לא מתאימים - קורות חיים שדורשים מבט שני. ובכלל, במשימה מורכבת כמו גיוס, לא כדאי לבצע דרך המייל. עדיף תמיד לנהל את הגיוס באמצעות מערכת גיוס שמתאימה בצורה מושלמת גם לעסקים קטנים

 

 

 

הכותבת היא מנהלת תוכן קריירה וגיוס ב- AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים