שתף קטע נבחר

הצעת החוק שתעשה סוף למכירות "סוף עונה"

הצעת חוק ממשלתית חדשה, שנידונה היום בוועדת הכלכלה, אמורה לעשות סדר בקידומי המכירות הנפוצים אשר מקבלים את הכותרות: מכירת "חיסול" או "סוף עונה", ולמנוע מבצעים מזויפים אשר בפועל אין מאחוריהם הטבה כלשהי במחירים לצרכן

ועדת הכלכלה החלה לקדם היום (ד') הצעת חוק ממשלתית שמטרתה לעשות סדר בתחום המסחרי הנפוץ לקידום מכירות בהוזלת מחירי מוצרים ושירותים לתקופות מסוימות תחת הכותרות של "מבצעים" ו"מכירות חיסול".

 

הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית תיקון רחב בחוק הגנת הצרכן, שנועד לשים קץ לכשל השוק הצרכני הנפוץ שמתבטא ב"מכירות סוף עונה", "מכירות חיסול" או כל הוזלת מחירים זמנית אחרת תחת הכותרת של מבצע, כשבפועל אין מאחוריהם הטבה כלשהי במחירים לצרכן.

 

היו"ר ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הבהיר בפתח הדיון כי, "התיקון נועד לוודא שבמכירות המיוחדות לא מדובר ב'פייק מבצעים' של הוזלות פיקטיביות אלא בהטבות שכל צרכן ירגיש בארנקו ושאף אחד לא יטעה בהן. אלה שבאו לעזור לנו להעביר את החוק החדש אכן יעזרו לנו לתקן אותו בצורה מכובדת, וכדי שלא יפריעו לנו אני מבקש מראש, ושאף אחד לא יטעה, החוק יחול על כולם ולא יהיו לו מגזרים חריגים. אז אל תנסו לגרום לנו לשברון לב. את שק הדמעות שלכם נא לתלות בחוץ".

 

הממונה החדש על הרשות להגנת הצרכן, מיכאל אטלן, אמר, "ריבוי המבצעים הפיקטיביים הוא מבחינתנו בעיה חברתית חמורה. יש כוח למלה הזאת 'מבצע'. הצרכן חושב ששווה לקנות אז בודקים פחות. לכאורה אסור לעשות שימוש לרעה במלה 'מבצע' אבל ההוראות איך למנוע לא מספיקות. אם נוסיף אותן יטענו על כובד הרגולציה כשהסרת אי הוודאות לגבי המותר והאסור היא הפחתת הנטל הרגולטורי. החקיקה החדשה אמורה להועיל לבעלי העסקים כמו לצרכנים. לא נחיל אותה במקום שאיננו מוצדק". 

 

 

"הצרכן מקבל מצג שווא של עסקה כדאית" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הצרכן מקבל מצג שווא של עסקה כדאית"(צילום: shutterstock)
.

"ברוב הפעמים הצרכן בכלל לא יודע שהייתה הטעיה"

עו"ד חנה טירי, היועצת המשפטית במשרד הכלכלה: "אנחנו מבקשים לקבוע רק הוראות משלימות. היום החוק קובע שכשאתה מפרסם מבצע עליך להודיע גם מה מחיר המוצר או המצרך ללא מבצע. אבל מהחוק הקיים לא ברור כמה זמן צריך לעמוד בתוקף המחיר ללא מבצע, ואז נוצרת פרקטיקה של העלאת מחיר ליום שלפני היציאה למבצע. מצאנו גם שיטות נוספות לא הוגנות של הצגת מבצע ללא הורדת מחיר ולעיתים גם הצגת מחיר מהתקופה שקדמה למבצע שהוא גבוה מהמחיר שהיה קיים בפועל".

 

היו"ר כבל שאל אם למשרד הגיעו תלונות על מבצעים פיקטיביים. הממונה על החקירות אניטה יצחק: "ברוב הפעמים הצרכן בכלל לא יודע שהייתה הטעיה. לא תמיד הוא לא בודק כשכתוב מבצע". כבל: גם רשתות גדולות מכובדות משתמשות בשיטה? אניטה: "כולם עושים שימוש בפרקטיקה הזאת. ראינו ברשתות גדולות מוצרים שנמכרו באותו מחיר כל השנה וכל הזמן זה נקרא מבצע. המשמעות שהמחיר לא במבצע. אנחנו רוצים לוודא שכשאומרים מבצע זה באמת מבצע".

 

עו"ד טירי: "בהצעת החוק קבענו שהמחיר הקבוע שלפני המבצע צריך להיות בתוקף 30 יום מראש לפני היציאה למבצע. לכן כשאתה מציג מוצר במבצע צריך להראות מה המחיר שקדם. התוספת היא שצריך להראות לנו כרשות אכיפה שהמחיר היה לתקופת זמן משמעותית. נושא שני שחייב תיקון או הבהרה הוא משך הזמן המותר למבצע. היום מכירה מיוחדת היא לזמן לא מוגבל. כאן אנחנו מגבילים ל-45 יום. הממונה הקודמת הציעה 35 ימים. אבל תקופת המבצע לא יכולה להיות ארוכה יותר".

 

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד): מה אכפת לכם שאני אצא במבצע כבר מחר בבוקר? אניטה יצחק: "אנחנו רוצים לוודא שכשאומרים מבצע זה באמת מבצע". כבל: "הכוונה לוודא שלא מדובר בפייק מבצע". נמרוד הגלילי מהתאחדות התעשיינים: "שמחתי לשמוע שהחוק לא יכנס לתוקף לפני שתהייה רשימת חריגים כמו מוצרי מזון פגי תוקף או ענף הרכב שהמחירון שלו נקבע אחת לחודש ואי אפשר לחכות חודש". כבל: "בקצב הזה אני חושש שבסוף החקיקה יהיו יותר מוחרגים ממי שהחוק יחול עליו".

 

מאיה הרשקוביץ מעולם האופנה: "אנחנו באמת עולם דינמי. קשה להחיל על קולציות שנכנסות לחנויות ולא יכולות להיכנס למבצע סוף עונה. כל שבוע שבועיים מגיעה קולקציה חדשה. כל הזמן מחדשים מוצרים כדי לייצר מגוון לצרכנים". היו"ר כבל: "אם יסתבר בדיונים שיש כזאת בעיה נטפל בה. זה רק מבצע של מזון בסופרמרקטים, לא האיום האיראני. אנחנו בקטע שאתה לא מצליח למצוא מבצע שהמלאי לא אזל, הדברים הטובים שרצית תמיד במחסור, והרבה פעמים אתה מגיע לרכוש מוצר אבל יוצא עם מוצרים רבים נוספים שלא התכוונת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים