שתף קטע נבחר

הרב כדורי הורה לגמליאל: אל תתפטר מהכנסת

הקרב בין הרב יצחק כדורי לבין הרב עובדיה יוסף עלול להפוך לראשונה לקרב גלוי. מועצת החכמים, בראשות הרב עובדיה, הורתה לח"כ גמליאל להתפטר מהכנסת. הרב כדורי חתם על מכתב סותר: "אני מבקש ממך לא לתת יד לכל אלו אשר מבקשים ממך לפרוש". ועוד בפרשת השבוע: המנהיג הליטאי, הרב שטיינמן, מותקף בפשקווילים על שאיפתו לשלב נשים חרדיות בהיי-טק; גם מתנדבי זק"א סופגים אש על השתתפותם בטקס הזיכרון להרוגי אסון ורסאי

קרב הענקים בין הרב עובדיה יוסף לרב יצחק כדורי עלול להפוך לקרב גלוי. לראשונה יוצא זקן המקובלים, הרב כדורי, נגד החלטה מפורשת של מנהיגה הרוחני של ש"ס.
לפני פחות משבועיים נשלח לחבר הכנסת הרב אריה גמליאל מכתב הדורש ממנו להתפטר מהכנסת. המכתב חתום על-ידי חברי מועצת החכמים, ובראשם נשיא "המועצה", הרב עובדיה יוסף.
ביום חמישי האחרון, לאחר התלבטות קצרה ("אם יבוא חכם עובדיה מה אני אגיד לו?") חתם הרב כדורי על מכתב המיועד לחבר הכנסת גמליאל, אשר בו הוא אוסר עליו למעשה למלא את הוראתו של הרב עובדיה יוסף.
בין היתר נכתב במכתב: "אני מבקש ממך לא לתת יד לכל אלו אשר מבקשים ממך שתפרוש מפעילותך בתנועת ש"ס ומהכנסת. אני מורה לך להמשיך בפעולותיך הכבירים שפעלת בהם עד היום". דובר ש"ס, איציק סודרי, מסר בתגובה כי: "נציגי ש"ס ופעיליה כפופים להחלטות מועצת החכמים בלבד, נקודה". סודרי הוסיף כי "עם זאת אנו מוקירים ומעריכים את הרב כדורי ואת עמדותיו".
לא ברור עד כמה ירחיקו אנשי חצרו של הרב כדורי עם הצהרת העצמאות, שכן הם עצמם קצת נבהלו מהצעד הקיצוני שנקטו, ולא התלהבו מפרסום העניין. ח"כ גמליאל עצמו "ברח" בתחילת השבוע לחו"ל, כדי שלא יוכלו להעביר לו את מכתב הפיטורין של מועצת החכמים.
בתוך שלל המריבות בש"ס, נרשם השבוע גם פיוס משמעותי. הרב עובדיה יוסף הגיע בעצמו לבית המדרש "יחווה דעת", כדי ליישר את ההדורים עם בנו, הרב דוד יוסף. זאת לאחר המתח ששרר ביניהם לאחר התקרית, שבעקבותיה טען האחרון כי אחיו, הרב משה יוסף, תקף אותו פיזית. מקורביו של הרב דוד יוסף מסרו כי בעקבות הפיוס הוא שוקל לחזור בו מכוונתו להגיש תלונה כנגד אחיו הצעיר.

הרב שטיינמן עם הפנים להיי-טק

החשש בציבור החרדי מפני פריצת חומות הבידול של הקהילה החרדית הוביל לשורת התקפות קשות נגד המנהיג הליטאי, אהרון יהודה לייב שטיינמן, שתומך במהלך שיאפשר לנשים חרדיות ללמוד ולהשתלב במקצועות היי-טק. לאחרונה אף נשלחו שליחים מטעמו למשקיעים בארץ ובחו"ל, כדי שיקדמו יוזמה להקמת חממות היי-טק ובתי תוכנה שיוקמו בריכוזים חרדיים עבור נשים חרדיות.
הרב שטיינמן (86) הוא אחד משני הרבנים החשובים ביותר בהנהגת הציבור הליטאי היום. לאחר שנות מנהיגותו של הרב שך - מי ששימש כשומר הסף של היהדות החרדית, עמל קשות על ביצור חומות הגטו החרדי וניהל מלחמות אידיאולוגיות גדולות - מתאפיינת מנהיגותו של הרב שטיינמן בליברליות גדולה יותר, ובניסיון לתת תשובות פרקטיות לצורכי הציבור החרדי. הרב שטיינמן הוא הדמות הרבנית הבכירה ביותר המעניקה תמיכה שקטה לפרוייקט הנח"ל החרדי.
בשל הבעיה במציאת מקומות עבודה לנשים חרדיות, ובשל העובדה שהמקצוע היחידי שנלמד בסמינרים החרדיים לבנות הוא הוראה, התיר הרב שטיינמן לפני מספר שנים הכנסת מקצועות עכשוויים לסמינרים החרדיים לבנות, לצד לימוד ההוראה המסורתי. בימים אלה גובר המאמץ, שנעשה באישורו, להקים מסלולי לימודים לנשים חרדיות, שייאפשרו להן לעסוק במקצועות ההיי-טק.
מתברר שהיוזמה הזו מפחידה גורמים מסוימים בציבור החרדי, שהפיצו בשבוע שעבר פשקווילים (כרוזים) בהם מכונה הרב שטיינמן "משכיל", "רפורמי" ומושווה לאבי הציונות הדתית, הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
בפשקוויל מוגדרת פעילותו של הרב שטיינמן כ"תורת ריפורם חדשה המנוהלת על ידי המשכיל והמנהיג החדש מבני ברק". שטיינמן זוכה לביקורת קשה גם על כך שאינו נאבק בחילונים על-פי האידיאולוגיה של "אוהבי ה' שנאו רע" ו"משנאיך ה' אשנא ובמתקוממיך אתקוטט".
בפשקווילים נכתב על פעילותו של הרב שטיינמן כי "גם מי שהחכמה ממנו והלאה די לו להציץ מן החרכים לראות במבול הגדול ששוטף ומוביל המנהיג החדש להתבוללות גמורה בחברה החילונית".
גם בעניין תמיכתו בנח"ל החרדי מגנה אותו הפשקוויל וכותב "על העברה על הדת הנעשית בנח"ל החרדי ומאות בחורים נשקעים יום יום לטומאה ותועבה וההשתקה הרועמת המובלת על ידי המנהיג הבני-ברקי בזדון לבו ופרי ההשכלה שינק ממשכילי שוויץ".
הפשקוויל מבטיח כי אלו "שלחמו במסירות נפש נגד המשכילים והציונים והרב הלאומי הראשון 'קוק' שהחריב העולם בדרכיו הפסולות, יידעו איך להשיב מלחמה שערה נגד הנהגה זו".

גם נשים חרדיות מעורבות בפולמוס

מעברו השני של הפשקוויל מודפס מכתב תחנונים מרתק שנשלח לרב שטיינמן על ידי מורה בסמינר החרדי לבנות "וולף". המורה מתחננת בפניו שיחזור בו מכוונתו ליצור מסלול לימודים גבוהים לנשים חרדיות. המכתב, שנפתח במלים "הנני הענייה ממעש, מורה בסמינר לבנות בעירנו הקדושה ע"ש הרב וולף זצ"ל, כותבת מתוך בלבול", כתוב בלשון עדינה ("לאחר הסכמת בעלי והתייעצות חברות החלטנו ליטול יוזמה ולכתוב") ומעיד על החשש אמיתי של המורה מכך שנשים חרדיות תעבודנה במקצועות חופשיים, מחוץ למסגרת החרדית, דבר אשר "יוציא את הנשים החרדיות מהמסגרות המצומצמות שלהן כיום, לעולם החופשי הרחב".
הרב שטיינמן נחשב חדשן עבור חברה שחרטה על דגלה את הסיסמה "חדש אסור מן התורה", מבית מדרשו של החת"ם סופר, אבי האורתודוקסיה. אך מקורביו של המנהיג הליטאי ביקשו להדגיש כי אל לו לציבור החילוני לתלות תקוות שמדובר במהפכן חרדי, שמתכוון ליצור שינוי מבני יסודי בחברה החרדית או במעמד האשה. לדבריהם, "כל מטרתו היא ביצור עולם התורה על ידי מתן מענה אמיתי לבעיית מציאת התעסוקה לנשים חרדיות בחממות היי-טק שיוקמו בתוך הריכוזים החרדיים. המטרה היא פשוט לסייע להן למצוא פרנסה, כדי שיתאפשר לבעליהן האברכים שלא להתעסק בבעיות פרנסה והתפנות ללימוד התורה".

המחלוקת סביב פעילותו של ארגון זק"א

החשש ממעורבות יתר בישראליות עולה גם מסיפור אחר: ארגון החסד החרדי זק"א (זיהוי קורבנות אסון), שזכה השבוע לביקורת מרומזת, בשל מעורבות היתר שלו בפעולות החילוץ ב"אסון ורסאי".
ארגון זק"א הפך בשנים האחרונות לאחד מכלי ההסברה השמישים ביותר במכונת התעמולה החרדית. פעילות החילוץ של אנשיו ב"אסון ורסאי", כמו תמונת חובשי הכיפות שהגיחו בכמויות מרשימות מתוך האמבולנסים שהגיעו לסייע באסון, הסבו קורת רוח ומידה של גאווה לרבים בציבור החרדי. אולי לא נעים להודות, אבל מעטים בחברה הישראלית יכולים להתהדר בכמות ימי מילואים דומה לכמות הימים שמבלים אנשי זק"א בפעילות למען הציבור.
אבל חלק מהמסבירנים החרדים כבר שמו לב שיש בפעילות זק"א משום הנמכת חומות הגטו החרדי. התופעה הבולטת ביותר היא יהודה משי זהב, הדמות המרכזית בזק"א. משי זהב שבעבר זכה לכינוי "קמב"ץ העדה החרדית", הפלג הקיצוני והאנטי-ציוני ביותר בציבור החרדי הפך בלא משים לאחד המתווכים הגדולים בין הישראליות לחרדיות.
בכיר ב"דגל התורה" מתח השבוע ביקורת קשה על כך שחברי זק"א השתתפו בטקס שנערך לזכר הרוגי אסון ורסאי. "הם היו צריכים לעשות את המצווה להגיש עזרה, ומייד אחר כך להיעלם", אמר. גם עורך השבועון "המחנה החרדי", ישראל אייכלר, היטיב להבין כי יש צורך בצינון ההתלהבות ומידת המעורבות. אייכלר כתב: "ביום בו התקשורת החילונית תתחיל לשבח את ארגוני העזרה החרדיים, בלי עקיצות וחיפוש חסרונות נדע שתהליך ההתבוללות החרדית בתרבות החילונית נמצא בשלב קריטי".
אייכלר הדגיש כי "יהודי חרדי יוצא לעזור לאחיו רק בגלל שזאת מצווה מן התורה" וקבע כי "כל שיתוף פעולה בין ארגונים שונים, אסור שיטשטש את הגבולות שחלק הקב"ה בעולמו בין הטהור לבין הטמא, בין המותר והאסור, בין קודש לחול, בין חיילי צבא ה' הנאמנים לה' אלוקי ישראל לבין המורדים בה' ובתורתו".

יציאת השבת

לא רק מפני התערות בחברה הישראלית חוששים בחברה החרדית - היצר הרע הוא אויב לא פחות מסוכן.
להלן קטע מטקסט שנישא על ידי הרב המקובל דוד בצרי בעת ששימש כסנדק: "הננו מתחננים לפניך אל חי שתעזרנו ותצילנו מיצר הרע. שלא נטמא את אות ברית הקודש, שלא יקרבו אל העריות... עם נידה, או עם זכר, או עם בהמה, או עם חיה, או עם עוף".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אי-פי
הרב כדורי. אם יבוא חכם עובדיה, מה אגיד לו?
אי-פי
אתר הכנסת
גמליאל. בין הפטיש לסדן
אתר הכנסת
צילום ערוץ 2
טקס הזיכרון להרוגי ורסאי. בין הטהור לטמא
צילום ערוץ 2
מומלצים