שתף קטע נבחר

ההסתדרות ביקשה מבית הדין לאשר לעובדי הנמלים לשבות

הדיונים האינטנסיביים על הרפורמה בנמלים בין המדינה לעובדים הגיעו למבוי סתום, וההסתדרות פנתה לבית הדין לעבודה שיאשר לעובדים לשבות. לפני כחודש פתחו העובדים בשביתה פרועה בניגוד להוראות בית הדין, שהטיל בתגובה קנסות אישיים של עשרות אלפי שקלים על ראשי הוועדים

ההסתדרות פנתה היום (א') לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשה לקבוע דיון דחוף בסוגיית הרפורמה בנמלים. בדיון תדרוש ההסתדרות את זכותם של העובדים לפתוח בשביתה על רקע מבוי סתום בדיונים בינם לבין המדינה לגבי הרפורמה ובניית שני הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד.

 

כזכור, לפני כחודש הפרו עובדי הנמלים את צו המניעה שאסר עליהם לשבות, ופתחו בשביתה פרועה למספר ימים, במהלכה אף נעלמו ראשי הוועדים, והוטלו עליהם קנסות אישיים של עשרות אלפי שקלים על ידי בית הדין לעבודה. במהלך אותה שביתה לא התקיימה פריקה וטעינה של סחורות ולקוחות רבים של הנמלים טענו לפגיעה כספית משמעותית.

 

נמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)
נמל חיפה במהלך השביתה הקודמת(צילום: דוברות נמל חיפה)

לאחר שהסתיימה השביתה קבע סגן נשיאת בית הדין לעבודה, השופט אילן איטח, כי הנהלות הנמלים ונציגי המדינה ייכנסו ל-18 ימים של מו"מ אינטנסיבי עם ההסתדרות וראשי הוועדים בנוגע לרפורמה בנמלים. תקופה זו הוארכה על ידי בית הדין במהלך המו"מ והסתיימה היום. כבר אז הכריז יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן כי אם לא תושג פריצת דרך במו"מ, ההסתדרות תבקש זכות השביתה.

 

בית הדין עוד קבע בהחלטתו אז כי מי מחברי הוועדים שיפר צווי מניעה בנושא מעתה ואילך, יוטל עליו קנס אישי בשיעור של 1,500 שקל לכל שעה של הפרה במהלך 24 השעות הראשונות, ולאחר מכן יוכפל הקנס ל- 3,000 שקל עבור כל שעה. עם זאת, בית הדין דחה את החלטתו לגבי הקנסות בסך עשרות אלפי שקלים שהטיל על ראשי הוועדים, וקבע כי יתקיים דיון נוסף בנושא ב- 3.7.18.  

 

שנים של סחבת ושביתה פרועה

עובדי נמל חיפה פתחו בשביתה הפרועה לפני כחודש בטענה כי שר התחבורה כץ הפר את ההסכם עמם בנוגע להשקעה בתשתיות. אליהם מיהרו להצטרף עובדי נמל אשדוד במהלך מתואם. בוועד נמל חיפה טענו אז כי "ברגע ששר התחבורה אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי, נילחם עד הסוף על עתיד העובדים".

  

יש לציין כי המו"מ בין המדינה לעובדי הנמלים בנוגע לרפורמה נמשך כבר חמש שנים, במהלכן העובדים ביקשו לשבות מספר פעמים עקב "סחבת" מצד המדינה, ונענו בשלילה על ידי בית הדין לעבודה שקרא להם לחזור לשולחן המו"מ.

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אשר קרא במהלך הדיון בבית המשפט לעובדים לא להפר את הוראות בית המשפט, אמר יומיים לפני תחילת השביתה בנמלים לאחר פגישה עם נציגי המדינה, כי לא יאפשר את המשך הסחבת. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר.

  

אך למרות הצהרות אלה, השביתה הפרועה וביזיון החלטות בית המשפט על ידי ראשי הוועדים הובילו לכך שההסתדרות עמדה בפני בעיה. מצד אחד היא אינה יכולה להצדיק הפרות חוק, אך מהצד השני חלק מעובדי הנמלים, אשר לתפיסתם "נלחמים על הבית" מאיימים כי אם לא יקבלו את תמיכת ההסתדרות יעזבו אותה ויצטרפו להסתדרות הלאומית. והשאלה היא כיצד יגיבו העובדים אם ביהמ"ש לא יאשר את הבקשה לשביתה חוקית.

 

הבקשה לבית הדין הוגשה היום על-ידי עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ועו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר חן ושות'.

 

עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מסרו בשם הנהלת נמל אשדוד כי החברה מבקשת מבית הדין הארצי להורות לעובדים לנהל מו"מ בתום לב, ענייני ומהיר בסוגית הגברת הפריון והיעילות כנגד נכונות החברה להעניק בטחון תעסוקתי לעובדי דור ב'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים