שתף קטע נבחר

בזק הפרה את ההוראות - ותיקנס ב-11 מיליון שקל

הקנס הוטל לאחר שהחברה הפרה את ההוראות לאספקת שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי, כולל שימוש המתחרים בתשתית שלה. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר העריך בעבר כי אי יישום הרפורמה מעניק לבזק רווח עודף של כ-3 מיליון שקל ליום - כלומר הקנס הוא טיפה בים

משרד התקשורת קונס את חברת בזק בסך 11.3 מיליון שקל לאחר שהפרה את ההוראות לספק שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי, במסגרתה היה על בזק לאפשר לחברות תקשורת אחרות שימוש בטלפוניה הקווית שלה. כך הודיעה היום (א') חברת בזק לבורסה. הרפורמה נועדה לאפשר לספקיות האינטרנט והטלפונייה לחכור תשתיות של בעלות תשתיות (בזק ו-HOT) או לפעול על גביהן ולספק במישרין שירותים למשתמשי קצה.

 

מבקר המדינה: תשתית האינטרנט לא פתוחה לתחרות בגלל סחבת במשרד התקשורת

דו"ח המבקר: קשרי נתניהו-אלוביץ', הדיונים שהוסתרו וההטבה לבזק

מחירים גבוהים, אינטרנט איטי: הנזק הצרכני מהתנהלות בזק ומשרד התקשורת

 

בהתאם לדו"ח פיקוח שביצע אגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, נמצא כי בזק לא יישמה את ההוראות שקבע שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים בתיק השירות ובתקנות התקשורת. כלומר, בזק הייתה אמורה לספק שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי אולם בחרה שלא לעשות כן.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

ההוראה ניתנה כאמור לפני כשלוש שנים והייתה צריכה להיכנס לתוקף במאי 2015. בזק, שהתנגדה לשימוש של המתחרים בתשתיות שלה, הצליחה לסכל במשך שנתיים את יישום הרפורמה שכלל גם עתירה לבג"ץ. עם כניסתו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר הוא הודיע כי החליט להקפיא את שירות הטלפוניה הסיטונאית לאור התנגדותה של בזק, ובמקומה יש ליישם מתכונת שירות אחרת – מכירה חוזרת (ריסייל). אולם גם יישום הריסייל נקלע לקשיים ולקח לחברה למעלה משנתיים לצאת אל הפועל. 

 

במסגרת שירות המכירה החוזרת, בזק מוכרת שירות טלפון קווי לספקים והם מוכרים אותו לצרכנים. מתכונת המכירה החוזרת יצאה לדרך באוגוסט האחרון. מהלך זה נועד לייצר תחרות בשוק שבו שולטת בזק ללא עוררין אולם גם לאחר שנפתח השוק לתחרות אף ספקית תקשורת לא החלה למכור שירותים מסוג זה. הסיבות המרכזיות הן שהשירות אינו כדאי כלכלי והמתכונת החדשה שיושמה במקום הטלפוניה הסיטונאית משמרת את היתרון התחרותי של בזק על גבי המתחרות.

 

ההחלטה של פילבר הטיבה עם בזק והודגשה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כשלושה חודשים, בו ציין המבקר כי פילבר פעל בניגוד לאינטרס הציבורי והצליח לפגוע בתחרות, ובמיוחד ביישום הרפורמה בשוק הסיטונאי. ההטבה של פילבר נאמדת במאות מיליוני שקלים. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, העריך בעבר כי כל יום שהרפורמה בשוק הטלפוניה לא מיושמת הרווח העודף של בזק כתוצאה מכך עומד על כ-3 מיליון שקל ליום. כלומר בדיעבד ניתן להסיק כי ההפרה של בזק אכן משתלמת שכן העיצום הכספי שהוטל עליה הוא טיפה בים.

 

בהודעת בזק לבורסה נכתב כי לחברה עומדת זכות (שבכוונתה לממש) לטעון בכתב בתוך 30 יום מיום מסירת ההודעה את טענותיה כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי וכנגד סכום העיצום הכספי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים