שתף קטע נבחר

הצעת חוק: הטבות לרוכבי אופניים; הקסדה יורדת

הצעת חוק שתוגש מחר (א'), צפויה לחולל מהפכה בדרך שבה המדינה מתייחסת לרוכבי אופניים: יוכלו לזכות בהטבות מס, לנסוע ברכבת ואוטובוס עם האופניים וליהנות ממקלחת במקום העבודה. וכן, מרביתם יוכלו גם לרכב בלי קסדה

האם האופניים יהיו יותר משתלמים? ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, יגיש מחר (א') הצעת חוק חדשה, שנועדה לעודד ולהגביר את השימוש באופניים. על-פי ההצעה, שנוסח סופי שלה הגיע לידי ynet, כל רשות מקומית אשר בתחומה יותר מ-5,000 תושבים, תחויב להגיש בתוך שנה מיום אישור החוק תוכנית מתאר לשבילי אופניים בכל תחום הרשות. בנוסף, חברות האוטובוסים ורכבת ישראל יחויבו לאפשר הסעת אופניים, ללא תשלום. הצעת החוק גם דורשת משרי התחבורה והאוצר לקבוע תמריצים כלכליים לעובדים שיגיעו למקום העבודה על אופניים, וכן למעסיקים שיעודדו את הרכיבה למקום העבודה.

 

וזה עוד לא הכל: חנין מבקש לחייב את התקנתם של חניונים, מלתחות ומקלחות בכל מבנה המשמש לתעשייה, משרדים, מסחר או חינוך. וכמובן שאי אפשר בלי התייחסות לחוק הקסדה של ח"כ גלעד ארדן: חנין - שהיה אחד המבקרים הבולטים של ארדן - דורש לתקן את החוק, כך שחובת חבישת קסדה תחול רק על קטינים ועל מבוגרים שרוכבים בדרך בין-עירונית או ברכיבה ספורטיבית. סעיף אחרון בהצעת החוק דורש לחייב את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקדם את נושא הבטיחות ברכיבה על אופניים.

 

ראוי לציין שמחר תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק של ארדן וח"כ גדעון סער, המתייחסת גם היא לעידוד השימוש באופניים. ארדן וסער מציעים גם הם להרחיב את תשתיות האופניים - ובכלל זה לחייב סלילת שבילים והתקנת מקלחות במבנים ציבוריים, אולם בהצעתם אין התייחסות לרבים מהסעיפים שמעלה חנין. הצעת החוק החדשה נוסחה בסיוע הארגונים הסביבתיים "אדם טבע ודין", "ישראל בשביל אופניים" ו"מגמה ירוקה".

 

רשת השבילים

כתנאי הכרחי לעידוד ולהגברת השימוש באופניים, חנין קובע כי על המדינה ליצור רשת של שבילי אופניים, שיהיו בטוחים לשימוש ויאפשרו רכיבה רצופה ונוחה. הסעיף המשמעותי ביותר בהתייחסות לתשתית השבילים, מציע לחייב כל רשות מקומית שבתחומה מתגוררים יותר מ-5,000 תושבים, להכין תוכנית מתאר לשבילי אופניים.

 

בנוסף, חנין מבקש לקבוע כי בכל תכנון של כביש - בין אם כזה שכבר אושר ובין אם כזה שרק מוצע - ייכלל שביל ייעודי לאופניים, שיתחבר לשבילים קיימים באזור. על-פי ההצעה, שרי התחבורה, הפנים והשיכון יהיו אחראים על הכנת התקנות הרלוונטיות, שיקבעו למשל מה יהיה רוחב השבילים וכיצד יש להפרידם מהכביש. רק שר הפנים יוכל לפטור רשויות מקומיות מסלילת שבילים, וזאת לאחר אישורה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה.

 

שילוב עכשיו

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, קובע חנין כי "שילוב השימושים בין אופניים לבין אמצעי תחבורה נוספים הוא חיוני, שכן הוא מאפשר לשלב בין אמצעים להסעת המונים לבין האופניים הפרטיים, ובכך לחסוך את השימוש ברכב הפרטי".


רוכבי אופניים. יזכו לתנאים שווים לנוסעי המכוניות? (צילום: ירון ברנר)

 

על-מנת לאפשר את השילוב בין אמצעי התחבורה, הצעת החוק מתייחסת לבעיה מוכרת לרוכבי אופניים רבים: כיום, לא ניתן להעלות את האופניים לרכבת ישראל או לאוטובוסים ללא תשלום. על-פי ההצעה, כל אוטובוס ציבורי המיועד להסעת 40 איש ויותר, ומשמש לנסיעות בינעירוניות, יחויב לאפשר הובלת אופניים בתא המטען, ללא תשלום. בנוסף, רכבת ישראל תחויב להקצות מקומות אחסון לאופניים ללא תשלום, וזאת ביחס של מקום אחסון אחד לכל 80 מקומות ישיבה. שר התחבורה יוכל לאשר קווים ושעות בהם לא תחול חובה זו, אולם בהיקף של לא יותר מארבע שעות - ולא בשעות העומס.

 

כאמור, הצעת החוק מבקשת גם לחייב כל בעלים של מבנה מסחר, תעשייה או חינוך, להתקין מקלחות ומלתחות, ולהקצות שטחי חניה ייעודיים לאופניים. פטור יינתן רק במקרים חריגים, וגם זאת רק למבנים שבהם שוהים פחות מ-300 איש.

 

שווי שימוש לאופניים?

סעיף משמעותי נוסף מתייחס לכדאיות הכלכלית של שימוש באופניים: כיום, מי שרוכב על אופניים למקום העבודה אינו מקבל החזר הוצאות, וזאת בניגוד להסדרים שונים המתמרצים עובדים המשתמשים בתחבורה ציבורית, או כאלה המגיעים לעבודה עם רכב בבעלות פרטית או בבעלות מקום העבודה.

 

כדי לעודד עובדים לוותר על רכב פרטי ולעבור לאופניים, חנין מציע לדרוש משרי האוצר והתחבורה להעניק הטבות כלכליות לרוכבים. אמנם הצעת החוק אינה מפרטת אילו אמצעים יש לנקוט, אך בפני משרדי האוצר והתחבורה פתוחות מספר חלופות: הטבות מס שונות, כמו למשל נקודות זכות במס הכנסה, או תוספת שכר בגין ויתור על מקום חניה. כדי להשלים את העידוד הכלכלי, חנין מציע להעניק הטבות גם למעסיקים.

 

בלי קסדה, לפעמים

כמי שהתנגד באופן נחרץ לחוק הקסדה של ח"כ גלעד ארדן, אין זה מפתיע לגלות שחנין מציע לתקן את החוק המפורסם. במקום לחייב כל רוכב אופניים לחבוש קסדה בכל נסיעה, חנין מציע כי החובה תחול רק על קטינים או על מבוגרים הרוכבים בכבישים בינעירוניים או במסגרת אירועים ספורטיביים.

 

אז האם כדאי לכם לרוץ לקנות אופניים? כאמור, בשנה החולפת הוגשו כמה הצעות חוק שמטרתן עידוד השימוש באופניים, אולם הצעתו של חנין היא ללא ספק המקיפה והמעמיקה ביותר. במישור המעשי, זהו חסרונה הגדול ביותר: אישורה תלוי בהסכמתם ובשיתוף הפעולה של גורמים רבים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובחברות ממשלתיות. לכן, סביר להניח כי גם אם יצליח חנין לגייס הסכמה נרחבת, יחלוף זמן רב עד שתאושר ההצעה ותיושם במלואה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
אופניים. רוכביהם יזכו לשורה של הטבות?
צילום: ירון ברנר
יוזם הצעת החוק, ח"כ דב חנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים