שתף קטע נבחר

התקליטור מת מזמן

שני דברים חשובים קרו השבוע: יוניברסל הכריזה על הורדת מחירי התקליטורים ל-10 דולרים בלבד ו"פורסטר" בישרה על קץ עידן התקליטורים. ההודעה של יוניברסל היא בבחינת מעט מדי, מאוחר מדי ופורסטר הגיעה למסקנה הידועה לכל ילד מעפולה. האם הפיראטים יובסו? האם חברות התקליטים יעלמו? לא ולא

שני דברים חשובים קרו השבוע: מחקר של חברת "פורסטר" שפורסם השבוע צפה, כי בתוך חמש שנים, התקליטורים וכותרי ה-DVD יתחילו להיעלם, בעקבות השימוש הנרחב בשירותי המוזיקה באינטרנט. כאשר חוקרים המתפרנסים היטב מגיעים למסקנה הברורה זה מכבר לכל ילד מעפולה שעדיין לא סיים 12 שנות לימוד, ברור שרעידת האדמה מתחת לערוצי הפצת המידע הקיימים מורגשת היטב בכל מוקדי קבלת ההחלטות.

 

הדבר החשוב השני היא ההודעה של יוניברסל, אחת מחמש חברות התקליטים הגדולות בעולם, כי תוזיל את מחירי תקליטורי המוזיקה שהיא מפיצה עד לסכום של 10 דולרים. אולם, ההחלטה התקבלה לאחר שחלק גדול מהסוסים (כלומר, הלקוחות) כבר ברחו מהאורווה. חברות התקליטים הגדולות היו צריכות להכריז על כך כבר לפני שלוש שנים, ובכך היו מספקות לתקליטור עוד כמה שנים של חסד. כעת, כאשר לא מעט גולשים מתייחסים לתקליטורים כאל "הדברים האלה, שצורבים אתם מוזיקה מ-eMule", הביטחון העיקרי שנשאר הוא בביקוש לצורבים ולתקליטורים הניתנים לצריבה, אך גם זמנם של אלה קצוב.  

 

התפישה המיושנת של התקליטור

 

תקליטור המוזיקה מת מזמן, תעיד כוננית התקליטורים שלי, שמעלה אבק כבר כמה שנים. הרעיון כי צריך לקום, לבחור תקליטור להשמעה, להכניס למכשיר ולהחליף דיסק לאחר פחות משעה זר לחווייה הדיגיטלית ומיושן כמעט כמו טקס החלפת צד בתקליט הוויניל.

 

מי שטעם מעץ הדעת של נאפסטר, קאזה ו-eDonkey לא יסתפק עוד בספריית מוזיקה מוגבלת. הוא יבקש מגוון אינסופי של מוזיקה עכשווית וישנה שתמשיך לזרום אליו במגוון ערוצים - באמצעות שירות מוזיקה שילמד את טעמו וימשיך לעניין אותו במוזיקה חדשה שמתווספת למאגר. את המוזיקה הזו הוא יוכל להעביר לנגני מוזיקה ניידים ולהאזין לה ברכב או ברחוב.

 

חברות התקליטים לא יקרסו

 

חברות התקליטים לא עומדות לקרוס והמוזיקה לא תעלם מהעולם, למרות כל ההפחדות. המעבר להפצת מוזיקה באמצעות האינטרנט גם אינו מבשר על ניצחון הפיראטיות של "נערי הנרות של קאזה", שנוטים להפריז באידיאולוגיה "המוזיקה רוצה להיות חופשית" שלהם.

 

חוק ההזדמנויות הטכנולוגיות קובע כי כאשר יווצר ביקוש, מישהו יספק את הדרישה. זה קרה בישראל של שנות ה-80 של המאה הקודמת: ערוצי הכבלים הפיראטיים מילאו את הארץ ועוד לפני כן, קלטות הווידאו בפורמט בטמקס "איימו" על הוליווד, שראשיה טענו כי קריסתם קרובה. ההמשך ידוע לכל. חברות מסחריות השתלטו על ערוצי ההפצה החדשים ונטלו מידי הפיראטים את רוב השוק: בישראל קמו חברות הכבלים ואילו אולפני הקולנוע למדו לנצל את הווידאו כדי להעצים את הכנסותיהם.

 

חסרים: שירותים מקוונים

 

גם במקרה זה, צורכיי המשתמשים והטכנולוגיה מקדימים בכמה שנים את ההתפתחות העסקית. תאגידי הבידור מתמהמהים יתר על המידה בפיתוח שירותים חוקיים שיפעלו באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות, והשירותים הפיראטיים בינתיים ממלאים את הדרישה במקומם.

 

שירותי חנות המוזיקה המקוונת iTunes או Emusic.com הם התחלה יפה, אך שירותים אלה פועלים בשלב זה רק בארה"ב, חנות מוזיקה דומה של מיקרוסופט הושקה לאחרונה באנגליה ובשאר העולם – קאזה.

 

כמו שציינתי בעבר, דרוש שירות מוזיקה מקיף, שיכלול את כל הקטלוגים המוזיקליים של חברות התקליטים, ויספק למנויים תכונות נוספות, שאינן קיימות בתוכנות הפיראטיות כמו המלים של השירים, התאמה אישית, אפשרות לצרוב שירים ללא הגבלה לתקליטורים ונגני מוזיקה, חדשות מוזיקה, הנחות למופעים, תמיכה טכנית ומוזיקה באיכות טובה, ללא חשש לווירוסים.

 

אך לא רק שירות מוזיקה יעיל דרוש לנו. הכמות הגדלה והולכת של גולשים ישראלים המורידים סדרות טלוויזיה חדשות מ"קאזה" והופכים לפיראטיים בלית ברירה, לאור הזלזול הבוטה של חברות הכבלים וזכייניות ערוץ 2 בקהל גדול של חובבי טלוויזיה איכותית. החופש ליהנות ממגוון תרבותי הוא זכות יסוד בכל חברה תקינה. ישראלים פורצים את הגטו התרבותי של "נינט-ארז טל-קחי אותי שרון" באמצעות האינטרנט. אולי זה המרד האפשרי היחיד בשיטה הקיימת. רבים מהם, מותר לנחש, אינם טיפוסים פליליים וישמחו לשלם סכום סביר עבור שני השירותים האינטראקטיביים הבאים, שלמרבה הצער רחוקים מאתנו, ככל הנראה, מרחק סביר:

 

1. טלוויזיה אישית - מדי חודש אני משלם סכום של 180 שקל לחברות הכבלים בעוד אני צופה בכ-0.01 אחוז (ניחוש גס) מהתכנים המשודרים בכל הערוצים. טובת הצרכן מחייבת שיטת תמחור אחרת, של תשלום על פי צפייה. לא צפית, לא שילמת. עידן הטלוויזיה האישית (Personal TV) צפוי לאפשר לכל צופה לצפות בתוכנית הרצויה לו בשעה שיבחר. חוויית שימוש כזו, שטבעית לחלוטין לגולש האינטנרט, עדיין רחוקה מהמסכים שלנו.

 

הטלוויזיה האישית צפויה לייתר את מכשירי הווידאו הדיגיטליים (PVR), המצוידים בדיסקים קשיחים ולוח שידורים אלקטרוני (EPG), מאחר שהצרכן לא ייאלץ עוד להקליט תוכנית מסוימת בשעת השידור שיועדה לה – כל מאגר התוכניות יהיה נגיש און ליין. למרבה הצער, אפילו עידן מכשירי ה-PVR דוגמת Tivo רחוק מאתנו. אמנם, Yes נערכת לניסוי במכשיר וידאו דיגיטלי אך רוב צופי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל לא צפויים ליהנות בקרוב משירותים דומים.

 

2. שירותי הורדות באינטרנט - אתרי האינטרנט של חברות הטלוויזיה בישראל רחוקים ממיצוי הפוטנציאל שלהם. חלק מהחברות, דוגמת קשת, מפעילות אתרים מוצלחים, שעושים שירות טוב לתוכניות הטלוויזיה, אך אינם מפעילים שירותים מקוונים אמיתיים. למשל, אם הפסדתם פרק בסדרה "אני אסתי המכוערת", תוכלו להורידו משירות ההורדות של "קשת" עבור 5 שקלים. איכות הצפייה לא תהיה עילאית, לעומת הטלוויזיה, אך אין ספק שיהיו לא מעט אנשים שיסכימו לשלם.

 

הטכנולוגיה לא תגשים את המשאלות

 

הן חברות התקליטים ואולפני הקולנוע והן מורידי הקבצים צריכים לדעת שהטכנולוגיה לא תמלא את משאלותיהם. הפיראטיות לא תודבר, לא בעזרת טכנולוגיית "פלדיום" של מיקרוסופט ולא באמצעות טכנולוגיית DRM (ניהול זכויות יוצרים) אחרת. מנגד, הרשת לא תמשיך להיות גן עדן פיראטי בקנה המידה הנוכחי, לא בגלל האפקט המרתיע של הגשת תביעות משפטיות נגד מאות גולשים ולו בגלל הסיבה כי הפיראטיות נמצאת עכשיו בשיאה (ביחס של מספר המורידים למספר הגולשים הכולל) ומכאן היא יכולה רק לרדת.

 

חברות התקליטים, שמרניות ואנכרוניסטיות ככל שיהיו, הן למרות הכל גופים עסקיים חפצי חיים. בהדרגה מתחילים להבין שם כי אינטרנט אינו רק איום אלא הזדמנות. אולם, עד שיתירו חברות התקליטים את סבך זכויות הפצת המוזיקה ברחבי העולם, המאפיין את העולם הישן של הפצת המוזיקה ובטרם ייפטרו מנהלי חברות התקליטים מהעכבות שלהם שמונעות פיתוח שירותי מוזיקה יעילים (למשל, לאפשר לגולשים להוריד מוזיקה בתשלום אך להגביל את ההאזנה למחשב אחד בלבד או לאסור על העברתה לנגני מוזיקה) צפויות לחלוף כמה שנים של תביעות, שבוודאי לא יצילו את התקליטור או יגרמו למיליוני חובבי מוזיקה "לחזור למוטב" ולחנויות התקליטים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
גל מור
צילום: גבי מנשה
דיסקים. עבר זמנם
מומלצים