שתף קטע נבחר

שואבי האבק של שיאומי עולים ליגה

בדקנו שני שואבי אבק של שיאומי, אלחוטי ורובוטי, שמתחרים בשני המותגים הפופולריים - איירובוט ודייסון. הטכנולוגיה חדשנית והמחירים ברצפה, אבל יש משהו אחד שבשיאומי פשוט לא מצליחים לשחזר

המותג הסיני שיאומי כבר מוכר היטב בשוק הישראלי. בשנים האחרונות הוא חודר אל השוק בנחישות רבה, מונע על ידי טכנולוגיה שאינה נופלת מזו של מותגים מערביים או קוריאניים, ועל ידי רמת מחירים שנופלת בהחלט מתחת למתחרים. אם פעם המונח "מוצר סיני" היה שם נרדף למכשיר רעוע וזול, שיאומי, וואווי ועוד מספר חברות הצליחו ללמד אותנו שיש דבר כזה - מכשיר איכותי וזול.


שואבי אבק שיאומי (צילום: ynet)
ויאומי שהוא שיאומי. ריבוי מותגים(צילום: ynet)

הבעייה עם שיאומי, שהיא מתעקשת להתנהג לא כמו שמצפים ממנה. למשל, היא לא רואה במותג שלה נכס מרכזי, שאותו יש לקדם בכל מחיר. אצל המתחרות זה יותר ברור: פיליפס זה תמיד פיליפס, סמסונג זה תמיד סמסונג. אבל שיאומי זה לא רק שיאומי, זה גם ויאומי, רדמי, רובורוק, רוידמי, דרימי, ג’ימי ועוד ועוד. בחלק מהמקרים מדובר במותגים לשוק נמוך, במקרים אחרים מותגים שמיועדים לשווקים גיאוגרפיים מסויימים, מוצרים של חברות בנות וחברות ששיאומי רכשה, ולפעמים גם מוצרים של חברות סיניות אחרות, שרק משווקות על ידי שיאומי.

 

שואבי אבק שיאומי (תמונה: יח
שיאמי. מקורקינט ועד מברשת שיניים(תמונה: יח"צ)

 

מילא פיזור המותגים אבל שיאומי נוהגת גם בפיזור מוצרים תחת המותג העיקרי שלה – Mi. בין מכשירי Mi אפשר למצוא כמובן סמארטפונים, שממוקמים בצמרת הטכנולוגיה העולמית, אבל גם קורקינטים חשמליים, מצלמות רכב, מצלמות אבטחה, צמידי כושר דיגיטליים, משקל גוף, קומקום חשמלי, כלי לבישול אורז, כירת אינדוקציה, מברשת שיניים חשמלית, מטהר אוויר חכם, מנורות ונורות, אפילו תיקי גב, מוט סלפי ורכבת חשמלית מעץ. רשימה חלקית בלבד. כולם זוכים לתואר "חכמים" וכולם מחוברים לאקוסיסטם של שיאומי באמצעות אפליקציית Mi-Home.

 

זו הסיבה שניגשתי לסקירה של שני מוצרי השאיבה החדשים של שיאומי בחשדנות מסויימת. האם חברה שיורה לכל הכיוונים מסוגלת לשמור על רמה טכנולוגית נאותה, ובמיוחד בתחום עתיד טכנולוגיה מתקדמת כמו זה, בהשוואה לחברות שמתמחות רק במוצרי שאיבה ומפתחות את הטכנולוגיה כבר שנים ארוכות - איירובוט ודייסון?

 

שואבי אבק שיאומי (צילום: ynet)
שואב אבק שיאומי. עולה על קודמיו(צילום: ynet)

 

שואב האבק האלחוטי Mi Handheld Vacuum Cleaner מגיע לחנויות בישראל בהמשך לשורה ארוכה של שואבים אלחוטיים דמויי דייסון, אחדים מהם תחת מותגים השייכים לשיאומי, אבל זה הראשון שנושא את שם שיאומי בגאווה. מדובר במכשיר שעולה על קודמיו בכל המדדים, כולל מנוע ציקלוני בעל 9 קונוסים ומהירות סיבוב של עד 100,000 סל"ד, ראשי שאיבה ממונעים שאינם מחלישים את עוצמת השאיבה, עם ראש מברשות וראש משטח "פלאפי" רך, סוללה שמאפשרת זמן עבודה של עד 30 דקות, מטען קיר ומעמד לחיבור על הקיר. כל התכונות שיש לרולס-רויס של התחום – הדייסון.

 

שואבי אבק שיאומי (צילום: ynet)
ראש פלאפי רך(צילום: ynet)

 

ההתנסות במכשיר היתה ראויה לציון: הוא קל משקל ונוח לתמרון, שואב היטב ולאורך זמן, וגם הרעש שהוא משמיע נשמע סביר לגמרי. אין ספק שמבחינה טכנולוגית מדובר בקפיצת דרך משמעותית עבור שיאומי. קצת יותר קשה לומר זאת על איכות הפילטר, שאמור למנוע השתחררות חלקיקים, ולו גם הדקים ביותר, לחלל האוויר, ובכל זאת שיחרר מעט ריחות לא נעימים לאוויר. המנוע, שמתניע קצת באיטיות, מזכיר שאולי לא הושקעו בפיתוחו מאות שנות אדם, כמו אצל המתחרה הבריטי. אבל תג מחיר של 1,200 שקל, כמחצית ממחירו של הדיייסון, עשוי בהחלט להקל על החלטת הקנייה.

 

שואבי אבק שיאומי (תמונה: יח
ויאומי. מתמחה ב-IoT(תמונה: יח"צ)

 

במקביל לשואב האלחוטי מציגה שיאומי גם שואב רובוטי חדש - VIOMI V2. מדובר במכשיר מתוצרת חברת Viomi Technology הסינית, שמתמחה בטכנולוגיה ביתית משולבת אינטרנט של הדברים (IoT) כמו מקררים עם תקשורת 5G, מטהרי אוויר, מחממי מים ועוד. שיתוף הפעולה בין שתי החברות מכניס את השואב הרובוטי החדש לאקוסיסטם של שיאומי, ומאפשר לה להתמודד בתחום הטכנולוגי המתקדם במיוחד הזה.

 

ואכן, ה-V2 מציג תכונות שנמצאות בחזית הטכנולוגיה: יכולת שטיפה לצד יכולת שאיבה, חיישני לידר (LiDAR) שמשתמשים בטכנולוגיית רדאר לזיהוי הסביבה בדומה לטכנולוגיה של מכוניות אוטונומיות, מעבד מתקדם שמאפשר למפות את הבית, לזהות מכשולים מורכבים ואף להקים קירות וירטואליים שמונעים כניסה של הרובוט למקומות שאין לו מה לחפש בהם. כל הטכנולוגיה הזו נשלטת מהאפליקציה של שיאומי, שמאפשרת שליטה מתוחכמת בביצועי השואב.

 

שואבי אבק שיאומי (תמונה: יח
מנגנון שאיבה ושטיפה(תמונה: יח"צ)

 

גם כאן הפעלת המכשיר היתה פשוטה ואינטואיטיבית. עמדת העגינה מוקמה בפינת הסלון, ובלחיצת כפתור השואב יצא לדרכו כשהוא ממפה את כל החדרים בקומת המגורים ביעילות קפדנית, מפזז עם המברשת המסתובבת בינות רגלי כיסאות ומתחת לספות, ובונה בתוך כך היטב את מפת הניווט. המכשיר מצוייד במשאבת מים שמאפשרת לווסת את קצב השימוש במים ואף לעצור את הזרימה כשצריך. הסוללה מספיקה לשעתיים עבודה וכשהיא מתרוקנת השואב חוזר לעמדת העגינה, נח ונטען.

 

שוק השואבים הרובוטיים בישראל רוחש פעילות, ושלא כהרגלה - שיאומי לא יכולה להציג כאן מתחרה זול מכולם. השואב האחר שהיא מציעה, תחת המותג שלה - Mi Robot Vacuum, גם הוא אינו מהזולים בשוק. ה-V2, שמוצע במחיר של 1,800 שקל, ממקם את שיאומי בשוק חדש עבורה: תחרות על טכנולוגיה מתקדמת ולא בהכרח על מחיר זול. עם זה, מחירו של ה-V2 הוא עדיין כמחצית מזה של הדגמים המתקדמים של איירובוט, מותג העל של התחום.

 

שואבי אבק שיאומי (צילום: ynet)
מתמודד בשוק האיכותי, לא הזול(צילום: ynet)

 

ואחרי כל זה, האם כדאי לרוץ ולקנות שואב של שיאומי? מבחינת התכונות והביצועים, בהחלט כן. אבל התשובה המלאה נעוצה כנראה גם בתחום הפסיכולוגי. יש תופעה מעניינת בקטגוריית שואבי האבק, שונה מקטגוריות אחרות בשוק מוצרי החשמל: הערצה, אולי סגידה, למותגי העל דייסון ואיירובוט. כאילו הבעלות על מותג-על מלווה בסוג של הגשמה עצמית, משהו שמאפיין גם את הסמארטפונים מדגמי פרימיום, אבל לא מקררים או טוסטרים. אחרי התנסות עם שואבי האבק של שיאומי אפשר לומר ששיאומי הצליחה לצמצם את הפער הטכנולוגי. מה שהיא לא מסוגלת בינתיים לשחזר, זה את הנהרה שזורחת על פני מי שנוטלים לידיהם את הדייסון.

 

יבואנית שיאומי לישראל, קבוצת המילטון, בונה בהתמדה את האימפריה של שיאומי בישראל, עם רשת חנויות ומערך תמיכה ושירות. הפוטנציאל של המותג ברור גם להם וגם למתחרים. הפער הטכנולוגי בין המוצרים הסיניים לבין המתחרים שלהם הולך ונסגר, ולעומתו המתחרים מתקשים מאוד לסגור את פער המחיר כלפי מטה. האקוסיסטם של שיאומי עשוי להציג תחרות אמיתית מול האקוסיסטם של גוגל, אפל או סמסונג ומה שנותר לנו להחליט זה אם עכשיו הזמן להצטרף לאקוסיסטם הזה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ynet
שואב רובוטי ויאומי
צילום: ynet
מומלצים