שתף קטע נבחר

200 מיליון מכולות תחת מעקב ישראלי

יוצאי צבא ישראלים שהקימו את חברת STI, הצליחו לפתח טכנולוגיה למעקב אחר מכולות בים וביבשה - עם סחורה או בלי - הרחק מעיני הספקים ורשויות המכס ומסייעים באבטחה בכל העולם - וזה לא הכול. כך מצליחים לשלב טכנולוגיות צבאיות בשוק האזרחי. סיפור הצלחה ישראלי

שנים של פיתוחים ביטחוניים מתקדמים, הפכו את מדינת ישראל ליצואנית ידע ביטחוני ובזה אין כל חדש. במקביל, הפכה ישראל למובילה בתחומי הטכנולוגיה השונים. ההון האנושי שצמח כאן, בתחומים אלה הפך למבוקש בכל העולם.

 

אין זה פלא שכשנפגשים מקורות הידע משתי התעשיות הללו, מפותחים מוצרים טכנולוגיים יוצאי דופן, שעשויים לפרוץ דרך גם לשווקים חדשים בעולם. הביקוש, בהתאם. STI היא אחת מהחברות שהצליחו לקחת את הנושא צעד אחד קדימה. החברה הוקמה לפני 15 שנה ובראשה עומדים 3 שותפים: יובל עובדיה - קצין בכיר ביחידות מיוחדות, האלוף במיל' עמירם לוין, ששירת בסיירת מטכ"ל, היה למפקדה, מפקד פיקוד הצפון ושימש גם כמשנה לראש המוסד ורמי אפרתי, מבכירי 8200 וממקימי אגף הסייבר במשרד ראש הממשלה.

 

 "אנחנו חברה טכנולוגית, שמביאה איתה ניסיון בטחוני עשיר, אבל הפעילות שלנו אזרחית לחלוטין", אומר המנכ"ל יובל עובדיה. "כל העובדים שלנו באו מעולם הצרכים המבצעיים. הידע והניסיון שלהם, מאפשרים לנו פתרונות טכנולוגיים למוצרים מהשלב הראשון של זיהוי הצרכים ועד סופם, בהתאמה ללקוח".

 (צילום: STI ) (צילום: STI )
(צילום: STI )

"כשאנחנו מפתחים טכנולוגיות חדשות, יש לנו 3 עקרונות שמובילים את העבודה שלנו: הראשון, רלוונטיות של המערכת לצרכים בשטח, עניין שדורש פיתוח מהיר, שאינו אופייני בדרך כלל לתהליכי פיתוח בעולם האזרחי. השני, מחיר שצריך להתאים את עלויות המערכת למחיר שיהיה אפשרי עבור הלקוח. והשלישי, הבנה של יכולות המפעיל, לקוח הקצה. חייבים לקחת בחשבון מי מתפעל את המערכת בשטח ומה היכולות שלו".

 

מחשיבה בטחונית אסטרטגית למוצרים אזרחיים

ל-STI כמה קווי מוצרים. חלקם התחילו בתחום האבטחה אבל עברו הסבה מלאה לחיים האזרחיים. "פיתחנו מוצר, שכולל שיטה ייחודית, שמשרתת לקוחות בעולם ההובלה הימית; תפעול, מכס וגופי בקרה שונים, שמובילים ומבקרים סחורה במכולות. "המערכת אוספת, משמרת ומשווה מידע מריבוי סנסורים שפזורים בכל מקום: בים, בנמל ומחוצה לו ועוקבת אחרי מכולות. המערכת מזהה אנומליות (חריגות) בנתונים, בשלבי חיי המכולה ומדווחת על פי סוג המידע ללקוח הרלוונטי".

 

- למי שאינו בקי בעולם הזה, למה זה חשוב?

"בשיטה הזו אנחנו מעבירים את המכולות בידוק של כ-100% (כולל מכולות ריקות). עד עכשיו נבדקו רק כ-2% מהמכולות בעולם. את המידע המערכת צוברת לתקופה בלתי מוגבלת ומשתמשת בשיטות איסוף מידע מגוונות, שנותנות מעקב אחרי כל מכולה בעולם".

 

עובדיה מציין כי בעולם נעות כ-150-200 מיליון מכולות בשנה מנמל לנמל - עם סחורה או בלי - הרחק מעיניי הספק, רשויות המכס, האבטחה וכו'. "לאחר אירועי ספטמבר 2001 הרשויות האמריקאיות הגדירו את הסטנדרט העולמי וקבעו שיש צורך ב-100% בידוק. הייחוד של המערכת שלנו, ממערכות אחרות שפותחו בעולם, שהיא מתבססת על השוואה בין נתונים טכניים פיזים אמיתיים, למידע ממערכות אחרות והכל בזמן אמיתי".

 

חברות הרכב הגדולות בעולם מתעניינות

מערכת נוספת של החברה היא מערכת בדיקת הגחון האופטית בכלי רכב. היא פותחה בראיה מבצעית ביטחונית לאיתור חומרי נפץ, הסלקות אמל"ח וכד'. STI הסבו אותה לעולם האזרחי וכיום היא משמשת לבידוק תקינות מכנית ותפעולית של רכבים (מכוני רישוי, חברות השכרה, יצרני רכב וכו') והיא מבוקשת מאד אצל יצרני הרכב הגדולים בעולם.

 

 (צילום: STI ) (צילום: STI )
(צילום: STI )

 

מוצר נוסף שפיתחה החברה היא מערכת של זיהוי זיהומים במים זורמים, המבוססת על טכנולוגיה של גלאי חומרי נפץ והוסבה לזיהוי זיהומי מים בדרך ייחודית. "להבדיל ממערכות שיודעות לזהות זיהומים על פי שינויים של ערכים ונתונים סביבתיים משתנים, המערכת שלנו מזהה מה המזהם בזמן אמיתי", מסביר עובדיה, "המערכות המסורתיות מעבדות את הזיהום - מזהות שמשהו אינו תקין, אוספות דגימות ושולחות למעבדות. זה לוקח זמן ומשאבים. המערכת שלנו עושה בדיקות בזמן אמיתי".

 

 (צילום: STI ) (צילום: STI )
(צילום: STI )

- מי קהל היעד למוצר הזה?

"היא נמכרת לחברות אזרחיות, שעובדות עם הרשויות. זו טכנולוגיה חדשנית ברמה העולמית. היום אנחנו מוכרים את המערכות השונות ב-20 מדינות ברחבי העולם. השווקים שלנו הם שווקים של ארגונים, חברות ענק וכדומה. מכאן נגזרות הדרישות והסטנדרטים הגבוהים שאנחנו חייבים לעמוד בהם. כלל המערכות שלנו מחזיקות פטנטים, רובם כבר רשומים. אנחנו תמיד מחפשים פתרונות חדשים, שנשענים על הניסיון והידע הקודם שנצברו אצלנו".

 

המטרה: שווקים חדשים

אך יכולות ייצור ופיתוח מיוחדים אינם מספיקים כאשר בעולם לא שומעים על המוצרים. זה בדיוק תפקידו של ענף ביטחון מולדת, תעופה וחלל במכון היצוא. הענף הנחשב לאחד הגדולים במכון עם מאות חברות ישראליות שמקבלות סיוע בקבלת תהודה בינלאומית עם הטכנולוגיות פורצות הדרך.

 

אייל לוי, מנהל ענף בטחון המולדת, תעופה וחלל במכון מציין כי הענף מייצג כ-400 חברות ישראליות בשווקים הבינלאומיים, והוא מציע פתרונות בתחומים שונים: מערכות ביומטריות, מערכות שליטה ובקרה, רחפנים ואנטי רחפנים, פתרונות ניתוח וידאו, חברות יעוץ ביטחוני ופתרונות נוספים. "אנחנו עובדים בשיתוף עם מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה על יצירת קשרים ושיתופי פעולה עם נציגי רשויות וממשל, גורמי אכיפה, סוכנויות ביטחון ומודיעין ושותפים עסקיים פוטנציאליים מהמגזר הפרטי. כל הגורמים האלה מאפשרים יצירת הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות בשוק הבינלאומי, כמו תערוכות בינלאומיות, מפגשים עסקיים, שהמקדמים את היכולת שלהם להגיע לשווקים בינלאומיים", אומר לוי.

 

בקרוב תתקיים תערוכת MILIPOL, שתתקיים בפריז ותעסוק בביטחון המולדת. מכון היצוא והחברות הישראליות הרלוונטיות יהיו שם.

"STI עובדת הרבה שנים עם מכון היצוא. מסתבר, שהפתרונות הייחודים של החברה, זוכים לתשומת לב רבה ממשרדים ממשלתיים וסוכנויות ביטחון בינלאומיות, ועד ליחידות שיטור, מתקני כליאה ותאגידים בינלאומיים".

 

עובדיה מספר שהמטרה של החברה היא ליצור כמה שיותר שווקים חדשים ושיתופי פעולה רבים ככל האפשר עם חברות גדולות. "מכון היצוא עושים עבורנו עבודה מצוינת. כל שיתוף פעולה הוא מכפיל כוח אדיר לנו ולשותפים שלנו. בגלל שאנחנו מחזיקים בפטנטים שלנו, יש לנו פחות חשש להציג את המוצרים שלנו ולכן חשוב לנו להגיע לכמה שיותר חברות ולהציג להן את המוצרים" הוא אומר לסיום. "במכוןן יודעים לחבר לנו ארגונים וחברות שפונים עם צרכים ברורים ומסוגלים להתאים בין דרישות הפונה ליכולות של חברות".

 

בשיתוף מכון היצוא 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים