שתף קטע נבחר

מחירי השומשום זינקו: טחינה גולמית תתייקר

המכה הבאה בגל ההתייקרויות: בשל מחסור ועליית מחירים בעולם, ספקים בישראל רוצים לייקר את השומשום, "לא נוכל לספוג את ההתייקרות". בנוסף, כמה מיצרניות הטחינה כבר העלו מחירים. יצרנים אחרים "מתלבטים בכמה להעלות את המחירים". ליצרני סלטי החומוס, מחירי הטחינה עלו בעד 15%, אך כרגע לא צפויה התייקרות בסלטים

גל ההתייקרויות נמשך והוא מגיע גם לטחינה. מחירי השומשום בעולם בזינוק חד ובתעשיית השומשום והטחינה בישראל מתכוונים להעלות מחירים, כך הודיעו הספקים לקמעונאים.

 

  

שומשום (צילום: שי רוזנצוויג)
שומשום: בגלל מחסור בהודו - יש ביקוש רב לשומשום אפריקני. בישראל, שומשום לא משמש רק לטחינה, חלבה וסושי, אלא גם למוצרים רבים כמו לחם, קרקרים וחטיפים(צילום: שי רוזנצוויג)

טחינה גולמית (צילום: שי רוזנצוויג)
טחינה גולמית. אחד המוצרים האהובים בישראל, משמש לסלטי חומוס, כרוטב, כמאכל עתיר ברזל לטבעונים, כבסיס לחלבה וכמקור לשומן בריא(צילום: שי רוזנצוויג)

ספקי שומשום ויצרני טחינה גולמית אמרו ל-ynet שהמחירים בעולם החלו לטפס לפני חודשיים. "העונה בהודו לא היתה טובה, אז הודו וסין החלו לקנות כמויות ענק של שומשום מאפריקה. כתוצאה מכך, המחיר שם עלה עבור הישראלים, שקונים שומשום בעיקר מאפריקה".

 

באתרי סחר בשומשום נכתב כי ייצור השומשום בהודו ירד ב-50% והמחירים עלו "בטירוף". הודו וסין נחשבות לצרכניות השומשום העיקריות, בעיקר עבור שמן שומשום. בישראל מייבאים שומשום מאתיופיה שנחשבת ליצרנית מספר 1 בעולם, אך גם ממדינות נוספות באפריקה. שומשום מייצאים גם מניגריה (שומשום לסושי), טנזניה וסודן בין היתר. בשנים האחרונות יש דרישה עולמית מוגברת לשומשום, בעיקר עבור סלטי חומוס וסושי ובשל העובדה ששומשום וטחינה נתפסים כמזונות בריאות. בישראל, שומשום לא משמש רק לטחינה, חלבה וסושי, אלא גם כתוספת למוצרים רבים כמו לחם, קרקרים, עוגיות וחטיפים מלוחים ומתוקים.

סושי, מסעדת
שומשום: גם בסושי(צילום: אביבית לוי שבתאי)

  

ספקיות השומשום לרשתות - רוצות לייקר אותו

בחברת מיה, המשווקת העיקרית של שומשום לרשתות השיווק בישראל, אישרו שהמחירים בעולם עלו לאחרונה בסדר גודל של 40%. אבל המחירים לקמעונאים לא יעלו בהכרח בשיעור כזה. "נדבר עם הקמעונאים בתקופה הקרובה מאוד. היה לנו חוסר של שומשום בשלושת השבועות האחרונים בגלל זה. ברגע שנסגור את ההזמנה והמחיר של השומשום מחו"ל, נדע כמה זה עולה לנו ואז נדע בכמה להעלות את המחיר לקמעונאים. צפויה עליית מחירים של 40%-20%, כי לא נוכל לספוג את זה הפעם".

 

אברהם מימון מתבליני מימון אמר ל-ynet: "המחירים של השומשום עלו לנו ב-35%-40%. זה מאוד משפיע עלינו, מפני ששומשום זה מוצר מוביל אצלנו והוא חסר בעולם. אנחנו לא קונים מהודו אלא מאפריקה, אבל כשחסר מוצר לא משנה מאיפה קונים אותו: מחירו יעלה. אנחנו בתהליך של לנסות להעלות את המחיר לרשתות, אבל יש רשתות שאנחנו סגורים מולן במחירונים קבועים. בנוסף, הקמעונאים לא כל כך ששים להעלות את המחיר. בינתיים אנחנו סופגים, אבל אנחנו בתהליך של העלאת מחירים".

ספקי השומשום מתכוונים להגיש מחירונים חדשים אך הקמעונאים לא ששים להעלות מחירים (צילום: נעמי אבליוביץ') (צילום: נעמי אבליוביץ')
ספקי השומשום מתכוונים להגיש מחירונים חדשים אך הקמעונאים לא ששים להעלות מחירים(צילום: נעמי אבליוביץ')

 

כמה מיצרניות הטחינה הגולמית כבר העלו מחירים

התייקרות השומשום משפיעה גם על שוק נוסף וחביב במיוחד על ישראלים: טחינה גולמית. ג'וליה זהר מטחינת אל ארד, אמרה ל-ynet: "אנחנו חייבים להעלות מחירים אחרת נהיה בהפסד. הטחינה תלויה מאוד במחירי השומשום, כי זה הרכיב העיקרי בה, רכיב של 100%. המחירים עלו לנו לאחרונה בעד 50%. לא היה דבר כזה. מ-1,200 דולר ל-1,900 דולר לטון. אנחנו מתלבטים בכמה להעלות את המחיר לקמעונאים. עוד לא החלטנו, אבל לא נעלה ב-50% זה בטוח.

 

"לצערנו המחירים עלו כיוון שהיבול בהודו, שמהווה 40% מהשוק, לא טוב השנה. ברגע שיש מחסור בהודו, ההודים והסינים פונים לאתיופיה, ובאתיופיה, שם אנחנו קונים, כי השומשום ההודי לא מתאים לטחינה, מעלים את המחירים. הממשלה שם נותנת להם את הגב לכך כי הם צריכים כסף זר. ככה זה מתגלגל לשוק שלנו. הטחינה מהווה 75% ממחיר עלות הייצור של טחינה גולמית. אז כרגע אנחנו בבעיה. אני מקווה לסגור קודם את ההסכמים שם ואז לראות בכמה נעלה את המחיר לקמעונאים".

 

אלה הסכמים לשנה?

"בדרך כלל אלה הסכמים לשנה. השנה לא נוכל לצפות לסגור לשנה במחירים הכל כך גבוהים האלה. זה מצער כי היו לנו שנתיים רגועות. אמנם המחיר לא חזר ל-900 דולר ו-800 דולר לטון כפי שהיה בעבר, אבל הגיע ל-1,200, 1,300 דולר ועכשיו המחיר כמעט מגיע לאלפיים דולר".

 

טחינה (צילום: מירב קריסטל)
טחינת אל ארז. "חייבים להעלות מחירים אחרת נהיה בהפסד"(צילום: מירב קריסטל)

יש ספקי טחינה שכבר העלו מחירים. יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת אחוה, שמייצרת ומשווקת טחינה גולמית וחלבה תחת המותג שלה ותחת מותגים פרטיים, מסר כי החברה צמצמה הנחות לקמעונאים - מהלך שמשמעו העלאת מחירים. "כיוון שטחינה מיוצרת מחומר גלם אחד בלבד שמחירו עלה משמעותית, ההערכה היא שזה יבוא לידי ביטוי במחיר המוצר ונראה יצרני טחינה המעלים מחירים. אנו נמשיך להציע מחיר אטרקטיבי ושווה לכל נפש, בכל סיטואציה, בכל זמן ובכל מחיר של חומר הגלם".

 

יעקב כהן מטחינת הר ברכה אמר לנו שהוא כבר העלה מחירים, אבל זה לא מספיק. "כבר לפני חודשיים העלינו מחירים לקמעונאים ב-5% ולא נעים לנו שוב להעלות להם מחיר. אז אנחנו מחכים לראות מה יקרה למחירים אולי יעלו עוד אולי יירדו. וכרגע יש מחסור. אנחנו מחכים לעונה החדשה שתתחיל וכרגע סופגים.

 

"השומשום באתיופיה מובל בימים אלה במעברי הגבול במשאיות משוריינות. המחירים עלו לנו ב-400-300 דולר ל-1,900 דולר לטון. כל שנה יש לנו בור בתקופה הזאת של סוף השנה, בה נוצר מחסור מדי שנה והשנה המחסור גדול מהרגיל. זה כאילו שלקחנו רכב חדש ואנחנו יכולים לנסוע מהר אבל הכביש חסום ואין לנו מה לעשות".

טחינה (צילום: מירב קריסטל)
טחינת הר ברכה. כבר העלו מחירים בכ-5%(צילום: מירב קריסטל)
 

בשוק אמרו ל-ynet שגם טחינה בארכה ביקשה להעלות מחירים, אך מהחברה לא נמסרה תגובה.

  

בסלטי חומוס לא צפויה התייקרות. בינתיים

ספקי הטחינה הגולמית לא רק מוכרים טחינה, אלא גם משווקים אותה למסעדות, חומוסיות, פלאפליות ולחברות הסלטים. טחינה היא רכיב דומיננטי בסלטים, בעיקר בסלטי חומוס וסלטי טחינה וסלט חצילים בטחינה. ליצרני הסלטים כבר הגיעה עליית המחירים, אך אצלם היא מתונה יותר, שכן הם קונים מהיצרנים טחינה גולמית ולא שומשום - שבו עיקר ההתייקרות.

 

עמי גינצבורג מסלטי שמיר, חברה שמייצרת תחת המותג שלה וכן למותג הפרטי של שופרסל, אמר ל-ynet: "המחירים עלו, אך עבורנו זו עליית מחירים של פחות מ-10%. כרגע אנחנו לא מעלים מחירים, אבל במוצרים שנפסיד בהם כסף - כנראה כן נעלה מחירים".

 

בשטראוס, שמשווקת את סלטי אחלה, אמרו ל-ynet: "בחודשים האחרונים חלה עלייה במחירי הטחינה הגולמית אותה רוכשת שטראוס. כפי שהתחייבנו לפני מספר חודשים אנו עושים ככל שביכלתנו לספוג עליית חומרי גלם מבלי לייקר את המוצרים ולכן אין כרגע כל כוונה להעלות מחירים". לשאלה בכמה עלו מחירי הטחינה, ענו בשטראוס: "ההתייקרות היא משמעותית 10%-15% בחודשים האחרונים".

 

בסלטי צבר של אסם, שהודיעה על העלאת מחירים היום, אמרו ל-ynet שאכן מחירי הטחינה עלו לאחרונה, אך בחברה אין כוונה להעלות מחירים.  





חומוס אחלה (יח
חומוס אחלה. למרות התייקרות של עד 15% בטחינה - לא מעלים מחירים(יח"צ שטראוס)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים