שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    "מנסים לייבש אותנו": מוניות השירות בסכנה
    הנהגים נותרו מחוץ לרפורמת ה"רב-קו", הכסף להבראה לא נכנס והחוק להסדרה תקוע בוועדה בכנסת. כך הגיע הענף היחיד שנותן מענה לתחבורה ציבורית בשבת רגע לפני קריסה. אחד הנהגים: "בקרוב לא יהיה מי שיוכל לתת שירות"

     

     

    נהגי מוניות השירות    (צילום: אבי חי ומשי בן עמי)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    ענף מוניות השירות במשבר: מאות נהגי מוניות שירות כבר מצאו את עצמם ללא עבודה בשנים האחרונות ואם לא תעבור רפורמה בענף שתזכה את הנוסעים בהנחות ה"רב-קו", הוא עלול לקרוס לחלוטין. בנוסף, בחודש ינואר צפויה לפוג הארכת הרישיונות של נהגי מוניות השירות ואם לא יימצא פתרון, מאות מהם יישארו ללא עבודה.

     

    משרד התחבורה תומך בענף והשר הממונה אף הצהיר שמוניות השירות הן גם האלטרנטיבה שמציעה המדינה לתחבורה ציבורית בשבת. אבל החקיקה בכנסת תקועה, הכסף מהאוצר לא מגיע והנהגים שבעים מהבטחות ומקווים שמישהו יתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי.

    מקור: דו"ח הכנסת והערכת איגוד מוניות השירות
    מקור: דו"ח הכנסת והערכת איגוד מוניות השירות

     

     

    "אנחנו לא דורשים שיסבסדו אותנו אלא רק שיקלו על הנוסעים ויתנו להם את ההנחות שמגיעות למחזיקי ה'רב-קו' כדי שיוכלו לבחור גם לנסוע במוניות שירות", אמר אליאס עצמון שמפעיל את קווי 4 ו-5 בתל אביב בישיבה מיוחדת של נציגי חברות מוניות השירות שמחדשות את המאבק על ה"רב-קו".

     

    שלמה בורה מפעיל קווים בתל אביב גם כן. "בחודשים יולי ואוגוסט, שהם החודשים הכי חזקים בתחבורה הציבורית, ירדתי ב-20%, יש תחנות שנמחקו לגמרי ומרגישים את הירידה גם בנתניה, אשדוד, קווי הגליל בצפון וקו 51, בכולם ירד היקף המוניות ב-25% בחצי שנה האחרונה" הוא מספר.

     

    "עכשיו בזמן שאנחנו מדברים נסגרות מוניות", מוסיף אילן זיקרי, שמפעיל מוניות שירות באשדוד. "בתאגיד שלי באשדוד אין חודש שאני לא סוגר שתיים-שלוש מוניות. במכסה עד לפני שנה היינו 75 מוניות פעילות, היום בפועל אנחנו 45. המוניות נסגרות מאי-כדאיות כלכלית ובעל מונית רוצה לראות אופק. היום נוסעים על מוניות ישנות כי לא משתלם להשקיע מאות אלפי שקלים. אנחנו לא יודעים אם נהיה קיימים בעוד כמה חודשים".

     

    במונית קו 16 בדרום תל אביב פגשנו את דני שנוהג על המונית כבר 25 שנה. "הענף הולך ונשחק" הוא אמר בכאב, "אין נוסעים והמון נהגים כבר לא עובדים כי זה לא משתלם". לדבריו, "יש לנו פחות ופחות עבודה. אתה נוסע אולי עם שניים או שלושה נוסעים עד סוף המסלול. אם לא יהיה לנו את ה'רב-קו' אני מאמין שהענף יתמוטט תוך כמה חודשים".

    "הנסיעה לא כדאית", משה מלול, נהג מונית שירות (צילום: עידו ארז)
    "הנסיעה לא כדאית", משה מלול, נהג מונית שירות(צילום: עידו ארז)

    הסיבה לירידה בשימוש: רפורמת ה"רב-קו"

    היעלמותם של מוניות השירות של אילן, שלמה, אליאס, דני ואחרים איננה מקרית והיא משתלבת במספרים הגדולים שמראים כיצד המדינה ייבשה את הענף בגרירת רגליה. בשנת 2010 נספרו בכבישים 2,300 מוניות שירות שהסיעו 10% מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית במשך השנה, יותר מפי 2 נסיעות מאשר ברכבת ישראל, שם נספרו רק 4% מהנסיעות.

     

    אולם מאז נכנסה רפורמת ה"רב-קו" והופעלה בכל כלי התחבורה הציבורית למעט במוניות השירות. כך זכאי הנחות כמו בני נוער, סטודנטים ופנסיונרים הפסיקו לנסוע במוניות. הדרתן של מוניות השירות מהרפורמה גרמה לסגירה של 40% מהמוניות בתוך חמש שנים כך שבסוף שנת 2015 נותרו 1,400 מוניות. לפי הערכת איגוד נהגי מוניות השירות פעילים היום 700 מוניות שירות בלבד.

     

    אף על פי שמוניות השירות לא נתמכות כלכלית על ידי המדינה, בניגוד לשאר כלי התחבורה שנסיעותיהם מסובסדות במיליארדי שקלים, הנהגים לא דורשים זאת במסגרת מאבקם אלא מתמקדים בסבסוד הנחות הרב קו כבשאר כלי התחבורה הציבורית כדי שיהפכו את הנסיעה במוניות לכדאית עבור צרכני התחבורה הציבורית.

     

    המדינה גוררת רגלים

    מכתב שהועבר ללשכתו של יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, ממרכז המידע והמחקר של הכנסת כבר לפני שנתיים שופך אור על גרירת הרגליים של הכנסת ושל משרדי התחבורה והאוצר בטיפול במוניות השירות. למרות שכולם מסכימים בנחיצותם כשירות משלים בתחבורה הציבורית וכפתרון מסוים לסופי השבוע שבהם לא פועלת תחבורה ציבורית - לא נעשה מספיק בשנים האחרונות. כבר בשנת 2011 קבעה ועדת הכלכלה של הכנסת ש"יש להאיץ את התהליכים להחלת הרב קו במוניות השירות" עד לסוף אותה השנה.

     

    שלוש שנים לאחר מכן, במכתב ששיגר דרור גנון מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למשרד האוצר, נכתב כי "בשנה האחרונה משרד התחבורה מקדם פרויקט ליישום 'רב-קו' במוניות שירות" ובמכתבו ביקש גנון השתתפות של משרד האוצר ב-50% מהעלויות. בסוף אותה שנה קיים שר התחבורה כץ ישיבה בראשותו ובסיומה הנחה לקדם במהירות החלת הסדרי נסיעה באמצעות ה"רב-קו" גם על מוניות השירות. חודש לאחר מכן הוקמה ועדה במשרד התחבורה, אך מאז לא חלה התקדמות ממשית.

     

    "הפתרונות בתחום הם הכי זולים - זו טרגדיה"

    בחודש שעבר אמר השר ישראל כ"ץ בריאיון ל-ynet כי "הפתרון לבעיית התחבורה בשבת יכול להיות מוניות שירות וטכנולוגיה. אני דוחף רפורמת מוניות שירות שצריך לתת להן סבסוד ו"רב-קו" כדי שיהיו חלק מהתחבורה הציבורית. במקום 30 קווים צריכים להיות 130 קווים. הביקוש קיים ובסופי שבוע הם יוכלו לעבוד או לא לעבוד אם ירצו".

     

    "השינוי שכן חל הוא בעמדות המשרד" אומר דב חנין. "לפני שנתיים חשבו שזה אנכרוניסטי, לפני שנה לא רצו לסבסד את עלויות הרב קו ועכשיו המשרד כן תומך בכך וראינו את זה בריאיון ל-ynet, הבעיה שמה שהוא אמר בראיון הוא עדיין לא אמר לכנסת כי בוועדת הכלכלה תלוי חוק להסדרת מוניות השירות שחייב לעבור עד ינואר ועדיין אין תשובות".

     

    לדבריו, "הפתרונות למוניות שירות הם הכי זולים, הכי גמישים והכי אפשריים שניתן להעלות על הדעת, זה לא לבנות קו רכבת תחתית במיליארדי שקלים. כשאנחנו מבינים שזה חלק מרכזי מהפתרון בגלל הגמישות, היעילות והנוחות של הכלי הזה למשתמש - זו טרגדיה שהממשלה לא עושה מה שצריך כדי לקדם אותו. גם טענת האוצר שרפורמה כזו תחייב בעריכת מכרזים איננה נכונה כי ניתן גם לקבוע הסדר זמני".

     

     

    אבי גזית. "אנחנו חייבים תמיכה כדי לפעול כל השבוע" (צילום: מוטי קמחי)
    אבי גזית. "אנחנו חייבים תמיכה כדי לפעול כל השבוע"
     

    מקור: סקרי משרד התחבורה
    מקור: סקרי משרד התחבורה

    כמה זה יעלה לנו?

    בדו"ח שנכתב במחלקת המחקר והמידע של הכנסת בחודש מאי האחרון נערך שווי החלת ה"רב-קו" גם במוניות שירות ב-160 מיליון שקלים. בדו"ח ציינו כי החלה של כרטיסי מעבר בין החברות נאמדת ב-65-29 מיליון שקלים נוספים, ועל פי הערכת הרשות לתחבורה ציבורית "שילוב" הרב קו צפוי להביא לעלויות של עוד 117 מיליון שקלים בעקבות הגדילה הצפויה במספר הנוסעים. "עידוד מוניות שירות והגדלת מספר הנוסעים בהם, גם באמצעות הפחתת המחיר דרך סובסידיה ייעודית ציבורית, עשויה להביא לחיסכון למשק, כמו הקטנת זיהום האוויר, צמצום העומס בכבישים, ביטול הצורך בחנייה ועוד", נכתב בדו"ח. 

     

    אילן זיקרי. "בקרוב לא יהיה מי שיוכל לתת שירות" (צילום: רועי עידן)
    אילן זיקרי. "בקרוב לא יהיה מי שיוכל לתת שירות"(צילום: רועי עידן)

    לצד ההערכות, הועלה חשש למידת הסטנדרטים הניהוליים והאיתנות הפיננסית של מפעילי מוניות השירות לצורך התחשבנות עם המדינה, אולם הנהגים הציעו הקמת תאגיד אב שיאגד את כלל החברות המפעילות מוניות שירות. בדיון האחרון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת עוד בסיום המושב הקודם, סוכם על פגישה משותפת ליו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ח"כ דב חנין ונציגי משרדי האוצר והתחבורה. ממידע שהגיע לידי ynet עולה שפגישה כזו טרם התקיימה. "אני חושב שהממשלה צריכה לקבל החלטה מה מקומם של נהגי מוניות השירות ואני חושב שבשבר שמתקיים בתחבורה הציבורית יש להם מקום ענק ואני מתחייב להלחם עבורם בעניין הזה" מסר ח"כ כבל.

     

    "87% מרוצים ממוניות השירות"

    חרף השבר בענף ופיטורי הנהגים סקרים שנערכו במשרד התחבורה ושימשו את דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מצביעים על כך שהציבור מעדיף להשתמש במוניות השירות. בסקר שנערך בשנת 2015 השיבו 87% מהנשאלים כי הם מרוצים או מרוצים מאוד מההתאמה ליעד הנסיעה, 85% מהמהירות, 80% מגמישות השירות, 71% מסביבת המונית ו-68% מהמחיר. סקר קודם שערך המשרד בשנת 2011 הראה שדווקא בצירים עתירי ביקוש שיש בהם תנועת אוטובוסים מאסיבית נוסעים רבים מעדיפים לנסוע במוניות השירות עקב הנסיעה המהירה יותר, גמישות בנקודות העצירה והנסיעה בישיבה. באותה תקופה גם לא הייתה דחיפה מצד משרד התחבורה לשילוב הרב-קו.

     

    מוניות השירות מבוקשות גם בתל אביב. מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, פנתה בשנים האחרונות למשרד התחבורה בבקשה לתגבור קווים בעיר. אבל הבקשות להוספת קווים לא נענו וקווים שכן מאושרים לא מופעלים במלואם מחוסר כדאיות כלכלית. כך למשל קו 4, שאושרו לו הארכות ליפו ולצפון תל אביב, מופעל רק בחלקו המסורתי של הקו, קו 84 שפעל מראשון לציון לתל אביב נסגר גם הוא וכך גם הארכות קו 16.

     

    משה מלול (צילום: עידו ארז)
    משה מלול(צילום: עידו ארז)

    במקביל לגרירת הרגליים של המדינה להבי מנסה לקדם מימון עצמאי של עיריית תל אביב לסבסוד מסוים שיאפשר הפעלת מוניות שירות אבל היא מדגישה ש"בסופו של יום זה תפקידה של הממשלה הזו להכיר בחיוניות השירות, לסבסד את הנסיעות לזכאים ולהרחיב את הפריסה שלו". שאלנו את המשתתפים בפגישת נציגי ארגוני המוניות האם לדעתם המדינה מנסה לייבש את הענף, "כן, כן, כן" ענה אבי גזית שמפעיל את קווים 4 ו-5 בתל אביב. "גם אם לא בכוונת מכוון כל הרפורמות שיצרו במהלך השנים גרמו לכך שהנסיעה במוניות השירות לא תהיה כדאית" הוסיף משה מלול מנתניה.

     

    הנהגים אמנם עייפים מהמאבק הארוך אך הם נותרו אופטימים. גזית אמר כי "אנחנו מאמינים לשר התחבורה - הוא בולדוזר ואם הוא אומר מילה הוא עומד מאחוריה. אנחנו לא יכולים לפעול רק בשבת, אין לכך כדאיות כלכלית ואנחנו חייבים את התמיכה כדי לפעול כל השבוע". אילן זיקרי הוסיף: "אם הוא הצליח לחצוב הרים הוא יצליח גם בזה, אבל הטיימינג חשוב לנו כי בקרוב לא יהיה מי שיוכל לתת שירות".

     

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מצוי בימים אלה בתהליך של בניית אבני הדרך ליישום הרפורמה במוניות השירות, בהתאם לקווים המנחים שנקבעו על ידי משרד התחבורה והכנסת".

     

    ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר רואה חשיבות רבה בפעילות ענף מוניות השירות ובתרומתו לתחבורה הציבורית, ועל כן תמך וקידם את הרפורמה בענף החל משלביה הראשונים. במסגרת הרפורמה צפויה הרחבת השירות הקיים והכנסת שיפורים טכנולוגיים לענף. לאחרונה, במושב האחרון של הכנסת, עלתה בקשה, שזכתה לתמיכת שר התחבורה, לסבסד את ענף מוניות השירות במסגרת כרטיס ה'רב-קו', לרבות סבסוד תאגידים פעילים שלא נבחרו בהליך מכרזי. יש להדגיש כי הדרישה לסבסוד איננה חלק מהרפורמה המקורית, שעקרונותיה אושרו בממשלה. לצד עלות תקציבית משמעותית, ההצעה טומנת בחובה קשיים משפטיים מהותיים לאור הרצון לסבסד מפעילים קיימים. הסוגיה נמצאת כעת בדיון, ומשרד האוצר נחוש להמשיך ביישום הרפורמה בענף מוניות השירות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""מנסים לייבש אותנו": מוניות השירות בסכנה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים