שתף קטע נבחר

מפגעים תברואתיים ביינות ביתן עתלית. ללקוחות אומרים: הסניף נסגר לשיפוצים

משרד הבריאות הורה על סגירת הסניף בשל סכנה מיידית לבריאות הציבור. בין היתר: אחסון לא נאות של נקניקים, בורקס ודגים מעושנים והימצאות מעופפים מתים לצד דברי מזון. למרות זאת, על השלט שנתלה בכניסה לחנות נכתב כי "הסניף סגור לרגל שיפוצים". גם בשירות הלקוחות לא גילו את הסיבה האמיתית. אחרי פניית ynet השלט הוסר. כעבור יומיים, הסניף תיקן את מרבית המפגעים

משרד הבריאות הוציא אתמול (ב') צו הפסקה מנהלי המורה על סגירה מיידית של סניף יינות ביתן בעתלית, בעקבות ליקויים רבים המהווים "סכנה מיידית לבריאות הציבור", ומשום שהמצב התברואתי במרכול "ירוד מאוד". אבל באי הסניף הבוקר נתקלו בשלט לפיו הסיבה שניתנת בו תמימה בהרבה: שיפוצים.

סגירה לשם שיפוצים? ()
סגירה לשם שיפוצים?

 

"לקוחות נכבדים, עקב שיפוץ בסניף החנות תהיה סגורה במשך יומיים. עמכם הסליחה תודה", כך נכתב. בשירות הלקוחות אמרו לנו: הסניף סגור לרגל שיפוצים. כששאלנו על מפגעים תברואתיים אמרו שלא ידוע על כך, והסיבה היא שיפוצים. כשהתעקשנו, נאמר לנו שיחזרו אלינו עם תשובות.

 

"הסגירה היא בהחלט לא לשם שיפוצים"

"זה סניף שבעבר פעל במשך תקופה ללא מזגנים ויש עליו הרבה תלונות", אמר ל-ynet תושב עתלית. "לקוח ראה את השלט שנתלה אתמול, פנה לשומר, וזה אמר לו שעורכים שיפוצים בסניף. תוך כדי כך, הלקוח ראה שמנקים את כל הזבל שהיה על הכביש מאחורי הסניף.

 

לדבריו, "הגיע לידנו הצו שמשרד הבריאות הוציא לסניף על סגירה מיידית בשל מוצרים קפואים ומקוררים בטמפרטורות לא מתאימות. מצד אחד אומרים: 'יומיים לשיפוצים'. מצב שני בצו הסגירה נכתב שהוא ל-30 יום.

 

"ייתכן שיתקנו את הליקויים תוך יומיים והצו יוסר, אבל הסגירה היא בהחלט לא לשם שיפוצים, אז למה להטעות ולהסתיר? אם הכניסו דגים, נקניקים ובצקים מופשרים לסניף, זו אכן סכנה לציבור ויש ליידע על כך. זה לא שלא שמנו לב למצב של הסניף. רבים עברו לקנות בסניף יינות ביתן בטירת הכרמל שאין להשוות בינו לבין הסניף בעתלית".

 

דגים הונחו בשמש, אין הפרדה בין חומרי ניקוי למזון ובין פג תוקף לתקף

הסניף, שממוקם ברחוב הרדוף במרכז המסחרי בעתלית, נסגר אחרי שרופאת נפת חדרה החליטה שהגיעו מים עד נפש, שכן הסניף עבר מספר ביקורות והמצב לכאורה רק החמיר. "מאחר ומצב זה מסכן את בריאות הציבור באופן מיידי. על העסק להיות סגור ללא כל פעילות יצרנית ושיווקית מרגע קבלת צו זה", כך הודיעה הרופאה במכתב שנשלח לאפי ביתן, אחד מבעלי הרשת. הצו יהיה תקף למשך 30 יום עם אופציה להארכה ל-30 יום נוספים.

 

בין היתר נמצא כי מוצרי מזון הונחו על הכביש בחלק האחורי של הסניף, כשהם חשופים לשמש למשך זמן רב. טמפרטורת' המוצרים (דגי מרלוזה ומיני בורקס) הייתה גבוהה מהמותר בתקנות וחלק מהמוצרים נמצאו מופשרים. מוצרי הודו, סלמון מעושן, נקניקים ונקניקיות נמצאו בטמפרטורות שבין 11.7 מעלות ועד 22.4 מעלות. כל הסחורה הושמדה בהוראת הווטרינר הרשותי.

 

במקרר גיבוי נקניקים שבמחסן נמצאו בערבוביה מוצרי מזון מעופשים ומקולקלים לצד מוצרי מזון המיועדים להחזרה וסחורות בעלות אורך חיי מדף תקינים, הסניף לא דאג להפריד באחסון בין חומרי ניקוי לבין מוצרי מזון, בחדר קירור חלבי נמצאו ביצים גולמיות ומוצרי מזון המיועדים להחזרה ובמקרר לנקניקיות ארוזות - המדפים היו מלוכלכים ונמצאו מעופפים מתים בין הסחורות.

 

המצב התברואתי בסניף ירוד כבר מספר שנים

עוד צוין במכתב כי "המצב התברואי בעסק ירוד ביותר מזה מספר שנים, דבר שהוביל להזמנת נציגי העסק למספר שיחות הבהרה הן לפני שנתיים והן לפני שנה בנובמבר 2016. בנוסף, אך לפני 4.5 חודשים, ביולי 2017, גם נערך שימוע לעסק שבנדון לפני צו הפסקה מנהלי עקב מצב תברואי ירוד ביותר, שהיווה סכנה לבריאות הציבור. נוכח הצהרות נציגי העסק שנשמעו אז ותיקון הליקויים המסכנים לא הוצא צו. בביקורת האחרונה מיום 15 בנובמבר 2017, נמצא כי חלה החמרה במצב העסק באופן שעלול לסכן את בריאות הציבור".

 

כן נכתב כי ב-20 בנובמבר 2017 שוב נערך שימוע שנערך לנציגי העסק. אלה מסרו אז כי כמה מהליקויים תוקנו, "אך נדרש פרק זמן נוסף של 48 שעות, להשלמת יתר התיקונים", כך נכתב. "כן נמסר כי מצב העסק הירוד נבע מהחלפת עובדים וכי יפעלו להטמעת נהלי העבודה בקרב העובדים החדשים.

 

"היות שהמצב הבריאותי הירוד ביותר חוזר על עצמו בתדירות גבוהה בעסק שבנדון ללא שיפור, חרף שיחות אזהרה קודמות ושימוע קודם שנערך לעסק אך לפני 4.5 חודשים ולאחר שבממצאי הביקורת האחרונה נמצא שחלה החמרה במצב העסק, דבר שאף מוביל להפרת האמון. כמו כן, היות שגם לפי הצהרת הנציגים בשימוע, לא תוקנו עדיין כל הליקויים - לא שוכנעתי כי חלפה הסכנה לבריאות הציבור".

 

יינות ביתן: "אנו מטפלים ומשפצים את הסניף"

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "הדברים העולים ממכתב משרד הבריאות אינם מדויקים ולא מציגים את כל התמונה. הסניף כרגע סגור ואנו מטפלים ומשפצים את הסניף ועובדים במרץ על מנת להחזיר את הסניף לפעילות עוד היום".

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות ג'וש גולדשמיד מסר בתגובה: "המועצה לצרכנות רואה בחומרה כל התנהלות עסקית העלולה לפגוע בצרכנים, לסכן את בריאותם ואת בריאות הילדים של כולנו.  בהתאם לצו מתברר כי נציגי הרשת הוזמנו שוב ושוב בטרם הוצאתו, לתקן את הליקויים החמורים והמסוכנים שנמצאו בסניף המדובר.

 

"על אף זאת, לא רק שהתיקונים לא בוצעו, אלא המצב אף החמיר ללא כל יידוע הצרכנים, לא בדבר מצב המוצרים שאותם הם רוכשים שם, לא במצב התברואתי הירוד והמסוכן ולא בהליכים שהתקיימו.

 

"לכן, הצגת מצג לצרכנים, לפיו סגירת הסניף כעת הינה לצורך שיפוצים, ללא כל גילוי סיבת הסגירה או השיפוץ, מהווה למעשה זריית חול בעיני הצרכנים ואף הטעיה שלהם.

 

"זכות הציבור לדעת מדוע הסניף נסגר, והמועצה לצרכנות קוראת למשרד הבריאות להורות לרשת לפרסם לאלתר הודעה מתאימה לצרכנים אודות הסיבות לצו הסגירה, הן בשלט בכניסה לסניף והן באתר הרשת ובעיתונות המקומית. פרסום הצו וסיבותיו יביא גם להרתעה מפני הפרות נוספות וימריץ את כל הרשתות לוודא גם הן בכל סניף וסניף ברחבי מדינת ישראל, כי נשמרת מכל משמר איכות, בטיחות וחיי האדם בתחומן".

 

אחרי פניית ynet הוסר השלט מדלת הסניף.

 

ב-22 בנובמבר, אחרי סגירה של יומיים, נמצא שמרבית הליקויים שסיכנו את בריאות הציבור באופן מיידי תוקנו וצו הסגירה הוסר. רופאת הנפה הזהירה: "יובהר כי במידה ובביקורות הקרובות ימצאו ליקויים מסוג הליקויים שנמצאו בביקורת מיום 15 בנובמבר, אוציא צו הפסקה מנהלי ללא הודעה נוספת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים