שתף קטע נבחר

"פייסבוק מעדיפה לאסוף מידע מאשר להגן על משתמשים"

סנדי פראקילאס, שהיה מנהל האסטרטגיה התפעולית של פייסבוק, כתב מאמר נגד הרשת החברתית ב"ניו יורק טיימס": "העובדה שפייסבוק העדיפה לאסוף מידע על פני הגנה על המשתמש ועל פני התאמה לתקנות - זו בדיוק הסיבה שהיא כל כך אטרקטיבית למפרסמים"

עוד התבטאות של עובד בכיר לשעבר ברשת החברתית הגדולה בעולם: מנהל לשעבר בפייסבוק, שהיה אחראי בין היתר על מאמצי הפרטיות של החברה, הצהיר כי הרשת החברתית "מעדיפה לאסוף מידע מהמשתמשים שלה מאשר להגן עליהם מפני פגיעה". את הדברים כתב מנהל האסטרטגיה התפעולית לשעבר סנדי פראקילאס במאמר דעה חריף שהתפרסם השבוע ב"ניו יורק טיימס", שבו הוסיף כי לפייסבוק "אין שום תמריץ לפקח על איסוף או על שימוש במידע" על משתמשיו, בהינתן המודל העסקי של מכירת מודעות מקוונות.

 

"אני הובלתי את המאמצים של פייסבוק לתקן בעיות פרטיות בפלטפורמת המפתחים שלה לקראת ההנפקה הראשונית ב-2012", כתב המנהל לשעבר. "מה שראיתי מבפנים זו חברה שהעדיפה לאסוף מידע ממשתמשיה מאשר להגן עליהם מפני פגיעה. העובדה שפייסבוק העדיפה לאסוף מידע על פני הגנה על המשתמש ועל פני התאמה לתקנות זו בדיוק הסיבה שהיא כל כך אטרקטיבית למפרסמים", כך לפי פראקילאס, שעבד בחברה בשנים 2012-2011.

 

אילוסטרציה (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
אילוסטרציה(אילוסטרציה: Shutterstock)
 

 

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מכירת מודעות בפייסבוק צפויה לטפס השנה ב-45% - לסכום של לא פחות מ-27.6 מיליארד דולר. בעיתון פורבס דווח כי הצמיחה הזו עזרה לדחוף מעלה את ערך מניות החברה ביותר מ-50% והפכה את המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג לאדם החמישי בדירוג העשירים בעולם.

 

רגישים לביקורת

בהמשך המאמר מציע פראקילאס גם כי פייסבוק כמעט אובססיבית לגבי הסיקור העיתונאי שלה, ורק פועלת להגן על מידע של המשתמשים "כשיש מעורבות של סיקור שלילי או רגולטורים". "המסר הוא ברור: החברה פשוט רצתה שהסיפורים הלא טובים יפסיקו", הוסיף. "לא באמת אכפת לחברה איך משתמשים במידע על המשתמשים".

 

"מחוקקים לא יכולים לתת לפייסבוק לפקח על עצמה, פשוט כי היא לא תעשה את זה", כתב פראקילאס והתייחס לכמה הצעות חוק שכבר הובאו בפני הקונגרס האמריקני, ובהן הצעה שלפיה פייסבוק היא שתדאג בעצמה לדווח על מי שמפר את תקנותיה בנוגע לדברי שנאה והסתה והצעה נוספת שתדרוש להצהיר מי מימן מודעות פוליטיות.

 

בתגובה לדברים כתב סגן נשיא פייסבוק לפעילות בינלאומית, ג'סטין אוסופסקי, בפוסט: "בעוד זה הוגן לבקר את האופן שבו אכפנו את המדיניות שלנו לפני חמש שנים, אין זה נכון להציע שלא היה לנו אכפת או שלא אכפת לנו מפרטיות".

 

מאמר הדעה של פראקילאס פורסם כשבוע וחצי לאחר ששון פארקר, הנשיא הראשון של החברה, הצהיר בראיון לאתר Axios כי "רק אלוהים יודע מה הרשת החברתית עושה למוחות של הילדים שלנו".

 

"תהליך המחשבה שנכנס לבניית היישומים האלה, כשפייסבוק הייתה בראשיתה, היה בבסיסו, 'איך אנחנו צורכים כמה שיותר מהזמן שלך ומתשומת הלב שלך", אמר. "זה אומר שאנחנו צריכים בעצם לתת לך מכה קטנה של דופמין פעם בכמה זמן, כי מישהו עשה לך לייק או הגיב לתמונה או לפוסט. וזה יגרום לך לתרום יותר תוכן... וזה הולך לתת לך... עוד לייקים ותגובות... זה משנה את המציאות של הקשר שלך לחברה, של קשרים בין אנשים. זה כנראה גם מפריע לתפוקה של אנשים בדרכים מוזרות. רק אלוהים יודע מה זה עושה למוחות של הילדים שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
ארכיון
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים