שתף קטע נבחר

עושים נזק לבזק

קצת אינטרנט, קצת גיליון אלקטרוני, וקצת עזרה מבזק, יאפשרו לכם לנסות לקצץ משמעותית בהוצאות הטלפון שלכם. איך להשתמש בשירות בזק-ביל וב-Excel כדי לחסוך בעלויות טלפון? מדריך

בדיחה עתיקה אומרת שהשם "בזק" הוא ראשי תיבות של המשפט "ביקשת, קיבלת" (תחשבו על זה רגע). אבל אפילו הציניקנים ייאלצו להודות שבזק של היום זה לא בזק של פעם, ואחד המקרים בהם אפשר להיווכח בזה הוא שירות בזק-ביל. 

 

פעם נהגנו לשלם אגרות ועמלות שמנמנות, או לבזבז שיחות טלפון מייגעות כדי לצפות בפירוט החשבונות שלנו או לשלם את החשבון ולקבל מידע על תעריפים ומבצעים. לא עוד. הרישום לשירות בזק-ביל אמנם כרוך בתהליך קצת מייגע, אבל אחרי שנרשמים ומתחילים להשתמש במערכת (חינם) היא מתגלה ככלי נוח ושימושי מאד. בהמשך נראה כיצד ניתן להשתמש בשירות כדי לחסוך בהוצאות טלפון.

 

מה אפשר לעשות

 

תעריפי השיחות של בזק השתנו בשנה שעברה. היום אנחנו משלמים סכום זהה על כל שיחה פנים ארצית, ללא קשר לאזור החיוג. ישנם רק שני דברים שמשפיעים על עלות השיחות: השעה, ושירות מספרים נבחרים. נסביר:

 

1. תעריף לפי שעה

 

בימים א'-ה' בשעות 7:00-19:00 וימי שישי וערבי חג עד השעה 13:00, יהיה תעריף השיחה 14 אג' לדקה. בערב ובלילה, בסופי שבוע וחגים, התעריף הוא 2.5 אג' לדקה. ישנו גם תעריף מינימום לשיחה: 22.5 אג'.

 

2. מספרים נבחרים

 

זהו שירות של בזק שמאפשר לשלם תעריף מוזל של 0.5 אג' בלבד, בערב, בלילה ובסופי שבוע. כלומר, בימי א'-ה' בשעות 18:00 עד 8:00 בבוקר למחרת, ובימי שישי וערבי חג מ-13:00 ועד 8:00 למחרת. מחיר השירות 9.98 ש"ח לחודש, כלומר: כ-20 ש"ח לחשבון דו-חודשי.

 

מה כל זה אומר? בקיצור: עדיף לדבר בטלפון בשעות הערב, אבל אם אתם ממילא מדברים בערב ועדיין משלמים חשבון טלפון גדול, אז כדאי לכם לבדוק האם שירות מספרים נבחרים יכול לחסוך לכם כסף. מתי זה קורה? כאשר יש שלושה מספרים אליהם אתם מתקשרים ומדברים בכל חודש 500 דקות או יותר.

 

אם, לדוגמה, אתם מקדישים בכל ערב כחצי שעה לשיחה עם אמא שלכם, עם החברה או חברכם הטוב, השירות יחסוך לכם כ-17 ש"ח לחשבון. זה לא כל-כך הרבה. דוגמה טובה יותר: אם אתם הורים, ויש לכם בבית טינאייג'רית שמפטפטת שלוש שעות בכל ערב עם חברתה הטובה, אז תחסכו בכל חשבון כ-200 ש"ח, שזה כבר לא מעט כסף.

 

כדי לדעת מהם המספרים הנבחרים שלנו וכמה נוכל לחסוך מהזמנת השירות, עלינו לנתח את החשבונות שלנו ולבדוק. נוכל לעשות זאת בקלות בעזרתם האדיבה של שירות בזק-ביל, והגיליון האלקטרוני שלנו.

 

איך נעשה את זה

 

אנחנו מניחים שכבר נרשמתם לשירות בזק-ביל (כאמור, חינם) והפעלתם אותו. כעת מה שעלינו לעשות הוא לייצא את פירוט השיחות שלנו לקובץ Excel, ולנתח את הנתונים בקובץ.

 

שלב א'

 

ייצוא של פירוט השיחות. נכנסים לאתר ומקליקים על "פירוט שיחות". מגדירים את תקופת הפירוט - אפשר להגדיר עבור חודש אחד, או לפי תאריכים, או לייצא את הנתונים של מספר חודשים לקבצים נפרדים ואז לאחד אותם. הכי מדויק יהיה להגדיר את התאריכים של תקופת החשבון האחרונה שלנו ("לפי טווח"). מגדירים ומקליקים על ביצוע. בתחתית חלון פירוט השיחות שמתקבל, מקליקים על הורדה לאקסל. האתר יוצר קובץ Excel בפורמט csv. מורידים אותו למחשב ושומרים.

 

שלב ב'

 

מיון השיחות. כדי לנתח את הפירוט עלינו קודם כל למיין את השיחות. פותחים את הקובץ ב-Excel, ומסמנים את ששת טורי הנתונים של הפירוט ללא הכותרות שלהם. בוחרים מהתפריט נתונים / מיון ובמיין לפי בוחרים לטלפון. בפעולה הזו מיינו את פירוט השיחות לפי יעד השיחה.

  

שלב ג'

 

סינון נתוני השיחות המתאימים. את הטור השמאלי ביותר (תקופת החשבון) אפשר למחוק. הוא מיותר לנו. במקומו נוסיף טור חדש, שבכל אחד מהתאים בו תהיה נוסחה שתבדוק בשבילנו אם שעת השיחה (בטור D) היא בין 18:00 ל-8:00.

 

=(IF(OR(D9>0.75,D9<0.33),A9,0

 

הסבר: Excel מעניק לכל שעה לאורך היממה ערך בין 0 ל-1, כאשר 00:00:00 הוא שווה ערך ל-0 ו-24:00:00 הוא שווה ערך ל-1. לכן, השעה 18:00:00 שוות ערך ל-0.75 (לפי החישוב 18/24) והשעה 8:00 תיוצג באמצעות הערך 0.33 (לפי החישוב 8/24).

 

התחביר של פקודת OR הוא (OR (logical1, logical2, כאשר "logical" הוא תנאי לוגי. הפקודה מחזירה את הערך 1, רק אם אחד משני התנאים מתקיים. התחביר של פקודת IF הוא (IF(logical_test, value_if_true, value_if_false כאשר logical_test הוא תנאי לוגי (במקרה שלנו זו פקודת OR).

 

value_if_true יהיה ערך התא אם התנאי מתקיים ו-value_if_false יהיה הערך במקרה שבו התנאי לא התקיים. לכן, בטור G נקבל רשימה של עלויות השיחות שנעשו בשעות הערב והלילה (התנאי התקיים), ו-0 בשעות האחרות (התנאי לא התקיים).

 

שלב ד': סיכום עלויות השיחות

 

בטור H נשתמש כדי לסכם את עלויות השיחות לכל מספר טלפון. השיטה בה נשתמש פשוטה מאד, למרות שעלולה להיות קצת מסובכת להבנה בתחילה. נשתמש בפקודת IF, שאת התחביר שלה כבר הצגנו קודם, באופן הבא

 

=(IF((C9=C8),G9+H8,G9

 

הסבר: בכל שורה חדשה הנוסחא בודקת (בטור C), האם מדובר באותו מספר טלפון כמו זה של השורה הקודמת. אם כן, היא מוסיפה את הסכום הקודם. אם לא, היא מעתיקה את הסכום החדש. כשאנחנו מתחילים לסכם את ההוצאה על השיחות למספר מסויים, בשורה הראשונה נבצע את הבדיקה ונראה שמספר הטלפון בשורה הזו אינו זהה למספר בשורה הקודמת (כי אין מספר כזה), לכן העלות היחידה שעלינו לצבור היא של השיחה הנוכחית.

 

בשורות הבאות נבדוק שוב - בכל מקרה שבו נגלה שמספר הטלפון בשורה החדשה זהה לשורה הקודמת, נוסיף את הסכום הקיים לסכום החדש. כאשר נראה שמספר הטלפון בשורה החדשה אינו זהה למספר הטלפון בשורה הקודמת, זה אומר שהתחלנו לצבור את עלויות השיחות למספר טלפון חדש.

 

שלב ה': הבלטת הסיכומים לכל מספר טלפון

 

בסופו של דבר, קיבלנו בטור H רשימה של סכומים שקשה לנו לסנן ממנה את הסכומים שמעניינים אותנו - הסה"כ לכל מספר טלפון. כדי להבליט את הסכומים האלה, ולהעלים את הסכומים האחרים, נשתמש בתכונת העיצוב המותנה של Excel (בתפריט עיצוב / עיצוב מותנה). הפעם הנוסחא שלנו פשוטה: עבור כל תא בודקים האם מספר הטלפון אליו הוא מתייחס זהה למספר הטלפון אליו מתייחס הסכום הבא.

 

אם כן - נצבע אותו לבן (תנאי 2 בתמונה 6), אם לא - נצבע אותו בכחול (תנאי 1 בתמונה 6). אחרי שנעתיק את התא עם העיצוב המותנה לכל התאים בטור, נראה שרק הסכומים בכחול נשארו (הסכומים בלבן נעלמים כי הם בצבע הרקע). מה שנשאר עכשיו הוא לבדוק בטור H על מה הוצאנו הכי הרבה כסף, והאם משתלם לנו להוציא 9.98 ש"ח לחודש כדי להוריד את תעריף השיחות לאותם יעדים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
1. מגדירים את תקופת החשבון ומקליקים על ביצוע
2. בתחתית חלון הפירוט מקליקים על הורדה לאקסל
3. מסמנים את נתוני הפירוט וממיינים לפי מספר טלפון
4. מרכזים בטור נפרד את עלויות השיחה בשעות המתאימות בלבד
5. צוברים את סכומי עלויות השיחה, לפי מספר טלפון, בטור נוסף
6. משתמשים בעיצוב מותנה כדי להבליט את הסיכומים של הסכומים לכל מספר טלפון, וכדי להעלים את שאר הסכומים
7. תמונת הגיליון השלם. בטור השמאלי מובלטים סכומי השיחות למספרים "היקרים" ביותר
מומלצים