שתף קטע נבחר
צילום: גילי סופר

נכה? הרכבת לא בשבילך

רכבת ישראל מתקשה להציע פתרונות נאותים עבור נכים ואנשים עם מוגבלויות. למשה חיים הסובל משיתוק מוחין וגר בפרד כץ, אין הרבה מה לעשות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות נחתם לפני כחצי שנה, אולם אין בו פתרון הולם לבעיות הנכים שמעוניינים לנוע ברחבי הארץ. אחד מהם הוא משה חיים (31) מפרדס כץ, הסובל משיתוק מוחין. חיים שיתף את כתבת ynet במסע המפרך ברכבת מתל-אביב ליבנה לביקור חברתו.

 

צילום וידאו: מיכה דומן

 

לרכבת בתחנת ארלוזרוב בתל-אביב הצליח לעלות רק לאחר שאחד הנוסעים העלה עבורו את ההליכון, והחזיק אותו כשעלה במדרגות. ברכבת הקומתיים גילה שיצטרך לעלות במדרגות כדי להגיע לכסא נכסף. גם הפעם חיפש אחר עזרה מנוסעים שהסכימו. כשהגענו לתחנת יבנה התגלתה בעיה קשה יותר. נכה לעולם לא יוכל לצאת מהתחנה ללא עזרה. שלוש מדרגות מפרידות בין התחנה לבין שאר העולם. אם לא יהיה מי שיעזור, לא יוכל לצאת כלל.

 

"נמאס לי לבקש עזרה מאנשים", הסביר משה. "לקחת רכבת עבורי זה בעיה גדולה מאד. אני לא יכול להגיע לתחנת רכבת, לעלות ולרדת תוך שאני מבקש עזרה מכל עובר ושב. העובדים ברכבת אמנם עוזרים ברוב הפעמים, אבל אני חייב כל הזמן לבדוק שיש בקרבתי עובד כלשהו. כל הזמן בלחץ שלא אאחר את הרכבת, שלא אצליח לרדת בתחנה הנכונה".

 

הצבת "רמפה" בכל תחנות הרכבת הישנות, עשויה לפתור חלק מהבעיות עבור אנשים עם מוגבלויות. אלא שלמרות שמדובר בפתרון זול במיוחד, הרכבת טרם יישמה אותו. "מה בסך הכול אני מבקש? שתהיה רמפה בכל תחנת רכבת שאפשר יהיה להתגלגל עליה? זה לא רק בשבילי, אלא גם בשביל הנכים בכיסאות הגלגלים ובשביל הורים עם עגלות תינוק. זו השקעה לא גדולה ושעתיים עבודה. לא יותר מזה", אומר משה.

 

חוץ מזה, נכה בכיסא גלגלים אמור להודיע לתחנת הרכבת 12 שעות לפני מועד הנסיעה, על-מנת שייערכו עבורו בהתאם. משה: "אבל אם אני פתאום רוצה לנסוע? זה קרה לי כבר פעם. תוך שעה החלטתי שאני רוצה לנסוע ליבנה, אז אני צריך להתקשר ולהמתין מספר שעות. לא מספיק שגם כך אני שונה, אני חייב להיות גם מקופח?".

 

תגובות

 

יובל וגנר, יו"ר עמותת "נגישות ישראל" לקידום נגישות ועצמאות הנכים, מסביר את הבעיות שקיימות ברכבת ישראל. "הרכבת עושה את מה שמוגדר לה בחוק. ברגע שיצא החוק, נתנו לרכבת זמן להכין את כל התחנות שלה וייתכן שזה בתוכנית העבודה שלה. מצד שני, במקרה שעליו מדובר, מה הבעיה לשים רמפה לשנה שנתיים עד שתשופץ תחנת יבנה? כמה כבר עולה רמפה? 1,000 דולר?".

 

וגנר טוען כי ישנם שלושה נושאים בעייתיים ברכבת בכל הנוגע לנגישות עבור נכים. "הראשון הוא ההתרעה מראש. נכון שזה כתוב בחוק, אבל מהותית זו דרישה לא שוויונית ולא הגיונית. בעיה שנייה היא שהרכבת תוכננה כך שנכה על כיסא גלגלים חייב מתקן מיוחד - "מעלון" - שמובא לפתח הרכבת. זה מייצר תלות במתקן ובאדם שיסייע לו. צריכה להיות שיטה שבה האדם הנכה יהיה עצמאי ולא תלוי.

 

"בעיה שלישית היא תלונות רבות בנושא יחס ושירות. זה תחום שהכי פשוט לטפל בו על-ידי הדרכות בנושא שירות נגיש לאנשים עם מוגבלות. מספיק שיהיה יחס טוב ורצון לעזור. שתהיה מודעות לבעיות של הנכה. זה נורא מעליב שנכה מגיע לרכבת ומבקש עזרה, ומתייחסים אליו מלכתחילה כנודניק".

 

תגובת רכבת ישראל

 

מהרכבת נמסר בתגובה: "רכבת ישראל פועלת ככל הנדרש וכמפורט בתקנות הנכים ואף מעבר לכך. מתוקף תקנות הנכים, נוסע בעל מגבלה, מוזמן לתאם את נסיעתו עימנו וכך יזכה לסיוע מיוחד.

 

על-פי חוק ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, יש להודיע 24 שעות מראש כדי לתאם נסיעה של אדם נכה. ברכבת ישראל אף פעלו לקיצור זמן ההודעה המוקדמת, ל-12 שעות. איננו מונעים מנוסעים בעלי מוגבלות להשתמש בשירותנו, גם אם לא הודיעו על כך כנדרש בתקנות. עם זאת, יש לדעת כי להחלטה ולהגעה לתחנה ללא התאום כנדרש יכולות להיות השלכות במתן השירות.

 

מדצמבר השנה, צפויה רכבת ישראל להתחיל בהצטיידות של 54 קרונות דו-קומתיים חדשים, 29 מתוכם הם קרונות נוסעים המותאמים לאנשים בעלי מוגבלויות. בנוסף, כל מערך רכבות יוארך בקרון נוסף (חמישי), שיכיל את כל האמצעים הנדרשים להסעת אנשים בעלי מוגבלויות, המשתמשים בכסא גלגלים, לרבות שירותי נכים.

 

באשר לתחנת יבנה - בימים אלה נמצאת רכבת ישראל בתהליכי שדרוג תחנת יבנה. מכרז לביצוע העבודות פורסם ובשבועות הקרובים יחלו העבודות לשדרוג התחנה והנגשתה לנכים".

 

ynet מגיש סדרת כתבות בנושא השירות ברכבת ישראל מזווית הראייה של הנוסעים. גם אתם נתקלתם בבעיות בתחבורה הציבורית? פנו אלינו באימייל האדום

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכה דומן
רכבת ישראל לא מציעה פתרונות נגישות מספקים לנכים ומוגבלים
צילום: מיכה דומן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים