שתף קטע נבחר

רואים להם בעיניים

תלמידי כיתה ד' במגדל־העמק מפתחים בימים אלה אפליקציה שתסייע לכבדי ראייה לערוך קניות בסופרמרקט, למצוא את דרכם בין המדפים ולדעת מה כתוב באותיות הקטנות של תווית המחיר ותאריך התפוגה. האפליקציה Shop Buy Sight, אותה הם מציגים עכשיו בפני משקיעים, היא אחד התוצרים המשמחים של פרויקט "מחשב לכל ילד" בתמיכת מפעל הפיס

בשיתוף מפעל הפיס

 

 

שילוב אמצעים טכנולוגיים כחלק ממערך הלימודים הוא המהפך החינוכי הדרמטי ביותר בעשור האחרון. אם בעבר הלא רחוק המורה ולוח הגיר היו מרכז הקשב הכיתתי, כיום נעשה חלק גדול מהעבודה במחשבים וטאבלטים.

 

כדי שערי הפריפריה לא יישארו מאחור, אלא להיפך – יצעדו בחזית החינוך הטכנולוגי, החל מפעל הפיס בשנת 2009 להקצות מענקים לרשויות מקומיות רבות במסגרת פרויקט "מחשב לכל ילד". בסך הכל השקיע מפעל הפיס ביוזמה 2.7 מיליון שקל – שאיפשרו לאלפי ילדים לקבל לבתיהם מחשבים, הדרכה כיצד להשתמש בהם, סל תוכנות וחיבור לאינטרנט. מיזם "סיסמא לכל תלמיד", אחראי ליצוק את תכנים פדגוגים בטכנולוגיה המתקדמת, ובמסגרת פרויקט "מנגישים לך עתיד" התלמידים זוכים לתכנים שיעור שמאגדים יחד את ערכי בית הספר והקידמה הטכנולוגית.  

 

 (צילום: זהר שחר)
(צילום: זהר שחר)

בית־הספר היסודי "עליזה בגין" במגדל־העמק שותף זו השנה השלישית לפרויקט "מחשב לכל ילד", במסגרתו הוענקו מחשבים אישיים לכל תלמידי כיתות ד'. מדובר במחשבים היברידיים, הניתנים לשליפה ומשמשים גם כטאבלטים לצורך למידה ניידת. "שילוב המחשבים בעולם החינוך מקדם את הילדים ומנגיש עבורם מידע בצורה קלה יותר. הם מצליחים באמצעות מגוון ערוצי שמיעה וראייה להבין טוב יותר את החומר הנלמד בכיתה", אומרת דורית כהן, מנהלת בית־הספר.

 

"עושר המידע מגיע לתלמידים בלחיצת כפתור ומפגיש אותם עם עולם רחב של ידע. אני מזהה שהעבודה עם המחשבים מייצרת אצלם סקרנות מוגברת ופותחת

בפניהם ערוצי חקר נוספים. ככל שהם נחשפים יותר למידע, הם שואלים את עצמם יותר שאלות, ומגיעים לרמת חשיבה גבוהה יותר".

 

עם הציוד החדיש הגיעו גם דרישות שתלמידים לא נתקלו בהן בעבר: לבצע פרויקטים חוצי מקצועות ותחומים, בדגש על עבודת מחקר ושימוש נכון באמצעים טכנולוגיים. וכך, במסגרת שיעור מדעי המחשב בכיתה ד' התבקשו תלמידי "עליזה בגין" לחשוב, לחקור ולפתוח רעיון חדשני עבור אנשים עם מוגבלויות.

 

בבית־הספר מדגישים כי מחקרים שנערכו בתחום החינוך הראו שלמידה פעילה, הכוללת עבודה צוותית ופרויקטלית, תורמת לשיפור תדמיתו של התלמיד ולעלייה בהישגיו. ולכן, חולקו הילדים לצוותים.

 

"המורה נתנה לנו משימה, לפתח רעיון או פתרון מיוחד שעוד לא קיים עבור אנשים עם מוגבלויות", מספר ליאור אזולאי (10). "אחרי חשיבה קבוצתית הגענו למסקנה כי אנחנו רוצים לסייע לכבדי ראייה בעריכת קניות בסופרמרקט. בהתחלה חשבנו על פתקיות ברייל חכמות שיהיו מודבקות על גבי מוצרים, ואז המורה עלה הרעיון שנבנה אפליקציה. קיימנו הצבעה קבוצתית, ואכן הרוב היו בעד אפליקציה".

 (צילום: זהר שחר)
(צילום: זהר שחר)
  

למיזם הקבוצתי שותפים חמישה תלמידי כיתה ד', כולם בני 10: אייל בן נון, ליאור אזולאי, שלו רייבר, איבון אמסלם וליאן בן סימון. מדוע בחרו דווקא בכבדי ראייה? בן־נון מספר: "לפני כמה חודשים פגשתי איש עיוור ליד הצהרון הסמוך לבית־הספר. האיש סיפר לי ולעוד כמה חברים כיצד הוא התעוור והדגים לנו את המכשירים שמסייעים לו ביום יום. הוא היה איש מבוגר מאוד, וזה נגע לליבי. חשבתי שזה אדם שצריך לעזור לו, צריך לתת לו לחיות חיים רגילים."

 

על הפרויקט הם עובדים כמה חודשים. "ככל שחקרנו את הנושא, הבנו שלאדם כבד ראייה או עיוור יש לא מעט מכשולים בקניות בסופרמרקט", מספר בן־נון, "וגם למדנו שלעתים אפילו מסרבים להכניס את כלב הנחייה של עיוור לתוך הסופרמרקט. העבודה עם המחשב האישי פיתחה אצלנו את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, לחלום ולפתח רעיונות חדשים, כמו לגייס את הטכנולוגיה הקיימת כדי לעזור לכבדי ראייה ועיוורים בפעולות היומיומית שלהם."

 

על בניית האפליקציה הם עמלים בימים אלו בין כתלי בית־הספר וגם במפגשים ביתיים בשעות הפנאי. בשבוע שעבר הציגו חמשת התלמידים את הרעיון בפני יזמים ואנשי עסקים מצפון הארץ במסגרת כנס "מנגישים את העתיד."

 

"בחרנו להעניק לאפליקציה את השם 'Shop buy sight'. בפועל, כבד הראייה ייתן הנחיה קולית של רשימת קניות, וכשהוא ייכנס לסופרמרקט האפליקציה תנווט עבורו בין המדפים השונים ותדריך אותו היכן הם. בבואו לרכוש את המוצר יינתן חיווי קולי של תווית המחיר ותאריך התפוגה של המוצר. אחת הבעיות של כבדי הראייה היא הבנת האותיות הקטנות על גבי המוצרים, ורצינו לחסוך עוגמת נפש", מסביר אזולאי.

 (צילום: זהר שחר)
(צילום: זהר שחר)
 

הסיסמה שבה בחרו התלמידים כמובילת המיזם – "כי אתה כבד ראייה, לא כבד קנייה" – מוכיחה כי המסר הערכי והחינוכי עבר ושקע. "בסוף, מה שהכי כיף זה שאנחנו יכולים לתרום לאנשים צעירים ומבוגרים עם מוגבלויות. לפעמים דבר פשוט כמו לעשות קניות בסופרמקט יכול להתגלות כמסובך, אפילו לא אפשרי, עבור אדם עם מוגבלות", מסכם בן־נון.

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף מפעל הפיס

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זהר שחר
ממציאים עתיד נגיש לעולם
צילום: זהר שחר
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים