שתף קטע נבחר

2003: השנה שתהיה

האתרים ינסו לקרוץ לילדים ולנוער, תוכנות מסרים מידיים בווידאו יאומצו על ידי הקהל הרחב, הקהילות הווירטואליות ישגשגו, הביולוגיה תגיע אליכם למחשב והסלולרי יהיה חכם יותר. טל איתן, על המגמות הטכנולוגיות המרכזיות של 2003

סקירת המגמות המרכזיות של השנים האחרונות ובפרט של השנה היוצאת, 2002, מספקת נקודת פתיחה טובה להערכה וחיזוי של המגמות המרכזיות בשנת 2003. הנה לפניכם, ועל קצה המזלג, ההערכות והתחזיות שלנו לקראת השנה החדשה - בישראל ובעולם.

הדרך השלישית

האינטרנט נמצא היום בכל מקום, בזכות מחשבי כף היד, התשתיות הלוויניות וטכנולוגיית ה-"Bluetooth". שפע המידע הקיים היום ברשת יעבור במהרה לפורמט האלחוטי, ויהיה זמין לכל אחד, בכל מקום ובכל שעה. למרות תמימות הדעים בנוגע למותה של טכנולוגית ה-Push, היא עשויה לחזור לחיים באמצעות התרחבותם והעמקתם של שירותי המידע מבוססי המיקום, שייאפשרו לאדם הנושא את מכשיר הסלולרי או המחשב שלו לקבל מידע נקודתי על מקום המצאו, בתי עסק בסביבתו ועוד.
טכנולוגית המידע תמצא את דרכה גם ברכבים ובכבישים, כאשר בכלי הרכב המשפחתיים ישולבו מערכות ניווט פשוטות ומנגנוני מיפוי ומידע מקוונים. הכבישים החכמים, שיופעלו ברחבי העולם כבר ברבעון הראשון של 2003, ימסרו לנהגים מידע מדויק עם מקום המצאם, על היציאות הקרובות ועל תחנות שירות שונות בדרך. גם בישראל יוטמעו מערכות מחשוב בכביש חוצה ישראל, העתיד להפתח בחלקו ה"חכם" כבר השנה.

הילדים יובילו

שנת 2003 צפויה להיות השנה בה יקרצו אתרי תוכן וגופי תקשורת שונים לקהל יעד שלא זכה להתייחסות רבה עד כה – ילדים צעירים ובני נוער. יותר ויותר אתרים מוסיפים אליהם תכנים הפונים לילדים ולבני הנוער, מגמה שהחלה כבר השנה ותמשך לתוך שנת 2003. ערוצי התוכן לילדים ולנוער צפויים להיות חלק מאסטרטגיית התוכן והשיווק של הפורטלים המובילים, במקביל להופעתם של אתרי נוער שירתמו את האנרגיות והאמביציות של הצעירים והצעירות, ויתרגמו אותן לתוכן (ובתקווה, גם לכסף).
גם משחקי המחשב והקונסולות ימשיכו לפנות לקהל הצעירים והצעירים ברוחם, עם משחקים משוכללים יותר שיעשו שימוש במנועים גרפיים משופרים וברשת האינטרנט כאמצעי לפיתוח קהילת גיימרים סביב המשחק.
משחקי הרשת צפויים להיות הדבר החם של שנת 2003. ככל שמשחקי המחשב הולכים ומתפתחים, מבינים המפתחים, כמו גם הציבור, שאין סוף לפיתוחים ולגרפיקה, למוזיקה ולעלילה. חברות הפיתוח יצטרכו הרבה יותר מגרפיקה, מוזיקה ועלילה מעניינת בשביל לרתק את השחקנים אל המסך. סביר להניח שהן יעשו זאת על ידי שימוש בתכונה האנושית הבסיסית והחזקה ביותר - יצר התחרותיות. יותר משחקים וירטואליים שישולב בהם כסף אמיתי, יותר משחקי רשת ויותר פרסומות "סמויות" בעולם הדיגיטלי הזה.

קהילות וירטואליות

התפתחות רבה צפויה גם בתחום הקהילות הווירטואליות. בשנים האחרונות, הפכו הפורומים והצ'אטים השונים באינטרנט למקום מפגש בעבור מיליוני משתמשים בכל רגע נתון, ובכל אחד מהם מתקיימת סביבת חיים של ממש על כל מרכיביה. תוכלו למצוא בהם אהבות, אכזבות, כעסים, מריבות, תככים, אינטריגות פוליטיות ומאבקי כוח. בשנה הקרובה אתרי קהילות עתידים להמשיך ולשגשג, ייתכן אף מצב בו קהילות מסויימות המתקיימות היום במסגרת הפורטלים הגדולים ברשת הישראלית יימצאו את דרכן החוצה מתוכם – ויהפכו לאתרי תוכן וקהילה עצמאיים.
תוכנות המסרים המידיים יהפכו ליותר חכמות, וייאפשרו לקיים דיונים קוליים ומצולמים בין המשתמשים. MSN מסנג'ר, יאהו! מסנג'ר כבר היום תומכות באפשרות לקיום שיחות ועידה ושיחות מצולמות, באמצעות מצלמת אינטרנט דיגיטלית. לא מן הנמנע כי גם תוכנות כמו ICQ ילכו בעקבותיהן לאחר שיכירו בכך שמסרים מידיים בווידאו זה הדבר הבא.
תוכנות המסרים המידיים מהדור הבא ישלבו בתוכם מנועי חיפוש חזקים יותר שיאפשרו לאתר משתמשים על פי חתכים ספציפיים יותר, ויהפכו למעין סוכנים חכמים להיכרויות בין אנשים. בכך, הן יהפכו להרבה יותר מאשר עוד אמצעי תקשורת בין אישית.
אתרי ההיכרויות ברשת עתידים בשנה הקרובה להפוך ליותר ממוקדים ויותר עניניים, ולהציע שירותים המותאמים אישית לצרכן או לקהילות יעד מפולחות. דומה ש"ורטיקלי", מילת הקסם באתרי התוכן בשנים האחרונות, תעשה את דרכה גם אל אתרי ההיכרויות שיקרצו לכל קהל יעד בדרכו שלו – ועל פי צרכיו.

סלולרי שיש בו הכל

"הוטמייל מגיע לסלולרי שלכם", הודיעו באנרים מאירי עיניים ופרסומות שונות בעיתונים בישרו על תחילת הטמעתם של תכנים אינטרנטיים בסלולר – ולהפך. מכשירי הטלפון הסלולרים צויידו במצלמות ובמגוון חידושים המאפשרים הורדת צלצולים מהרשת, יצירה ושליחה של אייקונים גרפיים בין מכשירים ועוד.
ב-2003 צפויות החברות המפתחות להמשיך בהטמעתם של שירותי רשת מתקדמים במכשירי הסלולר, בין היתר שירותי היכרויות וכאמור – גם שירותי מבוססי מיקום, מפות דרכים ועוד. החידושים המרכזיים צפויים להיות לקראת סוף 2003 ותחילת 2004, עם השקתו של מכשיר סלולרי חכם במחיר סביר, שיכלול פונקציות הזהות לאלה של מכשירי כף היד, וייאפשר סנכרון מול מסדי נתונים מקוונים ומול המחשב האישי.

ביוטכנולוגיה בשירות המחשב

השנה האחרונה הייתה, במידה רבה, תחילתו של עידן הביוטכנולוגיה והביואינפורמטיקה. עם פיצוח צפונותיו של הגנום האנושי ומיפויו, נפתחו בפני המדענים עשרות דלתות שיאפשרו לבצע מניפולציות כאלה ואחרות במרכיבים התורשתיים של התא החי האנושי. חלק מהאנשים חוששים מהצעדים האלה, ורואים בעיני רוחם צבאות מאיימים של יצירי מעבדה, חיילים עילאיים, שכפולים של דיקטטורים היסטוריים מתים או סתם אנשים שלא היינו רוצים לפגוש ברחוב.
בשנים הקרובות תהפוך הביוטכנולוגיה לנחלת הכלל, עם פיתוחם של אמצעים חדישים שיאפשרו למחקרים המעבדתיים להכנס גם לחיי היומיום שלנו. מתקנים אוטומטיים יאפשרו לרופאים לבצע מגוון בדיקות גופניות שעד היום הצריכו בדיקה פולשנית באמצעות סריקה חיצונית, והחולים יוכלו לקבל חוות דעת רפואית ואולי גם לעבור ניתוח בידי רופאים מומחים הנמצאים במדינות שונות מעבר לים.
גם תעשיות החומרה והתוכנה ייעשו שימוש הולך וגדל במודלים ביולוגיים הקיימים בטבע, כאמצעי לפיתוח מוצרים חכמים ויעילים יותר. כבר היום עובדים מדענים על ייצורם של שבבי מחשב המבוססים על ננו-טכנולוגיה מולקולרית המדמה מבנים מיקרוניים הקיימים בתאים חיים. גם תוכנות המחשב, ובפרט תוכנות האנטי-וירוס השונות, ישתמשו בתרחישים ביולוגיים ויפעלו בדומה למערכת החיסונית של הגוף ויאתרו, ישמידו ויילמדו כיצד לתקוף בעתיד את הפולשים המאיימים על שלמות המערכת.

וגם: ממשל זמין, פס רחב וקוד פתוח

השנה הושק שירות הטפסים המקוון של רשויות הממשל בישראל, ונושאים טכנולוגים בוערים כמו הקוד הפתוח הפכו להצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת. ב-2003 יהפוך הפס הרחב לדרך ההתקשרות המרכזית בחיבור לאינטרנט בישראל, והקוד הפתוח ימשיך להדהד בתודעה הציבורית ואולי אפילו להפוך לחובה בעבור רשויות ממשלתיות וגופים ציבוריים שונים. הממשל הישראלי הבין את האינטרס הקיים באינטרנט ואת יכולתה של הרשת לתת שירות טוב יותר בעלות כמעט אפסית. סביר להניח, שבשנה הבאה ימשיכו גופי השלטון להקצות משאבים חלקיים לתשתיות אינטרנטיות ("הממשל הזמין"), להגדלת השירותים הניתנים דרך הרשת ולצמצום התורים האינסופיים במשרדי הרשויות.

זכויות יוצרים, מיקרוסופט - עתיד לא ברור

בשנה האחרונה מספר ביל גייטס, לכל מי שרק מוכן לשמוע, על כך שהעתיד הוא במחשבי לוח שונים. גייטס מסתובב בכל מקום עם מחשב לוח (Tablet PC), ומנסה לשכנע את מאזיניו שמחשב אישי אותו ניתן לקחת לשירותים או לסלון הוא מה שהאנושות צריכה.
יש להניח שאילו תבחר מיקרוסופט להשקיע את הונה ומרצה בפיתוח התשתית השיווקית והחברתית למחשבי לוח מסוג זה, היא תוכל להפוך אותם לחטיבה מצליחה. ובכל זאת, לא ממש ברור האם קברניטי החברה באמת מאמינים במוצר הזה, או שמא הם רואים בו עוד גימיק חולף.
בעוד שבמיקרוסופט מיהרו להספיד את טכנולוגיות הפיתוח הותיקות, עם השקתה של סביבת הפיתוח דוט נט, המפתחים והתוכניתנים ברחבי העולם לא מיהרו לאמץ אותה אל חיקם, והמשיכו לדבוק בשפות הפיתוח הותיקות והמוכחות. הדוט נט לא הצליחה לערער או אפילו לאיים על מעמדן של שפות הפיתוח כדוגמת C++ או VB, וגם בתחום יישומי הרשת היא זכתה להיענות חלושה בלבד, מצדם של שוחרי ה-ASP וה-CGI.
טכנולוגית הדוט נט טרם הבשילה די צורכה, והיא אינה מוכיחה את עצמה עדיין ככדאית. בעידן של מיתון וריבוי ידיים עובדות השמחות לכל עבודה, פתרונות מוכנים מראש אינם כדאיים.
חוסר בהירות קיים גם בכל הנוגע לתחום זכויות היוצרים. סגירתה של נאפסטר השנה הייתה סוף מסע היסורים של חברת הדגל, שייצגה יותר מהכל את זכות הציבור לשיתוף תוכן, אך בעוד שתוכנות שיתוף הקבצים נעות מפסיקה אחת נגדן לאחרת, מתחילות רשויות השיפוט להבין שאולי לא זאת הדרך, ומנסות למצוא פשרות בין שני הצדדים – חברות התקליטים וענקי המדיה מצד אחד, ויתר העולם החופשי, המשתמשים וחברות הפיתוח והאינטרנט השונות מנגד. במאבק הזה, על זכותו של יוצר להרוויח ועל חוסר היכולת של הגופים השונים לאכוף, לא ברור מי ינצח, אם בכלל.

מסכימים? לא מסכימים? יש לכם מה להגיד? הגיבו לכתבה זו וספרו לנו מה דעתכם
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסלולרים החדשים יכללו פונקציות מעולם המחשבים, כף היד וטכנולוגיות האיתור המתקדמות
ביל גייטס. עתיד לא ברור
צילום: אנתוני בולנטה, רויטרס
מומלצים