שתף קטע נבחר

ספיידר-מן, איפה היית ב-11 בספטמבר?

לאחרונה יצאה חוברת קומיקס ובה התשובה לשאלה - איפה היו גיבורי העל ב-11 בספטמבר. ג'ו קסאדה, העורך הראשי של מרוול קומיקס, מסביר: גם את ספיידר-מן אפשר להפתיע. מיוחד ל-ynet

משרדי המערכת של מרוול קומיקס שוכנים בלב ניו יורק. כך גם רבות מהדמויות המרכזיות שמככבות בחוברות הקומיקס הצבעוניות שלה. ספיידר-מן מתגורר בפורסט הילס; אחוזת הנוקמים ממוקמת בשדרה החמישית; וגורד השחקים של הרביעיה הפנטסטית הוא חלק מהנוף הניו יורקי בעולם הבדיוני של מרוול קומיקס.
הפרומו המרתק של הסרט החדש "ספיידר-מן" הורד ממסכי הקולנוע מכיוון שהראה את ספיידר-מן לוכד מסוק של שודדי בנק ברשת שהוא טווה בין מגדלי התאומים. אותם המגדלים השתקפו במסיכה של ספיידר-מן בכרזת הסרט שגם היא שונתה מאז. כעת שמגדלי התאומים אינם, השאלה שעלתה אצל הרבה קוראים צעירים היתה פשוטה בתמימותה: "איפה ספיידר-מן היה? למה הוא לא מנע את זה?"
ג'ו קסאדה, העורך הראשי של מרוול קומיקס, ניסה לענות על השאלות בשני פרויקטים שיצאו לאור כמה שבועות לאחר האירועים. הרווחים מאותם פרויקטים נתרמו לנפגעי הטרור בניו יורק ובני משפחותיהם. הראשון, חוברת פוסטרים בשם "גיבורים" שצוירה ונכתבה על ידי האמנים והכותבים הכי פופולרים בתעשיית הקומיקס האמריקאית. החוברת התמקדה בתיאור גבורתם של הגיבורים האמיתיים בטרגדיה: צוותי החילוץ וההצלה שעמלו קשות בטיפול בנפגעים ואף הקריבו את חייהם. הפרויקט השני היה חוברת מיוחדת בסדרה החודשית של ספיידר-מן. כריכתה היתה שחורה עם שום דבר עליה מלבד הלוגו, והיא תיארה איך ספיידר-מן וגיבורי-על אחרים התמודדו עם הטרגדיה ולמה באמת הם לא יכלו למנוע אותה. התשובה שניתנה היתה שהם פשוט לא ידעו ולא יכלו לצפות דבר כל כך נורא ובלתי ניתן לעיכול. בקיצור, ההתקפה תפסה את כולם בהפתעה, כולל את העורך הראשי, ג'ו קסאדה, שדיבר איתי ממשרדו בניו יורק בראיון בלעדי ל-ynet.

- ג'ו, איפה היית בזמן שהמטוסים התרסקו אל תוך המגדלים?


"הייתי בבית, בדירה שלי. הדירה נמצאת בקומה העשרים ושתיים כך שממש יכולתי לראות מה קורה מהבניין שלי."

- מה שהיה אמור להיות יום עבודה רגיל הפך לסיוט מוזר. באיזה נקודה הגעת למסקנה שצריך להתייחס אל האירועים בפורמט הקומיקס?

"זה בהחלט היה יום מוזר. כולנו מיהרנו לעבודה כדי לוודא שכולם פה בסדר. מהיכרותי עם ההיסטוריה של מרוול ידעתי שבסופו של דבר נהיה חייבים להתייחס לזה בחוברות שלנו במידה מסוימת של אחריות. בגלל שלנו אין את מטרופוליס או גותאם סיטי (הערים של סופרמן ובאטמן, הדמויות של החברה המתחרה, "דיסי קומיקס" - מ.ב), העולם האמיתי הוא לוח הציור עליו אנחנו כותבים ומציירים את הדמויות שלנו במרוול".

- בעולם הגרנדיוזי של מרוול חורבן ומלחמה הם חלק מהיומיום. האם עולם כזה באמת יכול לספק תיאור מכובד של ההתקפה על ניו יורק?

"כן. אני חושב שטיפלנו בזה יפה מאוד בחוברת מספר 36 של ספיידר-מן. ניסינו להסביר מה התועלת בגיבורי-העל שלנו בעולם שדבר כזה יכול לקרות בו כעת."

- במרוול קומיקס הסיפורים הם תערובת של סכנות ריאליסטיות כמו מלחמה וסמים וסכנות בדיוניות וססגוניות כמו חייזרים פולשים ומוטאציות מרושעות. לאור האירועים האחרונים, האם אתה חושב שהאיזון צריך להשתנות בדרך זו או אחרת?

"הוא עלול להשתנות במקצת, אבל צריך להבין שאחת הסיבות שהעולם של מרוול הוא כל כך פופולרי היא שאנחנו נוטים להחליש קצת את גיבורי-העל שלנו. אנחנו מתרכזים יותר בצד האנושי של גיבור-העל מאשר בצד העל-טבעי. בדרך כלל אלו הם הרגעים בהם מרוול קומיקס היא במיטבה."

- גם "גיבורים" וגם ספיידר-מן 36 הופקו במהרה כדי שיהיו כמה שיותר אקטואליים ורלוונטיים. כל האנשים שהיו מעורבים בהפקה היו בעיצומה של סערת רגשות. כשאתה מסתכל עכשיו לאחור, האם היית עושה משהו בצורה אחרת בנוגע לאותן שתי חוברות?

"לא. לא הייתי משנה דבר. החוברות לא הופקו במהרה כדי להיות אקטואליות. הסיבה ש'גיבורים' הופקה כל כך מהר היתה בגלל שאנחנו במרוול הסתכלנו על הכל מההיבט האמוציונלי. הסתכלנו על אנשים תורמים דם ואנשים אוספים כסף לצלב האדום וקיבלתי אימיילים מחובבי קומיקס שאמרו שמרוול צריכה לעשות משהו, ולא יכולתי לחשוב על שום דבר שהיה מיידי כמו מה שראיתי שאנשים עושים פה בניו יורק - האנשים ברחובות והעובדים שלי במרוול.
"כשהרעיון לחוברת פוסטרים עלה, מיד אמרתי 'אלוהים! זה מושלם! אנחנו יכולים לעשות משהו מיידי שיעזור לאנשים'. היתה ממש תחושה של דחיפות, כי לא היה דבר כזה קודם בתחומי ארצות הברית. פשוט הרגשתי שהיינו צריכים לעשות את זה. ואני גם חושב, מנקודת מבט אמנותית, שזו היתה חוויה משחררת לכל הכותבים והציירים שהיו מעורבים, בגלל שלנוכח אלפי ההרוגים, כשאנחנו מסתכלים על לוחות הציור הריקים, השאלה שלפתע עולה היא 'מה התועלת באמנות מול כל המוות הזה?'. אני חושב שזה היה מאוד חשוב בשביל כל המעורבים לעשות משהו, כאילו כל צייר וכותב הלכו לנקודת האפס ועזרו לפנות הריסות."

- "גיבורים" וספיידר-מן 36 עכשיו מאחוריך. האם העסקים כרגיל עכשיו, או שיש תוכניות לחוברות נוספות בסגנון?

"אנחנו עדיין עובדים על חוברת אחת נוספת הנקראת 'רגע של דממה' וזה בא בעקבות העובדה שיש לנו גימיק פירסומי בחודש דצמבר; בכל החוברות החודשיות שלנו יסופרו סיפורים אילמים, כלומר סיפורים שיסופרו דרך הציורים בלבד, או פנטומימה אם תרצה. אני הרגשתי שזה יהיה מאוד חשוב שנספר על גיבורים מהעולם האמיתי בשיטה של הסיפור האילם ובנוסף גם נאסוף כסף לצדקה. חלק מאיתנו פה במרוול הכירו אנשים שניספו במגדלים ואנשים שנתרמו לעזור מיד אחרי, כך שהחלטנו לספור סיפורים המבוססים על מקרים אמיתיים."

- כאן בישראל אנחנו מתמודדים עם מלחמה וטרור באופן די תדיר. יש איזה סיכוי שכמה גיבורים של מרוול יוכלו לקפוץ לעזור?

"הגיבורים שלנו הם לא אמיתיים. אני חושב שלערב את גיבורי העל בכזה אופן ממעיט מערך העבודה של הגיבורים האמיתיים. מה שאנחנו מנסים לעשות עם הסיפורים שלנו, עם גיבורי העל שלנו, זה דבר ראשון לכבד את הגיבורים האמיתיים. דבר שני זה להטיף נגד טרור. אחד הדברים שלא רצינו לעשות היה שהגיבורים שלנו יתחילו להטיף למלחמה ולהטיל פצצות. החלטנו להטיף לסבלנות. כך שבוודאי תראה את גיבורי-העל של מרוול נוקטים עמדה ואומרים שטרור, ולא משנה באיזה מדינה, הוא בהחלט דבר נורא. דבר נורא ופחדני."

מיכאל ברגמן הוא מנהל פורום קומיקס ב-ynet

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איפה היית?
איור מרוול קומיקס
גבורתם של האנשים האמיתיים
איור ג'ו קסאדה וטוד מקפארלן
נתפס לא מוכן
איור דייל קאון מרוויל קומיקס
נגד אלימות
איור פרנק מילר מרוויל קומיקס
לאתר ההטבות
מומלצים