שתף קטע נבחר

כביש בטוח

חג הפסח מגיע, ועמו נפתחת כמעט-רשמית עונת הטיולים המוטוריים בישראל. אז כדי שתשרדו בשלום את מאות הקילומטרים ועשרות הפקקים - צרור עצות מעשיות. נסיעה בטוחה

תקינות הרכב עצות מעשיות לנהג לנוהגים לטייל 

זה יהיה מתיש, וארוך, ומלא סבל ללא מעט מאתנו. לא רק בדרך לליל הסדר אצל הדודה מרים בנתניה, או בסופו של הסדר בדרך למיטה. גם ביום המחרת, בדרככם להביט בתפרחתו משובבת הנפש של צמח מרהיב, או סתם בכיוון המשוער של המנגל המשפחתי. ותאמינו לי, זה יהיה גרוע גם בחג המולד, ובוודאי בעונת החופש של הקיץ. כי ככה זה, כבישי מדינת ישראל אינם מסוגלים לתעל את כל המסה המוטורית ללא בלגאן מתבקש.

 

אבל אם את הסבל אנחנו לא יכולים לבטל לגמרי, הרי שלפחות בשני מישרוים יש לנו מה לעשות. ראשית, אנחנו יכולים להפוך אותו נסבל יותר בעזרת עצות מועילות, ובעיקר אמצעי הגנה. וחוץ מזה, אנחנו יכולים לספר לכם כיצד  להפוך את כל מאות הקילומטרים שתעברו בקרוב לבטוחים יותר. שווה, לא?

 

ולבסוף, הקיץ עומד כבר בפתח, אם שמתם לב או לא. ולמרות ש"הכן רכבך לחורף" הוא מבצע שנתי עם הרבה יותר יחסי ציבור, גם "הכן רכבך לקיץ" שווה התייחסות רצינית ומעמיקה. ודווקא עכשיו, כשעוד לא חם מדי, כדאי לנסות ולהכין את הרכב המשפחתי לקראת החודשים הקשים שהוא עומד לחוות. אחרי הכל, קיץ ישראלי הוא לא עניין של מה בכך...

 

ובכן, לפניכם מספר פעולות בסיסיות, שיעזרו לכם ולרכב לעבור את הזמן הקרוב בשלום. אם זה החג הבא עלינו לטובה, או החודשים הלוהטים שבדרך, או סתם, בטיחות שוטפת שכדאי לתת עליה דעת.


פורסם לראשונה

 

תקינות הרכב
1. צמיגים: נכון, סכנת החלקה בכביש רטוב גדולה יותר מזו בכביש יבש. אלא שחודשי הקיץ לא פותרים אותנו מהקפדה על הגומי שמסיע אותנו ממקום למקום. ראשית, גם בקיץ אנו עלולים לפגוש אספלט חלק. אם מכיוןן שעיריית תל אביב החליטה להשקות את איי התנועה לפתע, או כי סתם ירד גשם.
 
ועוד לא הזכרנו שכבות אבק, לכלוך וסתם פסולת - כולם עלולים הרי למנוע מצמיגי המכונית אחיזה מלאה בכביש. צריך גם להזכיר כי חודשי הקיץ המלהיטים את האספלט, גורמים בלאי מואץ במיוחד לצמיגי הרכב? לא צריך. צריך לספר שצמיג טוב יעניק יכולת פנייה, בלימה והאצה משופרת בכל מקרה? כנראה שגם את זה אתם יודעים.
 
עכשיו, אחרי שהשתכנעתם כנראה כי הצמיג חשוב גם בקיץ, הגיע הזמן להסביר מה אתם נדרשים לעשות. בעיקרון, תמיד מומלץ לגשת לאיש מקצוע עליו אתם סומכים, כדי שיבדוק וימליץ. ובכל מקרה, מראה עיניים יכול לעשות כאן נפלאות. זאת אומרת, עיניכם אתם. בדיקת מצב הגומי מפעם לפעם אינה כרוכה במאמץ מיוחד.
 
בדקו למשל האם יש סדקים כלשהם בדופן, הנובעים מהתיישנות או מפגיעה כלשהי. שימו לב - ובצמיגים קדמיים אותם ניתן לסובב הצדה זו אינה בעיה - אם סוליית הצמיג אינה "מעוטרת" חלילה במסמרים שננעצו. בדקו כמובן את לחץ האוויר המומלץ. בכל מקרה. ואם יש צורך, אל תהססו להחליף לצמיגים חדשים, לאחר שתבדקו היטב (מישהו אמר פורום מכוניות) היכן ניתן לרכוש אותם במחיר הזול ביותר.
 
ובאותו עניין. אם וכאשר החלטתם להחליף צמיגים, זכרו מספר נקודות חשובות. ראשית, החוק קובע כי יש לשמור על מידות צמיג אותן קבע היצרן. כל שינוי, אפילו יהיה קטן ביותר, ישפיע מיידית על הרכב - לרעה בדרך כלל. גם סוג הצמיג (תרכובת הגומי) הוא בעל משמעות, יעודו ואפילו היצרן. נסו לכן לשמור על יצרן בעל שם מוכר, עם גודל ויעוד מקורי.
 

2. מערכת אוורור/מיזוג: המזגן יעבוד קשה בחודשים הקרובים, ויתכן שכבר בחג הקרוב. לכן, מומלץ לבדוק ולנקות כבר היום את פתחי האוורור מלכלוך שהצטבר, ולבטח לא להזניח את מערכת המיזוג. ראשית מומלץ להפעיל את המערכת לזמן מה, ולבדוק כיצד היא מתפקדת. חושדים כי המזגן חלש מעט? יש אין ספור מקומות המתמחים ב"מילוי גז" למערכות המזגן ברכב.

 

3. מצבר: בקיץ מוטל על מערכת החשמל עומס לא קטן מזה עמו היא מתמודדת בחורף. מצבר שאיבד את נעוריו עלול לסיים את חייו ללא כל התראה. בדיקת המצבר יכולה להתבצע כמעט בכל מוסך או ברשתות המתאימות. כדאי לכם לדעת מה אורך חייו. אם אינו במצב תקין, הפתרון אחד - החלפה.

 

4. מערכת קירור המנוע: כמובן, יש לבדוק כי לא חסר נוזל במצנן. במצב תקין, אין סיבה לאבד חלק מנוזלי המערכת. אך מה לעשות, ולעיתים זה קורה בכל זאת. בדיקת מפלס הנוזל במיכל העיבוי - השקוף בדרך כלל - יכולה להתבצע עצמאית. אם נדרשת תוספת כדאי לטפל מיד, אך בהמשך לפקוח עין. לעולם אין להשתמש ברכב ללא כמות נדרשת של נוזל צינון, בודאי לא כאשר מד החום מאותת על בעיית חום.

 

5. מגבים: תתפלאו, אבזר חשוב מאד, גם בקיץ. רבים מתעלמים מכך, שהרי בקיץ לא יורד גשם. טעות כמובן. המגבים לא נועדו לנגב את טיפות הגשם, אלא לשמור על שמשה קדמית נקייה מהפרעות. מדובר כמובן גם בענן יתושים על כביש החוף, כמו-גם אבק שהצטבר מנסיעה לצד מחצבה, או אפילו הפרשות ציפורים. יש אם כן לדאוג למגבים תקינים ונוזל שטיפה - רצוי עם מעט סבון לייעול פעולת הניקוי.

 

חזור למעלה
עצות מעשיות לנהג
1. רק צל: אתם ודאי יודעים כי חנייה מתחת לשמש קופחת מעלה את חום חלקי הפלסטיק בתא הנוסעים לטמפרטורה גבוהה מאד. שלא להזכיר את גלגל ההגה בו לא ניתן אפילו לגעת. כיסוי שמשה ייעודי דורש אמנם מספר שניות התעסקות, אך מונע חריכת כפות ידיים ושומר על טמפרטורה נמוכה יותר, גם בתוך הרכב. בנוסף יהיה קל ומהיר יותר לקרר את חלל הרכב לפני הנסיעה. אם אפשר, כדאי גם להותיר חריץ קטן באחד החלונות לצורך אוורור נחוץ.
 

2. לא יחפים: עונת הקיץ מוצאת את בני ישראל נוהגים לא פעם עם סנדלים, כפכפים רפויים ובלא מעט מקרים אפילו יחפים. וזה לא טוב, ממש לא טוב. כאשר הרגל על הדוושות אינה נתמכת היטב, ואינה מבודדת על-ידי שכבת מגן הולמת, היא עלולה להחליק, להפגע, ובכל מקרה שלא לבצע את העבודה כנדרש. זאת אומרת, היא יכולה לא רק להחליק הצדה כאשר היא חייבת לבלום בחוזקה, אלא גם לבלום כאשר היא צריכה להאיץ.

 

חשבו גם על מה עלול לקרות כאשר סנדל רפוי נתפס בשתי דוושות יחד. לכן, כדאי בכל מקרה לנהוג עם נעליים רכוסות היטב, גם אם בחוץ מאד חם. תמיד אפשר לוון את המזגן לכיוון הרגליים... ובכל מקרה, לא יחפים. תאמינו לנו, אתם לא רוצים לגלות שכף הרגל לחה מזיעה, בדיוק בעת שנדרשת בלימת חירום.

 

3. לשתות הרבה: נסיעות ארוכות בתא נוסעים ממוזג היטב, מייבשות את הגוף במהירות שיא. גוף יבש אינו מגיב היטב, וכאב ראש מציק לבטח אינו מוסיף לבטיחות. כדאי לכן תמיד לצאת לדרך לפחות עם בקבוק מים מינרליים לכל נוסע. עם זאת, אנו ממליצים כי הנהג ישתה רק בעת מנוחה, ולא כאשר הוא נוהג את הרכב... 

 

4. משקפי שמש: שימוש במשקפי שמש אינו רק עניין של אופנה ומראה "קולי". נהיגה ארוכת-טווח ללא הגנה לעיניים תגרום לעייפות שרירי העין, כאבי ראש ובכל מקרה ירידה משמעותית ברמת הריכוז וביכולת הזיהוי. כך שבאמת, שימוש במגן לעיניים הוא עניין חשוב ומאד מומלץ. רק הקפידו על משקפי שמש שלא יעמיסו על גשר האף או צדי הגולגולת.

 

5. יבשים תמיד: השתדלו שלא להיכנס למכונית כאשר אתם רטובים - כמו לאחר שחייה קלה בבוקר או רחצה לילית רומנטית. זה לא רק לא נוח, אלא זה מחייב לא פעם גם מגבת על המושב. וזה כבר לא בטוח. ובכלל, הקפידו לנהוג ברכב במצב הנוח ביותר עבורכם.

 

6. ביגוד הולם: נכון, בחוץ ממש חם, ואתם יודעים כי תזיעו כהוגן ברגע שתצאו מהרכב. בכל זאת, את מלאכת הנהיגה בצעו כאשר אתם לבושים היטב. זאת אומרת, דואגים למשל שצינת המזגן לא תקפיא אברים חיוניים. שזיעת הרגליים תספג בגרביים, שהחולצה תהיה אוורירית מספיק, אך לא מסורבלת ומטרידה יתר על המידה.

 

חזור למעלה
לנוהגים לטייל
ואחרון, אך לא פחות חשוב, מספר עצות לאלה העומדים לבלות שעות ארוכות בכבישים. כבר בחג הקרוב כמובן, אך לא רק.
 

1. לא כבד: כולנו מכירים את הבעיה. ארוחת הסדר (או כל ארוחה חגיגית אחרת) מסתיימת בשעת ערב מאוחרת, כולם נגררים בקושי למכונית, ועכשיו צריך לנהוג זמן רב. וגם אם המרחק אינו גדול במיוחד, תמיד עלולים לפגוש פקקים בדרך. כך שצריך לקחת זאת בחשבון, ומי שאמור לנהוג, מוטב לו כי ישמור על בטן במצב סביר.

 

2. אלכוהול: כוסית אחת? לא נורא. יותר מזה, בשום פנים ואופן לא. למרות שחג ולמרות שכולם שותים, הנהג אינו יכול להרשות זאת לעצמו. גם אם מדובר במבוגר אחראי ולא בצעיר הולל ופוחז. לא שותים לפני שנוהגים, נקודה. גם לא מעט, סימן קריאה.

 

3. שעת נהיגה: אין לאכול מאכלים "כבדים" מדי, כדאי לנוח היטב לפני, ולהשתדל לנהוג בשעות קרירות יחסית. בוודאי שמומלץ, למי שיכול להרשות לעצמו לפחות, לוותר כמובן על שעות העומס. יש לשמור על רמת נוזלים גבוהה, ומומלץ שלא להתאפק יתר על המידה...

 

4. לטווח ארוך: נהיגה ארוכת-טווח שוחקת מאד את עצמות ושרירי הנהג והנוסעים. לאלה האחרונים קל וטבעי הרבה יותר לנוע במושב, הנהג אינו מסוגל לעשות זאת באותה נוחות. הפתרון כאן הוא עצירה להפסקות מדי פעם, יציאה מהרכב והפעלה קלה של הגוף הצפוד. חוץ מזה, גם בזמן הנהיגה - מעט אמנם- ניתן לנוע מפעם לפעם. בעיקר לדאוג שהפרקים לא "יתייבשו". אפשר להניע מעט את הראטש לפנים ולאחור, ימינה ושמאלה, כמובן שרק כאשר אין שום רכב אחר בסביבה והמהירות הולמת.

 

5. תעסוקה: במידה והמכונית בה אנחנו נוהגים עמוסה לעייפה גם מאחור, ובעיקר כאשר מדובר בילידם חסרי מנוח, מומלץ כמובן למצוא תעסוקה הולמת. כדאי רק לוותר על כאלה הדורשים פעילות גופנית נמרצת, ובאותה הזדמנות להשאיר בבית גם משחקים עם פוטנציאל התלקחות מריבה גבוה. במקום, אפשר להוציא מה"בוידם" את כל משחקי החברה המתאימים. מישהו אמר "ארץ-עיר"?

 

6. דע את הדרך: תמיד כדאי לתכנן מראש מסלול, כל מסלול, בעיקר כשמדובר בנהיגה של מספר שעות לאזור לא מוכר בארץ. שינון הכבישים/צמתים מתאימים יגזול בדיוק מספר דקות, ומומלץ אפילו לכתוב אותם לפי הסדר, כדי שהנוסע יוכל לעזור בעת הצורך. זה יחסוך לא רק זמן, אלא עשוי גם לנטרל מריבות קולניות.

 

7. בדיקה מקדימה: לפני נסיעה ארוכה מומלץ בחום לבדוק את כל מערכות הרכב ואמצעי החילוץ היעודיים. תמיד טוב שיש אוויר בצמיג החליפי, שיודעים היכן ממקום המגבה (ג'ק), שיש מפתח מתאים, מברגים נחוצים, משולש אזהרה, מטפה כיבוי, נורות חליפיות, כפפות עבודה וכיוצא באלה אמצעים נחוצים.

 

והכי חשוב, נסיעה נעימה, בטוחה ושלווה.

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון YNET
הקיץ מגיע...
ארכיון YNET
כדאי לבדוק את הצמיגים...
את מערכת האיוורור...
וגם את זו של הקירור
תזכרו שסנדלים וכפכפים לא תורמים ליכולת השליטה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים