שתף קטע נבחר

כמו יום כיפור: יום ללא כלי רכב בפריז

את כלי הרכב בשדרות השאנז אליזה החליפו הולכי רגל ורוכבי אופניים. המטרה: להוריד את זיהום האוויר בעיר האורות

יממה אחרי שברחבי ישראל כלי הרכב "דממו" ל-25 שעות בשל קדושת יום כיפור, שבתו היום (א') המכוניות בפריז מסיבה שונה לחלוטין. בעיר האורות החליטו שלא לאפשר לכלי הרכב לנוע בכבישים כדי להפחית את זיהום האוויר.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

שדרות השאנז אליזה, אחד המקומות ההומים בכלי רכב מזהמים בבירה הצרפתית, היו מלאים היום בהולכי רגל - צרפתים וגם תיירים. חלקם רכבו על אופניים או גלגליות והיו גם שניצלו את היעדר המכוניות בכביש המרכזי - כדי להנעים את זמנם של העוברים והשבים בריקודים.

 

אין זו הפעם הראשונה שבפריז אוסרים על מכוניות לנסוע בעיר, אך היום זו הייתה הפעם הראשונה שבה נאסרה התנועה לחלוטין בכל רחבי העיר. רק רכבי חירום הורשו לנוע ברחובות בירת צרפתית יחד עם אוטובוסים ומוניות, שלהם הותר לנסוע בין 11:00 ל-18:00.

 

"זה טוב לאיכות האוויר. אנחנו הולכים בלי לשמוע רעשים, מבלי להסתכן שמכונית תדרוס אותך", אמר מקסים דניס, שהלך במרכז העיר. "אבל זה צריך להיות יום אמיתי ללא מכוניות. יש עדיין כמה נהגים שנוסעים, אז אנחנו צריכים להיזהר".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

פרנסואה בוילאט, המתגורר גם הוא בעיר, הוסיף: "כתושב פריז, אני משתמש אך ורק בתחבורה ציבורית, למרות שיש לי מכונית שנמצאת בחניון שאני בקושי משתמש בה. זה אמנם מעט טפשי. אני צריך למכור את הרכב".

 

ראש העיר פריז, אן אידלגו, הבטיחה בעבר להוריד את רמת זיהום האוויר ולצמצם את תנועת הרכב בבירת צרפת. פריז סובלת מבעיות של זיהום אוויר ובעבר נאסרה תנועה חלקית של כלי רכב כדי להוריד את רמת הזיהום.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

ירידה דרסטית בזיהום בערים ביום כיפור?

ומה אצלנו? נתוני תחנות ניטור איכות האוויר הפזורות ברחבי הארץ הצביעו במהלך יום הכיפורים על ירידה משמעותית בזיהום האוויר הנגרם מתחמוצות חנקן. השיפור המשמעותי באיכות האוויר מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות.

 

ואצלנו בסוף השבוע. לא נוסעים בגלל יום כיפור (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ואצלנו בסוף השבוע. לא נוסעים בגלל יום כיפור(צילום: מוטי קמחי)

 

ריכוזי תחמוצות החנקן ביום הכיפורים בתחנות התחבורתיות בערים הגדולות עמדו על ערכים שבין 0.6 ל-13.7 חלקים לביליון (חל"ב), להוציא בתחנה בדרך ז'בוטינסקי בבני ברק שבה ב-1:00 בלילה נרשם ריכוז של 20.7 חל"ב. לשם השוואה, בערב יום כיפור בשעות הבוקר הגיעו הריכוזים במרכז תל אביב (רחוב אלנבי) עד ל-121.5 חלקים לביליון ובמרכז ירושלים נרשמו ריכוזים של עד 73.5 חלקים לביליון.

 

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי "השיפור המשמעותי באיכות האוויר ביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות. תחנות הכוח עובדות בעומס נמוך מעט מהרגיל, והתעשייה הגדולה בישראל עובדת אף היא כרגיל. לכן בתחנות הסמוכות לתעשייה לא ניכרות השפעות מהותיות בזיהום האוויר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הולכי רגל במקום כלי רכב
צילום: AFP
מומלצים