עכשיו זה רשמי: מדענים גילו למה מסכים פוגעים לנו בראייה

כימאים מאוניברסיטת טולדו שבארה"ב מצאו כי מולקולות ייחודיות בקולטני אור ברשתית, נהרסים לאחר חשיפה לאור כחול. ההערכות: החשיפה לאור כחול הבוקע מהסלולרי מגבירה את שיעור ניוון הרשתית

סכנה נוספת מהסלולרי: אחרי שהתגלה שהאור הכחול פוגע בשעון הביולוגי, המלטונין, כעת מזהירים כימאים כי האור הכחול עלול לגרום למוות של תאים ברשתית העין ולהוביל ניוון הרשתית ואף לעיוורון. התגלית של חוקרי אוניברסיטת טולדו באוהיו שבארה"ב, פורסמו בגיליון החדש של כתב העת Scientific Reports.

"אנו נחשפים לאור כחול ללא הרף" הסביר פרופ' אג'ית קרונראתנה מהמחלקה לכימיה, "אין זה סוד שאור כחול פוגע בראייה באמצעות הרס הרשתית. הניסוי שלנו מסביר כיצד זה מתרחש, ואנו מקווים שיוביל לטיפולים חדשים שיאטו את תהליך ניוון הרשתית".

אור כחול (צילום: אונ' טולדו)
ד"ר אג'ית' קרונרתנה ראש צוות החוקרים מאונ' טולדו בוחן את השפעת האור הכחול (צילום: אונ' טולדו)

עלייה עולמית במחלת ניוון הרשתית

ניוון הרשתית, מחלה ששיעורה הולך וגדל בעולם, פורצת לרוב בשנות החמישים והשישים לחיים וגורמת בסופו של דבר לעיוורון. כבר בעבר עלו הערכות כי החיים המערביים בעלי תרומה לעלייה בשיעור ניוון הרשתית. כעת משערים חוקרים, שלמכשיר הסלולרי שלכם יש תרומה מכרעת לכך.

במהלך המחלה נהרסים תאים קולטי אור ברשתית. תאים אלה זקוקים למולקולות מיוחדות כדי לחוש באור ולעורר תהליך של איתות אל המוח המפענח את אותות האור לכדי תמונה. הרשתית זקוקה ל"אספקה" שוטפת של המולקולות האלו לצורך הראייה. קולטני האור ברשתית אינן מסוגלות לתפקד, ללא תאים אלה.

צוות החוקרים מצא שחשיפה לאור כחול גוררת שורת תגובות היוצרת מולקולות רעילות בתאים קולטני האור. החוקרים הבחינו בכך שהקרנת אור כחול על אותן מולקולות בקולטני האור, הקרויות "רטינל" גורמת להתמוססות מעטה קולטני האור, כך שלא נוצרים קולטני אור חדשים. כאשר קולטני האור נהרסים – מדובר בתהליך לצמיתות, בלתי הפיך.

בניסוי הצמידו החוקרים את מולקולות ה"רטינל" לתאי גוף שונים, ובהם תאי סרטן, תאי לב ותאי עצב. בשלב הבא נחשפו התאים לאור כחול הדומה לזה שנפלט מהמסכים, ולאורות ירוקים, צהובים ואדומים.

החוקרים הבחינו כי התאים מתו בעקבות חשיפה לאור כחול, כשהיו משולבים בתאי ה"רטינל" מהרשתית. עם זאת, כאשר התאים לא שולבו עם תאי הרשתית, לא אירע להם דבר. החוקרים הסיקו מכך, שהפגיעה הקטלנית של האור הכחול התרחשה במולקולות הרשתית שגרמו להרס התאים. החוקרים עוד מצאו כי לא נגרם נזק לתאים משולבי ה"רטינל" כשנחשפו לאורות מצבעים אחרים.

החוקרים מצאו עוד שמולקולה בשם "אלפא טוקופרול", תוצר של ויטמין E הידוע כנוגד חימצון בעין ובגוף, עוצר את תהליך המוות של תאי הרשתית שנחשפו לאור כחול. עם זאת, עם הזיקנה או פגיעה כלשהי במערכת החיסון, מולקולת ה"טוקופרול" כבר אינה מסוגלת למנוע את הפגיעה של האור הכחול ברשתית.

"כמות האור הנפלטת מהמכשירים הסלולריים אינה גדולה ונראית נסבלת", אמר פרופ' ג'ון פייטון מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת טולדו שם כאמור בוצע המחקר, "חלק מהחברות הסלולריות מוסיפות פילטרים המסננים את האור הכחול, וזה רעיון טוב".

כיצד תוכלו למנוע את פגיעת האור הכחול?

החוקרים ממליצים להימנע מלהביט במסכי הסלולרי בחדר חשוך, וככל האפשר לחבוש משקפיים החוסמות את קרינת ה-UV ואת האור הכחול.

הנזקים של האור הכחול לעיניים