שתף קטע נבחר

הרכבת לא עוצרת בתחנה - כי היא לא רוצה

מה עושה הנהלת רכבת ישראל כדי לעמוד בלוח הזמנים שהיא מפרסמת? הרבה, גם אם המשמעות היא להוריד נוסעים ולבטל רכבת או לא לעצור בתחנה כדי לאסוף נוסעים. העדויות בפנים

הרכבת לא עוצרת בתחנה, ויש לה לכך סיבה מקוממת. לטענת נוסעים ומקורות שונים ברכבת, ובהתאם למסרונים שהגיעו לידי ynet, בחודשים האחרונים נרשם מספר גדל והולך של מקרים שבהם רכבת המתוכננת לעצור בתחנה ממשיכה בנסיעתה. מאות נוסעים הממתינים לה לא מודעים לסיבה: ניסיון לשמור על "מדד דיוק" חיובי עד כמה שניתן, המשפיע על תמריצים כספיים שמקבלת החברה מהמדינה. 

 

 

ברכבת מתעקשים להסביר כי הדילוג על התחנות והנוסעים הממתינים נעשה בשם הניסיון לשפר את השירות. או כפי שמופיע באתר הרכבת, "אנו יודעים שהזמן שלכם יקר, ולכן עושים מאמצים רבים להביא אתכם ליעדכם בדיוק בזמן. לשם כך אנחנו נעזרים במדד דיוק רכבות באמצעותו אנו בודקים את עצמנו מדי יום, ופועלים לשיפור מתמיד בתוצאות". מתברר שהמילים "פועלים לשיפור מתמיד בתוצאות" זוכות כאן לפרשנות מקורית מאוד.

 

זה לא סיפור חדש. קחו למשל את בעז צפריר, מנכ"ל הרכבת לשעבר שהבהיר בדיון בוועדת הכלכלה לפני ארבע שנים כי "הדיוק שלנו כבר גבוה יותר מהרכבת הגרמנית". אז מה אם הרכבת הגרמנית מסיעה פי 40 נוסעים ורשת המסילות בה ארוכה פי 30? העיקר הכותרת. גם לפני תנופת הפיתוח האדירה של הרכבת, שעלתה לנו במהלך השנים הרבה יותר מ-100 מיליארד שקלים, התהדרו מנכ"לים בדיוק. לפני 11 שנים בדיוק הצהיר עופר לינצ'בסקי כי בכל הנוגע לרמת הדיוק, הרכבת "מיישרת קו" עם אירופה ואף עוקפת את צרפת, איטליה ובריטניה.

 

יש להם סיבה להתעלם מכם

מדובר אחרי הכל בנתון חשוב עבור הרכבת, שכן הוא חלק בלתי נפרד ממנגנון פרס-קנס לנותני שירות בתחבורה הציבורית. יאחרו יותר מדי, יקבלו פחות כסף (מאיתנו). כדי למנוע זאת, כך כנראה, יש המון אמצעים כשרים. מידע שהגיע לידי ynet, ומבוסס על הוראות מפורשות הנשלחות לנהגי קטר ממרכז הפיקוד (משואה) של חברת הרכבת ונחשפות כעת לראשונה, מצייר תמונה מטרידה. קראו היטב את ההודעות הבאות (ההדגשות לא במקור) שנשלחו לנהגי קטר: 

 

- "רכבת 163 תפסיק את נסיעתה בפאתי מודיעין, ותפעיל רכבת 118 עקב איחור מצטבר של חצי שעה לצורך שמירה על רמת הדיוק. בתחנת פאתי מודיעין נותרו 100 נוסעים למודיעין מרכז אך רכבת 118 תאסוף אותם ויהיה איחור של 30 דקות".

 

 - "עקב איחור בהכנת ויזה לרכבת 575 נגרם איחור של 5 דקות. כדי לשמור על אחוזי הדיוק הוחלט לבטל את רכבות 575 ו-580. על הרכבת 575 יש 60 נוסעים ונכה בכיסא גלגלים. הוזמנו שני אוטובוסים במקום".

 

- "על מנת לשמור על מדד הדיוק רכבת 262 שצברה בנסיעתה איחור של 10 דקות תעצור בחדרה ותוריד 300 נוסעים שייאספו מאוחר יותר על ידי שתי רכבות אחרות (264 ו-267)".

 

- "בתחנת כפר חב"ד יש עומס נוסעים גדול עקב עצירה של רכבת לא מתוכננת (שוב, כדי לגרום לביטולה ולהימנע מהשלכות האיחור, ה.פ.), אבל לא אושר לרכבת אחרת לעצור ולאסוף אותם כדי שלא תייצר איחור בעצמה. הנוסעים יעלו על הרכבת הסדירה 243 שתגרום להם לאיחור של 60 דקות".

 

- גם תקלות אמיתיות גורמות לרכבת לייצר לכאורה מצג שווא של דיוק. "רכבת עם 150 נוסעים שנתקלה בבעיה טכנית בקטר עמדה על המסילה ועיכבה רכבות אחרות. 25 דקות לאחר הדיווח על התקלה הודיע הנהג כי אינו מצליח להתגבר עליה וביקש קטר עזר. בקשתו לחילוץ הנוסעים התקועים ברכבות שעוכבו בגלל הקטר התקול נענתה בשלילה. לאחר 40 דקות נוספות יצא קטר עזר. לאחר 30 דקות נוספות החל תהליך ההתחברות. התהליך לקח שעתיים".

 

נוסעים נדהמים, הרכבת מסבירה

"במהלך הנסיעה לחיפה הורידו אותנו בתחנת הרצליה, בלי להודיע מראש. אמרו שהרכבת מסיימת את נסיעתה עקב רכבת אחרת שנתקעה על המסילה בהמשך הדרך, ושנמתין לרכבת שתגיע אחריה ותאסוף אותנו. ירדנו לרציף, בערך 150 נוסעים, וחיכינו", מספר נוסע קבוע. "רכבת מהירה לחיפה עברה בלי לעצור, כך גם רכבת שנייה ושלישית. זה נראה לנו קצת מוזר, שכן אם יש רכבת תקולה ולכן הורידו אותנו, כיצד ממשיכות האחרות? בסופו של דבר הגיעה רכבת עמוסת נוסעים שבה לא כל הממתינים הצליחו להצטופף, וכך זה הסתיים - באיחור של הרבה יותר משעה".

 

לדברי מקור בכיר ברכבת, אכן יש שינוי מסוים, הנובע משינויים פרסונליים בתפקידים שונים ברכבת מאז נכנס לתפקידו המנכ"ל הנוכחי. "יש בפירוש ניסיון למזער כמה שניתן פעילות רכבתית שתשפיע באופן שלילי על מדד הדיוק, ולעשות כל מה שניתן, לרבות הורדת נוסעים בתחנות ויצירת איחורים נוראיים עבורם, אם זה לא משפיע על מדד הדיוק", אמר לאחרונה ל-ynet.

 

רכבת ישראל הגיבה לטענות, ואלה עיקרי הדברים: "לעיתים, כשנוצר צורך ממשי, רשאי הפיקוד הרכבתי לקצר את מסלולה המתוכנן של רכבת, במטרה להקטין את הפגיעה בכלל הרשת, בהתאם לתפיסת ההפעלה האירופאית שמתמקדת ביציבות הרשת כולה. לרשת הרכבות תוכנית מובנית לכל קו. כעיקרון, אין סטייה מתוכנית זו, אלא בהחלטת הפיקוד במקרים ייחודיים המצדיקים זאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי ליבוביץ'
תמונה אופיינית - מאות נוסעים מתעכבים
צילום: חגי ליבוביץ'
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים