האסטרואיד ש(כמעט) פגע בכדור-הארץ

ביום שישי, ה-13/4/2029, יצפו מיליוני אנשים בעולם באסטרואיד שיחצה את השמים באור בהיר יותר מרוב הכוכבים. זהו האסטרואיד MN4 2004, שעשוי היה להתנגש בכדור הארץ

יום ששי ה-13/4/2029 אמור להיות יום חסר מזל, מאלה שבהם אתה מסתבך בשריכת הנעליים, מאבד את הארנק או מקבל חדשות רעות. אבל אולי הוא לא יהיה יום רע כל כך, למרות הכל: ביום ששי ה-13/4/2029 מיליוני אנשים בעולם יצאו החוצה, יסתכלו למעלה ויברכו על מזלם הטוב. נקודת אור תחצה את השמיים, מהירה יותר מרוב הלוויינים, בהירה יותר רוב הכוכבים. ומה כל כך מזל בכך? שאסטרואיד MN4 2004 ... לא יכה בכדור הארץ.

לתקופה קצרה חשבו אסטרונומים שהוא יכה. בערב חג המולד 2004, חישבו פול צ'ודאס (Chudas), סטיב צ'סלי (Chesley) ו- דון יאומנס (Yeomans) מתכנית NEO (גילוי אובייקטים קרובים למסלול כדור הארץ) של נאס"א כי קיים סיכוי של 1/60 שמסלולו של האסטרואיד MN4 2004 יתלכד עם מסלול כדור הארץ. יום הפגיעה הצפוי – 13/4/2029.

קוטרו של האסטרואיד כ-320 מטרים. "הוא גדול מספיק כדי לחדור דרך האטמוספרה של כדור הארץ ולהחריב אזור בגודל מדינת טקסס – אם יכה באדמה, או לגרום לגלי צונאמי – אם יכה באוקיאנוס" אומר צ'ודאס.

קשה לחזות

האסטרואיד התגלה ביוני 2004, נעלם והתגלה שנית 6 חודשים לאחר מכן. בגלל חוסר נתונים מדויקים היה קשה לחזות להיכן יפנה. התנגשות בכדור הארץ הייתה, לפחות באופן תיאורטי, אפשרית. "לא היינו יותר מדי מודאגים, אבל הסיכויים לכך היו לא קטנים" אומר צ'ודאס.

תהליך זה אופייני לגילוי אסטרואידים חדשים. בשלב ראשון האסטרואיד מתגלה. בשלב שני מחושבים מסלולים לא סופיים מנתונים לא מדויקים. בשלב שלישי מחושבים סיכויי התנגשות אפשרית עם כדור הארץ. בשלב רביעי צופים האסטרונומים באסטרואיד למשך תקופה מסוימת ונוכחים לדעת שהוא יחמיץ את כדור הארץ.

האסטרונומים נוכחו לדעת שהאסטרואיד יחטיא את כדור הארץ, כשמצאו תמונות שלו שצולמו מבלי משים ב-3/04, שלושהחודשים לפני גילויו הרשמי. הנתונים הנוספים הצביעו על החטאה ב-2029.

במקום זאת, אנו עומדים לחזות בהתקרבות מדהימה. ב-13/4/20209 יחלוף אסטרואיד MN4 2004 במרחק 30,000 ק"מ מכדור הארץ. לשם השוואה – לוויינים גיאו-סינכרוניים נמצאים במסלול המרוחק 36,000 ק"מ מכדור הארץ. "במפגש כה קרוב יזהר האסטרואיד בבהירות של דרגה 3 וייראה בעין בלתי מזוינת מאפריקה, אירופה ואסיה – גם בערים מוארות" אומרג'ון ג'יורג'יני (Giorgini) ממעבדת ההינע הסילוני של נאס"א (JPL - Jet Propulsion Laboratory). "מפגשי קרובים כמו זה קורים בממוצע אחת ל-1,000 שנים".

מסלולו של האסטרואיד יתעקם בכ-28 בזמן המפגש כתוצאה מכוח המשיכה של כדור הארץ" מסביר ג'יורג'יני. "מה שיקרה לאחר מכן הוא לא בטוח. כמה עיתונים דיווחו שהאסטרואיד יחוג מסביב לכדור הארץ ויכה בו בשנת 2035, אבל ג'יורג'יני שולל הנחה זו. "יכולתנו לחזות להיכן ינוע האסטרואיד (ע"י חישוב מסלולו) כל כך מעורפלת בגלל המפגש ב-2029, שאיננו יכולים אפילו לאמור בוודאות באיזה צד של השמש יהיה האסטרואיד בשנת 2035. דיבורים על מפגש עם כדור הארץ ב-2035 הם מוקדמים מדי".

ציפיה לא מרשימה

בינואר 2004 צפתה קבוצת אסטרונומים בראשותו של לנס בנר (Benner) מ-JPL באסטרואיד MN4 2004 באמצעות הטלסקופ הענק Arecibu בפורטו-ריקו (בצירוף מקרים – קוטר צלחת הטלסקופ הוא כקוטרו של האסטרואיד) וגילתה את מרחקו המדוייק ומהירותו. "מה שאיפשר לנו לחשב את נתוני המפגש של 2029" אומר ג'יורג'יני, שהיה חבר בצוות, יחד עם בנר, מייק נולן (Nolan) מ-NAIC וסטיב אוסטרו (Ostro) מ-JPL.

נתונים נוספים נדרשים כדי לחזות את תנועתו של האסטרואיד לאחר המפגש ב-2029. "ההזדמנויות הטובות הבאות הן בשנים 2013 ו-2021" אומר ג'יורג'יני. "אז יהיה האסטרואיד במרחק 14 מיליון ק"מ מכדור הארץ, אמנם לא גלוי לעין בלתי מזוינת – אך קרוב מספיק למחקר באמצעות ראדאר. אם יהיה לנו טווח של ראדאר בשנת 2013, נוכל לחזות את מיקומו של האסטרואיד לפחות עד שנת 2070".

המפגש הקרוב מכולם – ב-13/4/2029 – יהווה הזדמנות יוצאת מהכלל לחקור את האסטרואיד באמצעות ראדאר. בזמן המפגש יוכל הראדאר לגלות את ההפרעות בצורתו ובסיבובו, בזמן שיחלוף דרך שדה הכבידה של כדור הארץ" אומר ג'יורג'יני. "איך שהאסטרואיד ישתנה (או לא) ייתן מידע על מבנהו הפנימי ותכולת החומרים שבו. כמו כן ניתן יהיה ליצור מפות יפהפיות של פני השטח שלו".

הצפייה באמצעות טלסקופ לא תהיה כה מרשימה, כיוון שהקוטר הזוויתי (Angular Diameter) המקסימלי של האסטרואיד הוא כ 2-4 שניות קשת (arc seconds), מה שאומר שהוא יראה כנקודת אור דומה לכוכב ברוב הטלסקופים ובמיוחד בגדולים שבהם.

לעומת זאת – בעין בלתי מזוינת – וואו!!! אף פעם לאורך ההיסטוריה המתועדת לא נראה אסטרואיד כה בהיר בחלל. כנראה שיום ששי ה-13/4/2029 לא יהיה כל כך רע...

הכותבת היא חברת האגודה הישראלית לאסטרונומיה .

צילום: נאס`א