שתף קטע נבחר

גוגל שוב מצנזרת

מנוע החיפוש הפופולרי הסיר מודעות מלים של ארגון ללא מטרות רווח לאחר שזה מתח ביקורת על חברת ספנות גדולה. לטענת החברה, מותר לה להפעיל "שיקול דעת מערכתי" בקשר למודעות

חברת גוגל הסירה ממנוע החיפוש מודעות הטקסט של Oceana, ארגון ללא מטרות רווח, לאחר שזה מתח ביקורת על חברת ספנות גדולה. הצעד האחרון עורר מחדש את המחלוקת בעניין החירות שנוטלת לעצמה גוגל, לצנזר תכנים במנוע החיפוש הפופולרי בעולם.

 

ארגון איכות הסביבה הפועל מוושינגטון בשנתיים וחצי האחרונות, ביקש להביע מחאותיו על דרכי הטיפול בביוב של חברת הספנות Royal Caribbean Cruise Lines, בבעלות חלקית של האחים סמי ויולי עופר. על מנת להחשף לקהל יעד מרבי, הוחלט ב-Oceana לפרסם את המחאה באמצעות מודעות מלים (Adwords), שיופיעו בגוגל לצד התוצאות הרגילות בכל פעם שהגולשים יקלידו את הצירופים cruise ship או cruise vacation ויפנו לדף אינטרנט המפרט את הטענות נגד החברה. המודעה, בה נכתב: "עיזרו לנו להציל את האוקיינוסים", התפרסמה בגוגל במשך יומיים בלבד, ואז הוסרה על ידי החברה.

 

על אף שמדובר במודעות בתשלום, גוגל החליטה שלא לאפשר ל-Oceana להביא את מחאתו. ההסבר של גוגל להסרת המודעות התקבל באמצעות דואר אלקטרוני שנשלח לארגון, ובו נכתב כי האתר לא יפרסם מודעות הכוללות "מלים נגד Royal Caribbean", זאת, למרות שהמודעה עצמה לא כלל את המלים Royal Caribbean, אלא רק הפנתה את הגולשים לדף הכולל ביקורת על חברת הספנות ממיאמי.

 

חופש הביטוי

 

ההחלטה היכתה את Oceana בתדהמה, משום שחשנו כי מדובר בצנזורה, ציין אנדרו שארפלס, מנהל הארגון, "אנחנו לא יכולים להוכיח דבר, אך נראה לנו כי בגוגל החליטו לפעול כפי שפעלו בעקבות טלפון מ-Royal Caribean. זה לא מריח טוב". גוגל ו-Royal caribean הכחישו כי הופעל לחץ להסיר את המודעה.

 

מדיניותה של גוגל אוסרת על פרסום מודעות המבקרות קבוצות או חברות אחרות, מסרה סינדי מקאפריי, דוברת גוגל. "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להפעיל שיקול דעת מערכתי בנוגע לפירסום שאנו מרשים באתרנו", היא אמרה. ג'ניפר סטפנס, דוברת הפורטל יאהו!, ממתחריה הבולטים של גוגל, אמרה כי כל עוד המודעה אינה כוללת דיבה או תועבה - היא תפורסם באתר. לדבריה, "יאהו! סבורה כי פרסום כזה זכאי להגנה של חופש ביטוי".

 

מקור הכנסה חשוב

 

הפרסומות הפכו למקור הכנסה חשוב, המייצר מאות מיליוני דולרים עבור גוגל. הכנסה זו מאפשרת לחברה להרחיב את פעולותיה ולשכלל את הטכנולוגיה שלה. כחברה פרטית, שאינה ממהרת להנפיק, גוגל אינה חושפת את תוצאותיה הפיננסיות, אך בתעשיה מאמינים כי רווחיה בשנה שעברה נעו בין 700 מיליון למיליארד דולר.

 

לא מדובר בהחלטה הראשונה של גוגל המעוררת מחלוקת בעניין מודעות המלים. בשנה שעברה סרבה החברה לפרסם מודעות מלים של אתר המפרסם מתכוני מזון הכוללים מריחואנה. בשנת 2002 גוגל לא הסכימה לפרסם מודעות מלים של ארגונים המתנגדים לכת הסיינטולוגיה.

 

הדיון ראשון בתביעה צפוי להערך ב-29 במרץ, 2004, בבית המשפט המחוזי בניו יורק. לתוצאות המשפט שויות להיות השלכות עצומות על פרסום טקסטואלי וסימנים מסחריים באינטרנט. עם זאת, מדיניות הפרסום הסלקטיבית של גוגל, נגד פרסום ביקורת נגד חברות או יחידים באמצעות מודעות מלים, מעוררת פחות מחלוקת מאפשרות של התערבותה הישירה בתוצאות החיפוש באתר.

  

ביומן הרשת שלנו כבר ביקרתם? היכנסו לקטעי קישור ותהיו בעניינים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גוגל. צעד השופך אור על מדיניותה החברה
מודעות מילים בגוגל. צנזורה והעדפה
מומלצים