שתף קטע נבחר

חשיפה: הידרדרות במצב הבטיחות ברכבת

דו"ח שהגיע לידי ynet חושף כי בניגוד להצהרות הנהלת הרכבת, נרשמו בשנת 2008 הרבה יותר אירועים שהציגו בעיות בטיחות קשות. גורם ברכבת: הבעיה חמורה בהרבה, ולא הכל מדווח. רכבת ישראל: הגידול הוא פועל יוצא של דיווח קפדני מבעבר

2008 ברכבת ישראל: יותר אירועי בטיחות חמורים. לידי ynet הגיע דו"ח המגלה כי בניגוד להצהרות ההנהלה, בשנה החולפת חלה עלייה מדאיגה במספר אירועי הבטיחות החמורים ברכבת. על-פי דו"ח הרכבת, נרשמה ב-2008 עליה משמעותית במספר אירועי הבטיחות החמורים, בהשוואה ל-2007. כך למשל נחשפים הנתונים הבאים, שמתייחסים לאירועי בטיחות קשים:

 

  • התנגשות רכבת בכלי רכב: שישה מקרים לעומת שלושה, עלייה של 100%.
  • התנגשות רכבת ברכבת: חמישה עשר מקרים לעומת שמונה, עלייה של 87.5%.
  • תקלה בטיחותית חמורה בחיבור בין קרונות: 13 מקרים לעומת ארבעה, עלייה של 225%.
  • פריצת מסוט (סטיה מהפסים לנתיב אחר): שלושה לעומת אחד, עלייה של 200%.
  • ירידה של גלגל אחד או יותר מגלגלי קרון או קטר מהמסילה: 49 מקרים לעומת 43, עלייה של 14%.

 

מי אשם בריבוי התאונות ברכבת ישראל? 

הרכבת מבקשת - אפשרו לנו להוריד מחירים

 

ראוי לציין כי לצד העלייה במספר אירועי הבטיחות החמורים, ולמרות עלייה ניכרת של יותר מ-10% במספר הנוסעים, חלה דווקא ירידה במספר הרכבות שהופעלו ב-2008 לעומת השנה הקודמת: מספר רכבות הנוסעים ירד ב-1.5%, מספר רכבות המטען ירד ב-10.5%.

 

מרכבת ישראל נמסר ל-ynet בתגובה כי "הגידול במספר האירועים המדווחים אינה מעידה רק על גידול במספר האירועים בפועל, והגידול משקף את החלטתו של מנכ"ל הרכבת לקבל דיווחים גם על אירועים בטיחותיים שלא דווח עליהם בעבר".


כך נראה "שימוט" - ירידת גלגלי הרכבת מהמסילה

 

"הכתובת על הקיר"

בהתייחסו לנתונים המופיעים בדו"ח, אומר גורם ברכבת: "יש מקרים רבים של אירועי בטיחות שכלל לא מדווחים. למשל, יש יותר מקרים של נסיעה ברמזור אדום (סימנור, ש.ה) ממה שמדווחת הרכבת. בחלק מהמקרים הנהגים אפילו נשפטו, אבל המקרים לא דווחו". ראוי להזכיר כי חלק מאירועי הבטיחות - כמו למשל התנגשות בין מערכי רכבת - מסתיימים אמנם ללא נפגעים, אך תוך גרימת נזק כספי עצום, הנאמד בכמה מקרים במיליוני יורו.

 

ומה הסיבה להידרדרות מצב הבטיחות? הגורם מסביר: "שילוב של חוסר משמעת ותחזוקה לקויה. למשל, הבעיה של חיבור הקרונות ("שילוב בופרים", ש.ה) מצביע על ליקויי תחזוקה. כל מה שנדרש שם הוא לשמן ולשים גריז. כמה מהמקרים האחרים, כמו התנגשות בין רכבות או פריצת מסוט, מעידים על-כך שאין משמעת ברכבת".

 

לדברי אותו גורם, ריבוי אירועי הבטיחות מעידים על בעיה מערכתית חמורה, שעלולה להסתיים בתאונת רכבות מרובת נפגעים - כמו אלו שאירעו ברבדים ובאחוזם ב-2005, או התאונה בבית יהושע ב-2006. "זו הכתובת על הקיר. ביום שייקרה חלילה משהו, שאף אחד לא יתפלא או יחשוב שזה מפתיע".

 

"שלושה אנשים ומזכירה"

אחת הבעיות המהותיות בהתנהלות רכבת ישראל היא היעדר פיקוח חיצוני על פעילותה. בסקירה בפני שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הציג בשבוע שעבר בכיר במשרד התחבורה את פעילות "אגף רגולציה מסילתית" - אגף חדש במשרד, שאמור לפקח על פעילות רכבת ישראל, ובכלל זאת פעילות לשיפור רמת הבטיחות. ומה עומד מאחורי התואר המרשים? אגף בן שני עובדים בלבד, שהחלו לפעול לפני כחצי שנה.

 

הבכיר במשרד התחבורה שהציג את פעילות האגף, ציין כי התקן המלא של האגף כולל "שלושה אנשים ומזכירה". כאשר הוצג סיכום פעילות האגף ב-2008, בפורום הבטיחות של משרד התחבורה, התקשו רבים מהנוכחים בחדר להסתיר חיוך רב-משמעות - במיוחד כאשר בכירים הבטיחו להגיע לסטנדרטים אירופים ברכבת, כתוצאה מפעילות האגף הצנוע.

 

ראוי ציין כי ללא פיקוח ובקרה אפקטיביים מצד משרד התחבורה, מי שמפקח על כל פעילויות הרכבת - ובכלל זאת בתחומי הבטיחות ורמת השירות לנוסעים - היא הרכבת עצמה. בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם אחרי תאונת הרכבת הקטלנית ברבדים, נמתחה ביקורת חריפה על משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל בעצלתיים להסדרת הפיקוח על הרכבת... אין זה ראוי להשאיר בעינו מצב בו הרכבת מפקחת על עצמה". אלא שכפי שהבהיר בכיר משרד התחבורה בשבוע שעבר, מעט מאוד השתנה בשלוש השנים שעברו מאז פרסום הדו"ח.

 

הרכבת: "יותר דיווחים"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "הגידול במספר האירועים המדווחים אינה מעידה בהכרח רק על גידול במספר האירועים בפועל, והגידול משקף את החלטתו של מנכ"ל הרכבת לקבל דיווחים גם על אירועים בטיחותיים שלא דווח עליהם בעבר. יודגש עוד כי כל אירוע בטיחותי נבחן לעומק ואם נמצא נהג הקטר אשם, ננקט נגדו טיפול משמעתי מחמיר".

 

בהתייחסות לטענות כי הדיווח על אירועי בטיחות לוקה בחסר - למשל מעבר רכבת באור אדום - טוענים בדוברות החברה  כי "ב-2008 היו 2 מקרים בלבד של מעבר ב'סימנור אדום'. ישנם מקרים אחרים בהם, בעקבות תקלת איתות, התחלף הצבע ברמזור האיתות לאדום, לאחר שהנהג החל לנסוע בירוק - אך בפועל, מבחינה טכנית, נותרת המסילה 'שמורה' ובטוחה לנהג הרכבת. לפיכך אין מדובר בתקלה בטיחותית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקימוט ה"קל" בדופן הקרון מסתיר נזק חמור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים