שתף קטע נבחר

מחאה על כביש 581: "מחכים לתאונת דרכים קטלנית?"

הוא לא ארוך במיוחד, אבל הסכנות בכביש שעובר ליד עשרות יישובים הובילו ל-24 הרוגים ויותר מ-600 פצועים ב-14 שנה. רוב התאונות: חזית-צד. התושבים דורשים לשפר את התשתיות: "כל שבוע-שבועיים יש תאונות והמצב גרוע". משרד התחבורה: "פרויקט הפרדה והרחבה יסתיים עד פברואר 2018"

 

 

אורכו של כביש 581 הוא כ-17 קילומטרים בלבד אך הסכנות האורבות לנהגים בו רבות. היציאות מהיישובים שפרוסים על הדרך מצומת הרא"ה בכביש 4 ועד צומת הכלניות באזור מנשה הפכו עם השנים לסכנת נפשות. 24 אנשים כבר קיפחו את חייהם ויותר מ-600 נפצעו, 50 מהם באורח קשה, ב-273 תאונות דרכים מאז 2003, אך התושבים טוענים כי לא נעשה מספיק מצד משרד התחבורה. "מבחינתם, הסטטיסטיקה שלנו לא מספיקה", הם קובלים. במשרד התחבורה מנגד אומרים כי הסדרת הכביש נמצאת בעיצומה ותסתיים בפברואר 2018.  

המחאה על הכביש. הנהגים צריכים להיות ערניים וזהירים מאוד (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
המחאה על הכביש. הנהגים צריכים להיות ערניים וזהירים מאוד(צילום: ניצן דרור)
 

כביש 581 מתחלק לשני חלקים. הראשון מצומת הרא"ה במערב ועד צומת עיקול הברך במזרח (שנקרא כך על שם העיקול החד והמסוכן שרק כעת מוסדר) ואורכו 12 קילומטר. החלק השני מצומת הברך בדרום ועד צומת כלניות בצפון. למעט עשרות מטרים בודדים מפרידים בין הנתיבים שני פסים לבנים רצופים.

 

חלק מהסכנות לאורך הכביש נוטרלו. כך למשל הוקם רמזור בכניסה לכפר הרא"ה; הכניסה למושב חוגלה הוסדרה בטיחותית על ידי כיכר; צומת אליכין שמחבר בהמשכו לכביש 9 הורחב אך עדיין תושבים מגדירים אותו כמסוכן; וצומת הקיבוצים גבעת חיים איחוד ומאוחד הוסדר בטיחותית על ידי מעגל תנועה.

 

הכתובת על הכביש

הבעיה המרכזית בכביש היא היעדר שדה ראייה. בחלקו הראשון חוסמים אוטובוסים ומשאיות את שני הנתיבים בזמן שהם מנסים להיכנס לאחד היישובים. התושבים החליטו לצאת למאבק להסדרת הכביש וצומת המעפיל. "אני מקווה שנגיע ליום שיסדירו את הצומת", אומר חגי שילה מהמעפיל. "שנים מבטיחים לנו שיעשו כיכר. יש תוכנית מאושרת מ-2013 אבל דוחים אותה כל פעם והצומת נשאר באותו מצב שהיה לפני 30 שנה". 

סיבובים מסוכנים (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
סיבובים מסוכנים(צילום: ניצן דרור)

משאיות שחוסמות נתיבים (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
משאיות שחוסמות נתיבים(צילום: ניצן דרור)

לדברי שילה, המעקה במקום סודר לפני שבועיים אך לא פתר בעיות. "כל כמה זמן 'מגרדים' אותו משאית או אוטובוס או כלי רכב אחר, כי בעצם אין להן רדיוס לבצע סיבוב. הם לא יכולים להיכנס לצומת כי הוא צר מדי, אין מרחב תמרון", הוא אומר. "נהגים שרוצים לצאת מהצומת, במיוחד בזמני עומס בבוקר או בצהריים, צריכים להיות מאוד מאוד זהירים ומאוד ערניים. אני יכול להגיד שלי באופן אישי כמעט שהייתה פה תאונה כאשר יצאתי ופספסתי רכב שהגיע. הוא ממש נאלץ לעצור עצירת חירום".

 

לפני כשלושה חודשים נהרג בכביש 581 נהג רכב פרטי בתאונה חזיתית. "הנהגים לא ראו אחד את השני והתנגשו", אומר שילה. "לפני כשנתיים נהרג רוכב אופנוע ממש פה בצומת. תאונות קורות פה על ימין ועל שמאל, כל הזמן, עם נזקים לגוף ולרכוש. פעם בשבוע-שבועיים יש תאונה והמצב גרוע. אנחנו חושבים שהגיע הזמן ששר התחבורה ירים את הכפפה ויגמור את הסיפור הזה. הכתובת על הקיר ומישהו יצטרך לתת את הדין ביום שזה יקרה. בחלק מהצמתים הסדירו את הבטיחות, עכשיו הגיע הזמן להסדרי בטיחות בצומת המעפיל, צומת הירקות, צומת אחיטוב, צומת עין החורש וצומת אליכין".

 

בעיות תעבורה ובטיחות יש גם בצומת הירקות. "אין פה מרחב, כשרכב מבצע פנייה שמאלה, מי שבא אחריו חייב לבצע עבירת תנועה", הוא מוסיף. "הבעיה היותר חמורה היא שלמי שנמצא בתוך הצומת יש שדה ראייה מוגבל. עבור הצומת הזה, שגבה חיים, יש תוכנית לבנות כיכר שתרחיב אותו. אני מצפה ממשרד התחבורה לשים אותנו בסדר עדיפות גבוה. אנחנו לא רוצים לשמוע פה על תאונות קשות שיכולות לקרות ברמה היום-יומית. יצאנו לכמה מחאות והפגנות, ונמשיך לעשות זאת עד שזה יקרה. אין סיבה לא לטפל בזה".

 

תשתיות לא סלחניות לנהגים

נתוני עמותת "אור ירוק" מעלים כי רוב התאונות על כביש 581 הן חזית-צד שמעידות על היפגעות בעת יציאה או כניסה ליישובים, וחזיתיות - בשל היעדר גדר ההפרדה. נכון ליולי 2017 נפגעו בו השנה 27 בני אדם, אחד מהם נהרג.

 

כבר ב-2011 סומן הכביש ככזה שיש לטפל בו באופן מיידי. בדו"ח שהכינו פרופ' שלמה בכור וד"ר ויקטוריה גיטלמן מהטכניון עבור "אור ירוק", וסקר את קטעי הכביש האדומים והצמתים המסוכנים, עלה כי הכביש נמצא ברשימת מוקדי הסיכון וכמוהו גם צומת אליכין (החיבור בין הכבישים 581 ו-5812), שמהווה מוקד סיכון שיש לטפל בו.

שלט המחאה של התושבים (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
שלט המחאה של התושבים(צילום: ניצן דרור)

אנדרטה לזכר אחת הקורבנות בכביש 581 (צילום: רענן בן צור) (צילום: רענן בן צור)
אנדרטה לזכר אחת הקורבנות בכביש 581(צילום: רענן בן צור)
 

"כביש 581 ימשיך לגבות את חייהם של אנשים אם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא ישפרו את התשתית לכל אורכו", אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה. "הכי קל להאשים רק את הגורם האנושי אבל התשתית בכביש לא סלחנית לטעויות, וכל סטייה קטנה מהנתיב עלולה להסתיים בתאונה קטלנית. אסור לחכות להרוג הבא ורק אז להתעורר, ולכן חייבים לסלול שני נתיבים לכל כיוון עם הפרדה קשיחה כדי למנוע תאונות חזיתיות. במקביל יש להסדיר את הכניסות והיציאות ליישובים לטובת הולכי הרגל והתושבים שגרים באזור".

 

ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן, שקטע הכביש הראשון נמצא בתחום שיפוטו, אמר כי העלאה לדיון של הסכנות בכביש נעשתה כבר בתקופתו של שאול מופז כשר תחבורה, אולם למרות הבטחות רבות הוא לא רואה פתרון באופק.

 

"מופז ביקר במקום בעיקר בגלל האוטובוסים הרבים המסיעים את הילדים שלנו בנתיב זה לבתי הספר בעין החורש ובגבעת חיים ובשל סכנת החיים הנשקפת להם", הוא אומר. "ביוני 2016 הגיע שר התחבורה ישראל כץ לישיבת עבודה במועצה ובישר כי הושלם תכנון כיכר בכניסה לקיבוץ עין החורש ותוקצב לביצוע בעלות של כשישה מיליון שקל, כאשר העבודות מתוכננות להתחיל ברבעון האחרון של 2016. הוא אמר שאושר תכנון מחדש להסדרת כיכרות בכניסה למעפיל, ובהמשך בצומת ה-T המובילה לאמץ, במטרה להתחיל בעבודות ב-2017. אני לא רואה פתרון קרוב ולא רוצה להאמין שהדרך היחידה שבה תסתיים הסאגה הזאת היא על רקע תאונת דרכים קטלנית".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בימים אלה מבוצעת הסדרה בטיחותית של עקומת הדרך בכביש 581, הכוללת הרחבה של קטע הכביש והתקנת מפרדת בטון בין שני הנתיבים בהשקעה של 14 מיליון שקל. הפרויקט צפוי להסתיים בפברואר הקרוב. הסדרת צמתים נוספים בכביש תבוצע במסגרת הסדרת פניות שמאלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניצן דרור
הכביש המסוכן המשווע לפתרון
צילום: ניצן דרור
מומלצים