שתף קטע נבחר

פסטיבל אוטופיה בסכנה, עכשיו זו ההזדמנות להציל אותו

בעוד שרוב מדינות העולם המערבי מתהדרות בפסטיבלי קולנוע של ז'אנרים, מדינת ישראל נשארת מאחור ומרימה קשיים על האירוע היחיד שעונה לתואר - פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני, פנטזיה ואימה. מארגניו פתחו קמפיין מימון המונים להצלתו, הנה למה אתם צריכים לתרום לו

משהו מוזר קורה בזירת פסטיבלי הסרטים בעולם, וגם בארץ. אכסניות הקולנוע היוקרתיות ממתנות את היומרות האמנותיות, המתנשאות והפלצניות שלהן (יש שיאמרו קפוצות תחת) ומייסדות מסגרות אלטרנטיביות תחת השם הגנרי "טירוף בחצות". המטרה המוצהרת: לתת מקום גם לעשייה האדירה, העשירה והמגוונת של קולנוע הז'אנר. המטרה האמיתית: למשוך קהל צעיר ותוסס שיזריק חיים לפסטיבלים מנומנמים למיטיבי לכת בגילאים מתקדמים. אומנם העולם של מדע בדיוני, אימה ומותחנים לא תמיד משתלב בצביון של הפסטיבלים המכובדים, אבל הצד האפל מפתה חלק נכבד מהקהל - בעיקר זה הצעיר. לכן אין פלא למשל, שאת פסטיבל חיפה יפתח מחר (ה') "בלייד ראנר 2049" ושאחד הסרטים המדוברים ביותר בו הוא דרמת האימה "אמא!" של דארן ארונופסקי.

 

"בלייד ראנר: 2049". הסרט הפותח בפסטיבל חיפה ()
"בלייד ראנר: 2049". הסרט הפותח בפסטיבל חיפה

בכך מיישרים הפסטיבלים הגדולים קו עם המגמה בקולנוע והטלוויזיה המסחריים בעולם - מסרטי מדע בדיוני כמו "מלחמת הכוכבים", להיטי סופר-הירוז מהזן של "וונדר וומן" וזוועתונים מצליחים כמו "תברח" ו"זה" ועד הסדרות המצליחות "משחקי הכס", "ווסטוורלד" ו"דברים מוזרים" - כל אלה פורחים ומשגשגים תחת מטריית העשייה הז'אנרית. הסוד הזה כבר ידוע. כולם יודעים אותו, אולי חוץ ממשרד התרבות הישראלי. יהיו אשר יהיו המניעים המנהלתיים לכך, הופסקה התמיכה בפסטיבל אוטופיה - היחיד בארץ שמוקדש רובו ככולו לסרטי מדע בדיוני, פנטזיה, אימה ומותחנים. למרות שזכה לאישור מועצת הקולנוע, מכשולים בירוקרטיים הוצבו בפני המארגנים לפני שנתיים, והכניסו אותם לסרט אימה קפקאי משלהם. כיום, יש אור בקצה המנהרה, אבל כדי להגיע לשם נדרשת תמיכת הציבור בקמפיין גיוס המונים בשם "לבטל את האפוקליפסה".

  

"בשנת 2015, בעקבות שינוי בתנאי הסף של משרד התרבות, נטען שתקציב הפסטיבל 'קטן מדי' ועל כן התמיכה בו בוטלה בשנתיים האחרונות", מסביר מייסד אוטופיה אורי אביב, "השנה, בתיאום עם משרד התרבות, הפסטיבל עושה מאמצים כבירים להתגבר על המכשולים ולעמוד בקריטריונים החדשים. זה יהיה אפשרי רק אם המשך קיומו יהיה חשוב למספיק אנשים". מאז פתיחת הקמפיין לפני כארבעה שבועות, התגייסו יותר מ-300 תומכים לטובת המטרה והצטבר סכום של למעלה מ-50 אלף שקלים. יש עוד כברת דרך כדי להגיע ליעד של 80 אלף שקלים, ולא יותר מדי זמן, שכן הקמפיין ייחתם במוצאי שבת הקרובים.

 

 

"תברח". המותחן המפתיע של השנה ()
"תברח". המותחן המפתיע של השנה

בינתיים, אביב והמנהל השותף החדש של הפסטיבל מרט פרחמובסקי, עמלים ביחד עם צוות הלקטורה (גילוי נאות: כותב שורות אלה שימש כלקטור אוטופיה בהתנדבות בארבע השנים האחרונות) על גיבוש תוכנית סרטים שתייצג את הסצנה הבינלאומית של התחום ותוצג לקהל בדצמבר הקרוב. בין הסרטים שכבר נבחרו לפסטיבל בולטים The Endlessשל צמד הבמאים האמריקאים המוערכים אהרון מורהד וג'סטין בנסון (שגם משחקים בסרט שמתכתב עם יצירות קודמות שלהם), ו- What Happened to Monday של טומי וירקולה הנורבגי בכיכובם של נומי ראפאס ו-ווילם דפו. לשני הסרטים הללו יש גם קשר ישראלי. הראשון הופק על ידי ליאל נעים, ותסריטו של השני נכתב על ידי מקס בוטקין – שניהם אמריקאים עם שורשים בארץ.

 

השחקן הסקוטי הוותיק בריאן קוקס, שמגיע כאורח פסטיבל חיפה לרגל הקרנת סרטו החדש "צ'רצ'יל", מככב לצד אמיל הירש גם ב- The Autopsy of Jane Doe של אנדריי אוברדאל (שהיה אורח אוטופיה ב-2011 עם "צייד הטרולים"). סרט זה שהוצג בבכורה במסגרת טירוף בחצות של פסטיבל טורונטו אשתקד זכה לשבחים רבים. "זה סרט נהדר. מעולם לא קיבלתי כל כך הרבה ביקורות טובות על הופעה שלי", הודה בשנה שעברה קוקס בריאיון ל-ynet. יקיר הפסטיבל, אלכס דה-איגלסיה הספרדי, יציג השנה את סרטו החדש "הבר", ובודו קוש הפולני את The Man with the Magic Box.

 

באוטופיה מתוכננת גם מחווה לבמאי האימה טובי הופר שהלך לעולמו לפני כחודש וכך יוקרן הסרט Leatherface בכיכובם של סטיבן דורף, לילי טיילור ופין ג'ונס (לורס טיירל מ"משחקי הכס") – הממשיך את המורשת שהופר עצמו ייסד ב-1974 עם סרטו הקלאסי "המנסרים מטקסס", שגם הוא יוקרן בפסטיבל. לצד ההקרנות והפעילויות השונות צפוי גם פוקוס מיוחד על יוצרות ז'אנר נשים, ביניהן אליס לואו הבריטית עם סרטה Prevenge על אישה הריונות בעל נטיות רצחניות הנובעות מהעובר שבתוכה.

 

למרות שמשרד התרבות אינו תומך בו בשלב זה, פסטיבל אוטופיה משמש כבית חם ליוצרי ז'אנר ישראלים שכבר עם הפנים לחו"ל. אהרון קשלס ונבות פפושדו ("כלבת", "מי מפחד מהזאב הרע"), יוני גבע ("אבוללה"), רוני קידר ("ג'ו+בל", "סוףעולם", איתן גפני ("בשר תותחים"), בועז ארמוני ("מסווג חריג"), האחים פז ("ג'רוזלם") ואחרים התייצבו מאחורי הפסטיבל. הם מכירים בחשיבותו ככן שיגור רעיוני ויצירתי לעולמות דמיוניים מרתקים ומפתים שרלוונטים למציאות שלנו. רובם ככולם ביקרו בפסטיבלים דומים מעבר לים באירופה, ארצות הברית והמזרח הרחוק. יש כאלה כמעט בכל מדינה עם תרבות קולנוע וטלוויזיה ענפה. מספרים לנו שישראל היא כזאת.

 

 

מתוך "מי מפחד מהזאב הרע" של אהרון קשלס ונבות פפושדו (צילום: מתוך הסרט) (צילום: מתוך הסרט)
מתוך "מי מפחד מהזאב הרע" של אהרון קשלס ונבות פפושדו(צילום: מתוך הסרט)

לספרד יש את פסטיבל סיטג'ס הענק בברצלונה, לאיטליה את פסטיבל המדע בדיוני בטרייסטה, לדרום קוריאה יש את בושון, למונטריאול את פנטזיה פסטיבל, ללונדון את פרייט-פסט, לארצות הברית יש אינספור כאלה - מפנטסטיק-פסט באוסטין לסקרים-פסט בלוס אנג'לס – כולם מצליחים, מלאי חיים (גם אם הם מציגים מוות) ומושכים צופים צעירים לחוויה שהיא יותר מחווית צפייה. אפילו בביירות שבלבנון יש פסטיבל ז'אנר - מסקון שמו. אם הקהל הישראלי מעוניין שגם לו יהיה אחד כזה, בהיעדר תמיכת משרד התרבות, הוא מוזמן להשתתף בקמפיין גיוס ההמונים. חובבי מדע בדיוני, פנטזיה, אימה ומותחנים, ואוהבי קולנוע ככלל מוזמנים לתת כתף (במליצה, כן? עם כל חיבתם לזוועות מדממות, המארגנים אינם זקוקים לאיברי הגוף שלכם). הם בתמורה יתנו לכם את כל הלב.  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים