שתף קטע נבחר

מהפכת התחבורה הציבורית בגוש דן תקועה

משרד התחבורה הבטיח לסלול נתיבי תחבורה ציבורית ב-17 רשויות בגוש דן - אבל התוכנית השאפתנית, שאמורה להיות מושלמת עד שנת 2021, נתקלת בקשיים ובעיכובים. בנתיבי איילון תולים את העיכוב בבחירות המקומיות. הרשויות: "גלגול האחריות אלינו הוא תירוץ קלוש"

הפרויקט הגדול של השר ישראל כ"ץ תקוע בפקק: תוכנית הדגל של משרד התחבורה לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית ב-17 רשויות מקומיות בגוש דן נתקלת בקשיים ובעיכובים, ומועד סיומה מתרחק והולך. בנתיבי איילון, החברה המבצעת את הפרויקט, חוששים מעיכובים בשל הבחירות ברשויות המקומיות ההולכות ומתקרבות, ואלו משיבות אש - וטוענות שמשרד התחבורה אינו עומד בקצב ושבכבישים הבין-עירוניים לא נעשה דבר. ועדת המשנה של הכנסת לענייני תחבורה ציבורית תדון היום (ב') בהשלכות של דחיית מועד הסיום של הפרויקט.

 

 

תוכנית "מהיר לעיר" אמורה להביא לסלילת 162 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים ב-17 רשויות מקומיות בגוש דן. הפרויקט, שביצועו כבר אמור היה להתחיל, מתוכנן להסתיים בשנת 2021. אמורים להיות מושקעים בו 3.5 מיליארד שקלים. בתל אביב למשל אמורים להיסלל כבישים באורך כולל של יותר מ-40 ק"מ, בכפר סבא ובקריית אונו 11 ק"מ כל אחת, בפתח תקווה 15 ק"מ, בהרצליה ובבת ים 10 ק"מ כל אחת, ובחולון, ברעננה ובראשון לציון 8 ק"מ כל אחת. עשרות ק"מ נוספים ייסללו במצטבר ברשויות אחרות. את הפרויקט כולו מממן משרד התחבורה, והוא גם העניק לרשויות המקומיות תמריצים בשווי של עד 15% מעלות הפרויקט. הם כוללים סלילת שבילי אופניים, חידוש תשתיות ושדרוג המרחב העירוני הסמוך לנת"צים.

התוכנית - עשרות קילומטרים של נת"צים. אבל 2021 מתקרבת (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
התוכנית - עשרות קילומטרים של נת"צים. אבל 2021 מתקרבת(צילום: אבי מועלם)


למרות התוכניות היפות והמפות ששורטטו, כבר כעת יש עיכובים בפרויקט. חלק מהנת"צים צפויים לעבור את הליכי התכנון רק בתחילת 2018, ומנתונים שהגיעו לידי ynet עולה שבחברת "נתיבי איילון", האמונה על ביצוע הפרויקט, חוששים מהעובדה שמרבית העיריות מסרבות לאשר את תחילת הביצוע מיד לאחר מכן - אלה יהיו חודשים שבהם הן נערכות לבחירות המוניציפליות. דרישה זו עלולה להוביל לדחייה בפרויקט.

השר כ"ץ. "המשרד עושה הרבה - אבל נת"צים זה לא הכול" (צילום: יואב דודקביץ) (צילום: יואב דודקביץ)
השר כ"ץ. "המשרד עושה הרבה - אבל נת"צים זה לא הכול"(צילום: יואב דודקביץ)

לפי תוכנית העבודה של משרדי הממשלה לרבעון האחרון של שנת 2017, הרבעון שאנו נמצאים בשיאו, אמורים היו לצאת לדרך פרויקטים ב-15 רשויות מקומיות מתוך 17 הרשויות שחתומות על ההסכם. בפועל, מדיווח של חברת נתיבי איילון עולה שעד סוף השנה הנוכחית מתוכננים פרויקטים בארבע ערים בלבד: קריית אונו, הרצליה, לוד וחולון. שדרוג של נת"צים קיימים צפוי בזמן הזה בתל אביב. זו התקדמות קטנה יחסית לתכניות משרדי הממשלה.

 

"בכבישים הבין עירוניים לא נעשה דבר"

"התירוץ של גלגול האחריות לרשויות המקומיות הוא תירוץ קלוש", אומרת ליאת ארבל, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית קרית אונו, מהעיריות הראשונות שהצטרפו לפרויקט. "אצלנו רק החלפת כיכר ברמזור לפי השלטים תיקח כחצי שנה וזה לוח זמנים לא ברור ונזיל. חייבים שתהיה רשת של נת"צים, כי לחפור ברחוב הראשי בלי שנתיב התחבורה הציבורית יגיע למקום כלשהו - זה לא יעזור. לגלגל את זה לרשויות המקומיות זה להתחמק מאחריות, כי בכבישים בין-עירוניים שהם חלק מהרשת, כגון כביש 4, כביש 461 ואחרים, לא נעשה דבר. שיתחילו בזה ואז יבואו בטענות לרשויות המקומיות".

ליאת ארבל. "שיתחילו ואז יבואו בטענות" (צילום: נעמי ים סוף) (צילום: נעמי ים סוף)
ליאת ארבל. "שיתחילו ואז יבואו בטענות"(צילום: נעמי ים סוף)

לדבריה, "הקושי העיקרי שלנו הוא שאנחנו לא מרגישים שמשרד התחבורה שם את הדגש המאוד נחוץ על תחבורה ציבורית. זה בא לידי ביטוי גם בבקשות שלנו לקווים מקומיים, ובעיקר בזה שהיינו בין הראשונים שהצטרפו לרשת 'מהיר לעיר', אבל אנחנו לא רואים בשום מקום שזה מתקדם. זה מדאיג כי בעיר כמו שלנו כשאין תחבורה ציבורית ראויה עם נת"צים, כך שהיא תהיה חלופה ריאלית לרכב, אנחנו נשארים תקועים".

 

סגנית ראש העיר תל אביב-יפו לענייני תחבורה, מיטל להבי, אומרת ש"משרד התחבורה מקדם פרויקט של צבע". בתל אביב נתיבי התחבורה הציבורית הארוכים ביותר שעתידים לעבור חידוש. "אנחנו מחכים גם לחיבורים של הנתיבים הקיימים לצירים בין עירוניים. העיכובים לא נובעים רק מזה שראשי הערים במערכת בחירות, אלא מכך שהמדינה לא סיפקה לצד הבקשה לנת"צים תכנית תפעולית שמראה את הצידוקים מבחינת הנפח והתדירות בנת"צים. קל להגיד שהעיכוב נובע מהבחירות".

סגנית ראש העיר להבי. "דרוש תקציב משלים לחניות תת-קרקעיות" (צילום: דינה קליינמן) (צילום: דינה קליינמן)
סגנית ראש העיר להבי. "דרוש תקציב משלים לחניות תת-קרקעיות"(צילום: דינה קליינמן)

להבי מדגישה כי גם אם התחבורה הציבורית תהיה יעילה - עדיין לא יינתן מענה לתושבים בסופי השבוע, ולכן הם ימשיכו להזדקק לרכב פרטי. לדבריה בשל כך המדינה חייבת להכיר בצורך שלהם בחניה. "כשמשרד התחבורה עושה פרויקטי ענק של תשתיות ולוקח בצדק חניות לטובת תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, צריך להקדיש תקציב משלים ליצירת חניות תת-קרקעיות. זה חלק מתכנון שלוקח בחשבון את כל הצרכים, כולל של התושבים שגרים ליד נתיבי תחבורה ציבורית. בתוכנית הקיימת השינויים אינם כוללים תשתיות כבדות".

 

להבי מוסיפה: "בעיקרון אין ספק שמשרד התחבורה מקדם כיום יותר תוכניות לתחבורה הציבורית. העיכוב נותן הזדמנות לייצר תוכניות טובות יותר ולהכין צידוקים תפעוליים על -ידי העלאת רמת השירות באוטובוסים, בתחנות ובמסופים. הנת"צים הם לא חזות הכול".

 

מהירות אוטובוס בישראל: 9 קמ"ש פחות מב-OECD

הצפי לעיכובים בפרויקט יעלה לדיון היום בַוועדה בכנסת, שבראשה יושב דב חנין. "לפני שנתיים קידמנו את הפרויקט במהירות כדי להשלים אותו לפני הבחירות העירוניות", אמר ל-ynet. "עכשיו רוצים לדחות אותו עד לאחריהן, כלומר לעוד שנתיים. לחכות ארבע שנים בפקקים זה ההיפך הגמור מ'מהיר לעיר'. נדרוש תשובות מהממשלה ומהעיריות".

 

מנכ"ל ארגון "15 דקות", גיל יעקב, אומר: "מצער להיווכח שמשרד התחבורה, המתגאה בקצב סלילת הכבישים החדשים, אינו מסוגל לקדם נת"צים בגוש דן וביצוע התוכנית מתעכב מדי שנה. גלגול האחריות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות מעמיק את משבר התחבורה בגוש דן ופוגע בכלל ציבור הנוסעים. חובתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ היא לקדם את הפרויקט במהירות וביעילות".

באוסלו נתיבי הנת"צ ארוכים פי 30 (גל קולוג) (גל קולוג)
באוסלו נתיבי הנת"צ ארוכים פי 30(גל קולוג)

במשרד התחבורה רואים ב"מהיר לעיר" תוכנית שאמורה לשנות את מפת התחבורה בגוש דן ולאפשר לאוטובוסים לנוע מהר יותר במטרופולין. המהירות הממוצעת לאוטובוסים כיום היא 16 קמ"ש - לעומת 25 קמ"ש בממוצע במדינות ה-OECD. ישראל ממוקמת בתחתית הטבלה בהשקעה בסלילת נת"צים.

 

במרס האחרון הציג המכון לחקר התחבורה בטכניון את נתוני ישראל ביחס למדינות המפותחות, ולפיהם בישראל יש 14 ק"מ של נת"צים לכל אלף תושבים. היא מדורגת בתחתית לצד מדינות כגון קהיר, מקסיקו סיטי ואיסטנבול. לשם השוואה, בטורנטו יש 100 ק"מ של נת"צים לכל אלף תושבים, בפריז 150 ק"מ ובברצלונה כ-160. נתונים דומים קיימים בברלין, בלונדון ובווינה. בסידני יש יותר מ-200 ק"מ ובאוסלו כ-500 ק"מ - פי 30 מבמטרופולין גוש דן.

 

משרד התחבורה: "כל הפרויקטים עומדים בלוחות הזמנים שנקבעו"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון חתמו על הסכמים עם 17 רשויות מקומיות במטרופולין תל אביב. כל הפרוייקטים נמצאים בשלבים שונים של תכנון או ביצוע, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. הביצוע של שלושת הפרוייקטים הראשונים יחל בימים הקרובים והשאר במהלך השנה הבאה".

 

מנתיבי איילון נמסר בתגובה: "במסגרת 'מהיר לעיר' משרד התחבורה והחברה חתמו על הסכמים עם 17 רשויות מקומיות על הקמת 160 קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ברחובות המרכזיים בגוש דן. כל פרויקט בכל אחת מ-17 הערים כולל תכנון מוקדם, תכנון סופי, תכנון מפורט, הליכים מכרזיים ורק לבסוף ביצוע והפעלה. שלבים אלה כוללים תיאום עם כל הגופים הרלוונטיים לרבות חברות תשתיות, מים, ביוב, תקשורת וכמובן עם הרשויות המקומיות. משיחות שלנו עולה שכל העיריות מחויבות ואף אחת לא הודיעה על ביטול.

 

"הפרויקט נמצא בהליכי תכנון וביצוע שונים בכל אחת מהרשויות, וככל שמתקדמים בכל פרויקט, רמת הוודאות לגבי לוחות הזמנים ורמת הדיוק – גדלה. שלבי התכנון השונים במרבית הערים צפויים להסתיים עד 2019 ולהיות מוכנים לביצוע. אם יוצגו השגות אלו ואחרות לגבי מועד תחילת הביצוע, בפרויקטים אשר תכנונם יושלם ב-2018, הנושא יובא לדיון, ובכל מקרה לא תהיה לכך השפעה על שאר הפרויקטים, או על השלבים האחרים שלהם".

 

 


פורסם לראשונה 29/10/2017 23:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
עד סוף השנה יתקיימו פרויקטים רק ב-4 ערים
צילום: אבי מועלם
מומלצים